20.9 C
València
Divendres, 14 novembre, 2025

Municipis de zones nuclears lamenten el rebuig del Congrés a eliminar la data de tancament de les centrals

L’Associació de Municipis en Àrees amb Centrals Nuclears i Emmagatzematge de Residus Radioactius (AMAC) ha lamentat el rebuig del Congrés a suprimir la data de tancament de les centrals, una decisió que manté vigent el calendari fixat pel Govern i que, segons el parer dels ajuntaments de l’entorn, retarda un senyal clar per a planificar el seu futur immediat.

L’entitat ha assenyalat que, d’haver-se aprovat la iniciativa, hauria suposat el ‘l’aval parlamentari’ a la continuïtat de les instal·lacions més enllà del calendari de clausura. En quedar sense eixe suport, les pròrrogues hauran de resoldre’s cas per cas en el marc administratiu ja obert, sense un pronunciament general que rebuig d’una vegada la incertesa sobre terminis i condicions.

El president de AMAC, Juan Pedro Sánchez, ha assegurat que, malgrat el resultat de la votació, els municipis de l’entorn han mantingut la seua posició en favor d’estendre l’operació de les plantes per a garantir ‘el futur socioeconòmic’ de les àrees on se situen. En el seu argumentari, eixa continuïtat donaria marge per a sostindre ocupació, activitat auxiliar i ingressos locals mentres es concreta la transició productiva i es dissenyen alternatives estables.

Tràmit de Almaraz continua obert

AMAC ha subratllat que el rebuig del Congrés ‘no afecta al procediment administratiu iniciat per les companyies propietàries de la central de Almaraz’, que ja han sol·licitat formalment posposar el seu tancament.

L’associació ha recalcat que el rebuig parlamentari ‘en cap cas suposa el final definitiu’ per a una eventual prolongació de la vida de Almaraz més enllà de 2027 i ha afirmat que, segons les empreses propietàries, la central manté condicions de seguretat que permetrien la seua operació ‘almenys, fins a 2030’.

Sánchez ha recordat que Iberdrola, Endesa i Naturgy van remetre fa dos setmanes al Govern la petició oficial per a estendre l’activitat de la planta fins a juny de 2030. En este context, ha apuntat que el Consell de Seguretat Nuclear ha de pronunciar-se ara mitjançant un informe ‘clau‘ per al futur de la instal·lació, un dictamen tècnic que orienta la resolució administrativa i que marcarà exigències i terminis del procediment.

AMAC ha defés la importància que s’escolten els criteris tècnics que garantisquen la seguretat de Almaraz i ha assenyalat que les companyies propietàries asseguren que la central està en condicions de continuar funcionant sense risc per a la població de l’entorn. Així, l’associació ha insistit que l’avaluació tècnica ha de prevaldre en un debat on conviuen interessos industrials, ocupació i protecció del territori.

En el terreny polític, l’associació ha evitat pronunciar-se sobre ‘el posicionament polític dels diputats de zones nuclears que van votar en contra de la pròrroga’ i ha apuntat que ‘seran ells els qui hauran de donar explicacions’ als seus veïns. Amb el calendari vigent, els municipis han subratllat que necessiten certeses per a planificar inversions, servicis públics i passos de la transició, a l’espera de l’informe del CSN i de la decisió final sobre Almaraz.

Últimes notícies

Presó per a dos hòmens per violar a una dona a Paterna

Dos hòmens de 21 i 28 anys han ingressat a la presó després de ser detinguts per una agressió sexual amb penetració a una dona a Paterna. Els fets van ocórrer el 4 de novembre i es va activar el protocol d'atenció integral; un dels arrestats tenia antecedents i situació irregular.

La borrasca Claudia impulsa l’arribada de pols sahariana al litoral mediterrani

La borrasca Claudia impulsa una intrusió de pols sahariana cap a la costa mediterrània, amb calitja densa i descens de la qualitat de l'aire. L'episodi es manté hui i tendirà a remetre el dissabte.

Rescatada una serval a Alacant després d’admetre la família que no podia cuidar-la

Una femella de gat serval de 5 anys ha sigut rescatada a la província d'Alacant i traslladada al centre AAP Primadomus a Villena. La família que la tenia va reconéixer que no podia assegurar la seua tinença responsable i segura.

Detinguts un jove de 21 anys i un menor per l’agressió a un policia a Vinalesa

La Guàrdia Civil ha detingut a un jove de 21 anys i a un menor de 15 per l'agressió a un agent anara de servici a Vinalesa. El policia, de 41 anys, continua hospitalitzat en estat greu.

Cap de setmana amb pluges i termòmetres estables o a la baixa en la Comunitat Valenciana

Intervals nuvolosos i precipitacions febles marcaran el cap de setmana en la Comunitat Valenciana, amb temperatures sense canvis o en lleuger descens. El divendres ja deixa cel més tancat, pols en suspensió i pluges amb fang.

Una simfonia sobre el Hubble celebra els 25 anys del Museu dels Ciències

Eric Whitacre ha dirigit l'espectacle 'Deep Field: The Impossible Magnitude of Our Universe' amb 50 músics i 80 veus per a commemorar els 25 anys del Museu dels Ciències, que també ha mostrat xifres d'impacte i activitat.

El València posa fi a l’etapa de Miguel Ángel Corona com a director esportiu

El club va anunciar la finalització del contracte de Miguel Ángel Corona, director esportiu des de 2023 i vinculat a l'entitat des de 2020, sense aclarir la fórmula de la seua eixida.

Camarero reivindica la Ciutat dels Arts com a emblema de la transformació valenciana

En el 25 aniversari del Museu dels Ciències, Susana Camarero ha defés que la Ciutat de les Arts i les Ciències és emblema de la transformació valenciana. Ha aportat xifres d'impacte, ocupació i un balanç rècord en 2024.