20.6 C
València
Dimarts, 11 novembre, 2025

Un brot epidèmic de botulisme suma 500 aus mortes i 100 malaltes en el Parc Natural de l’Albufera

Albufera

Flamencs en el Parc Natural de l’Albufera de València | EFE

 

Un perillós brot de botulisme s’estén com una epidèmia mortal en la zona del Tancat de la Pipa, dins del Parc Natural de l’Albufera de València. El brot, que es va detectar el passat 17 de juliol, ha deixat ja més de 500 aus mortes i altres quasi 100 malaltes. En total, el virus afecta ja a un total de 18 espècies, algunes de les més característiques i singulars dins de la fauna valenciana.

 

No és la primera volta que un brot de botulisme afecta l’Albufera, ja que esta malaltia també ha causat estralls en altres aiguamolls espanyols com Doñana o Daimiel, però sí que és la primera que es detecta en la zona del Tancat de la Pipa. A més, encara que els brots de botulisme solen declarar-se durant l’estiu, ja que les elevades temperatures afavoreixen el creixement del bacteri, el número d’animals afectats s’ha elevat molt ràpidament en uns pocs dies

 

El botulisme és una intoxicació causada per la ingestió d’una toxina produïda pel bacteri ‘costridium botulinum’. Les aus s’intoxiquen en ingerir invertebrats, com larves de mosques, que han ingerit cadàvers en descomposició. A pesar que els visitants de l’Albufera estan fora de perill, el botulisme aviari  també pot afectar els humans, ja que es poden veure intoxicar a través de l’alimentació en ingerir algun aliment en mal estat.

 

La majoria de cadàvers corresponen a ánades reals, l’espècie més abundant en el parc amb una població de 4.000 i 5.000 individus, segons SEU Birdlife en la Comunitat Valenciana, organització que al costat d’Acció Ecologista Agró gestiona este espai natural. Altres espècies afectades són la garseta comuna, la cames llargues, la gavina riallera, el capó reial, la fotja comuna i l’escórpora comuna.

 

Protocol habitual per a estos casos

Pel moment, els tècnics estan aplicant el protocol habitual en estos casos, que consistix en buidar el més ràpid que es puga l’espai natural i procedir a retirar els cadàvers i els ocells malalts, per a evitar la propagació del brot. De moment, de les 40 hectàrees en les que cal actuar, s’ha assecat ja un dels tres filtres que componen estos antics camps d’arròs al costat de l’Albufera, i després es farà el mateix amb les dos llacunes, un procés que s’espera que estiga acabat esta setmana. 

 

La intenció és que el Tancat de la Pipa estiga sec el que queda d’estiu i com a mínim fins a mitjans de setembre, ja que mentre continuen les temperatures altes hi ha més risc de què els les aus puguen emmalaltir. Una volta arribada la tardor, es tornaria a inundar el paratge amb un flux d’aigua adequat. 

 

També pots llegir…

Últimes notícies

El PSOE acusa a Feijóo de triar a Pérez Llorca per ser el ‘preferit’ de Vox

El PSOE ha interpretat que la designació de Juan Francisco Pérez Llorca respon a les exigències de Vox. Acusa el PP de mimetitzar-se amb l'agenda del partit d'Abascal.

El PP desvincula el seu vot a la UE de la negociació amb Vox per a substituir a Mazón

El PP ha negat que el seu vot en la comissió de Medi Ambient del Parlament Europeu contra la reducció d'emissions estiga lligat a la seua negociació amb Vox per al relleu de Mazón. L'oposició ha vist un intercanvi polític i ha endurit les seues crítiques.

Polèmica en la Fira de Castelló per un lloc que entrega bufandes amb lemes franquistes

Compromís demana a l'Ajuntament que actue després de detectar-se en la fira un lloc que oferix bufandes amb lemes franquistes i altres amb la imatge de Santiago Abascal. Reclama estendre acta i valorar si vulnera la Llei de Memòria Democràtica.

La Comunitat Valenciana destina 18 milions al bo tèrmic per a famílies vulnerables després de la DANA

La Generalitat abonarà 400 euros per llar a unes 45.000 vivendes vulnerables amb càrrec al compte solidari. El pagament serà automàtic per a perceptors d'ajudes.

Pérez Llorca accepta el repte d’aconseguir majoria per a succeir a Mazón

Juanfran Pérez Llorca ha agraït la confiança d'Alberto Núñez Feijóo després de ser proposat per a succeir a Carlos Mazón i ha obert un període de diàleg per a reunir suports.

Mazón veu a Pérez Llorca com un extraordinari candidat per a succeir-li en la Generalitat

Mazón ha afirmat que Juanfran Pérez Llorca és 'un extraordinari candidat' després de conéixer-se la seua designació per Feijóo. Ho ha dit després del ple del Consell i abans d'acudir a les Corts.

El Consell veu a Pérez Llorca com l’idoni per a succeir a Mazón

La portaveu del Consell en funcions ha defés que Juanfran Pérez Llorca és el candidat idoni per a rellevar a Carlos Mazón i ha destacat la sintonia interna en el PP.

El Centre d’Art Hortensia Herrero estrenarà en 2026 la seua primera mostra temporal amb Anselm Kiefer

El Centre d'Art Hortensia Herrero obrirà el 28 d'abril de 2026 la seua primera exposició temporal amb obres de Anselm Kiefer. La mostra, centrada en el paisatge, ocuparà sis galeries i culminarà amb 'Danaë', vista per primera vegada a Europa.