Comença una setmana dominada per un temporal de gota freda

Llamps i trons

Nit de tempestes amb molts llamps | Agustí Descarrega

 

Un embossament d’aire fred està baixant del nord de Portugal al sud de la península i formarà una borrasca que espentarà vents marítims de llevant i gregal cap a la costa i prelitoral sud de València i nord d’Alacant.

 

Principalment afavorirà el creixement de núvols de tempesta, que entraran de mar cap a terra, i descarregaran amb intensitat forta i localment persistent. Barrejat amb aire molt fred d’origen polar, fins i tot podria nevar en cotes mitges dels massissos muntanyosos. A més, les ventades de gregal causaran un important temporal marítim fins a mitja setmana, amb ones que podran superar els 3 metres d’altura.

 

Previsions inquietants

Encara no està clar quines comarques seran les més afectades per estes precipitacions i això dependrà de la situació final de la borrasca i la gota freda que dispararà les pluges. Segurament els aiguats arribaran a les comarques muntanyoses entre València i Alacant durant la primera tongada de dilluns a dimarts, una zona ja castigada el setembre passat.

 

Esta situació recorda més al temporal de la Setmana Santa passada quan es van registrar entre 200- 300 l/m2 en la Safor, la Marina Alta i altres comarques properes. Caldrà seguir les previsions de demà dilluns.

 

 

Per a este dilluns 2 de desembre es preveu cel cobert en tot el territori valencià, amb pluges generals, més probables en el litoral de Castelló i València, amb possibles aiguats en les comarques del Comtat, la Safor, Vall d’Albaida i la Marina Alta. Pareix que al final de la jornada també seran intenses al sud d’Alacant.

 

Juntament amb la presència d’aire més inestable, també hi haurà aire més fred, que provocarà una baixada notable de les temperatures, i un ambient d’hivern els primers dies de desembre. Els mapes apunten que entre dimarts i dijous podria nevar en les muntanyes fins als 1.000 m. Dilluns les màximes es situaran entre els 14 i els 18º en la costa, i encara menys en l’interior.

 

 

Avisos d’AEMET per fortes pluges des de dilluns

Pel que fa a avisos, l’Agència Estatal de Meteorologia activarà fins dimecres l’alerta groga per pluges que podran acumular més de 20 l/m2 en una hora i superar els 60 litres en 12 hores. Fins i tot, no seria estrany que en 48 hores hi hagueran llocs on plourà més de 150 litres. Aemet també alerta de temporal de mar en la costa.

Mapa d'alertes per aiguats i temporal de mar aquest dilluns

Mapa d’alertes per aiguats i temporal de mar este dilluns | AEMET

Quan acabarà esta perillosa situació de pluges?

El temporal perdrà força durant dijous, traslladant-se al nord-est peninsular, cap a Catalunya i les Balears. El cap de setmana hi haurà més estones de sol i l’ambient serà més agradable, encara que les temperatures no pujaran per damunt dels 15ºC. A pesar de tot, en Valencia i Alacant continuarà el temps insegur i podrien caure alguns ruixats aïllats.

 

Recomanem seguir les previsions meteorològiques oficials de l’AEMET i les recomanacions dels organismes de protecció civil.

 

També pots llegir…

Últimes notícies

Exhibició del València Basket contra el Joventut i a un pas de la final de l’ACB

El València Basket ha derrotat l’Asisa Joventut per 90-76 al Roig Arena, posa el 2-0 en la semifinal de la Lliga Endesa i es queda a un triomf de la final.

Controlat l’incendi forestal de Serra i reobert el trànsit marítim al Port de Sagunt

L’incendi declarat este divendres a Serra s’ha estabilitzat cap a les 20.00 hores després d’una evolució positiva, fet que ha permés retirar els dos mitjans aeris del MITECO i reobrir el trànsit marítim al Port de Sagunt.

LIFE Intemares impulsa que quasi una quarta part de la mar espanyola estiga protegida

El projecte europeu LIFE Intemares ha ajudat a passar del 8 % al 22,5 % d’àrea marina protegida a Espanya des de 2017 i ha permés declarar 12 nous espais marins de la Red Natura 2000.

Set mitjans aeris lluiten contra un incendi forestal a Serra

Set mitjans aeris i nombroses unitats terrestres treballen en l’extinció d’un incendi forestal declarat esta vesprada al terme municipal de Serra, prop de la carretera CC-3341.

El professorat manté la pressió: STEPV i UGT veuen insuficients les mesures de la Generalitat

STEPV i UGT asseguren que la vaga indefinida del professorat valencià ha funcionat, però adverteixen que la mobilització continuarà perquè consideren insuficients les mesures anunciades per la Generalitat.

La Audiencia obliga la jutgessa a mantindre la transcripció de les declaracions del cas DANA

La Audiencia de València ha donat la raó a l’exconsellera de Justícia Salomé Pradas i ha ordenat a la jutgessa instructora del cas DANA que no interrompisca la transcripció de les declaracions a partir del 30 de juny de 2026. La decisió deixa sense efecte l’ordre inicial del jutjat de Catarroja, que preveia aturar este treball arran del cessament de quatre funcionàries assignades a la causa.

Paiporta afronta la renovació total del clavegueram amb 90 milions després de la DANA

Paiporta preveu reconstruir 22,46 quilometres de clavegueram en quatre anys amb una inversio de mes de 90 milions, en una actuacio considerada sense precedents a Espanya després de la DANA de 2024.

Colón estrena reforma este dilluns amb el nou segell urbà Valentia

La reurbanització del carrer Colón de València comença dilluns 15 de juny com a primera obra del Pla Valentia, amb cinc mesos de treballs, més espai per a vianants i un nou segell identitari al paviment.