La Vall d’Hebron elabora un fàrmac que activa la resposta del cos contra el càncer

Doctor Joan Seoane

El doctor Joan Seoana ha liderat la investigació   | València Diari

 

Bones notícies respecte de la dura lluita contra el càncer. Investigadors del Vall d’Hebron Institut d’Oncologia (VHIO) han elaborat un fàrmac que reactiva el sistema d’alarma contra la malaltia en alguns pacients amb tumors especialment agressius.

 

El fàrmac actua sobre la proteïna LIF, que es troba en tumors principalment de cervell, d’ovari, de pàncrees i de pulmó. «Hem trobat una proteïna com a diana terapèutica i el nostre fàrmac el que fa és bloquejar-la», explica el doctor Joan Seoane, responsable del programa de la investigació, brindant esperança. El nou medicament, que permet al cos reaccionar contra el tumor evitant que cresca, està sent provat en assaigs clínics amb pacients.

 

  

La metàfora del lladre que bloqueja l’alarma 

El doctor Seoane planteja una metàfora per a que s’entenga el mecanisme que el seu equip ha descrit al detall: «Imaginem-nos que estem en casa i entra un lladre, que és la cèl·lula tumoral. El primer que fa el lladre és desconnectar l’alarma per a que no vinga la policia. El sistema per a desconnectar-la seria LIF. El que hem descobert és que si amb el fàrmac llevem eixe desbloqueig, l’alarma comença a sonar i crida les cèl·lules T, que serien la policia»

 

Doctor Joan Seoane

Els avanços en el tractament del càncer es basen en una medicina de precisió i personalitzada   | València Diari

  

  

«El que estem fent és que tumors que no alerten al sistema immunitari i, per tant, poden créixer, l’acaben cridant», insistix el director d’Investigació Translacional del VHIO. Els investigadors volen que s’entenga molt bé el mecanisme i, amb la voluntat de divulgar-lo al màxim, fins i tot han creat un còmic que il·lustra la metàfora del lladre–cèl·lula tumoral i el bloqueig de l’alarma-proteïna LIF.

 

La medicina personalitzada, la clau

Els investigadors calculen que eixa proteïna la presenten aproximadament un 50% dels glioblastomes, el tumor del sistema nerviós central més freqüent; un 60% dels càncers de pàncrees; un 15% dels de pulmó i un 30% dels d’ovari. Són aproximacions i serà ara en les fases següents de la investigació quan es podrà detallar la incidència de la proteïna

 

  

Pacients amb altres tipologies de tumors també la poden expressar de manera que podrien entrar en els assajos clínics. Es tracta d’un disseny d’assaig innovador anomenat ‘basket’, que consistix en tractaments amb dianes terapèutiques comunes en diferents classes de tumors.

 

 

«En oncologia, hem canviat un poc el paradigma i ja no és tan important a on es troba el tumor, sinó quin és el mecanisme molecular que es troba desregulat», assenyala el doctor Seoane. Eixe és el paradigma en què es mou la medicina de precisió o personalitzada

 

  

Esperança i prudència

El descobriment pot arribar a ser «molt important» per a tractar alguns càncers, però els investigadors són prudents i advertixen que «encara falten alguns anys» per a que el fàrmac arribe de forma generalitzada als pacients que es puguen beneficiar d’ell. Tot i això, el nou medicament obri una porta d’esperança que fa ser optimistes als investigadors, convençuts que «anem pel bon camí».

  

  

De moment, la potencialitat de LIF com a diana terapèutica ha superat amb èxit totes les fases preclíniques amb models animals i els investigadors han demostrat que el fàrmac elaborat no és tòxic. Ja està en marxa el primer assaig clínic fase I i hi ha pacients que s’estan tractant amb inhibidors de LIF en el VHIO, en el Memorial Sloan Kettering Cancer Center (MSKCC), en Nova York, i en el Princess Margaret, en Toronto, dos dels centres de referència a nivell mundial. 

 

 

També et pot interessar…

Últimes notícies

Detinguda a Pilar de la Horadada per conduir en sentit contrari i mossegar un policia

Una dona ha sigut detinguda a Pilar de la Horadada després de conduir a gran velocitat en sentit contrari i agredir un policia local quan anava a sotmetre's a una prova d'alcoholèmia.

Detenen una conductora a Pilar de la Horadada per conducció temerària i mossegar un policia

Una dona ha sigut detinguda a Pilar de la Horadada després de conduir a gran velocitat en sentit contrari i mossegar un policia local quan l’anaven a sotmetre a una prova d’alcoholèmia.

Lesió de Bigas i De Santiago complica la pretemporada de l’Elx

Pedro Bigas i Yago de Santiago encara no han jugat cap minut amb l’Elx en esta pretemporada per problemes físics. Altres jugadors com Adam Boayar, Matías Dituro i Abiel Osorio també continuen fora de combat per lesió o tràmits burocràtics.

El Consell retreu al PSPV la precarietat del servici de bombers forestals en época del Botànic

La Generalitat ha acusat el PSPV-PSOE de cinisme polític i d’haver precaritzat el servici de bombers forestals durant els governs del Botànic, després que els socialistes denunciaran que el Consell del PP no va executar el 21 % del pressupost de contractació de 2025. L’Executiu actual defensa que ha impulsat la major transformació de la SGISE, amb més unitats operatives tot l’any i un augment de la plantilla.

Els bombers continuen refrescant Tales i Eslida després de l’incendi de la Vall d’Uixó

Cinc unitats de Bombers Forestals i diversos efectius del Consorci de Castelló treballen hui en la fase de refresc de l’incendi de la Vall d’Uixó, amb especial vigilància a Tales i Eslida després de cremar 9.568 hectàrees.

Nou dispositiu psicològic immediat per a emergències de la DANA a la Comunitat Valenciana

La Generalitat i les associacions de víctimes de la DANA impulsaran un dispositiu d’intervenció psicològica immediata dins del sistema públic valencià i un programa de formació per a municipis, escoles i serveis socials.

Un nou xip fotònic valencià multiplica tasques per a comunicacions i IA

Investigadors de la UPV han contribuït a un processador fotònic programable capaç de fer diverses funcions alhora en un únic xip, clau per a futures xarxes de comunicacions, centres de dades i aplicacions d’intel·ligència artificial.

Carlos Espí s’acomiada del Llevant rumb al Real Madrid

El davanter valencià Carlos Espí ha fet públic el seu acomiadament del Llevant UD en un emotiu missatge a les xarxes socials després del seu traspàs al Real Madrid, agraint el suport rebut i assegurant que se'n va amb la tranquil·litat d'haver-ho donat tot pel club granota.
FILMOTECA D'ESTIU