L’Institut de Medicina Legal de Còrdova ha finalitzat l’autòpsia dels dos últims cossos rebuts, amb el que ja s’ha practicat l’autòpsia a les 45 persones mortes en l’accident ferroviari de Adamuz. En paral·lel, el Servici de Criminalística de la Guàrdia Civil ha conclòs la identificació de les 45 víctimes, una fita que permet avançar en el lliurament dels cossos i en els tràmits funeraris.
Segons les dades oficials, 44 víctimes han sigut identificades per empremtes dactilars i, de manera complementària, 25 també han sigut verificades mitjançant anàlisi d’ADN. Una víctima ha hagut de ser identificada exclusivament per ADN, un procediment habitual quan l’estat de les restes impedix la lofoscòpia. La combinació de tècniques accelera la confirmació d’identitats i reduïx possibles errors.
Protocol i identificació forense
El Centre Integrat de Dades (CID), creat per a esta emergència conforme al Reial decret 32/2009, es va posar en marxa el diumenge a les deu de la nit. Este òrgan tècnic, amb una Oficina Forense i una altra de Forces i Cossos de Seguretat de l’Estat, centralitza i supervisa tots els informes d’identificació per a evitar duplicitats i facilitar la notificació a les famílies.
S’han registrat 45 denúncies en comandàncies de la Guàrdia Civil de diferents ciutats. La majoria corresponen a ciutadans espanyols, amb tres de ciutadanes del Marroc, Rússia i Alemanya. Entre les denúncies hi ha un menor d’edat; per sexe, 22 són dones i 23 hòmens. Estes denúncies solen formalitzar-se quan els afins no localitzen als seus familiars després del sinistre, i servixen per a creuar informació amb els equips forenses.
Les denúncies s’han presentat a Madrid (2), Màlaga (1), Córdoba (26), Sevilla-Córdoba (1), Huelva-Còrdova (10) i Huelva (5). Quan figuren dos ciutats és perquè la mateixa denúncia es va cursar en les dos, una pràctica que reflectix la mobilitat dels denunciants i la coordinació entre demarcacions.
Quant als llocs de residència, 27 víctimes vivien a Huelva; 9 a Madrid; 2 a Lleó i 2 a Còrdova; i 1 a Alemanya, Alacant, Màlaga, Tenerife i Ceuta, respectivament. Esta distribució evidencia el pes del corredor Madrid-Huelva i de l’àmbit andalús en el sinistre.
Del total de morts traslladats a l’Institut de Medicina Legal i Ciències Forenses, en l’alçament es va registrar que 36 viatjaven en el Alvia que cobria la ruta Madrid-Huelva: 19 en el vagó 1 i 9 en el vagó 2. Altres 9 víctimes anaven en el Iryo que circulava cap a Madrid des de Màlaga, de les quals 7 es trobaven en el vagó 8. La concentració per vagons apunta a les zones de major impacte dins dels trens.
Totes les famílies han sigut informades de la defunció per equips de la Guàrdia Civil acompanyats per psicòlegs. Fins al moment s’han entregat 41 cossos als seus afins; els quatre restants romanen en l’Institut de Medicina Legal i Ciències Forenses a la disposició de les famílies. Després de la identificació, els familiars han de contactar amb una funerària per a tramitar davant el Registre Civil de Montoro i obtindre la llicència d’enterrament.
Per a realitzar les autòpsies s’han desplaçat a Còrdova mèdics i tècnics forenses de Jaén, Granada, Sevilla i Màlaga. Al costat dels professionals cordovesos han treballat des de la matinada del diumenge 27 forenses, tant en els alçaments com a la sala d’autòpsies. Per part de la Guàrdia Civil, 32 especialistes del Servici de Criminalística, experts en identificació lofoscòpica i genètica, han reforçat el dispositiu, la qual cosa ha permés mantindre un ritme alt de treball.
La investigació judicial de l’accident correspon a la Secció Civil i d’Instrucció del Tribunal d’Instància plaça número 2 de Montoro, que serà reforçada de manera imminent amb un jutge de reforç, un Lletrat de l’Administració de Justícia i dos funcionaris, sense perjuí de futurs reforços. Este reforç busca agilitzar diligències, coordinar pericials i ordenar la causa amb la màxima celeritat possible.




