Els allotjaments extrahoteleros mantenen l’avanç a l’octubre i encarixen preus

Les pernoctacions en allotjaments turístics extrahoteleros van augmentar un 4,3% a l’octubre respecte al mateix mes de 2024 i els preus van tornar a repuntar. En total, es van superar els 10,4 milions de nits i l’estada mitjana va ser de 3,9 pernoctacions per viatger, segons les últimes dades de l’INE.

Impuls del turisme intern

El creixement va ser més intens entre els residents, amb un avanç del 7,5%, enfront del 2,9% dels no residents. Este patró és habitual a l’octubre, mes marcat per escapades i ponts que reactiven la demanda interna, especialment els caps de setmana.

Per tipus d’allotjament, els apartaments turístics van concentrar el major dinamisme: les nits van augmentar un 7% interanual, amb una alça del 9% entre residents i del 6,5% entre no residents. Els preus en este segment van pujar un 2% interanual. Als apartaments, el 78,9% de les pernoctacions va correspondre a viatgers no residents i el Regne Unit va ser el principal mercat emissor, amb el 31,8% del total. Canàries es va situar com a destí preferit en esta categoria, amb més de 2,4 milions de pernoctacions i un augment del 10,7% sobre octubre de l’any anterior, mentres que la major ocupació es va registrar a Madrid, amb un 85%.

En cámpines, les pernoctacions van créixer un 2,7% interanual. Va destacar la forta estirada de la demanda nacional, que va pujar un 15,6%, enfront del descens del 5,1% entre els no residents. Els preus també van pujar, un 2,9% en taxa anual. Catalunya va ser el destí preferit, amb prop d’un milió de pernoctacions, i La Rioja va registrar el major grau d’ocupació, pròxima al 60%.

El turisme rural consolida la demanda

En cases rurals, les pernoctacions han augmentat un 2,8% a l’octubre fins a 1.012.205, amb alces del 3,5% entre residents i del 1,8% entre no residents. Les tarifes s’han encarit un 6,1%, la major pujada entre els allotjaments extrahoteleros. L’ocupació mitjana va aconseguir el 19,5%, un 7,1% més en taxa anual, mentres que l’ocupació en caps de setmana es va situar en el 34,7%, lleugerament per davall de l’any anterior. Amb l’arribada de la tardor, este segment aprofita els caps de setmana llargs i les propostes temàtiques de final de mes; molts establiments van adaptar la seua oferta a Halloween, la qual cosa va impulsar les reserves.

Balears va ser el destí preferit en turisme rural i també el de major ocupació, amb un 51,3%. Per zones, l’illa de Mallorca va liderar tant en pernoctacions com en ocupació, amb el 51,4% de les places cobertes. En total, 420.941 viatgers es van allotjar en cases rurals a l’octubre, un 0,20% menys que un any abans. Entre les comunitats amb més viatgers van destacar Castella i Lleó (76.457), Illes Balears (52.883), Castella-la Manxa (45.429) i Catalunya (43.927). L’estada mitjana en el conjunt del país va ser de 2,40 dies, amb pics de 3,96 dies a Canàries. Entre els no residents, el turisme rural va atraure a 22.317 alemanys, 16.105 britànics i 14.172 francesos.

Els albergs, en canvi, van reduir la seua activitat: les pernoctacions van disminuir un 10,1% a l’octubre, amb caigudes del 18% entre els residents i del 4,1% entre els no residents.

Últimes notícies

Veïns d’Alacant criden a manifestar-se contra el model turístic el 19 de setembre

Diverses plataformes de vivenda d’Alacant han convocat per al 19 de setembre una manifestació contra el model turístic actual i per una ciutat més habitable. Critiquen la precarietat laboral i l’encariment de la vivenda que, segons afirmen, genera el monocultiu turístic.

Schinocca defensa el mercat de l’Elx i la venda milionària d’Affengruber

El director general de l’Elx, Pedro Schinocca, assegura que el club ha tancat un mercat de fitxatges excel·lent, amb una plantilla compensada, i justifica la venda del central David Affengruber per prop de 12 milions d’euros.

Compromís acusa Mazón de burlar-se de les víctimes de la DANA

Joan Baldoví acusa Carlos Mazón de continuar burlant-se de les víctimes de la DANA del 29 d’octubre de 2024 i critica que el PP el mantinga com a diputat autonòmic aforat.

Extingit l’incendi de Segorbe després de cremar 630 hectàrees i desallotjar Gàtova

El Consorci Provincial de Bombers de Castelló ha donat per extingit l’incendi declarat el 20 d’agost a Segorbe, que ha cremat 630 hectàrees de la Serra Calderona i ha obligat a desallotjar durant dos dies el municipi de Gàtova.

Una biotecnològica de Paterna obté 15 milions per avançar el diagnòstic de complicacions en l’embaràs

La biotecnològica iPremom, amb seu a Paterna, ha tancat una ronda inicial de 15 milions per impulsar MaiRa, una plataforma de diagnòstic molecular precoç de complicacions de l’embaràs com la preeclàmpsia.

Dimecres amb ruixats forts a la vesprada a l’interior de Castelló

L’oratge d’este dimecres preveu cels poc nuvolosos a la Comunitat Valenciana, però amb ruixats o tempestes localment fortes a la vesprada a l’interior de Castelló. Temperatures lleugerament més altes a l’interior i vents fluixos de direcció variable, tendint a component este.

L’atur puja en agost en 5.847 persones a la Comunitat Valenciana

L’atur registrat en agost ha augmentat en 5.847 persones a la Comunitat Valenciana, un 2,03 %, fins a les 294.519. Tot i això, hi ha 2.235 aturats menys que en agost de 2025.

Presó sense fiança per a la dona acusada de matar a ganivetades un home en un bar de València

Una jutgessa d Instrucció de València ha ordenat presó provisional, comunicada i sense fiança per a una dona de 35 anys acusada de matar presumptament a ganivetades un home de 45 anys en un bar del barri de l Olivereta el passat cap de setmana.