9.4 C
València
Diumenge, 25 gener, 2026

Una manifestació recorre València per a exigir que Mazón deixe l’acta i acudisca al jutjat

Una nova manifestació contra la gestió de la DANA ha recorregut este dissabte els principals carrers del centre de València per a exigir que el recentment dimitit Carlos Mazón deixe la seua acta de diputat en Les Corts i es pose a la disposició de la jutgessa de Catarroja. La Delegació del Govern ha xifrat l’assistència en més de 2.000 persones. Tretze mesos després de la DANA del 29 d’octubre de 2024, que va causar 229 víctimes mortals, la marxa també ha retut homenatge als morts i als afectats.

Amb un canvi d’itinerari respecte al sol·licitat pels convocants, la marxa s’ha iniciat en la confluència de Barques amb Poeta Querol i ha conclòs en la Porta de la Mar. El recorregut ha travessat la zona més comercial de la ciutat en ple dissabte prenadalenc, abarrotada per les compres, la qual cosa ha multiplicat la visibilitat de les consignes i ha convertit la protesta en un recordatori constant per als qui transitaven pel centre.

Exigixen que Mazón deixe l’escó

La mobilització ha estat encapçalada per familiars de les víctimes. Abans d’arrancar, han reiterat la petició que Mazón entregue l’acta i, en conseqüència, deixe d’estar aforat, per a acudir a declarar en el jutjat de Catarroja. Durant el recorregut s’han corejat consignes com ‘Mazón a presó, Consell dimissió’ i s’ha insistit que ‘ell i tot la seua Consell han d’assumir la seua responsabilitat‘, segons arreplega el manifest. També s’han escoltat lemes com ‘Mazón criminal’, ‘Mazón mentirós, del Ventorro a la presó’ o ‘Llorca i Mazón, la mateixa merda són’. Diverses figures de gran grandària amb els rostres de Mazón, vestit de pres, i de Pérez Llorca, les dos amb les mans tacades de sang, han reforçat el to de denúncia.

Portaveus d’associacions de víctimes mortals i d’afectats han reclamat la dimissió del Govern valencià i de ‘els 160 alts càrrecs que van aplaudir a Mazón en el Palau de la Generalitat el dia del funeral d’Estat pels 229 morts’. Han assegurat que no pararan fins a saber la veritat de l’ocorregut el dia de la DANA, que el expresident ‘acabe a la presó’ i que el Consell dimitisca per ‘les negligències contínues i que continuen mantenint’, en paraules de representants de la Associació de Víctimes de la DANA 29 d’octubre.

La presidenta de l’Associació de Víctimes Mortals de la DANA 29-0, Rosa Álvarez, ha advertit que el perdó a les víctimes anunciat per l’investit president de la Generalitat, Juanfran Pérez Llorca, ‘es quedarà en un brindis al sol si no hi ha assumpció de responsabilitats per la mort dels nostres familiars’. Ha considerat que les formes de Pérez Llorca són ‘millors’ que les de Mazón, a qui ha qualificat de ‘una persona nefasta’, i ha mostrat preocupació per propostes desgranades en la investidura, com la continuïtat de la central nuclear de Cofrentes, les polítiques de cribratge de càncer de mama o les dirigides cap a les persones migrants.

Crítiques al nou Consell i a la falta d’ajudes

Per primera vegada s’ha sumat l’Associació de Damnificats Horta Sud. El seu portaveu, Noelia Pascual Cruz, ha lamentat que, un any i un mes després, ‘estem igual que al principi: no s’ha fet pràcticament res en reconstrucció, ajudes i suport’. Eixe diagnòstic ha sigut compartit per associacions cíviques, socials i sindicals que, al costat dels Comités Locals d’Emergència i Reconstrucció (CLER) i l’Acord Social Valencià, han sostingut que els problemes residencials i la reposició de servicis seguixen pendents.

En el manifest final, els convocants s’han congratulat per haver ‘fet dimitir’ a Mazón, però han denunciat que ‘continue mentint’ en les seues intervencions públiques i que ‘només se sàpia el que va passar a colp d’acte judicial i gràcies al treball d’investigació de la premsa’. A més, han acusat el nou govern de Pérez Llorca de ser continuista ‘de les polítiques que neguen el canvi climàtic, ignoren els informes científics i promouen l’especulació i la construcció desmesurada, deixant més exposada a la població’. Han afegit que ‘encara hi ha col·legis que no han recuperat la normalitat i falten vivendes per als afectats’. La marxa, convocada per més de 200 entitats i encapçalada per famílies de les víctimes, ha buscat mantindre la pressió perquè s’assumisquen responsabilitats i s’accelere la reconstrucció pendent.

Últimes notícies

Mbappé decidix amb un doblet en La Ceràmica i reforça la recuperació del Reial Madrid

El Reial Madrid es va imposar 0-2 al Vila-real amb dos gols de Mbappé, el segon de penal en el descompte, i va consolidar la seua millora sota el comandament d'Álvaro Arbeloa.

El Vila-real avança una lesió en el tendó d’Aquil·les de Juan Foyth

El defensa argentí es va retirar als vint minuts davant el Reial Madrid amb molèsties en el tendó d'Aquil·les esquerre. El club espera proves i tem que siga greu.

Barcelona conquista la seua sexta Supercopa en un clàssic igualat 2-0

El Barcelona va véncer 2-0 al Reial Madrid i va alçar la seua sexta Supercopa, quinta consecutiva. Brugts va obrir el marcador i Alexia va sentenciar de penal després d'una final molt competida.

Eray Cömert es reivindica amb Unai Núñez ja en la graderia: ‘Porte sis mesos difícils’

El central suís va firmar un partit sòlid, va marcar i va ser clau en el triomf del València davant l'Espanyol, mentres el nouvingut Unai Núñez va seguir el xoc des de la graderia.

Corberán destaca el caràcter del València en el seu moment més difícil

Corberán es va felicitar per la reacció del València amb dos victòries seguides després de veure's en descens. Va subratllar el 3-2 a l'Espanyol i el valor anímic de guanyar a Mestalla.

Manolo González va carregar contra el VAR després del València-Espanyol i va reclamar falta prèvia en el penal

L'entrenador de l'Espanyol va carregar contra l'arbitratge després del València-Espanyol i va qüestionar la intervenció del VAR. Va reclamar una falta prèvia a Ramazani abans del penal a Beltrán que va precedir el 3-2.

El València s’imposa a l’Espanyol amb un penal en el 95 (3-2)

Ramazani va convertir un penal en el descompte per a decidir un partit que l'Espanyol va igualar dos vegades. El València va encadenar la seua segona victòria seguida per primera vegada en la temporada.

Un home ha mort i 19 persones han sigut ateses per fum en l’incendi d’una vivenda a València

Un home ha mort i 19 persones han sigut assistides per inhalació lleu després de l'incendi d'una vivenda en el barri de Tres Forques. La Policia Nacional investiga l'origen i es remena una estufa com a hipòtesi inicial.