Un brot epidèmic de botulisme suma 500 aus mortes i 100 malaltes en el Parc Natural de l’Albufera

Albufera

Flamencs en el Parc Natural de l’Albufera de València | EFE

 

Un perillós brot de botulisme s’estén com una epidèmia mortal en la zona del Tancat de la Pipa, dins del Parc Natural de l’Albufera de València. El brot, que es va detectar el passat 17 de juliol, ha deixat ja més de 500 aus mortes i altres quasi 100 malaltes. En total, el virus afecta ja a un total de 18 espècies, algunes de les més característiques i singulars dins de la fauna valenciana.

 

No és la primera volta que un brot de botulisme afecta l’Albufera, ja que esta malaltia també ha causat estralls en altres aiguamolls espanyols com Doñana o Daimiel, però sí que és la primera que es detecta en la zona del Tancat de la Pipa. A més, encara que els brots de botulisme solen declarar-se durant l’estiu, ja que les elevades temperatures afavoreixen el creixement del bacteri, el número d’animals afectats s’ha elevat molt ràpidament en uns pocs dies

 

El botulisme és una intoxicació causada per la ingestió d’una toxina produïda pel bacteri ‘costridium botulinum’. Les aus s’intoxiquen en ingerir invertebrats, com larves de mosques, que han ingerit cadàvers en descomposició. A pesar que els visitants de l’Albufera estan fora de perill, el botulisme aviari  també pot afectar els humans, ja que es poden veure intoxicar a través de l’alimentació en ingerir algun aliment en mal estat.

 

La majoria de cadàvers corresponen a ánades reals, l’espècie més abundant en el parc amb una població de 4.000 i 5.000 individus, segons SEU Birdlife en la Comunitat Valenciana, organització que al costat d’Acció Ecologista Agró gestiona este espai natural. Altres espècies afectades són la garseta comuna, la cames llargues, la gavina riallera, el capó reial, la fotja comuna i l’escórpora comuna.

 

Protocol habitual per a estos casos

Pel moment, els tècnics estan aplicant el protocol habitual en estos casos, que consistix en buidar el més ràpid que es puga l’espai natural i procedir a retirar els cadàvers i els ocells malalts, per a evitar la propagació del brot. De moment, de les 40 hectàrees en les que cal actuar, s’ha assecat ja un dels tres filtres que componen estos antics camps d’arròs al costat de l’Albufera, i després es farà el mateix amb les dos llacunes, un procés que s’espera que estiga acabat esta setmana. 

 

La intenció és que el Tancat de la Pipa estiga sec el que queda d’estiu i com a mínim fins a mitjans de setembre, ja que mentre continuen les temperatures altes hi ha més risc de què els les aus puguen emmalaltir. Una volta arribada la tardor, es tornaria a inundar el paratge amb un flux d’aigua adequat. 

 

També pots llegir…

Anuncios
Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Bernabé acusa a Abascal i Feijóo de recolzar teories ultres sobre immigració

Pilar Bernabé critica que la prioritat nacional de PP i Vox trenca el consens construït a Espanya i els acusa de recolzar teories ultres sobre immigració que ja no donen suport a altres líders europeus.

Catalá llança en el Congrés una ofensiva política per a reactivar el soterrament de Serradora

L'alcaldessa de València impulsa sis iniciatives en el Congrés per a pressionar al Ministeri de Transports i reclamar la reactivació del soterrament de les vies de Serradora, paralitzat des de 2021 malgrat tindre el seu estudi informatiu executat al 76%.

Lafuente alerta que la polarització política bloqueja l’avanç de la societat

El president de la CEV, Vicente Lafuente, advertix que la polarització política frena acords clau per a l'economia i reclama diàleg, cessions i grans pactes d'Estat.

Detinguts dos hòmens per robatoris amb força en comerços del centre històric de Gandia

La Policia Nacional ha detingut a dos hòmens de 45 i 33 anys per dos robatoris amb força en una perfumeria i una peluqueria del centre historico de Gandia, on van sostraure diners en efectiu i material professional.

El TSJCV manté la seua decisió de no investigar a Carlos Mazón per la dana de 2024

El Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana rebutja per unanimitat els recursos de súplica i confirma que no investigarà al expresident Carlos Mazón per la seua actuació durant la dana de 2024.

El TSJCV manté l’arxiu i no investigarà a Mazón per la seua actuació en la dana de 2024

El Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana desestima per unanimitat els recursos de les acusacions i confirma que no obrirà investigació penal contra Carlos Mazón per la gestió de l'avís És-Alert durant la dana de 2024.

Castella-la Manxa redobla la seua ofensiva política per a posar fi al transvasament Tajo-Segura

El delegat del Govern i el president de les Corts de Castella-la Manxa reclamen la fi del transvasament Tajo-Segura, demanen acords i critiquen que es vulga perpetuar l'actual model enfront d'alternatives com la dessalació.

Garamendi defén l’energia nuclear i qüestiona el seu tancament en plena crisi energètica

Antonio Garamendi defén mantindre l'energia nuclear a Espanya en considerar incoherent tancar centrals en un context de crisi energètica, alta dependència del gas i dubtes sobre l'apagada elèctrica de fa un any.