Mastodon
28 C
València
Dilluns, 8 setembre, 2025

Els metges alerten que l’abús d’antibiòtics podria ser «una epidèmia mundial»

L'automedicació podria tenir un impacte en la salut i en l'economia, segons els metges

L’automedicació podria tindre un impacte en la salut i en l’economia, segons els metges | València Diari
 
 

No és la primera volta que els professionals mèdics ens recorden que un mal ús dels antibiòtics pot arribar a ser perjudicial per a la salut. Són moltes les campanyes iniciades per a un ús responsable d’estos medicaments. L’última l’ha començada la mateixa Organització Mundial de la Salut (OMS).

 

L’OMS ha cridat als seus estats membres a què usen un instrument nou, elaborat per la ‘Llista de Medicaments Essencials’ del mateix organisme, i es denomina ‘AWaRe’, i busca reduir la propagació de la resistència als antimicrobians.

 

El director de l’OMS, Tedros Adhanom Ghebreyesus, explicava que «la resistència als antimicrobians és un dels riscos de salut més urgents del nostre temps i amenaça de desfer un segle de progrés mèdic». Professionals mèdics del nostre país, com el president del Col·legi de Metges, Miguel Ángel Sánchez Chillón, confirmen que hui en dia s’ha multiplicat «per 10 o per 100» la dosi d’antibiòtics com la penicil·lina que s’utilitzaven «fa 30 o 40 anys».

 

El doctor Sánchez Chillón participa en una campanya en suport al subministrament de medicaments amb recepta desplegada pels principals implicats. Ell mateix afirmava que hi ha farmàcies a on es venen sense recepta «de manera habitual».

 

Eixe abús en l’àmbit mundial, estaria augmentant la resistència dels microorganismes als antibiòtics que, en un futur no molt llunyà, pot ser «no tinguen utilitat per a determinades malalties i es tornaran a fer endèmiques». D’eixa manera, el doctor explica que «la nostra gran epidèmia dins de pocs anys serà la resistència als antibiòtics de les conegudes com a ‘superbacteris’».

 

Les farmàcies afirmen que és ben bé impossible vendre antibiòtics sense recepta | València Diari

  

Els farmacèutics insistixen que la majoria són receptats

Des del sector farmacèutic, tot i que es compartix el temor del perill d’un excés de consum d’antibiòtics, recorden que en el nostre país, el «99% es compren amb recepta mèdica». D’eixa manera, la farmacèutica Silvia assegura en Telecinco que, tot i que són pocs els casos, pot ser que «algú els puga donar a un client de tota la vida i que es trobe, en un moment donat, que li ha eixit un problema».

  

Ella insistix en el fet que en moltes ocasions els seus clients no volen anar al metge «per no perdre un matí de faena». A més, posa damunt de la taula el debat del mal ús dels genèrics en el nostre país dient que «suposadament, té la mateixa composició que una marca original, però mai la tenen».

 

També pot arribar a ser un gran problema econòmic

Un estudi de l’Autoritat Independent de Responsabilitat Fiscal també ha revelat que el gran consum d’antibiòtics també té un gran impacte en la nostra economia. En Espanya es consumixen 32 dosis diàries de medicaments, per les 22 de mitjana europea. Tot això ens costa cada any 10.000 milions d’euros, un 16% del gasto de farmàcia no hospitalària.

 

A pesar de què la compra de medicaments és un gasto necessari, cosa que es dirigix, principalment, «a malalts crònics, amb patologies que necessiten una medicació», l’OMS informava que també pot generar un problema econòmic mundial.

 

A l’any, 700.000 persones moren per resistència als medicaments. Si continuem per eixe camí, podrien ser 10 milions l’any 2050, suposant una caiguda del PIB mundial d’un 3.8%, superior a la crisi del 2008.

 

També et pot interessar…

Últimes notícies

La defensa d’Argüeso nega assetjar a la jutgessa de la DANA i exigix sentir els guàrdies civils

L'advocat d'Emilio Argüeso reitera que declaren els agents que van redactar la cronologia de la DANA i combat la peça oberta per a estudiar una sanció en contra seua.

Detingut un guàrdia civil a Oliva per agredir al carrer a una detinguda engrilletada

Un vídeo difós en xarxes mostra a un agent derrocant amb una puntada a una dona ja emmanillada. Els fets van ocórrer al juliol i el guàrdia civil ha sigut arrestat.

El Imserso inicia la temporada 2025-2026 amb 7.447 places a 50 euros i viatges amb mascotes

El Imserso ha començat a enviar les cartes per a reservar els viatges 2025-2026. Hi haurà 7.447 places a 50 euros per a rendes més baixes i dos dates d'obertura per comunitats.

Compartir vivenda costa un 61% més en la Comunitat Valenciana que fa cinc anys

El preu de compartir pis en la Comunitat Valenciana s'ha encarit un 60,6% en cinc anys. A Espanya, la mitjana aconseguix 510 € al mes i puja un 9,8% interanual.

La Generalitat reunix el dispositiu davant l’alerta taronja per pluges

La Conselleria d'Emergències convoca a les 11 una reunió en el Centre de Coordinació per a preparar la resposta a l'episodi de pluges. L'alerta taronja s'activa a les 12 amb possibilitat de graníssol, vent i acumulacions de 40-60 l/m² en àrees de Castelló, València i Alacant.

Les morts per calor en la Comunitat ascendixen a 415 este estiu, 22 en l’última setmana

El sistema MoMo comptabilitza 415 defuncions atribuïbles a la temperatura des de l'1 de juny en la Comunitat Valenciana. Alacant concentra set de cada deu.

La defensa d’Argüeso demana sentir els guàrdies civils i rebutja la sanció per assetjar a la jutgessa

La defensa d'Emilio Argüeso insistix a citar als guàrdies civils autors de l'informe cronològic de la dana i recorre la possible sanció de la instructora. Nega assetjar a la jutgessa i qüestiona la negativa a practicar eixa prova.

Pluges molt fortes i risc torrencial en el nord de Castelló este dilluns

La Comunitat Valenciana espera ruixats i tempestes des del migdia, amb possible intensitat torrencial en el litoral nord de Castelló. Les màximes descendixen i el vent rolará a este.