6.3 C
València
Divendres, 28 novembre, 2025

La Vall d’Hebron elabora un fàrmac que activa la resposta del cos contra el càncer

Doctor Joan Seoane

El doctor Joan Seoana ha liderat la investigació   | València Diari

 

Bones notícies respecte de la dura lluita contra el càncer. Investigadors del Vall d’Hebron Institut d’Oncologia (VHIO) han elaborat un fàrmac que reactiva el sistema d’alarma contra la malaltia en alguns pacients amb tumors especialment agressius.

 

El fàrmac actua sobre la proteïna LIF, que es troba en tumors principalment de cervell, d’ovari, de pàncrees i de pulmó. «Hem trobat una proteïna com a diana terapèutica i el nostre fàrmac el que fa és bloquejar-la», explica el doctor Joan Seoane, responsable del programa de la investigació, brindant esperança. El nou medicament, que permet al cos reaccionar contra el tumor evitant que cresca, està sent provat en assaigs clínics amb pacients.

 

  

La metàfora del lladre que bloqueja l’alarma 

El doctor Seoane planteja una metàfora per a que s’entenga el mecanisme que el seu equip ha descrit al detall: «Imaginem-nos que estem en casa i entra un lladre, que és la cèl·lula tumoral. El primer que fa el lladre és desconnectar l’alarma per a que no vinga la policia. El sistema per a desconnectar-la seria LIF. El que hem descobert és que si amb el fàrmac llevem eixe desbloqueig, l’alarma comença a sonar i crida les cèl·lules T, que serien la policia»

 

Doctor Joan Seoane

Els avanços en el tractament del càncer es basen en una medicina de precisió i personalitzada   | València Diari

  

  

«El que estem fent és que tumors que no alerten al sistema immunitari i, per tant, poden créixer, l’acaben cridant», insistix el director d’Investigació Translacional del VHIO. Els investigadors volen que s’entenga molt bé el mecanisme i, amb la voluntat de divulgar-lo al màxim, fins i tot han creat un còmic que il·lustra la metàfora del lladre–cèl·lula tumoral i el bloqueig de l’alarma-proteïna LIF.

 

La medicina personalitzada, la clau

Els investigadors calculen que eixa proteïna la presenten aproximadament un 50% dels glioblastomes, el tumor del sistema nerviós central més freqüent; un 60% dels càncers de pàncrees; un 15% dels de pulmó i un 30% dels d’ovari. Són aproximacions i serà ara en les fases següents de la investigació quan es podrà detallar la incidència de la proteïna

 

  

Pacients amb altres tipologies de tumors també la poden expressar de manera que podrien entrar en els assajos clínics. Es tracta d’un disseny d’assaig innovador anomenat ‘basket’, que consistix en tractaments amb dianes terapèutiques comunes en diferents classes de tumors.

 

 

«En oncologia, hem canviat un poc el paradigma i ja no és tan important a on es troba el tumor, sinó quin és el mecanisme molecular que es troba desregulat», assenyala el doctor Seoane. Eixe és el paradigma en què es mou la medicina de precisió o personalitzada

 

  

Esperança i prudència

El descobriment pot arribar a ser «molt important» per a tractar alguns càncers, però els investigadors són prudents i advertixen que «encara falten alguns anys» per a que el fàrmac arribe de forma generalitzada als pacients que es puguen beneficiar d’ell. Tot i això, el nou medicament obri una porta d’esperança que fa ser optimistes als investigadors, convençuts que «anem pel bon camí».

  

  

De moment, la potencialitat de LIF com a diana terapèutica ha superat amb èxit totes les fases preclíniques amb models animals i els investigadors han demostrat que el fàrmac elaborat no és tòxic. Ja està en marxa el primer assaig clínic fase I i hi ha pacients que s’estan tractant amb inhibidors de LIF en el VHIO, en el Memorial Sloan Kettering Cancer Center (MSKCC), en Nova York, i en el Princess Margaret, en Toronto, dos dels centres de referència a nivell mundial. 

 

 

També et pot interessar…

Últimes notícies

Juanfran Pérez Llorca és elegit nou president de la Generalitat amb els vots del PP i Vox

El secretari general del Partit Popular a la Comunitat Valenciana obté 53 suports i jurarà el càrrec dimarts que ve en Les Corts

Detingut a Alacant després de robar una bossa amb 6.000 euros i perdre bitllets en la fugida

Un home de 46 anys ha sigut detingut a Alacant després de sostraure amb violència la bossa d'una dona amb prop de 6.000 euros. Durant la persecució a peu va perdre part dels diners, que la Policia va recuperar quasi íntegrament.

Detingut a Alacant per robar una bossa amb 6.000 euros i perdre bitllets durant la fugida

Un home de 46 anys ha sigut detingut després d'arrabassar la bossa a una dona que portava quasi 6.000 euros en efectiu. En la fugida va anar deixant bitllets i la Policia va recuperar més de 5.800 euros.

Baldoví acusa a Pérez Llorca de ‘regent provisional’ i d’aprovar l’examen de Vox

Joan Baldoví ha qualificat a Juanfran Pérez Llorca de 'regent provisional' i ha sostingut que el seu discurs d'investidura ha passat amb nota l'examen de Vox. Compromís ha contraposat 10 compromisos i 50 propostes.

El PSPV diu que Mazón manté el poder i que Vox ja ha guanyat amb un pacte vergonyant

El PSPV ha denunciat en el ple d'investidura que Juanfran Pérez Llorca seguirà com el número 2 de Carlos Mazón i ha parlat d'un pacte vergonyant que, al seu juí, lliurament més concessions a Vox.

El València Basket obrirà la segona fase davant el Saragossa i es mesurarà a Landes i Venècia

El València Basket obrirà la segona fase de l'Eurolliga Femenina davant el Casademont Zaragoza en el Roig Arena i també s'enfrontarà a Basket Landes i Umana Reyer Venècia. Els resultats de la primera fase s'arrosseguen i l'objectiu és quedar entre els quatre primers del grup.

Les víctimes de la DANA esperen que Pérez Llorca explique per què es disculpa

La presidenta de l'Associació de Víctimes Mortals 29-O ha reclamat que el candidat del PP a la Generalitat detalle el motiu de les seues disculpes i assumisca responsabilitats. També ha censurat les al·lusions a immigració i l'acostament a Vox en el seu discurs d'investidura.

Álvaro Rodríguez repta al Getafe en el seu retorn al Coliseum

El davanter de l'Elx arriba amb dos gols en dos jornades i apunta a l'onze per a mesurar-se a un Getafe que encadena dos derrotes i perd a Abqar i Mario Martín. El dol es juga a les 21.00 en el Coliseum.