Dos associacions de víctimes de la DANA de València, que l’any passat va deixar 229 morts, van portar hui la seua denúncia a la Comissió de Peticions del Parlament Europeu. Retrauen la gestió institucional de l’episodi de pluges extremes i sol·liciten que s’investigue què va fallar i per què, amb l’objectiu de depurar responsabilitats i evitar que es repetisca.
Al final de la sessió, la comissió va decidir mantindre oberta la petició, però va ajornar l’enviament d’una missió d’investigació a Espanya. L’Eurocambra esperarà una resposta per escrit de la Comissió Europea abans de valorar pròxims passos. Mantindre obert l’expedient permet continuar examinant el cas i demanar informació addicional a les autoritats implicades, deixant la porta oberta a noves decisions en funció del que determine Brussel·les.
Petició oberta i sense missió ara com ara
Per a les famílies, la prioritat és que se’ls escolte i que s’adopten mesures reals. La presidenta de l’Associació Víctimes Mortals de la Dana 29 Octubre, Rosa Álvarez, va expressar que no busquen només reparació, sinó veritat, justícia i responsabilitats, i que no es repetisca una gestió que, al seu juí, va deixar a la població desprotegida.
En la mateixa línia, Mariló Gradolí, presidenta de l’Associació Víctimes de la DANA 29 octubre 2024, va demanar que s’òbriga una investigació completa sobre la gestió de l’episodi de pluges extremes. Va reclamar que la petició es mantinga oberta, s’estudie amb detall i es recomanen accions fermes i tècniques per a millorar la prevenció, els sistemes d’alerta, la coordinació institucional i la resposta d’emergència.
La compareixença es va produir després que, en dos ocasions anteriors, s’haguera evitat la seua celebració. A més, el PP va votar al costat de Vox en contra d’enviar ja una missió parlamentària a Espanya, una decisió que retarda eixe desplaçament però no tanca l’expedient, que seguirà el seu curs a l’espera del pronunciament de la Comissió Europea.
Amb el cas obert, l’Eurocambra pot continuar recaptant informació i, en funció de l’avaluació que reba de la Comissió, decidir si activa noves ferramentes de control o recomanacions. Per a les víctimes, eixe seguiment europeu és una via per a esclarir decisions preses durant la crisi i per a reforçar protocols que protegisquen la ciutadania en futurs episodis extrems.