Cinc mesures per a evitar un confinament total que els polítics no s’apliquen

 

Després de tants mesos aprenent a conviure amb el coronavirus, hem interioritzat les tres mesures sanitàries bàsiques (mascareta, distància, higiene de mans) i ens hem acostumat, mal que bé, a les restriccions. Unes restriccions que augmenten cada volta que les mesures fracassen i la corba dels contagis puja sense remei.

 

Cap a on porta tot això? Ningú ho vol dir, però tots ho sabem. El segon confinament total, fa unes setmanes impensable, el tenim pròxim. I no obstant això, hi ha altres mesures que podrien evitar-ho.

 

Sentit comú

Els polítics fa temps que carreguen sobre els ciutadans la responsabilitat dels contagis. No és estrany que després de les imàtgens de quatre ministres assistint a un lliurament de premis amb magnificència, en un lloc tancat amb un centenar de persones, haja alçat una onada d’indignació entre els espanyols.

 

Espanyols que veuen com els polítics els prohibixen les celebracions i les reunions, mentres ells compartixen temps d’oci amb l’elit social i econòmica. Demanar sentit comú als polítics no és pur caprici: la irresponsabilitat dels que aproven les mesures té un efecte directe sobre la disciplina dels ciutadans a l’hora de complir les restriccions.

 

Major transparència

La claredat de la norma és condició precedent de la seua eficàcia en el compliment. I és evident que en Espanya falta més claredat i més transparència. La disparitat de mesures en les diferents comunitats autònomes exigix que hi haja un comitè independent que puga avaluar en temps real les que millor funcionen.

 

I tornem al sopar de dilluns amb quatre ministres de govern, més l’alcalde i la presidenta de Madrid. Mentres no s’expliquen les mesures de forma clara i entenedora, la gent seguirà quedant per a sopar sense respectar les mesures, com han fet els assistents d’este famós sopar.

 

Limitació de les reunions

Entre les mesures que no s’entenen molt bé està la de les reunions en l’àmbit privat. En moltes comunitats es fixa el màxim en sis persones, però en altres països s’aplica més la coherència per limitarles a una bombolla social. La idea és vore’s sempre amb el mateix grup d’amics o familiars i no amb un grup diferent cada setmana.

 

D’eixa manera cada persona pot tindre un grup de persones no convivents amb el que es pot vore de forma recurrent. Qui més s’acosta a este concepte és Navarra, encara que de manera més restrictiva: només es permeten les reunions amb convivents.

 

Fomentar les reunions a l’aire lliure

Una altra alternativa és fomentar les trobades a l’aire lliure per a estimular la vida social sense posar en risc la salut pública. Es tracta d’una mesura d’acord amb les evidències científiques, que diuen que en un espai obert hi ha 20 voltes menys risc de contagi.

 

L’Ajuntament de Madrid, per exemple, ha tirat endavant la proposta de dedicar espais públics a l’aire lliure a fundacions culturals o escolars, promoure l’ús de parcs, habilitar més carrers per als vianants, i ampliar terrasses cedint als comerços espai de la vorera.

 

Coherència política

La notícia es va publicar ahir al matí i també va alçar una gran polèmica: el conseller català del Treball, Chakir El Homrani, va anunciar en directe en una emissora de ràdio que el teletreball és obligatori en Catalunya i que les empreses que puguen implementar-lo i no ho facen seran sancionades. Però de nou es va imposar la incoherència política.

 

I és que tot seguit, la portaveu del Govern català, va eixir a desmentir al conseller recordant que Catalunya no té les competències per a imposar el teletreball. Ara mateixa no queda clar si es tracta d’una obligació o d’una recomanació. I això és el pitjor que pot passar: l’ambigüitat de la norma porta al seu incompliment.

Últimes notícies

On farà més calor hui a la Comunitat Valenciana: fins a 40 °C en zones de València i Alacant

La Comunitat Valenciana viurà este dimarts una jornada molt calorosa, amb cels poc nuvolosos i màximes que poden superar els 40 graus al prelitoral de València i punts d’Alacant.

Un golàs de Sucic trenca la remuntada de l’Elx en un Martínez Valero d’aniversari

La Real Sociedad ha sumat la primera victòria fora de casa amb un gol de Luka Sucic en el minut 89, que ha fet inútil la gran remuntada de l’Elx, en una nit marcada també pel 50 aniversari del Martínez Valero.

Mig centenari del Martínez Valero: homenatges, records i focs artificials a Elx

L’Elche CF ha celebrat abans del partit contra la Real Sociedad els 50 anys de la inauguració del Martínez Valero, amb reconeixements a jugadors històrics, al primer ‘speaker’ i un castell de focs artificials.

El Villarreal busca trencar la seua ansietat en el debut de Champions a Dortmund

Iñigo Pérez i Santi Comesaña reivindiquen un Villarreal més fort mentalment per a iniciar la Champions a Dortmund, després d’un mal any europeu i un inici negatiu en LaLiga.

Comesaña confia a Dortmund per curar els errors del passat

Santi Comesaña assegura que el Villarreal ha aprés dels errors de la passada Champions i confia a guanyar en el camp del Borussia Dortmund per trencar l’ansietat que arrossega també en LaLiga.

Iñigo Pérez demana al Villarreal que oblide les últimes derrotes abans de visitar el Borussia Dortmund

Iñigo Pérez ha reclamat als seus jugadors que es centren en el debut en la Champions davant el Borussia Dortmund i s’obliden de la mala temporada europea passada i de la derrota contra el Deportivo de La Coruña. Foyth i Romero són baixa per lesió per al partit a Alemanya.

Les temperatures freguen els 40 graus a València en la vigília de l’avís taronja

Les màximes han arribat hui als 39,3 graus a Xàtiva i Pego, en la vigília de l’avís taronja d’Aemet per temperatures de fins a 40 graus en el litoral i l’interior sud de la província de València.

Compromís demana que Sagunt compre la casa natalícia de Joaquín Rodrigo com a espai cultural

Compromís ha proposat a l’Ajuntament de Sagunt adquirir la casa natalícia del compositor Joaquín Rodrigo, actualment en venda, per a incorporar-la al patrimoni municipal i destinar-la a ús cultural i turístic.