17.3 C
València
Diumenge, 16 novembre, 2025

Nova denúncia dels agricultors a cadenes per vendre taronges per davall del seu cost

L’Associació Valenciana d’Agricultors (AVA-ASAJA) ha interposat una denúncia davant l’Agència d’Informació i Control Alimentari (AICA), òrgan dependent del Ministeri d’Agricultura, per la campanya promocional que aquest dijous posa en vigor la cadena francesa Carrefour mitjançant la qual rebaixa un 20% el preu de taronges d’origen Espanya, passant d’1,25 a 0,99 euros per quilo.

L’organització presidida per Cristóbal Aguado sol·licita una sanció exemplar per a Carrefour de confirmar-se una presumpta destrucció del valor del producte al llarg de la cadena alimentària, és a dir, per venda a pèrdues.

Aquesta reclamació d’AVA-ASAJA se suma a la que ja va denunciar aquest mateix mes d’octubre enfront de la cadena alemanya Aldi per retallar un 25% la cotització de les mandarines espanyoles just quan començava la recol·lecció de cítrics al nostre país.

En tots dos casos es tracta, segons el parer de l’organització agrària, d’“abusos comercials que paguem els més febles de la cadena: els productors, perquè els de dalt sempre aprofitaran la seua posició de domini per a mantindre els seus marges de beneficis encara que siga a costa dels de baix”.

Uns beneficis que fan qüestionar-se l’‘abús’

Per això, AVA-ASAJA insisteix a AICA i a la classe política en general a investigar què està succeint al llarg de la cadena alimentària: “Si Carrefour lleva un 25% al preu de destí de la taronja espanyola, és perquè fins ara s’estava quedant més d’aqueix percentatge com a marge de beneficis, o és perquè ara li ho arrabassarà als altres, els obligarà a vendre per davall dels seus costos de producció i els arruïnarà?

Entén l’associació d’agricultors que no hi ha arguments objectius de mercat que expliquen una caiguda tan dràstica del valor dels cítrics en la present campanya. D’una banda, el sector pateix una escalada històrica dels costos de producció (energia elèctrica, combustibles, fertilitzants, fitosanitaris, etc.) que les estadístiques oficials xifren en un increment interanual del 40%.

D’altra banda, el Ministeri d’Agricultura preveu un descens del 15% de la collita nacional a causa de les adversitats climàtiques i els atacs de plagues i malalties. “En aquesta situació, o els preus a peu de camp pugen o els agricultors no podran compensar els seus costos de producció i continuaran abandonant els seus camps”, alerta AVA-ASAJA.

Últimes notícies

Un home de 44 anys ha mort després de caure amb el seu parapent en un vessant de Petrer (Alacant)

Un home de 44 anys ha mort este dissabte en caure amb el seu parapent a la muntanya del Palomaret, a Petrer. Els bombers han mobilitzat un helicòpter i un grup de rescat per a accedir a la zona.

Presó provisional per al jove de 21 anys acusat d’agredir a un policia a Vinalesa

Un jutjat de Paterna ha ordenat presó provisional per a un jove de 21 anys per l'agressió que va deixar en coma a un agent anara de servici a Vinalesa. El menor detingut va quedar lliure sense mesures per decisió de la Fiscalia de Menors.

Alex Márquez domina l’esprint de València; ‘poles’ per a Bezzecchi, Folgat i Adrián Fernández

Alex Márquez va guanyar l'esprint de MotoGP a Cheste després d'arrabassar el cap a Bezzecchi, autor de la 'pole'. Acosta i Di Giannantonio van completar el podi.

Urpa de Castelló el veler que tractarà de completar la primera volta al món vertical

L''Alegria Mariners' va partir amb Paula Gonzalvo i Pedro Jiménez per a intentar una ruta inèdita de 35.000 milles pels meridians, amb projectes científics i seguiment en directe.

Controlat l’incendi en un desballestament de motos d’Alboraia després d’una gran fumera

Els bombers han donat per controlat a les 12.49 l'incendi que ha afectat un desballestament de motos i a una nau contigua a Alboraia. No hi ha hagut ferits i tot apunta a un curtcircuit com a origen.

Estabilitzat l’incendi en una nau de desballestament de motocicletes a Alboraia

El foc, originat sobre les 9.45 en un desballestament de motocicletes d'Alboraia, ha sigut estabilitzat al migdia sense ferits. Es mantindrà vigilància 24 hores.

El PSOE avisa a Feijóo i Abascal: no tenen dret a decidir pels valencians

El PSOE ha exigit eleccions després de la dimissió de Carlos Mazón i ha acusat PP i Vox de voler imposar un relleu amb Juanfran Pérez Llorca. Diana Morant ha advertit a Feijóo i Abascal que no tenen dret a decidir pels valencians.

Un incendi en un desballestament d’Alboraia ha generat una gran columna de fum i ha quedat estabilitzat

Els bombers han donat per estabilitzat l'incendi en un desballestament de motos d'Alboraia al voltant de les 12, sense ferits. Sis dotacions han treballat en la zona.