Les platges valencianes estrenen sensors per controlar la qualitat de l’aigua en temps real

La Generalitat ha iniciat una prova pilot a Port Saplaya i Meliana per avaluar un sistema intel·ligent que mesura en temps real la qualitat de l’aigua de les platges de la Comunitat Valenciana mitjançant biosensors connectats.

El projecte pilot Water Biosense ha sigut presentat este dijous pel vicepresident tercer i conseller de Medio Ambiente, Infraestructuras, Territorio y de la Recuperación, Vicente Martínez Mus. Segons ha explicat, este sistema suposa ‘un salt qualitatiu en la gestió de la qualitat de les aigües’, perquè permet un seguiment continu dels principals paràmetres microbiològics i fisicoquímics.

Monitoratge continu i decisions més ràpides

Martínez Mus ha destacat que disposar d’informació en temps real permetrà adoptar decisions més ràpides, precises i fonamentades. Això, segons ha assenyalat, afavorix la prevenció i oferix majors garanties tant a la ciutadania com als visitants que disfruten del litoral valencià.

El sistema aplica biosensors certificats i patentats, capaços de mesurar de manera contínua diferents indicadors de qualitat de l’aigua. Entre estos paràmetres hi ha bacteris com Escherichia coli i enterococs, a més de la temperatura, el pH, la conductivitat i la terbolesa.

Estos dispositius permeten conéixer quasi a l’instant l’evolució de la qualitat de l’aigua i detectar de manera primerenca qualsevol alteració. D’esta manera, segons ha assegurat el conseller, es faciliten actuacions més àgils i eficaces davant possibles incidents que puguen afectar les zones de bany.

Martínez Mus ha afegit que, si els resultats de la prova pilot confirmen l’eficàcia del sistema, la Generalitat estudiarà la seua implantació progressiva en el conjunt del litoral de la Comunitat Valenciana. Esta eventual ampliació permetria estendre el control en temps real a moltes més platges.

Reforç del programa de control de les aigües de bany

El projecte Water Biosense se suma al Programa de Control de les Aigües de Bany de la Comunitat Valenciana. A través d’este programa, la Generalitat garantix la seguretat i la qualitat de 266 zones de bany marítimes i continentals.

Durant este estiu està previst realitzar prop de 5.000 controls analítics, enfront dels 4.600 de la temporada anterior. L’increment de mostrejos reforça la vigilància i permet detectar amb més precisió possibles episodis puntuals de contaminació.

El dispositiu actual de vigilància compta amb cinc mostrejadors que recorren, de dilluns a divendres, els 465 quilòmetres del litoral valencià. A este equip se suma el suport de personal tècnic de la Conselleria, que analitza les dades i coordina les actuacions amb els ajuntaments.

Els controls inclouen anàlisis microbiològics, inspeccions visuals de les zones de bany i seguiment dels cabals que desemboquen a la mar. A més, es duen a terme controls excepcionals d’hidrocarburs o fitoplàncton quan cal, i es manté una comunicació permanent dels resultats amb els consistoris i amb la ciutadania.

Amb la incorporació de biosensors intel·ligents, la Generalitat busca complementar este sistema tradicional de mostreig puntual amb dades contínues. Això permet detectar canvis bruscos en la qualitat de l’aigua i actuar abans que les incidències puguen afectar les persones usuàries de les platges.

Últimes notícies

Les Arts anuncia quatre grans estrenes d’òpera per a la temporada 2026-2027

El Palau de les Arts Reina Sofía incorporarà a la temporada 2026-2027 quatre noves produccions d’òpera a la Sala Principal: ‘Carmen’, ‘Lohengrin’, ‘La clemenza di Tito’ i ‘Simon Boccanegra’. Els muntatges comptaran amb direcció escènica de Ted Huffman, Damiano Michieletto, Rafael R. Villalobos i Àlex Ollé.

Quasi 3.000 consultes en els Punts Violeta dels festivals este estiu

Els Punts Violeta impulsats per la Generalitat en festivals de música de les tres províncies han atés 2.746 consultes, sobretot d’informació i assessorament per a prevenir agressions sexuals. La secretaria autonòmica d’Igualtat destaca el paper dissuasiu i de coordinació d’estos espais segurs en grans esdeveniments.

Setze atesos per inhalació de fum en un incendi en una vivenda de Silla

Setze persones, entre elles dos menors i una major de 70 anys, han sigut ateses per inhalació de fum i ansietat després d’un incendi esta matinada en una vivenda de Silla. Dos hòmens han sigut traslladats a l’Hospital La Fe de València.

València renova 24.000 m² de voreres i elimina barreres per als vianants

València ha destinat més de 5 milions d’euros entre 2023 i 2026 a millorar l’accessibilitat per als vianants, renovant 24.000 m² de voreres i executant 247 guals adaptats.

Detingudes quatre persones d’un clan familiar per un tiroteig a Paterna

La Policia Nacional ha detingut a Paterna quatre membres d’un mateix clan familiar, tres hòmens i una dona, per un tiroteig al barri de la Coma el passat mes de març.

La Fe lidera un gran projecte europeu per a aplicar la intel·ligència artificial al càncer

L’IIS La Fe de València coordinarà científicament SCOPE-AI, un dels principals projectes europeus per a validar i aplicar la intel·ligència artificial en oncologia. El programa testarà 15 solucions d’IA en huit hospitals del continent amb un pressupost de 20,6 milions d’euros.

València blinda el Museu de la Ciutat per a rebre més de 200 obres de Sorolla

L’Ajuntament de València ha destinat quasi 292.000 euros a reforçar vigilància, càmeres i detecció d’incendis al Palau del Marqués de Campo, seu del Museu de la Ciutat, davant l’arribada de més de 200 obres de Joaquín Sorolla procedents de la Hispanic Society of America.

Alacant es prepara per a construir fins a 44.900 vivendes en 25 anys

El nou Pla General Estructural d’Alacant calcula que la ciutat podrà arribar als 470.000 habitants en 25 anys i reserva sòl per a alçar fins a 44.900 vivendes noves. El document aposta també per nous barris, equipaments sanitaris i universitaris, zones verdes i connexions de transport amb Elx.