16 C
València
Dimarts, 9 desembre, 2025

La Vall d’Hebron elabora un fàrmac que activa la resposta del cos contra el càncer

Doctor Joan Seoane

El doctor Joan Seoana ha liderat la investigació   | València Diari

 

Bones notícies respecte de la dura lluita contra el càncer. Investigadors del Vall d’Hebron Institut d’Oncologia (VHIO) han elaborat un fàrmac que reactiva el sistema d’alarma contra la malaltia en alguns pacients amb tumors especialment agressius.

 

El fàrmac actua sobre la proteïna LIF, que es troba en tumors principalment de cervell, d’ovari, de pàncrees i de pulmó. «Hem trobat una proteïna com a diana terapèutica i el nostre fàrmac el que fa és bloquejar-la», explica el doctor Joan Seoane, responsable del programa de la investigació, brindant esperança. El nou medicament, que permet al cos reaccionar contra el tumor evitant que cresca, està sent provat en assaigs clínics amb pacients.

 

  

La metàfora del lladre que bloqueja l’alarma 

El doctor Seoane planteja una metàfora per a que s’entenga el mecanisme que el seu equip ha descrit al detall: «Imaginem-nos que estem en casa i entra un lladre, que és la cèl·lula tumoral. El primer que fa el lladre és desconnectar l’alarma per a que no vinga la policia. El sistema per a desconnectar-la seria LIF. El que hem descobert és que si amb el fàrmac llevem eixe desbloqueig, l’alarma comença a sonar i crida les cèl·lules T, que serien la policia»

 

Doctor Joan Seoane

Els avanços en el tractament del càncer es basen en una medicina de precisió i personalitzada   | València Diari

  

  

«El que estem fent és que tumors que no alerten al sistema immunitari i, per tant, poden créixer, l’acaben cridant», insistix el director d’Investigació Translacional del VHIO. Els investigadors volen que s’entenga molt bé el mecanisme i, amb la voluntat de divulgar-lo al màxim, fins i tot han creat un còmic que il·lustra la metàfora del lladre–cèl·lula tumoral i el bloqueig de l’alarma-proteïna LIF.

 

La medicina personalitzada, la clau

Els investigadors calculen que eixa proteïna la presenten aproximadament un 50% dels glioblastomes, el tumor del sistema nerviós central més freqüent; un 60% dels càncers de pàncrees; un 15% dels de pulmó i un 30% dels d’ovari. Són aproximacions i serà ara en les fases següents de la investigació quan es podrà detallar la incidència de la proteïna

 

  

Pacients amb altres tipologies de tumors també la poden expressar de manera que podrien entrar en els assajos clínics. Es tracta d’un disseny d’assaig innovador anomenat ‘basket’, que consistix en tractaments amb dianes terapèutiques comunes en diferents classes de tumors.

 

 

«En oncologia, hem canviat un poc el paradigma i ja no és tan important a on es troba el tumor, sinó quin és el mecanisme molecular que es troba desregulat», assenyala el doctor Seoane. Eixe és el paradigma en què es mou la medicina de precisió o personalitzada

 

  

Esperança i prudència

El descobriment pot arribar a ser «molt important» per a tractar alguns càncers, però els investigadors són prudents i advertixen que «encara falten alguns anys» per a que el fàrmac arribe de forma generalitzada als pacients que es puguen beneficiar d’ell. Tot i això, el nou medicament obri una porta d’esperança que fa ser optimistes als investigadors, convençuts que «anem pel bon camí».

  

  

De moment, la potencialitat de LIF com a diana terapèutica ha superat amb èxit totes les fases preclíniques amb models animals i els investigadors han demostrat que el fàrmac elaborat no és tòxic. Ja està en marxa el primer assaig clínic fase I i hi ha pacients que s’estan tractant amb inhibidors de LIF en el VHIO, en el Memorial Sloan Kettering Cancer Center (MSKCC), en Nova York, i en el Princess Margaret, en Toronto, dos dels centres de referència a nivell mundial. 

 

 

També et pot interessar…

Últimes notícies

El València mai ha guanyat en el Metropolità i no venç al Atleti a Madrid des de 2011

El València visita a l'Atlètic en la jornada 16 en un estadi en el qual mai ha guanyat. No venç a domicili a Madrid des de la temporada 2010-11.

El Llevant es queda sense gol: tres partits seguits sense marcar i Etta acumula cinc

El Llevant, cuer i a cinc punts de la permanència, encadena tres jornades sense marcar. Etta Eyong tampoc veu porta des del 26 d'octubre.

Baptista i Pedro Martínez entren en el quadre principal de l’Obert d’Austràlia

Baptista i Pedro Martínez accedixen per rànquing al quadre principal de l'Obert d'Austràlia, del 19 de gener a l'1 de febrer. En total, huit espanyols aconseguixen entrada directa.

CESM CV eleva al 90% el seguiment de la vaga de metges i Sanitat el situa en el 15%

La vaga de metges contra la reforma de l'Estatut Marc ha tingut en la Comunitat Valenciana un seguiment dispar: 90% per a CESM CV i 15% per a Sanitat. El sindicat denuncia servicis mínims 'abusius' i suma suports d'Atenció Primària i del Fòrum de la Professió.

Víctimes de la DANA demanen citar a Feijóo com a testimoni per estar informat ‘en temps real’

L'Associació de Víctimes Mortals Dana 29-O ha sol·licitat al jutjat que instruïx la causa penal per la gestió de la DANA del 29-O citar a Alberto Núñez Feijóo com a testimoni. La petició es recolza en una declaració del 31 d'octubre en la qual va afirmar que Carlos Mazón l'informava 'en temps real' i en el requeriment del vídeo d'RTVE.

Per l’Horta aconseguix que el Suprem torne a revisar el Pla de la ZAL del Port de València

El TSJCV ha admés a tràmit el recurs de cassació de Per l'Horta, la qual cosa permetrà que el Tribunal Suprem torne a revisar el Pla Especial de la ZAL. L'associació al·lega indefensió i vulneració de normativa europea en la legalització del pla de 2018.

Detingut un jove de 18 anys a Piles per maltractaments a la seua mare i tràfic de drogues

La Guàrdia Civil ha detingut a Piles a un jove de 18 anys després d'una denúncia per maltractaments a la seua mare i ha desarticulat un punt de venda de drogues. En el registre es van intervindre marihuana, dosi de cocaïna, una bàscula i diners en efectiu.

Revisar el lloguer en 2026 suposarà 1.735 € més a l’any; en la Comunitat Valenciana puja a 2.686

En 2026 venceran 632.369 contractes de lloguer i renovar costaria 1.735 € més a l'any de mitjana. Balears encapçala l'impacte i la Comunitat Valenciana aconseguix 2.686 €.