Cinc mesures per a evitar un confinament total que els polítics no s’apliquen

 

Després de tants mesos aprenent a conviure amb el coronavirus, hem interioritzat les tres mesures sanitàries bàsiques (mascareta, distància, higiene de mans) i ens hem acostumat, mal que bé, a les restriccions. Unes restriccions que augmenten cada volta que les mesures fracassen i la corba dels contagis puja sense remei.

 

Cap a on porta tot això? Ningú ho vol dir, però tots ho sabem. El segon confinament total, fa unes setmanes impensable, el tenim pròxim. I no obstant això, hi ha altres mesures que podrien evitar-ho.

 

Sentit comú

Els polítics fa temps que carreguen sobre els ciutadans la responsabilitat dels contagis. No és estrany que després de les imàtgens de quatre ministres assistint a un lliurament de premis amb magnificència, en un lloc tancat amb un centenar de persones, haja alçat una onada d’indignació entre els espanyols.

 

Espanyols que veuen com els polítics els prohibixen les celebracions i les reunions, mentres ells compartixen temps d’oci amb l’elit social i econòmica. Demanar sentit comú als polítics no és pur caprici: la irresponsabilitat dels que aproven les mesures té un efecte directe sobre la disciplina dels ciutadans a l’hora de complir les restriccions.

 

Major transparència

La claredat de la norma és condició precedent de la seua eficàcia en el compliment. I és evident que en Espanya falta més claredat i més transparència. La disparitat de mesures en les diferents comunitats autònomes exigix que hi haja un comitè independent que puga avaluar en temps real les que millor funcionen.

 

I tornem al sopar de dilluns amb quatre ministres de govern, més l’alcalde i la presidenta de Madrid. Mentres no s’expliquen les mesures de forma clara i entenedora, la gent seguirà quedant per a sopar sense respectar les mesures, com han fet els assistents d’este famós sopar.

 

Limitació de les reunions

Entre les mesures que no s’entenen molt bé està la de les reunions en l’àmbit privat. En moltes comunitats es fixa el màxim en sis persones, però en altres països s’aplica més la coherència per limitarles a una bombolla social. La idea és vore’s sempre amb el mateix grup d’amics o familiars i no amb un grup diferent cada setmana.

 

D’eixa manera cada persona pot tindre un grup de persones no convivents amb el que es pot vore de forma recurrent. Qui més s’acosta a este concepte és Navarra, encara que de manera més restrictiva: només es permeten les reunions amb convivents.

 

Fomentar les reunions a l’aire lliure

Una altra alternativa és fomentar les trobades a l’aire lliure per a estimular la vida social sense posar en risc la salut pública. Es tracta d’una mesura d’acord amb les evidències científiques, que diuen que en un espai obert hi ha 20 voltes menys risc de contagi.

 

L’Ajuntament de Madrid, per exemple, ha tirat endavant la proposta de dedicar espais públics a l’aire lliure a fundacions culturals o escolars, promoure l’ús de parcs, habilitar més carrers per als vianants, i ampliar terrasses cedint als comerços espai de la vorera.

 

Coherència política

La notícia es va publicar ahir al matí i també va alçar una gran polèmica: el conseller català del Treball, Chakir El Homrani, va anunciar en directe en una emissora de ràdio que el teletreball és obligatori en Catalunya i que les empreses que puguen implementar-lo i no ho facen seran sancionades. Però de nou es va imposar la incoherència política.

 

I és que tot seguit, la portaveu del Govern català, va eixir a desmentir al conseller recordant que Catalunya no té les competències per a imposar el teletreball. Ara mateixa no queda clar si es tracta d’una obligació o d’una recomanació. I això és el pitjor que pot passar: l’ambigüitat de la norma porta al seu incompliment.

Últimes notícies

Chelva i Utiel freguen els 40 graus en una nova jornada de calor extrema

Les màximes han arribat hui fins als 39,8 graus en municipis de linterior de la província de València, en una jornada amb avís taronja dAemet per calor extrema. Ademuz ha tornat a batre el seu rècord de temperatura més alta en un mes de setembre.

Els col·lectius valencianistes criden a buidar Mestalla fins al minut 19 contra Lim

Diversos col·lectius d’aficionats del València CF han demanat que els abonats no entren a Mestalla davant del Barcelona fins al minut 19, en una nova protesta contra la gestió de Peter Lim i Meriton.

El nou finançament autonòmic tira avant amb el suport de Catalunya i Canàries

El Consell de Política Fiscal i Financera ha aprovat la proposta de reforma del finançament autonòmic de Hisenda amb el suport de Catalunya i Canàries, que preveu 20.975 milions d’euros addicionals per a les comunitats autònomes en 2027.

La companyia valenciana La Hongaresa celebra 30 anys amb l’estrena de ‘Coro’ a Buenos Aires

La Hongaresa, companyia de teatre de Puerto de Sagunto, complix 30 anys d’escenari i ho celebra a Buenos Aires amb l’estrena absoluta de ‘Coro’, després d’una intensa residència artística amb tres muntatges en cartell.

El PP exige que l’alcalde de Villena explique en Les Corts el robatori del tresor del museu

El PP ha sol·licitat que l’alcalde de Villena comparega en la comissió d’Educació i Cultura de Les Corts per detallar el robatori del tresor del MUVI i les mesures de seguretat del museu.

El Vila-real busca la primera victòria en La Ceràmica davant un Deportivo invicte

El Vila-real juga este dissabte el primer partit en La Ceràmica contra un Deportivo invicte i recent ascendit, amb la baixa sensible de Juan Foyth i el dubte de diversos titulars en tots dos equips.

TJ Shorts es presenta com a nou líder del vestidor del Valencia Basket

El base nord-americà amb passaport de Macedònia del Nord TJ Shorts s’ha presentat amb el Valencia Basket amb l’objectiu de liderar el projecte ‘taronja’ i reforçar la química del vestidor des del primer dia.

La jutgessa de la DANA nega una investigació prospectiva sobre Mazón

La jutgessa de Catarroja que instruïx la causa per la gestió de la DANA ha rebutjat que existisca una investigació prospectiva sobre Carlos Mazón, recordant que és una persona aforada com a diputat autonòmic.