Un brot epidèmic de botulisme suma 500 aus mortes i 100 malaltes en el Parc Natural de l’Albufera

Albufera

Flamencs en el Parc Natural de l’Albufera de València | EFE

 

Un perillós brot de botulisme s’estén com una epidèmia mortal en la zona del Tancat de la Pipa, dins del Parc Natural de l’Albufera de València. El brot, que es va detectar el passat 17 de juliol, ha deixat ja més de 500 aus mortes i altres quasi 100 malaltes. En total, el virus afecta ja a un total de 18 espècies, algunes de les més característiques i singulars dins de la fauna valenciana.

 

No és la primera volta que un brot de botulisme afecta l’Albufera, ja que esta malaltia també ha causat estralls en altres aiguamolls espanyols com Doñana o Daimiel, però sí que és la primera que es detecta en la zona del Tancat de la Pipa. A més, encara que els brots de botulisme solen declarar-se durant l’estiu, ja que les elevades temperatures afavoreixen el creixement del bacteri, el número d’animals afectats s’ha elevat molt ràpidament en uns pocs dies

 

El botulisme és una intoxicació causada per la ingestió d’una toxina produïda pel bacteri ‘costridium botulinum’. Les aus s’intoxiquen en ingerir invertebrats, com larves de mosques, que han ingerit cadàvers en descomposició. A pesar que els visitants de l’Albufera estan fora de perill, el botulisme aviari  també pot afectar els humans, ja que es poden veure intoxicar a través de l’alimentació en ingerir algun aliment en mal estat.

 

La majoria de cadàvers corresponen a ánades reals, l’espècie més abundant en el parc amb una població de 4.000 i 5.000 individus, segons SEU Birdlife en la Comunitat Valenciana, organització que al costat d’Acció Ecologista Agró gestiona este espai natural. Altres espècies afectades són la garseta comuna, la cames llargues, la gavina riallera, el capó reial, la fotja comuna i l’escórpora comuna.

 

Protocol habitual per a estos casos

Pel moment, els tècnics estan aplicant el protocol habitual en estos casos, que consistix en buidar el més ràpid que es puga l’espai natural i procedir a retirar els cadàvers i els ocells malalts, per a evitar la propagació del brot. De moment, de les 40 hectàrees en les que cal actuar, s’ha assecat ja un dels tres filtres que componen estos antics camps d’arròs al costat de l’Albufera, i després es farà el mateix amb les dos llacunes, un procés que s’espera que estiga acabat esta setmana. 

 

La intenció és que el Tancat de la Pipa estiga sec el que queda d’estiu i com a mínim fins a mitjans de setembre, ja que mentre continuen les temperatures altes hi ha més risc de què els les aus puguen emmalaltir. Una volta arribada la tardor, es tornaria a inundar el paratge amb un flux d’aigua adequat. 

 

També pots llegir…

Últimes notícies

Trobeu la documentació de la jove desapareguda a Sueca prop del cadàver localitzat a Llaurí

La Guàrdia Civil ha localitzat la documentació de la jove de 25 anys desapareguda a Sueca a escassa distància del cadàver trobat a Llaurí, encara pendent d’identificació oficial.

El calcer espanyol cau al 23é lloc mundial amb un 14,2 % menys de producció

El sector del calcer espanyol ha produït uns 60 milions de parells en 2025, un 14,2 % menys que en 2024, i baixa del 19é al 23é lloc del rànquing mundial, amb només el 0,24 % de la producció global.

Les compres de vivenda per estrangers es disparen un 31 % a la Comunitat Valenciana

La compravenda de vivendes per estrangers ha crescut un 31 % a la Comunitat Valenciana entre abril i juny, en un context de caiguda general del mercat i preus en màxims històrics a Espanya.

Mor ofegat un jove de 29 anys al riu Túria a Manises

Agents del GEO de la Policia Nacional han localitzat este matí el cos sense vida d’un home de 29 anys al riu Túria, al terme de Manises, després de desaparèixer ahir de vesprada quan es banyava en esta zona.

Ajudes de fins a 15.000 euros per a agricultors i ramaders afectats per l’incendi de la Vall d’Uixó

Els afectats per l’incendi de la Vall d’Uixó rebran entre 4.000 i 6.000 euros per hectàrea agrícola, fins a 15.000 per explotació ramadera i compensacions per pèrdua d’animals i danys en equipament.

Porcelanosa redueix el benefici a 13 milions en 2025 per l’alça de l’Impost de Societats

Porcelanosa ha guanyat 13 milions d’euros en 2025, un 55 % menys que en 2024, per l’increment del tipus efectiu de l’Impost de Societats fins al 54 %. Tot i això, el grup ha mantingut la facturació entorn dels 863 milions i ha reforçat la seua expansió internacional.

André Almeida continua al marge mentre el València espera la seua decisió

André Almeida s ha tornat a entrenar dos dies seguits al marge del grup a Paterna mentre València CF i Swansea ja tenen un acord pel seu traspàs i esperen la decisió final del migcampista portugués.

CSIF exigix començar el curs amb totes les plantilles cobertes i aules condicionades

El sindicat CSIF insta Educació a garantir que l’1 de setembre tots els llocs docents estiguen coberts i que els centres educatius tinguen infraestructures i climatització en condicions adequades.
FILMOTECA D'ESTIU