El Congrés rebutja suprimir la data de tancament de tres nuclears amb l’abstenció de Junts

El Congrés ha rebutjat este dimarts l’esmena introduïda pel PP al Senat al projecte de Llei de Mobilitat Sostenible que pretenia suprimir la ‘data de cessament definitiu’ de les centrals de Almaraz, Ascó I i Cofrentes. La proposta s’ha desestimat per 172 vots en contra i 171 a favor, amb set abstencions de Junts que han resultat decisives per a inclinar la balança.

L’esmena buscava esborrar la menció expressa a la data de tancament d’eixes instal·lacions, la qual cosa hauria deixat sense referència temporal el seu cessament definitiu. En tractar-se d’un canvi inserit en una llei aliena a la matèria energètica, el seu abast real ha sigut qüestionat durant el debat i, finalment, rebutjat per una majoria ajustada.

Abstenció de Junts, clau

La portaveu de Junts, Miriam Nogueras, ha justificat la seua abstenció en considerar que la iniciativa del PP no resolia cap problema i estava mal formulada. Ha assegurat a més que el PP no ha contactat amb el seu partit per a recaptar suports i ha rematat que ‘igual és una esmena bona per a Extremadura però no per a Catalunya’. Amb la seua posició, Junts no ha sumat als 171 vots favorables (PP, Vox i UPN), permetent que prosperaren els 172 contraris (PSOE, Sumar, ERC, PNB i la majoria del Grup Mixt).

El Ministeri per a la Transició Ecològica ha celebrat el resultat i ha qualificat l’esmena de ‘extravagant‘, en entendre que no tenia relació amb la norma a la qual s’incorporava ni canviava ‘gens substancial de fons’. Segons el departament, la proposta només introduïa ‘soroll’ per a intentar ‘vendre’ que suposava una pròrroga del parc nuclear espanyol, malgrat que el seu efecte real era limitat.

Durant el debat, ERC, Bildu, Sumar i Podemos han retret al PP la maniobra i han titllat l’esmena de ‘miserable‘ i ‘potinera’. Estos grups han defés que una modificació de gran importància sobre instal·lacions nuclears no havia de plantejar-se per la via d’una llei que regula la mobilitat, i han acusat els populars de buscar una drecera procedimental.

Amb la votació, el projecte de Llei de Mobilitat Sostenible continua la seua tramitació sense eixa modificació i no s’ha introduït canvi algun sobre la menció a la ‘data de cessament definitiu’ en les centrals citades per esta via parlamentària.

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Nova manifestació a València el 28 de març per a exigir presó a Carlos Mazón per la dana

Col·lectius socials, cívics i sindicals han convocat el 28 de març una nova marxa a València. Reclamen presó per a Carlos Mazón per la gestió de la dana de 2024.

Quatre ferits en una col·lisió entre dos cotxes en Novetlé

Quatre persones han resultat ferides en la col·lisió de dos cotxes al carrer Enric Valor de Novetlé. Dos ocupants han hagut de ser excarcerats.

La Policia ha assajat la seua resposta davant un atac terrorista en l’estadi del Llevant

La Policia Nacional ha realitzat un simulacre amb víctimes i ostatges en el Ciutat de València per a avaluar temps de reacció i coordinació en un supòsit partit. El dispositiu ha implicat a GEO, ENITE, UIP, TEDAX-NRBQ, Guies Canins i Policia Científica, sota la coordinació de la Sala CIMACC 091.

La CHJ no detecta parametros alarmants en la qualitat de l’aigua després de la dana

La CHJ tanca un any de mostrejos després de la dana d'octubre de 2024 sense resultats alarmants i amb l'Albufera de nou en el seu estat previ, fins i tot molt vulnerable. El analisis detallat de dades seguix per a confirmar tendències en aigües, acuiferos i sediments.

Mercadona va elevar el seu benefici un 24,9% en 2025, fins a 1.729 milions

La cadena ha guanyat 1.729 milions en 2025, un 24,9% més, amb vendes de 41.900 milions i quota del 28,5% a Espanya. Preveu impulsar el model tendisca 9.

Els hotels de València aconseguixen un 67% d’ocupació per a la setmana fallera

València arranca la setmana fallera amb un 67% d'ocupació hotelera entre el 13 i el 19 de març. El 18-19 marca el pic i es preveu impuls d'última hora.

Mercadona va elevar el seu benefici un 24,9% en 2025, fins a 1.729 milions

La cadena ha guanyat 1.729 milions d'euros en 2025, un 24,9% més que un any abans, amb vendes a l'alça, creixement a Portugal i major impuls del canal en línia.

El Síndic urgix a la EVHA a suprimir la cita prèvia obligatòria i reforçar l’atenció presencial

El Síndic de Greuges ha sol·licitat a la EVHA suprimir la cita prèvia obligatòria després de constatar retards de fins a un mes i barreres per a col·lectius vulnerables. La institució proposa reforçar recursos i garantir atenció presencial sense filtres que limiten drets com sol·licitar vivenda social.