Un brot epidèmic de botulisme suma 500 aus mortes i 100 malaltes en el Parc Natural de l’Albufera

Albufera

Flamencs en el Parc Natural de l’Albufera de València | EFE

 

Un perillós brot de botulisme s’estén com una epidèmia mortal en la zona del Tancat de la Pipa, dins del Parc Natural de l’Albufera de València. El brot, que es va detectar el passat 17 de juliol, ha deixat ja més de 500 aus mortes i altres quasi 100 malaltes. En total, el virus afecta ja a un total de 18 espècies, algunes de les més característiques i singulars dins de la fauna valenciana.

 

No és la primera volta que un brot de botulisme afecta l’Albufera, ja que esta malaltia també ha causat estralls en altres aiguamolls espanyols com Doñana o Daimiel, però sí que és la primera que es detecta en la zona del Tancat de la Pipa. A més, encara que els brots de botulisme solen declarar-se durant l’estiu, ja que les elevades temperatures afavoreixen el creixement del bacteri, el número d’animals afectats s’ha elevat molt ràpidament en uns pocs dies

 

El botulisme és una intoxicació causada per la ingestió d’una toxina produïda pel bacteri ‘costridium botulinum’. Les aus s’intoxiquen en ingerir invertebrats, com larves de mosques, que han ingerit cadàvers en descomposició. A pesar que els visitants de l’Albufera estan fora de perill, el botulisme aviari  també pot afectar els humans, ja que es poden veure intoxicar a través de l’alimentació en ingerir algun aliment en mal estat.

 

La majoria de cadàvers corresponen a ánades reals, l’espècie més abundant en el parc amb una població de 4.000 i 5.000 individus, segons SEU Birdlife en la Comunitat Valenciana, organització que al costat d’Acció Ecologista Agró gestiona este espai natural. Altres espècies afectades són la garseta comuna, la cames llargues, la gavina riallera, el capó reial, la fotja comuna i l’escórpora comuna.

 

Protocol habitual per a estos casos

Pel moment, els tècnics estan aplicant el protocol habitual en estos casos, que consistix en buidar el més ràpid que es puga l’espai natural i procedir a retirar els cadàvers i els ocells malalts, per a evitar la propagació del brot. De moment, de les 40 hectàrees en les que cal actuar, s’ha assecat ja un dels tres filtres que componen estos antics camps d’arròs al costat de l’Albufera, i després es farà el mateix amb les dos llacunes, un procés que s’espera que estiga acabat esta setmana. 

 

La intenció és que el Tancat de la Pipa estiga sec el que queda d’estiu i com a mínim fins a mitjans de setembre, ja que mentre continuen les temperatures altes hi ha més risc de què els les aus puguen emmalaltir. Una volta arribada la tardor, es tornaria a inundar el paratge amb un flux d’aigua adequat. 

 

També pots llegir…

Anuncios
Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive
Anuncios

Últimes notícies

Una avaria en el metre provoca retards en quatre línies de Metrovalencia

Una avaria en una unitat de la línia 7 entre Xàtiva i Bailèn ha obligat a desallotjar trens i ha generat retards en les línies 3, 5, 7 i 9 de Metrovalencia durant una hora.

Vint anys del penal fallat de Riquelme que va deixar al Vila-real sense final de Champions

Es complixen vint anys del penal fallat per Juan Román Riquelme davant l'Arsenal, una acció que va deixar al Vila-real sense la pròrroga i a un pas de la final de la Champions League 2005-06.

El València perdona al Girona i marxa al descans amb empat sense gols

València i Girona es van anar al descans amb 0-0 a Mestalla després d'una primera part dominada pel conjunt local, que va disposar de les millors ocasions però sense punteria.

La manifestació del 25 d’abril a València unix lluites per drets, territori i llibertats

La manifestació del 25 d’abril a València reunix milers de persones i entitats que denuncien amenaces a la llengua, la cultura, el territori i els drets socials i civils en la Comunitat Valenciana.

Detingut un home per robar 300.000 euros en cosmètica de luxe en naus industrials

La Guàrdia Civil ha detingut a un home de 29 anys a què atribuïx sis robatoris amb força en tres naus industrials de la província de València, on hauria sostret cosmètica de luxe valorada en uns 300.000 euros. Els investigadors analitzen ara si estaria darrere de més assalts similars.

Detingudes quatre persones a Elda per una plantació interior amb 1.481 plantes de marihuana

La Policia Nacional arresta a Elda a un home i tres dones per cultivar 1.481 plantes de marihuana en dos vivendes equipades amb un cultiu interior avançat.

CACSA ordena a L’Umbracle acatar la sentència sobre soroll i respecte als veïns

La Ciutat de les Arts i les Ciències exigix a la concessionària de L’Umbracle que suspenga tota activitat musical que vulnere l'ordenança acústica i els drets fonamentals dels veïns, en compliment d'una sentència recent.

Mbappé i Lamine Yamal blinden els seus gestos i noms com a marques esportives

Kylian Mbappé i Lamine Yamal se situen entre els esportistes més actius en el registre i protecció dels seus gestos i noms com a marques, en plena ofensiva contra la pirateria i la falsificació en el sector esportiu.