9 C
València
Dilluns, 19 gener, 2026

Els fongs mortals, cada volta més resistents degut al canvi climàtic

candida auris

El fong mortal ‘Candida auris’ és cada volta més resistent a les altes temperatures | New York Post

 

El canvi climàtic està sent decisiu per a l’expansió del ‘Cadida auris’, una classe de fong mortal. Este microorganisme presenta resistència a múltiples medicaments i que es contempla com un potencial problema per a la salut pública durant els pròxims anys. En un estudi publicat en la revista ‘mBio’, els experts en microbiologia creuen que podríem estar davant del primer exemple de malaltia micòtica derivada del canvi climàtic.

 

Remarquen que el calfament global podria causar l’aparició de noves malalties produïdes pels fongs que hui en dia es desconeixen. I és que l’ascens de la temperatura per tot el planeta ha fet que, alguns d’estos organismes, com la ‘Candida auris’, s’hagen adaptat a una temperatura més elevada i, en adaptar-se, irrompen en la barrera humana.

 

Este fong va aparéixer a la volta en tres continents diferents (Àfrica, Índia i Sud-amèrica), i de maneres totalment independents. A més, cada una de les branques del ‘Candis auris’ és genèticament diferent de les altres. Els investigadors no saben encara que va permetre que estos organismes cresqueren i causaren malalties. Però tot pareix indicar que la possibilitat més alta és que es tractés per un canvi tèrmic.

 

Microorganismes resistents a les altes temperatures

Les malalties causades pels fongs no són molt comunes en els sers humans. I és que la resistència dels mamífers davant de les malalties d’estos microorganismes invasius s’explica per una combinació d’altes temperatures basals que creen una zona de restricció tèrmica i, a més a més, de determinats mecanismes de defensa en forma d’immunitat adaptativa i innata dels mamífers. En altres paraules, la majoria de fongs que es troben en el medi ambient no poden arribar a créixer amb la temperatura del cos humà.

 

Imatge de dos fongs al microscopi | Arxiu

 

Però amb este nou estudi que s’està desenvolupant, s’està vegent que el fong ‘Candida auris’ és capaç de créixer a unes temperatures més altes que la majoria de les espècies pròximes a este microorganisme. Fins ara, els parents filogenètics de ‘Candida auris’ no eren capaços de tolerar les temperatures dels mamífers, però la seua adaptació a temperatures més altes podria ser una de les causes que contribuïsquen a l’aparició i extensió del fong.

 

Per tant, una altra de les conseqüències del canvi climàtic serà l’adaptació dels fongs a temperatures més altes, cosa que els permetrà ser més tolerants tèrmicament. D’esta manera, podran traspassar la barrera tèrmica dels mamífers produint més i més problemes a mesura que avance el segle i s’incremente la temperatura del planeta terra.

 

També pots llegir…

Últimes notícies

El Reial Madrid remunta al València Basket (94-79) i reforça el seu lideratge abans de la Copa

El Reial Madrid va voltejar un 17 a baix i es va imposar 94-79 al València Basket per a afermar-se líder de la Lliga Endesa. Hezonja, Llull i Krämer van guiar la reacció.

El Reial Madrid remunta al València (94-79) i consolida el lideratge abans de la Copa

El Reial Madrid va derrotar 94-79 al València després de neutralitzar un inici irresistible des del triple. Hezonja va liderar la reacció i l'equip viatjarà a la Copa com a cap de sèrie.

Pedro Martínez iguala a Miki Vukovic com a tècnic amb més partits del València Basket

L'entrenador dirigix el seu partit 231 davant el Reial Madrid i empata amb Miki Vukovic en el ránking de trobades del club. Ja lidera en victòries amb 171.

Pedro Martínez iguala a Miki Vukovic com a tècnic amb més partits al València Basket

L'entrenador del València Basket aconseguix els 231 partits oficials dirigits i empata amb Miki Vukovic en el primer lloc de l'històric del club. Ja lidera en victòries amb 171 i és el primer a sumar més d'un títol amb l'equip masculí.

Hugo Duro agraïx els aplaudiments després dels xiulets en el seu retorn al Coliseum

El davanter del València va ser rebut amb xiulets i també amb aplaudiments en la seua tornada al Coliseum. Després del partit, va agrair el suport i va desitjar sort al Getafe.

València trenca huit mesos sense guanyar fora amb un 0-1 a Getafe

El València es va imposar 0-1 al Getafe i va firmar el seu primer triomf a domicili de la temporada. El resultat curta onze partits sense guanyar fora i la sequera en el Coliseum des de 2018.

Tárrega va patir un gir en el genoll i Corberán demana un central per al València

César Tárrega es va retirar a la mitja hora després d'un gir en el genoll davant el Getafe. Corberán va explicar l'antecedent d'edema ossi i va reclamar fitxar un central davant les baixes.

Corberán enaltix a Gayà com a exemple de sentiment valencianista

València va guanyar 0-1 al Getafe amb un gol decisiu de Gayà, la seua primera victòria a domicili del curs. Corberán va destacar el lideratge del capità i la necessitat de sumar.