Les víctimes de la DANA reclamen presó per a Mazón a un mes dels dos anys del 29O

Tres associacions de víctimes de la DANA del 29 d’octubre han protagonitzat una concentració al centre d’Alacant, ciutat natal de l’expresident de la Generalitat Carlos Mazón, on han reclamat el fi del seu aforament i el seu ingrés a presó, quan falta un mes per als dos anys del desastre que va causar la mort de 232 persones.

La protesta l’han convocada les associacions Damnificats per la DANA de l’Horta Sud, Víctimes de la DANA 29 d’Octubre de 2024 i Víctimes Mortals de la DANA 29-O. Esta ha sigut la primera concentració d’este tipus a Alacant i l’han secundada diversos centenars de persones, moltes procedents d’entitats cíviques, socials i sindicals valencianes, davant la seu del Consell a la ciutat, el palau de la Casa de les Bruixes.

Una gran pancarta amb el lema ‘Mazón a presó’ i un llaç negre ha presidit l’acte. Al voltant, s’han vist cartells amb missatges com ‘Ni oblit ni perdó’, ‘Veritat, justícia, prevenció’, ‘No a l’aforament de Mazón’ o ‘Mazón, assassí, a presó’, junt amb una fotografia gran del polític del PP disfressat de pres.

Les víctimes han lamentat que, quasi dos anys després del 29O, ‘encara no s’ha fet justícia’ ni s’ha garantit la veritat i la reparació per als damnificats. Durant l’acte s’ha llegit un manifest amb 23 afirmacions, una per cada mes transcorregut des de la tragèdia, totes centrades en les conseqüències de la DANA i en la gestió política d’aquell episodi.

Crítiques a la gestió de l’emergència

Entre estes afirmacions s’ha assenyalat que les morts provocades per la DANA eren ‘evitables’. També que Mazón hauria decidit anar-se’n a dinar malgrat l’avís d’alerta d’Aemet i que el missatge EsAlert va arribar a les 20.11 hores, quan ja era ‘tard’. Igualment, han acusat el Consell valencià i a Alberto Núñez Feijóo de ser ‘còmplices’ de l’expresident i han afirmat que el seu substitut en la Generalitat, Juanfran Pérez Llorca, el protegeix.

Les associacions han remarcat que el relleu en la presidència ‘no borra la responsabilitat’ política. Han denunciat que la normalitat encara no ha tornat a les zones afectades, que quasi dos anys després continuen havent-hi dos desapareguts i que, segons diuen, continua sense fer-se justícia mentre Mazón ‘seguix agredint les víctimes’ per mantindre’s aferrat a l’aforament com a diputat autonòmic.

En una intervenció, la presidenta de Víctimes Mortals de la DANA 29-O, Rosa Álvarez, ha advertit que una possible designació ‘a dit’ de Mazón com a senador territorial suposaria, al seu juí, un reconeixement del PP de la seua culpabilitat. Ha defensat que les víctimes saben ‘que Alacant no és Carlos Mazón i que Carlos Mazón no és Alacant’ perquè distingixen ‘entre el poble i els polítics’.

Álvarez ha insistit que la concentració ‘no pertany a cap sigla’ sinó que naix de les pròpies persones afectades, que després de tant de temps continuen obligades a reclamar al carrer que es faça justícia. ‘Demanem respecte als que van morir, als que van sobreviure i als que ho van perdre tot, suportant una cosa que ningú hauria de suportar durant 23 mesos’, ha reivindicat.

La presidenta ha recordat el cas de Maricarmen, una afectada que ha patit recentment un desnonament a Madrid, com a exemple del drama que arrosseguen moltes famílies. Ha subratllat que la DANA no sols va causar morts, sinó també pèrdues materials greus i situacions de vulnerabilitat que encara persistixen.

‘El temps no borra les responsabilitats’

La portaveu de l’associació Víctimes de la DANA 29 d’Octubre de 2024, Mariló Gradolí, ha lamentat que ‘Mazón continua actuant com si el pas del temps borrara les responsabilitats polítiques’. Li ha retret que continue gaudint d’un sou públic i de l’aforament.

‘Mentres ell està a la platja, les famílies continuen esperant veritat, justícia i reparació’, ha afirmat Gradolí. Després, ha agraït el suport rebut del poble alacantí després de la DANA, una tragèdia ‘que no és una qüestió només de l’Horta Sud sinó també de Castelló, València i Alacant’.

Per la seua banda, la vicepresidenta de Damnificats per la DANA de l’Horta Sud, Elisabeth González, ha defensat que Mazón ‘ha de pagar com a responsable d’emergències de la Comunitat Valenciana’. Ha criticat que, fa uns dies, en la seua compareixença al Congrés dels Diputats, l’expresident ‘ha continuat rient-se de les víctimes’ per no respondre a les preguntes plantejades.

A la concentració han acudit nombrosos polítics alacantins de partits d’esquerra, principalment del PSPV-PSOE, Compromís i EU-Podem. Han mostrat el seu suport a les víctimes en un acte que s’ha desenrotllat sense incidents i que s’ha allargat aproximadament una hora i mitja.

Últimes notícies

El Valencia Basket remunta a Saragossa i jugarà la final de la Supercopa

El Valencia Basket ha remuntat davant el Casademont Zaragoza (73-84) en la semifinal de la Supercopa LF Endesa a Torrejón de Ardoz i es classifica per a la final, on buscarà el seu quart títol. Debut de les jóvens Isa Hernández i Amelia Alonso amb només 16 anys.

Les persones sordes exigixen que els seus drets siguen reals en el dia a dia

FESORD CV ha celebrat a València el Dia Internacional de les Persones Sordes 2026 i ha reclamat que els drets reconeguts passen a complir-se de manera efectiva. La jornada ha coincidit amb el centenari de lAssociació Valenciana de Persones Sordes i ha inclòs la suma al manifest de la CNSE.

Kempes aposta per Aguirre per a reactivar el València i unir el vestidor

Mario Alberto Kempes ha mostrat plena confiança en Javier Aguirre per a traure el València CF de la zona baixa i reforçar la unió del vestidor, tot i la delicada situació esportiva de l’equip en LaLiga EA Sports.

El Valencia Basket estrena el Roig Arena en la Lliga Endesa contra l’Ilerna Lleida

El Valencia Basket rep este diumenge l’Ilerna Lleida al Roig Arena en la primera jornada de la fase regular de la Lliga Endesa, en el primer partit del nou projecte ‘taronja’ davant la seua afició.

Presó per a un home per una violació i un robatori amb intimidació al Parc Central

Un home ha ingressat en presó preventiva acusat de violar un estudiant americà i robar amb intimidació al Parc Central de València, gràcies a un vídeo entregat a la Policia Nacional per diversos testimonis.

Oltra defensa que Compromís té més capacitat de govern que el bipartidisme

Mónica Oltra ha reivindicat en unes jornades municipalistes a Mislata que forces com Compromís tenen més capacitat de govern que el bipartidisme i ha instat el seu espai polític a preparar-se per a governar el 2027.

Quatre de cada deu parades del Mercat Central tornen a vendre després de l’incendi

Un 40 % de les 45 parades del Mercat Central de València afectades per l’incendi en un quadre elèctric ja han représ l’activitat aquest dissabte. La resta confia a recuperar el subministrament elèctric a partir de dilluns mentre continuen els treballs tècnics i de seguretat.

Bernabé alerta que les agressions de Tavernes ja es tracten com a delictes d’odi

La delegada del Govern, Pilar Bernabé, ha condemnat rotundament les agressions de Tavernes de la Valldigna i ha confirmat que la Guàrdia Civil les investiga com a delictes d’odi, advertint del paper dels discursos de l’odi en la violència al carrer.