Els fongs mortals, cada volta més resistents degut al canvi climàtic

candida auris

El fong mortal ‘Candida auris’ és cada volta més resistent a les altes temperatures | New York Post

 

El canvi climàtic està sent decisiu per a l’expansió del ‘Cadida auris’, una classe de fong mortal. Este microorganisme presenta resistència a múltiples medicaments i que es contempla com un potencial problema per a la salut pública durant els pròxims anys. En un estudi publicat en la revista ‘mBio’, els experts en microbiologia creuen que podríem estar davant del primer exemple de malaltia micòtica derivada del canvi climàtic.

 

Remarquen que el calfament global podria causar l’aparició de noves malalties produïdes pels fongs que hui en dia es desconeixen. I és que l’ascens de la temperatura per tot el planeta ha fet que, alguns d’estos organismes, com la ‘Candida auris’, s’hagen adaptat a una temperatura més elevada i, en adaptar-se, irrompen en la barrera humana.

 

Este fong va aparéixer a la volta en tres continents diferents (Àfrica, Índia i Sud-amèrica), i de maneres totalment independents. A més, cada una de les branques del ‘Candis auris’ és genèticament diferent de les altres. Els investigadors no saben encara que va permetre que estos organismes cresqueren i causaren malalties. Però tot pareix indicar que la possibilitat més alta és que es tractés per un canvi tèrmic.

 

Microorganismes resistents a les altes temperatures

Les malalties causades pels fongs no són molt comunes en els sers humans. I és que la resistència dels mamífers davant de les malalties d’estos microorganismes invasius s’explica per una combinació d’altes temperatures basals que creen una zona de restricció tèrmica i, a més a més, de determinats mecanismes de defensa en forma d’immunitat adaptativa i innata dels mamífers. En altres paraules, la majoria de fongs que es troben en el medi ambient no poden arribar a créixer amb la temperatura del cos humà.

 

Imatge de dos fongs al microscopi | Arxiu

 

Però amb este nou estudi que s’està desenvolupant, s’està vegent que el fong ‘Candida auris’ és capaç de créixer a unes temperatures més altes que la majoria de les espècies pròximes a este microorganisme. Fins ara, els parents filogenètics de ‘Candida auris’ no eren capaços de tolerar les temperatures dels mamífers, però la seua adaptació a temperatures més altes podria ser una de les causes que contribuïsquen a l’aparició i extensió del fong.

 

Per tant, una altra de les conseqüències del canvi climàtic serà l’adaptació dels fongs a temperatures més altes, cosa que els permetrà ser més tolerants tèrmicament. D’esta manera, podran traspassar la barrera tèrmica dels mamífers produint més i més problemes a mesura que avance el segle i s’incremente la temperatura del planeta terra.

 

També pots llegir…

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

El PSOE expulsa a l’alcalde d’Almussafes, Toni González, per les seues declaracions contra les denunciants

El PSOE ha expulsat a l'alcalde d'Almussafes, Toni González, per les seues declaracions contra les dones que el van denunciar per assetjament sexual, en considerar-les una revictimització. La decisió arriba després de la seua suspensió de militància al desembre i un expedient obert al febrer.

El PSOE expulsa a l’alcalde d’Almussafes, Toni González, després dels seus atacs a les denunciants d’assetjament sexual

El PSOE ha expulsat a Toni González, alcalde d'Almussafes, per declaracions contra les dones que li van denunciar per assetjament, qualificades de 'revictimación'. Al desembre va ser suspés i el 25 de febrer va afrontar un expedient per 'amenaça vetlada', 'menyspreu' i deslleialtat.

Pluges superiors a 150 l/m² a Xert i Catí en 48 hores, a l’interior de Castelló

En 48 hores s'han superat els 150 l/m² a Xert i Catí. L'episodi ha deixat acumulats molt alts a l'interior de Castelló i registres notables a València i Alacant.

El Consell destina 854 milions al transport sanitari per quatre anys prorrogables a cinc

El Consell ha autoritzat este divendres el contracte del transport sanitari urgent i no urgent en la Comunitat Valenciana: 853,9 milions per a 4+1 anys i 23 vehicles més, fins a 739.

El Consell denuncia que el Govern no ha pagat 4 de cada 5 ajudes de primera necessitat per la dana

El Consell ha denunciat que la majoria de les ajudes de primera necessitat per la dana no s'han abonat i ha atribuït el bloqueig a traves burocràtiques estatals. Alhora, ha destacat avanços del Pla Endavant.

El Consell aprova una deducció de fins a 150 € per formació musical i instruments en la Comunitat Valenciana

El Consell ha aprovat una nova deducció autonòmica de fins a 150 € en l'IRPF per gastos de foment i formació musical. La mesura serà efectiva en la campanya que arranca el 8 d'abril i té efecte retroactiu des de l'1 de gener de 2025.

Es normalitza la circulació en les línies 6 i 4 del tramvia de València després del trencament d’una catenària

La L6 va recuperar tot el seu recorregut i la L4 va restablir el tram entre Doctor Lluch i Pont d'Assot cap a les 15.00, després de reparar una catenària danyada. La incidència es va originar sobre les 12.30 pel colp d'un camió en l'avinguda de Catalunya.

La Policia Nacional busca al sospitós de violar a una menor de 16 anys a Xirivella

La UFAM de la Policia Nacional a Xirivella busca a un home sospitós d'haver violat a una menor de 16 anys. L'agressió es va produir el 26 de febrer i es reserven detalls per protecció de la víctima.