La Aemet ha activat de nou l’alerta roja per pluges en el litoral sud de la província de València després d’intensificar-se les precipitacions al migdia. La DANA ha descarregat amb violència i ha deixat registres excepcionals, amb pics de fins a 135 litres per metre quadrat en una hora en municipis de la Safor. La intensitat i l’acumulació en poc temps han provocat corts temporals en el ferrocarril i en la N-332, a més de nombroses intervencions per anegamientos.
Avís roig i missatges És-Alert
Emergències de la Generalitat ha difós un És-Alert als mòbils del litoral sud de València, instant a evitar desplaçaments, no creuar zones inundables i, en cas d’estar en àrees amb el risc de desbordament, buscar zones altes o pisos superiors. L’avís detalla llindars de 100 l/m² en una hora i 180 l/m² en 12 hores, i fixa la seua vigència fins a la mitjanit, segons l’última actualització de Aemet.
La resta de la Comunitat Valenciana roman en nivell taronja i groc per pluges i tempestes, per la qual cosa es recomana extremar precaucions i seguir l’evolució dels avisos. La situació pot variar amb rapidesa en episodis de tempestes molt actives, on xicotets canvis en la posició de les cèl·lules convectivas alteren de manera notable els acumulats locals.
Les tempestes més intenses a Gandia i Bellreguard han remés cap a les 14.00, però continuen nuclis molt actius pegats a la costa en l’àrea de València, amb una tempesta entre El Saler i el Port, i una altra entre Vila-real i Borriol a la província de Castelló. Aemet advertix que el perill residix en el seu caràcter molt intens i de desplaçament lent, la qual cosa pot deixar-les pràcticament estacionàries i multiplicar els danys en punts concrets, com ha ocorregut a Gandia. El president de la Generalitat va subratllar que l’avís roig s’ha emés per observació i no per anticipació.
Corts i incidències a la Safor
La circulació ferroviària entre Gandia i Xeraco es va suspendre per acumulació d’aigua en les vies i es va restablir més tard, una mostra de com les basses en zones baixes interrompen servicis essencials fins que descendix el nivell. En carretera, la N-332 va quedar tallada en el quilòmetre 220,8 a l’eixida de Gandia cap a Bellreguard per anegamientos.
En l’àmbit agrari, els efectes de la dana Alice ja es deixen sentir: les pèrdues en l’arròs superen els dos milions d’euros, segons AVA-Asaja. L’organització alerta a més de danys localitzats en cítrics, caquis i hortalisses per pedra en municipis com Silla i Sueca, i de problemes per l’excés d’humitat si les pluges intenses es prolonguen en els pròxims dies.
L’activitat lectiva també s’ha vist alterada. L’Ajuntament de València va suspendre les classes a la vesprada en els centres del Saler i Pinedo com a mesura preventiva, mentres que 26 municipis de les províncies de València i Castelló van cancel·lar la jornada de hui, una decisió que afecta més de 115.000 alumnes.
El Consorci Provincial de Bombers de València descriu un matí relativament tranquil fins a les 12.25, quan les incidències es van multiplicar a Gandia. Van intervindre en acovardisques i revisions en l’entrada de l’escola Calderón, en una vivenda del carrer Reis Catòlics, en instal·lacions del teatre Azorín i en el Centre de Majors del carrer Plus ultra. També van assistir a un vehicle atrapat per l’aigua al carrer Oliva, van valorar la situació d’un aparcament en l’avinguda Alacant, van assegurar el sostre d’un edifici al carrer Sant Vicent i sanejaven un arbre en la Plaça El·líptica. Estes actuacions reflectixen com la intensitat puntual de la pluja satura el drenatge urbà i obliga a actuar en equipaments públics, vivendes i viari.