22.4 C
València
Dimecres, 29 octubre, 2025

Aprovat un transvasament de 81 hm³ del Tajo al Segura per a l’últim trimestre de 2025

La comissió d’explotació de l’aqüeducte ha aprovat un transvasament de 81 hectòmetres cúbics des de la capçalera del Tajo cap a la conca del Segura per a l’últim trimestre de 2025. El volum s’ha fixat en tres enviaments de 27 hm³, un per cada mes d’octubre, novembre i desembre.

Nivell 2 en la capçalera i repartiment mensual

Segons ha detallat Borja Castro, president de l’Associació de Municipis Riberencs de Entrepeñas i Buendía, en la reunió s’ha constatat que els embassaments de capçalera es troben en nivell 2, circumstància en la qual s’ha autoritzat l’enviament de 27 hm³ mensuals fins a totalitzar 81 hm³. Castro ha recordat que a este volum se sumen altres 168 hm³ que romanen pendents de transvasar, per la qual cosa, quan es materialitzen, incrementaran l’aigua efectivament derivada cap al Segura.

El repartiment trimestral en enviaments idèntics ha aportat previsibilitat als usuaris de la conca receptora, en anticipar la dotació de cada mes. Esta planificació ha permés que proveïments i regadius coneguen amb antelació el cabal disponible en el període assenyalat.

Castro ha lamentat que no hi ha hagut ‘cap notícia ni cap anunci’ sobre les noves regles d’explotació del Tajo-Segura. Ha subratllat que seguixen en tràmit malgrat les successives sentències del Tribunal Suprem que avalen la implantació de cabals ecològics al Tajo, un escenari que, d’aplicar-se, reduiria les aportacions futures al transvasament.

Quant a la situació dels embassaments de Entrepeñas i Buendía, han perdut 13,88 hectòmetres cúbics en l’última setmana i acumulen 1.345,06 hm³, el 53,41% de la seua capacitat total de 2.518 hm³, segons la Confederació Hidrogràfica del Tajo. Este nivell d’emmagatzematge oferix un marge rellevant, però la seua evolució condiciona les decisions d’explotació, ja que de les reserves disponibles dependran els possibles enviaments en pròxims períodes.

Últimes notícies

Sedaví declara el 29 d’octubre dia de dol oficial durant 12 anys

El ple municipal ha aprovat per unanimitat fixar cada 29 d'octubre com a jornada de dol durant 12 anys en memòria de les 12 víctimes vinculades al municipi. La decisió coincidix amb el primer aniversari de la riuada provocada per la DANA del 29-O i s'acompanya d'actes d'homenatge.

Morant exigix a Mazón explicacions i dignitat política per a les víctimes de la DANA

Diana Morant ha afirmat que Carlos Mazón encara deu explicacions i dignitat política a les víctimes de la DANA. Yolanda Díaz i Patxi López han recolzat les exigències de rendició de comptes.

Un any després de la DANA a València: lliçons i canvis

Dotze mesos després de les riuades a València, l'experiència ha deixat aprenentatges clars: millor anticipació, comunicació més clara, urbanisme més responsable i una societat més preparada.

El Congrés guarda un minut de silenci pels 237 morts de la DANA

El Congrés ha guardat un minut de silenci en el primer aniversari de la DANA, que va deixar 237 morts, principalment a València. A la vesprada hi haurà funeral d'Estat en el Museu de les Ciències de València, presidit pels reis i amb presència del Govern i familiars.

Rufián diu ‘psicòpata’ a Mazón per anar al funeral d’Estat per la DANA

Rufián ha titllat de 'psicòpata' a Carlos Mazón per mantindre la seua assistència al funeral d'Estat per les víctimes de la DANA malgrat la petició de les famílies. També ha acusat a Feijóo i Abascal de 'ser 'còmplices' de la seua continuïtat.

Sánchez evita respondre a Feijóo per respecte a les víctimes de la DANA

El president ha refusat entrar en l'encreuament amb el líder del PP en la sessió de control i ha demanat centrar la jornada en la memòria de la DANA. Feijóo ha redoblat les crítiques en la vespra de la comissió del Senat pel cas Koldo.

La Universitat de València declara dol oficial i convoca minuts de silenci per la DANA

La Universitat de València ha declarat dia de dol oficial en el primer aniversari de la DANA i ha convocat minuts de silenci als seus campus. Les banderes onejaran a mitja asta durant tota la jornada.

Els reis i Sánchez saludaran a les famílies en el funeral d’Estat per la dana

Els reis i Pedro Sánchez saludaran esta vesprada als familiars de les víctimes en el funeral d'Estat per la dana a València, en el primer aniversari. L'acte inclourà discursos de tres afins i del rei Felip VI i reunirà unes 800 persones en el Museu de les Ciències