El ple del Congrés es reunix este dimarts per a debatre i votar la tramitació d’una proposició de llei presentada pel Partit Popular (PP) que busca prolongar la vida útil de les centrals nuclears a Espanya. La iniciativa compta a priori amb una majoria parlamentària favorable, que permetria la seua aprovació.
Esta llei té com a objectiu posposar el tancament de les centrals nuclears almenys deu anys. Este ajornament podrà realitzar-se a petició de les empreses propietàries o, en absència d’esta sol·licitud, per decisió directa del Govern, sempre amb l’aval del Consell de Seguretat Nuclear. Esta mesura es planteja per raons fonamentals de seguretat en el subministrament elèctric i per a assegurar la suficiència energètica del país.
Context parlamentari i suport
El PP va presentar esta proposta a l’abril, després de constatar un suport parlamentari suficient al costat de Vox, amb la previsió que ERC i Junts s’abstinguen, com ja va ocórrer en una proposta no de llei similar aprovada al febrer. Fonts del PP expressen confiança a tirar avant esta iniciativa, encara que reconeixen que les decisions polítiques d’alguns socis en el Govern poden ser imprevisibles donat el context actual.
Arguments del Partit Popular
Per als populars, la pròrroga de la vida operativa de les nuclears és clau per a garantir la seguretat del subministrament elèctric, mantindre la competitivitat de la indústria espanyola, evitar increments dràstics en el preu de l’electricitat i protegir l’ocupació, així com el desenrotllament econòmic de les regions on se situen estes centrals.
Compromís internacional i situació d’Espanya
Actualment, ja són 31 països els que s’han compromés a triplicar la seua producció nuclear per a l’any 2050. En este context, Espanya podria quedar com una excepció a Occident si seguix avant amb el calendari actual de tancament, que preveu la clausura escalonada de les centrals entre 2027 i 2035.
Calendari de tancament i plans
El pla contempla iniciar el tancament amb la central de Almaraz a Càceres en 2027, i posteriorment, en 2030, la central de Cofrentes. La pròrroga proposada busca evitar esta estratègia progressiva de desmantellament i assegurar el paper de l’energia nuclear en el mix energètic nacional.
Reptes actuals i prioritat nacional
Este debat s’emmarca en una conjuntura on la seguretat energètica és una prioritat per al país, que també ha d’enfrontar els desafiaments del mercat elèctric i la competitivitat industrial enfront d’altres països que mantenen o augmenten la seua aposta per l’energia nuclear.