17.5 C
València
Dilluns, 3 novembre, 2025

Compromís proposa que els veïns decidisquen entre declarar festiu Dijous Sant o un dia de Falles

VALÈNCIA, 25 (EUROPA PRESS)

Compromís per València portarà al pròxim ple de l’Ajuntament una proposta alternativa de festius locals. El seu objectiu és que el 2025, a més del 28 d’abril (sant Vicente Ferrer), els treballadors de la ciutat puguen gaudir o bé d’un dia festiu en Falles o del Dijous Sant, completant així els dos dies que cada consistori pot marcar en el seu calendari.

Esta proposta passa per celebrar la festivitat de sant Vicente Màrtir en diumenge, “com s’havia consensuat amb l’Arquebisbat”, i que les entitats veïnals i socials trien la data laborable que vulguen convertir en festiu.

“La decisió ha de ser participativa i el Consell Social de la Ciutat, on entre altres estan presents les entitats veïnals, socials i empresarials, és un bon lloc per a debatre i consensuar quin és la millor data para en el festiu”, argumenta el regidor valencianista Pere Fuset.

En concret, la proposta de Compromís consisteix a fer efectiu l’acord al que es va arribar en el seu moment entre l’exalcalde Joan Ribó i l’Arquebisbat per a celebrar la festivitat de sant Vicente Màrtir en diumenge. “Ningú dubta que traslladar festivitats com la Verge o el Corpus al diumenge ha beneficiat a estes festivitats, i així serà també amb la festivitat vicentina”, sosté.

Fuset assenyala que “després que el govern de Mª José Catalá descartara fa un any fer efectiu este canvi acordat, que hauria permès alliberar un dia festiu per al 2024, la pròpia alcaldessa es va comprometre públicament a treballar per a fer-ho possible el 2025”.

“Lluny d’això, sense cap diàleg i debat, han portat d’urgència a la comissió una proposta immobilista que deixa a sant Vicente Màrtir en dimecres, la qual cosa farà que la participació siga escassa i que la ciutadania no puga gaudir d’un festiu com a Dijous Sant que sí ho serà en la major part de l’estat o d’un dia extra en Falles que faria més fàcil conciliar la festa amb el treball”, assevera.

En la seua proposta, Compromís defensa que “el conjunt de la ciutadania puga participar democràticament d’un debat sobre la data més convenient per a celebrar el festiu local”. A més, recorda que, en el cas del Dijous Sant, la Comunitat Valenciana i Catalunya són les dos úniques comunitats que no ho tenen marcat en roig en el calendari.

“Guanyar un festiu en Falles o el Dijous Sant no només beneficia al col·lectiu faller o al de la Setmana Santa Marinera, sinó al conjunt de la ciutadania, ja que així milers de valencians podran conciliar millor amb les vacances escolars o amb la complexitat d’una festa estesa per tota la ciutat”, exposa, encara que insistix que “siguen els veïns de València qui prenguen la paraula i que Catalá li escolte”.

Últimes notícies

Afectats de la dana esperen la dimissió de Mazón un any tard per a tancar un capítol

Col·lectius d'afectats s'han concentrat davant el Palau de la Generalitat i han expressat que la renúncia hauria d'arribar sense condicions. Apunten al funeral d'Estat i a la tensió generada com a detonants del gir, mentres Mazón compareixerà este dilluns.

El Barça recupera la pegada i venç 3-1 a un valent Elx

El Barcelona es va imposar 3-1 a l'Elx en Montjuïc després d'un inici fulgurant i un segon temps de transicions. Els de Sarabia van competir i van fregar l'empat.

El Barça recupera la pegada i venç 3-1 a un Elx valent

Un doble colp en 11 minuts i un obús de Rashford van segellar el 3-1 en Montjuïc davant un Elx valent que va discutir la possessió i va estrényer fins al final.

Afectats per la DANA demanen la dimissió de Mazón davant el Palau de la Generalitat

Desenes de persones, moltes d'elles familiars de víctimes de la DANA del 29 d'octubre de 2024, s'han concentrat davant el Palau per a demanar la dimissió de Carlos Mazón. La protesta, improvisada, ha coincidit amb la conversa prevista entre Mazón i Alberto Núñez Feijóo en plena discussió interna del PP.

El Barça va recuperar la pegada: 3-1 davant un Elx que va competir fins al final

El Barcelona es va imposar 3-1 a l'Elx en Montjuïc amb dos urpades inicials i una canonada de Rashford després del descans. L'Elx va pressionar alt i va tindre opcions.

Álvaro Núñez defén la identitat de l’Elx malgrat el 3-1 davant el Barcelona

El defensa de l'Elx ha subratllat que l'equip manté la seua idea de joc malgrat la derrota per 3-1 davant el Barcelona i ha valorat la reacció després d'un inici advers.

La pegada del Barça tomba a un gran Elx (3-1)

El Barcelona va véncer 3-1 a l'Elx en l'Estadi Olímpic Lluís Companys gràcies a dos gols primerencs i un tercer a l'hora de joc. L'Elx va competir la possessió i va estrényer fins al final.

Mazón anunciarà demà la seua decisió després de parlar amb Feijóo

El president de la Generalitat informarà este dilluns davant els mitjans del resultat de les seues converses del diumenge amb Alberto Núñez Feijóo sobre el seu futur polític.