Detinguts per fingir ser operaris de companyies elèctriques en Castelló

 

Agents de la Policia Nacional i de la Guàrdia Civil, de manera conjunta, han dut a terme una investigació que ha permés desarticular a un grup criminal assentat en les províncies de Barcelona i Castelló dedicat, presumptament, a la comissió d’estafes mitjançant l’engany als amos o responsables de comerços i negocis, principalment hostaleria. 

Per a això, els detinguts comptaven amb informació privilegiada obtinguda pels líders de l’organització, atès que havien treballat com a comercials o subagents d’empreses comercialitzadores d’empreses llum o gas, o bé per estar en possessió de suficients coneixements tècnics sobre el sector.

 

Després d’efectuar anomenades als comerços i facilitar dades verídiques i creïbles sobre els contractes amb les diferents companyies subministradores d’energia, els convencien de l’existència de pagaments sense executar, amb el consegüent deute amb les companyies subministradores contractades.

 

Amenaçaven a les seues víctimes

Així, baix l’amenaça que procedirien al tall imminent del subministrament si no abonaven el deute, causaven el temor a les seues víctimes, i davant un possible tall de llum que comportaria la pèrdua de material comestible i cancel·lacions de clients que faran ús dels seus servicis, decidien fer efectius eixos pagaments mitjançant transferències bancàries a comptes que els facilitaven els estafadors. 

La investigació es va iniciar en detectar una sèrie de denúncies amb el mateix denominador comú al llarg de tot el territori nacional, principalment, de zones turístiques de Tenerife i Las Palmas de Gran Canàries.

Un entramat personal i professional per a donar credibilitat als seus propòsits

El grup havia creat un entramat personal i professional per a donar cobertura al frau, conseguint estafar a un gran número de víctimes mitjançant la persuasió perquè executaren pagaments pels suposats deutes contrets amb la seua distribuïdora. Tot això sempre baix l’amenaça imminent que si no accedien a les seues pretensions els tallarien la llum amb el consegüent perjudici econòmic que provocaria el no poder atendre els seus clients i poder fer-se malbé les mercaderies peribles.

Una volta convençuda la víctima que la manera més ràpida d’evitar el tall de subministrament era efectuar una transferència bancària, se li facilitava un número de compte bancàri vinculat a l’organització, així com les instruccions perquè efectuarà el més ràpid possible el pagament en línia.

Realitzat l’ingrés, els estafadors retiraven els diners en caixers, o bé transferien els fons a tercers comptes d’altres components de l’organització, coneguts com a mules, i així conseguien evitar que els diners no fora bloquejat o reembossat al pagador. 

 

L’objectiu: dilatar la reacció de les víctimes

Amb l’objectiu de dilatar la reacció de les víctimes s’efectuaven les crides en cap de setmana, quan els comerços estan en període de màxima afluència, conseguint retardar que les víctimes efectuaren gestions per a verificar si este deute era verídic.

Els organitzadors de la trama estaven en possessió de dades reals de clients a causa de les seues vinculacions laborals com a comercials o subagents d’empreses comercialitzadores. Estos coneixements els permetien donar un alt valor de credibilitat a les seues paraules que conseguien convèncer a les víctimes.

Un frau superior als 200.000 euros

Al llarg de la investigació s’ha pogut determinar que unes 167 persones han sigut víctimes de les estafes del grup investigat, ascendint el valor total del defraudat a més de 220.000 euros, si bé el número d’afectats podria ser molt major en no haver-se conclòs les investigacions.

Durant el període afectat pel coronavirus, el grup va modificar el destí de les crides amb motiu de l’efecte de les restriccions per a l’obertura dels comerços, i així es van detectar numeroses telefonades a negocis de primera necessitat, com ara fleques.

Equip Conjunt d’Investigació Policia Nacional-Guàrdia Civil

El desenvolupament de la investigació va ser obstaculitzat per la dispersió de les víctimes al llarg del territori nacional, la qual cosa dificultava la recopilació de dades i denúncies atès que abastaven zones amb diferent competència d’investigació policial. 

 

Per tot això es va crear un Equip Conjunt d’Investigació integrat pels Grups de Policia Judicial de Policia Nacional i de Guàrdia Civil, de Barcelona i competents en investigació tecnològica, amb la finalitat de conjuminar esforços i que va permetre desmantellar a este grup criminal.

S’ha procedit a la detenció d’un total de 58 persones, i altres 12 figuren com investigades, entre capitostos i col·laboradors, tots ells veïns de les províncies de Barcelona i Castelló, per la presumpta comissió dels delictes de pertinença a grup criminal, estafa i blanqueig de capitals. De la mateixa manera s’han practicat un total de cinc entrades i registres en els domicilis dels màxims responsables de l’organització, que al seu torn van poder al descobert en un d’ells l’existència d’una plantació de marihuana.

Últimes notícies

Diana Morant renuncia a les generals per dedicar-se a les autonòmiques valencianes

La líder del PSPV i ministra de Ciència, Diana Morant, ha anunciat que no anirà en les llistes del 29-N per dedicar-se en exclusiva a preparar les eleccions autonòmiques a la Comunitat Valenciana.

Enrique Arce, nomenat Ambaixador de la Comunitat Valenciana pel seu arrelament a València

L’actor valencià Enrique Arce ha sigut distingit com a Ambaixador de la Comunitat Valenciana per la Generalitat, un reconeixement que rep amb honor i humilitat després de dècades projectant València arreu del món.

Suspenen un desnonament a Alacant aplicant el nou decret d’habitatge

Un jutjat d’Alacant ha suspés fins al 2030 el desnonament d’una dona i els seus tres fills menors en aplicar el nou Reial decret 29/2026. Els serveis socials havien acreditat la situació de vulnerabilitat i la falta d’alternativa residencial.

Així són les exposicions pels 125 anys de l’Autoritat Portuària d’Alacant

L’Autoritat Portuària d’Alacant ha obert dues exposicions pel seu 125 aniversari, amb obres, documents i peces històriques sobre la trajectòria del port i la seua relació amb la ciutat i la província.

Sergio García es planteja tornar al PGA Tour i lluitar per la Ryder Cup

Sergio García estudia trencar definitivament amb LIV, no tanca la porta a tornar al PGA Tour i es marca com a objectiu jugar la pròxima Ryder Cup, almenys com a vicecapità.

Francis Mojica rep el Premi al Mèrit Científic d’Alimentaria FoodTech 2026

El microbiòleg de la Universitat d’Alacant Francis Mojica ha sigut distingit amb el Premi al Mèrit Científic d’Alimentaria FoodTech 2026, en la categoria de projecte científic, pel seu paper clau en el desenvolupament de la tecnologia CRISPR.

El PSPV proposa una declaració institucional per a reforçar l’autogovern i la diversitat el 9 d’Octubre

El PSPV-PSOE ha plantejat a tots els grups de Les Corts aprovar una declaració institucional pel 9 d’Octubre en defensa de l’autogovern valencià, la convivència i la diversitat, que exigix el suport unànime del Parlament.

Ángel Ayora reivindica que rebutjar LIV ha sigut ‘la decisió correcta’

El malagueny Ángel Ayora defensa que rebutjar l’oferta de LIV Golf ha sigut ‘la decisió correcta’ perquè el seu gran objectiu és jugar al PGA Tour i disputar la Ryder Cup amb Europa, i destaca el paper clau de Juan Carlos Ferrero en la seua preparació mental.