6 C
València
Dimarts, 13 gener, 2026

Cinc mesures per a evitar un confinament total que els polítics no s’apliquen

 

Després de tants mesos aprenent a conviure amb el coronavirus, hem interioritzat les tres mesures sanitàries bàsiques (mascareta, distància, higiene de mans) i ens hem acostumat, mal que bé, a les restriccions. Unes restriccions que augmenten cada volta que les mesures fracassen i la corba dels contagis puja sense remei.

 

Cap a on porta tot això? Ningú ho vol dir, però tots ho sabem. El segon confinament total, fa unes setmanes impensable, el tenim pròxim. I no obstant això, hi ha altres mesures que podrien evitar-ho.

 

Sentit comú

Els polítics fa temps que carreguen sobre els ciutadans la responsabilitat dels contagis. No és estrany que després de les imàtgens de quatre ministres assistint a un lliurament de premis amb magnificència, en un lloc tancat amb un centenar de persones, haja alçat una onada d’indignació entre els espanyols.

 

Espanyols que veuen com els polítics els prohibixen les celebracions i les reunions, mentres ells compartixen temps d’oci amb l’elit social i econòmica. Demanar sentit comú als polítics no és pur caprici: la irresponsabilitat dels que aproven les mesures té un efecte directe sobre la disciplina dels ciutadans a l’hora de complir les restriccions.

 

Major transparència

La claredat de la norma és condició precedent de la seua eficàcia en el compliment. I és evident que en Espanya falta més claredat i més transparència. La disparitat de mesures en les diferents comunitats autònomes exigix que hi haja un comitè independent que puga avaluar en temps real les que millor funcionen.

 

I tornem al sopar de dilluns amb quatre ministres de govern, més l’alcalde i la presidenta de Madrid. Mentres no s’expliquen les mesures de forma clara i entenedora, la gent seguirà quedant per a sopar sense respectar les mesures, com han fet els assistents d’este famós sopar.

 

Limitació de les reunions

Entre les mesures que no s’entenen molt bé està la de les reunions en l’àmbit privat. En moltes comunitats es fixa el màxim en sis persones, però en altres països s’aplica més la coherència per limitarles a una bombolla social. La idea és vore’s sempre amb el mateix grup d’amics o familiars i no amb un grup diferent cada setmana.

 

D’eixa manera cada persona pot tindre un grup de persones no convivents amb el que es pot vore de forma recurrent. Qui més s’acosta a este concepte és Navarra, encara que de manera més restrictiva: només es permeten les reunions amb convivents.

 

Fomentar les reunions a l’aire lliure

Una altra alternativa és fomentar les trobades a l’aire lliure per a estimular la vida social sense posar en risc la salut pública. Es tracta d’una mesura d’acord amb les evidències científiques, que diuen que en un espai obert hi ha 20 voltes menys risc de contagi.

 

L’Ajuntament de Madrid, per exemple, ha tirat endavant la proposta de dedicar espais públics a l’aire lliure a fundacions culturals o escolars, promoure l’ús de parcs, habilitar més carrers per als vianants, i ampliar terrasses cedint als comerços espai de la vorera.

 

Coherència política

La notícia es va publicar ahir al matí i també va alçar una gran polèmica: el conseller català del Treball, Chakir El Homrani, va anunciar en directe en una emissora de ràdio que el teletreball és obligatori en Catalunya i que les empreses que puguen implementar-lo i no ho facen seran sancionades. Però de nou es va imposar la incoherència política.

 

I és que tot seguit, la portaveu del Govern català, va eixir a desmentir al conseller recordant que Catalunya no té les competències per a imposar el teletreball. Ara mateixa no queda clar si es tracta d’una obligació o d’una recomanació. I això és el pitjor que pot passar: l’ambigüitat de la norma porta al seu incompliment.

Últimes notícies

Vaga mèdica el 14 i 15 de gener per a exigir estatut propi i millores

Els metges de la Comunitat Valenciana han sigut convocats a una vaga el 14 i 15 de gener per a exigir un estatut propi i millors condicions. La protesta s'emmarca en una mobilització coordinada en diverses comunitats i en Atenció Primària de tot el país.

Els reis visitaran a València una exposició de Las Provincias i el projecte de la UPV que salva fotos danyades per la dana

Els monarques coneixeran en el CCCC la mostra 'La transformació de València 1866-2026' i, en la UPV, el projecte 'Salvem els Fotos UPV / Recuperar les memòries', centrat en rescatar imatges danyades per la dana de 2024.

Cel poc nuvolós, temperatures sense canvis i vent fluix este dimarts en la Comunitat Valenciana

Jornada estable amb cels poc nuvolosos i vent fluix; les temperatures a penes variaran. S'avança un dimecres similar i es detalla l'estat de la mar.

El València arrasa 115-73 al Saragossa després de gestionar el cansament

El València va convertir el desgast en virtut i va agranar al Saragossa amb una tercera habitació demolidora. Montero i De Larrea van liderar un triomf ajornat que va arribar amb autoritat.

115-73: València Basket esclafa a Casademont Zaragoza després de domar el cansament

València Basket, en el seu octau partit en setze dies, va gestionar millor el desgast i va triturar a Casademont Zaragoza 115-73 en el Roig Arena, en un dol ajornat de la jornada 10.

115-73. València Basket va domar el cansament i va arrasar al Saragossa

L'equip de Pedro Martínez va gestionar el seu octau partit en 16 dies amb paciència i ritme per a trencar el dol després del descans i firmar la seua sexta victòria en huit.

Quatre detinguts en caure un grup que proveïa a la menuda a Alacant i Elx

La Policia ha desmantellat a Novelda un grup que subministrava cocaïna, marihuana i haixix a punts de venda a la província; hi ha quatre detinguts. L'operació va deixar 5,5 kg de cocaïna i altres útils de distribució confiscats i el conductor d'un Q5 va intentar fugir, causant lesions lleus a un agent.

Quatre detinguts per proveir punts de sovintege a Alacant i Elx

Quatre persones han sigut detingudes a Novelda per proveir de cocaïna, marihuana i haixix a punts de venda a la menuda a Alacant i Elx. En l'operació s'han confiscat 5,5 quilos de cocaïna i s'han practicat registres a Novelda i Aspe.