13.2 C
València
Dimecres, 10 desembre, 2025

La lava que discorre per davall de les bugades, un perill imperceptible

 

El volcà de la Palma, més actiu i explosiu que mai, presenta un nou perill afegit, imperceptible fins i tot per als vulcanòlegs: la lava que discorre per davall de les bugades. La seua eixida a la superfície podria causar grans destrosses en el barri de la Laguna.

Preocupa que les bugades de lava continuen avançant feia les cases i la incertesa sobre l’evolució del volcà és cada vegada major entre els veïns. Una incertesa que s’incrementa ara pels tubs làvics que van per davall de la bugada, ja que és difícil calcular per on es desplaça el magma líquid.

 

Els vulcanòlegs no saben per on anirà la lava

 

Uns fenòmens imprevisible i imperceptible també per als vulcanòlegs, que no poden saber ni la quantitat ni la velocitat a la qual discorre.

La por al fet que puga eixir per un lloc inesperat i que arrase amb tot el que enxampe al seu pas creix a cada minut. Els veïns temen l’avanç imparable de les bugades davant el poder de les noves boques eruptives, en unes jornades on el volcà de Cimera Vella ha experimentat la seua major activitat sísmica.

 

 

Continua la gran activitat sísmica

 

La Palma continua registrant una gran activitat sísmica en les últimes hores. Després d’unes setmanes en les quals havia caigut el nombre de terratrémols detectats, en els últims dies ha tornat a haver-hi un repunt.

De fet, en les últimes hores, segons dades de l’Institut Geogràfic Nacional (IGN), s’han produït més de 340 terratrémols, la majoria a profunditats intermèdies. El de major intensitat ha sigut de 4,8 localitzat a 37 quilòmetres de profunditat.

Últimes notícies

El Congrés suspén a Ábalos de drets i deures com a diputat després de l’acte ferm del Suprem

La Mesa del Congrés ha acordat la suspensió de José Luis Ábalos després que el Tribunal Suprem haja confirmat el seu processament. La mesura aplica l'article 21.2 del Reglament i implica la pèrdua de prerrogatives i percepcions econòmiques.

L’Ajuntament d’Alacant ha aprovat l’ajuda de 300 euros per cada fill nascut en 2025

Alacant ha aprovat la resolució provisional de les ajudes per naixement de 2025: 300 euros per fill i 100.000 euros de dotació. 332 famílies ja assignades i la resta es pagarà amb càrrec a 2026 si complix les bases.

Camps demana a Pérez Llorca la data del congrés regional del PPCV

El expresident ha demanat al secretari general del PPCV que concrete el calendari del congrés regional i explique per què no s'ha convocat. També reclama garanties perquè els aspirants puguen dirigir-se a la militància.

L’acusació readmesa en la causa de la DANA demana anul·lar la instrucció des de setembre

L'Audiència de València va estimar el recurs i va readmetre a l'acusació particular. Després d'això, ha demanat anul·lar l'actuat entre el 4 de setembre i el 10 de desembre o repetir les diligències.

El PSPV demana el nom del funcionari que suposadament va esborrar missatges del mòbil de Conca

El PSPV-PSOE ha anunciat que sol·licitarà identificar al funcionari que va fer el canvi de mòbil de José Manuel Cuenca, després del qual es van perdre mesos de missatges. Reclama també l'acte administratiu i el llistat de crides per a aclarir decisions durant la DANA.

Lorenzo Silva, Premi Alacant Noir 2025 per la seua trajectòria en la ficció policial

Lorenzo Silva rebrà el Premi Alacant Noir 2025 en reconeixement a la seua trajectòria en la ficció policial. El lliurament està previst el 18 de desembre a casa Mediterrani.

Ha mort un conductor de 24 anys després de ser atropellat en eixir del seu cotxe en l’AP-7 a Dénia

Un jove de 24 anys ha mort en ser atropellat després de baixar-se del seu cotxe en l'AP-7 a l'altura de Dénia. El succés, en el km 602 sentit València, ha provocat retencions.

Terra Nullius inaugura Fragments amb una mirada crítica a les infraestructures energètiques

Terra Nullius, d'Andreu Esteban, obri la quinta edició de Fragments amb una anàlisi visual sobre com el desplegament energètic reconfigura el paisatge valencià. La mostra s'inaugura l'11 de desembre i podrà visitar-se fins al 8 de febrer a la Sala de la Muralla del Col·legi Major Rector Peset.