Diana Morant, ministra de Ciència, Innovació i Universitats i líder del PSPV-PSOE, va afirmar que respecta i entén la petició dels familiars de les víctimes mortals de la DANA perquè el president de la Generalitat, Carlos Mazón, no acudisca al funeral d’Estat previst a València. Va evitar pronunciar-se de manera directa sobre si ha d’assistir o no i va subratllar que la cerimònia ha de centrar-se en abrigallar a les famílies i expressar que la Comunitat Valenciana seguix de dol.
La dirigent socialista va explicar que, davant una cita de dol col·lectiu, les institucions han d’enviar un missatge d’unitat i respecte, i que les decisions personals dels responsables polítics no poden eclipsar el propòsit de l’acte. Segons va dir, l’important és compartir el dolor dels qui han perdut als seus i evitar afegir tensió a un moment especialment sensible.
Va apuntar que comprén el malestar de les famílies i, a títol personal, va suggerir que en una situació així hauria optat per retirar-se i no forçar una presència que poguera interpretar-se com una falta de sensibilitat. En tot cas, va insistir que la prioritat és l’acompanyament a les víctimes i no l’agenda política.
Crítiques per secundar-se en enquestes
Morant va carregar a més contra Mazón per celebrar enquestes que, segons ell, li serien favorables. Va rebatre que, en el context actual, ‘no li somriu res’ i va sostindre que el president viu en un ‘món paral·lel‘. Per a donar suport al seu argument, va citar sondejos que, segons va afirmar, indiquen que fins a un 80% dels veïns de la Comunitat Valenciana creu que hauria d’haver dimitit i que un 92% considera que no hauria de tornar a presentar-se com president.
A partir d’eixes xifres, va defendre que la situació suposa una anomalia democràtica que considera insostenible i va demanar obrir les urnes. Al seu juí, el més adequat seria una convocatòria electoral que permeta a la ciutadania expressar-se, i va assegurar que el Partit Socialista no tem eixe escenari.
Les declaracions es van produir abans de la seua participació en l’II Fòrum Municipalista del Corredor Mediterrani, a Villena, on va reclamar que el funeral d’Estat siga un espai de recolliment i consens. Va reforçar la idea que la Comunitat Valenciana i el conjunt del país deuen a les víctimes un homenatge en el qual s’evidencie que el dol continua present, amb les institucions al servici dels qui han patit les pèrdues.
Per a la responsable socialista, el debat sobre la presència o no del cap del Consell no ha de desviar l’atenció de la finalitat de l’acte: acompanyar a les famílies, reconéixer l’impacte de la DANA i evitar qualsevol gest que puga reobrir ferides en un moment de màxima sensibilitat.