La Universitat d’Alacant evita un ciberatac al seu sistema informàtic central

La ràpida actuació de la Divisió de Seguretat del Servei d’Informàtica evita un atac al sistema central informàtic de la Universitat d’Alacant. L’incident, que es va produir durant la Setmana Santa, ha quedat reduït a l’accés a un servidor extern i independent que ja ha estat desconnectat i afecta, únicament, al sistema de dades d’antics alumnes.

Tal com explica el vicerector de Transformació Digital, Rafael Molina, «afortunadament, la bretxa s’ha detectat a temps, per la qual cosa hem evitat danys majors: els atacants no han aconseguit traspassar al sistema informàtic central de la Universitat i el pirateig no ha aconseguit a dades sensibles de tipus econòmic o sanitari, només a dades de contacte i relatius a la titulació cursada, que es poden trobar en obert a través d’un altre tipus de fonts».

No obstant això, per a evitar qualsevol mena d’incidència, es recomana prestar especial atenció a qualsevol comunicació sospitosa procedent d’adreces de correu poc fiables o que utilitzen un llenguatge incorrecte i no punxar en els enllaços, per a evitar atacs de phishing o spaming a través dels quals els ciberdelinqüents pogueren obtenir més informació. A més, s’aconsella instal·lar segons factors d’autenticació en qualsevol servei que l’oferesca per a minimitzar els riscos amb el robatori de les contrasenyes, tal com té instaurat la UA.

Molina explica que les universitats, com la resta d’institucions públiques, «estem constantment sotmesos a esta mena d’atacs i el mes d’abril està sent especialment virulent», assegura. Només des de principi de mes, la Universitat d’Alacant ha detectat i aconseguit frustrar prop de 300.000 intents d’atac, un volum de fins a 3,5 vegades major que l’últim mes amb major incidència registrat fins a la data, el mes de gener passat, en el qual es van registrar prop de 100.000 intents d’accés tots ells rebutjats.

Conscients d’este risc, a la seua arribada a la direcció de la UA, l’actual equip directiu va crear una divisió específica de Seguretat de la Informació pertanyent al Servei d’Informàtica. «Estem especialment sensibilitzats amb la seguretat i privacitat dels nostres usuaris i usuàries i per això treballem diàriament per a aplicar i fer complir les millors pràctiques en seguretat de la informació, sempre d’acord amb les normatives vigents», explica el vicerector.

Gràcies a esta iniciativa s’ha obert tota una línia de seguretat, «implantant tecnologia d’eficàcia provada que, encara que a vegades se’ns fa confusa i genera cert rebuig, com el segon factor d’autenticació, situacions com la que acabem de viure demostren que són absolutament necessàries», sosté Molina. En esta mateixa línia, la Universitat d’Alacant ha posat en marxa també un canal específic per a la notificació de ciberincidents compta amb un catàleg de manuals de recomanacions i imparteix cursos de formació i conscienciació en matèria de seguretat i protecció de dades.

Sobre l’actual bretxa detectada, Rafael Molina explica que «ha estat un atac expressament dirigit que només ha afectat un sistema secundari i no connectat als sistemes centrals de la UA i que només ha compromés a la confidencialitat de dades identificatives dels usuaris d’este sistema».

Res més conéixer-se els fets, el Delegat de Protecció de Dades de la UA, Rubén Martínez, va posar els fets en coneixement de l’Agència Espanyola de Protecció de Dades, AEPD, amb la qual s’està col·laborant en la gestió de la incidència.

La institució ja ha contactat amb les persones que pogueren haver-se vist afectades i ha habilitat diferents llits per a oferir més informació i atendre els dubtes que pogueren sorgir a través del Delegat de Protecció de Dades en dpd@ua.es o en el telèfon 965 90 34 00 (ext. 9149) i del Centre d’Atenció a l’Usuari de la UA en cv@ua.es o en el telèfon 965 90 34 00 (ext. 9393).

Últimes notícies

El Centre del Carme connecta l’herència de Juana Francés amb l’art actual en ‘Memorias del suelo’

El Centre del Carme Cultura Contemporània exhibix fins al 4 d’octubre ‘Memorias del suelo’, una mostra col·lectiva que revisa la influència de Juana Francés en artistes actuals a partir de les morfologies del sòl i les seues problemàtiques ambientals i socials.

Marcos Benavent, el ‘yonqui del dinero’, haurà d’ingressar en presó pel cas Imelsa

La Audiencia Provincial de València ha citat l’exgerent d’Imelsa Marcos Benavent per comunicar-li la fermesa de la seua primera condemna i instar-lo a ingressar en presó pel cas Imelsa.

Caballero defensa amb wasaps la gestió municipal de València durant la DANA i carrega contra Bernabé

El portaveu del govern municipal de València, Juan Carlos Caballero, assegura que els missatges del grup de WhatsApp de l’equip de govern demostren el treball fet durant la DANA i acusa la delegada del Govern, Pilar Bernabé, d’haver estat absent i de criticar injustament els bombers.

Enginyeria Aeronàutica de la UPV aconseguix la nota de tall més alta amb un 13,504

Enginyeria Aeronàutica de la UPV ha registrat la nota de tall més alta de la Comunitat Valenciana amb un 13,504, mentre que Medicina a la UV torna a ser el grau més demanat en primera opció.

Dimitrievski i Cenk s’afegixen a la pretemporada del València CF a Paterna

El porter Stole Dimitrievski i el central Cenk Özkacar s’han incorporat a la primera setmana de pretemporada del València CF a Paterna, amb el tur encara buscant eixida i l’equip preparant la concentració a Girona.

Alicant avançarà les vacacions escolars de Setmana Santa de 2027 fins al Dilluns Sant

Els col·legis i instituts dAlicant han acordat avançar les vacacions de Setmana Santa de 2027 al Dilluns Sant i allargar-les fins al Dimecres de Pasqua, amb tres dies autonòmics permutats i tres jornades locals no lectives en desembre i abril.

Bernabé assegura que el Govern pressionarà per evitar cotxes al bulevard García Lorca

Pilar Bernabé afirma que el Govern dEspanya influirà perquè el bulevard Federico García Lorca siga un gran parc sense trànsit i critica lactitud de lalcalesa María José Catalá.

València garantirà 218 obres de Sorolla durant fins a 15 anys amb un lloguer de 19,7 milions

El Consell ha autoritzat un contracte d’arrendament amb la Hispanic Society of America que permetrà exhibir de manera estable 218 obres de Joaquín Sorolla a València durant fins a 15 anys.