10.8 C
València
Dijous, 22 gener, 2026

Detinguts per fingir ser operaris de companyies elèctriques en Castelló

 

Agents de la Policia Nacional i de la Guàrdia Civil, de manera conjunta, han dut a terme una investigació que ha permés desarticular a un grup criminal assentat en les províncies de Barcelona i Castelló dedicat, presumptament, a la comissió d’estafes mitjançant l’engany als amos o responsables de comerços i negocis, principalment hostaleria

Per a això, els detinguts comptaven amb informació privilegiada obtinguda pels líders de l’organització, atès que havien treballat com a comercials o subagents d’empreses comercialitzadores d’empreses llum o gas, o bé per estar en possessió de suficients coneixements tècnics sobre el sector.

 

Després d’efectuar anomenades als comerços i facilitar dades verídiques i creïbles sobre els contractes amb les diferents companyies subministradores d’energia, els convencien de l’existència de pagaments sense executar, amb el consegüent deute amb les companyies subministradores contractades.

 

Amenaçaven a les seues víctimes

Així, baix l’amenaça que procedirien al tall imminent del subministrament si no abonaven el deute, causaven el temor a les seues víctimes, i davant un possible tall de llum que comportaria la pèrdua de material comestible i cancel·lacions de clients que faran ús dels seus servicis, decidien fer efectius eixos pagaments mitjançant transferències bancàries a comptes que els facilitaven els estafadors

La investigació es va iniciar en detectar una sèrie de denúncies amb el mateix denominador comú al llarg de tot el territori nacional, principalment, de zones turístiques de Tenerife i Las Palmas de Gran Canàries.

Un entramat personal i professional per a donar credibilitat als seus propòsits

El grup havia creat un entramat personal i professional per a donar cobertura al frau, conseguint estafar a un gran número de víctimes mitjançant la persuasió perquè executaren pagaments pels suposats deutes contrets amb la seua distribuïdora. Tot això sempre baix l’amenaça imminent que si no accedien a les seues pretensions els tallarien la llum amb el consegüent perjudici econòmic que provocaria el no poder atendre els seus clients i poder fer-se malbé les mercaderies peribles.

Una volta convençuda la víctima que la manera més ràpida d’evitar el tall de subministrament era efectuar una transferència bancària, se li facilitava un número de compte bancàri vinculat a l’organització, així com les instruccions perquè efectuarà el més ràpid possible el pagament en línia.

Realitzat l’ingrés, els estafadors retiraven els diners en caixers, o bé transferien els fons a tercers comptes d’altres components de l’organització, coneguts com a mules, i així conseguien evitar que els diners no fora bloquejat o reembossat al pagador

 

L’objectiu: dilatar la reacció de les víctimes

Amb l’objectiu de dilatar la reacció de les víctimes s’efectuaven les crides en cap de setmana, quan els comerços estan en període de màxima afluència, conseguint retardar que les víctimes efectuaren gestions per a verificar si este deute era verídic.

Els organitzadors de la trama estaven en possessió de dades reals de clients a causa de les seues vinculacions laborals com a comercials o subagents d’empreses comercialitzadores. Estos coneixements els permetien donar un alt valor de credibilitat a les seues paraules que conseguien convèncer a les víctimes.

Un frau superior als 200.000 euros

Al llarg de la investigació s’ha pogut determinar que unes 167 persones han sigut víctimes de les estafes del grup investigat, ascendint el valor total del defraudat a més de 220.000 euros, si bé el número d’afectats podria ser molt major en no haver-se conclòs les investigacions.

Durant el període afectat pel coronavirus, el grup va modificar el destí de les crides amb motiu de l’efecte de les restriccions per a l’obertura dels comerços, i així es van detectar numeroses telefonades a negocis de primera necessitat, com ara fleques.

Equip Conjunt d’Investigació Policia Nacional-Guàrdia Civil

El desenvolupament de la investigació va ser obstaculitzat per la dispersió de les víctimes al llarg del territori nacional, la qual cosa dificultava la recopilació de dades i denúncies atès que abastaven zones amb diferent competència d’investigació policial. 

 

Per tot això es va crear un Equip Conjunt d’Investigació integrat pels Grups de Policia Judicial de Policia Nacional i de Guàrdia Civil, de Barcelona i competents en investigació tecnològica, amb la finalitat de conjuminar esforços i que va permetre desmantellar a este grup criminal.

S’ha procedit a la detenció d’un total de 58 persones, i altres 12 figuren com investigades, entre capitostos i col·laboradors, tots ells veïns de les províncies de Barcelona i Castelló, per la presumpta comissió dels delictes de pertinença a grup criminal, estafa i blanqueig de capitals. De la mateixa manera s’han practicat un total de cinc entrades i registres en els domicilis dels màxims responsables de l’organització, que al seu torn van poder al descobert en un d’ells l’existència d’una plantació de marihuana.

Últimes notícies

Pérez Llorca exigix al Govern explicar la reducció de velocitat en l’AVE

El president valencià ha demanat a l'Executiu que detall per què, després de l'accident de Adamuz, s'han aplicat límits en un tram de l'AVE entre Madrid i la Comunitat Valenciana.

La Generalitat intensifica la negociació per a obrir vols de llarga distància als Estats Units i explora la Xina i el Japó

La Generalitat ha accelerat les converses amb aerolínies per a aconseguir vols directes de llarga distància des de la Comunitat Valenciana, amb prioritat als Estats Units i amb vista a la Xina i el Japó. També ha defés una segona pista a Alacant-Elx i l'ampliació de Manises per a sostindre el creixement.

Alliberat un noruec segrestat per la banda sueca Dalen a Alacant: quatre detinguts

La Policia Nacional ha alliberat a Alacant a un ciutadà noruec i ha detingut a quatre sospitosos. La banda sueca Dalen va exigir 800.000 corones i va enviar vídeos amb colps

L’ex secretari de Presidència nega que informara a Mazón sobre un confinament per la DANA

L'ex secretari de Presidència ha negat que informara a Carlos Mazón sobre la consulta de Salomé Pradas per a confinar la província durant la DANA. L'Advocacia va veure encaix legal, però no va haver-hi sol·licitud formal d'informe.

El PP demana en Les Corts declarar zona catastròfica els municipis danyats per la borrasca Harry

El PP ha presentat en Les Corts una proposició no de llei perquè el Govern declare zona catastròfica als municipis afectats per la borrasca Harry. La iniciativa inclou ajudes, obres de protecció i la paralització de partions de costes.

Detingut un home per tràfic de drogues en un local d’oci nocturn de Vinaròs

Un operatiu conjunt de Guàrdia Civil i Policia Local en la matinada del 19 de gener va acabar amb la detenció d'un home de 42 anys en un bar de copes. Li van intervindre 14,5 grams de cocaïna, diners fraccionats i deu bitllets falsos de 50 euros.

Més de 30.000 visitants han passat per l’expositor de la Comunitat Valenciana en la jornada inaugural de FITUR

Més de 30.000 professionals i institucionals han passat per l'expositor de la Comunitat Valenciana en la jornada inaugural de FITUR. L'estratègia ha combinat agenda, tecnologia i gastronomia per a guanyar visibilitat i negoci.

La Generalitat intensifica les negociacions per a obrir vols directes als Estats Units i mira a la Xina i el Japó

La Generalitat ha intensificat contactes amb aerolínies per a obrir vols directes de llarga distància des de la Comunitat Valenciana als Estats Units i avançar a Àsia. A més, urgix més capacitat en els aeroports amb una segona pista a Alacant-Elx i l'ampliació de Manises