Puig recolza als agricultors valencians i exigeix a Europa que no cedisca a les pressions de Sud-àfrica

El president de la Generalitat, Ximo Puig, “s’ha implicat personalment” en la defensa de la citricultura valenciana després que divendres passat la Comissió Europea retirara en l’últim moment la seua pròpia proposta per a aplicar un tractament de fred als cítrics importats de Sud-àfrica i altres països de la zona, com Zimbàbue, amb la finalitat d’evitar el risc d’entrada de la plaga de la falsa arna (Thaumatotibia leucotreta) en territori comunitari.

Durant aquest cap de setmana, Puig s’ha dirigit al ministre d’Agricultura, Luis Planas, per a demanar-li que mostre una actitud de “màxima fermesa” davant la Unió Europea després d’aquest “gir inesperat” que va portar a la retirada de la iniciativa per a imposar el referit procediment de control de la sanitat vegetal.

Sobre aquest punt, el president de la Generalitat reclama a les autoritats comunitàries que “no cedisquen a les pressions de Sud-àfrica” i que “anteposen la protecció de la sanitat vegetal dels cítrics europeus a interessos i consideracions de qualsevol altra índole“.

Al mateix temps el cap del Consell li ha oferit al ministre d’Agricultura “tot el suport i la col·laboració de la Generalitat en un tema tan sensible per a nosaltres com aquest“, de cara a les reunions que Planas té previst mantindre aquest dimarts amb els seus homòlegs comunitaris en el curs del Consell de Ministres d’agricultura de la UE. Planas forçarà que un dels punts de l’ordre del dia siga reconsiderar la posició de la UE sobre el tractament en fred. Igualment, el ministre té previst reunir-se aquest dilluns amb el comissari europeu per a abordar la qüestió.

Puig s’ha posat en contacte també amb l’eurodiputada valenciana Inmaculada Rodríguez Piñero per a sol·licitar-li que es redoblen tots els esforços en l’àmbit europarlamentariper a aconseguir que les justes demandes dels citricultors valencians i europeus siguen degudament ateses“.

La Comissió, després de retirar divendres passat el seu pla inicial sobre el tractament en fred, tal ja com s’ha apuntat, va anunciar la seua intenció de presentar una nova proposta sobre aquest tema, la qual cosa deixa la porta oberta a la negociació i un marge de maniobra per a continuar treballant.

La decisió de l’Executiu comunitari obeeix a les dures pressions exercides tant pel propi govern de Sud-àfrica com pel seu aliat tradicional, Països Baixos, amb el suport d’Alemanya. El cap del Consell també mantindrà contactes amb els ambaixadors d’aquests dos països per a abordar la situació.

En aquest sentit, el president fa una crida a les autoritats comunitàries “perquè recapaciten, perquè el que resulta evident és que, a l’hora de legislar en una matèria com aquesta, el criteri que ha de prevaldre és la salvaguarda de la sanitat vegetal de la citricultura europea davant el risc d’entrada de plagues i malalties“.

A més, recorda que la imposició d’un tractament en fred a les importacions de cítrics originàries d’uns certs països africans, “està avalada per un rigorós informe científic elaborat per la pròpia Autoritat Europea per a la Seguretat Alimentària (EFSA)“.

Finalment, Puig expressa que “el Consell comparteix amb el conjunt de les entitats representatives de la citricultura el seu estupor i malestar” davant el succeït i reafirma “el suport indestructible de la Generalitat a les seues demandes i reivindicacions“.

Últimes notícies

Catalá qüestiona que es mantinga la titlla oberta en el topònim de València

L'alcaldessa de València defén que el topònim oficial reflectisca la pronunciació tancada de la e, que és la forma recomanada per l'Acadèmia Valenciana de la Llengua en el seu dictamen.

El Oceanogràfic estrena Medusa Lab, un laboratori obert per a seguir el cicle vital de les meduses

El Oceanogràfic de València ha inaugurat Medusa Lab, un laboratori de reproducció i cultiu de meduses obert al públic que permet seguir en directe les fases inicials del seu cicle vital i reforça la investigació i la sostenibilitat de l'aquari.

Una parada del Mercat Central de València aconseguix quasi 50.000 euros en la subhasta de llocs

L'última subhasta de llocs en els mercats municipals de València marca un rècord amb una parada del Mercat Central adjudicada per quasi 50.000 euros, molt per damunt del seu preu d'eixida. L'Ajuntament destaca que el resultat confirma l'estirada comercial i les inversions recents en la xarxa de mercats.

Una tècnic d’Emergències declara que no es va activar als agents mediambientals el 29-O malgrat la DANA

Una tècnic de prevenció d'incendis del Centre de Coordinació d'Emergències declara davant la jutgessa que el 29 d'octubre no es va activar als agents mediambientals per a vigilar els llits malgrat que el pla d'inundacions estava actiu.

Trànsit preveu més de 1,3 milions de desplaçaments en la Comunitat Valenciana fins al 6 d’abril

La DGT calcula 1.364.820 desplaçaments en la segona fase de l'operació especial de Setmana Santa en la Comunitat Valenciana i advertix de major mobilitat i risc en carretera.

Aemet amplia l’avís groc per vents de fins a 80 km/h en tota la província de Castelló

Aemet manté actiu l'avís groc per vent en tota la província de Castelló entre hui i demà, amb ratxes que poden aconseguir els 80 km/h a l'interior.

Farmamundi impulsa projectes de benestar i resiliència en lHorta Sud després de la DANA

Farmamundi posa en marxa dos projectes en diversos municipis de lHorta Sud per a reforçar el benestar emocional, la integració social i la resiliència comunitària després de la DANA del 29 d'octubre de 2024.

El Consell prohibix fer foc en zones forestals per Setmana Santa i Pasqua en la Comunitat Valenciana

La Generalitat recorda que entre el 2 i el 13 d'abril queda prohibit l'ús del foc en muntanyes i en una franja de 500 metres al seu voltant en la Comunitat Valenciana, amb la suspensió de totes les cremes autoritzades.