La jutgessa que investiga la gestió de la DANA ha ordenat a la Conselleria responsable de les residències remetre els informes elaborats sobre les defuncions ocorregudes per les inundacions en la residència de la tercera edat Saba de Paiporta. Amb esta decisió, el jutjat centra el focus en la documentació oficial ja existent per a aclarir com es van desenrotllar els fets del 29 d’octubre de 2024 i en quines condicions es van executar les mesures de protecció dins del centre.
Només admet informes del Consell
L’acte, emés este dimarts, respon a la petició de diligències d’un lletrat que representa a la família d’una resident morta. Eixe escrit reclamava un ampli paquet d’actuacions: des de documentació interna del centre i protocols d’emergència fins a testificals de la direcció, responsables de seguretat i treballadors del torn de tard-nit, a més de personal d’emergències que va intervindre. La magistrada només accedix a requerir els informes que la Conselleria de Benestar Social, Igualtat i Vivenda, dirigida per la vicepresidenta primera Susana Camarero, haja realitzat sobre les defuncions, i deixa fora la resta ara com ara. Amb això, el jutjat prioritza conéixer la versió institucional i les anàlisis ja efectuades per l’Administració abans d’ampliar la instrucció.
Entre la documentació sol·licitada per l’acusació figuraven el llibre d’incidències del centre, els protocols d’evacuació i emergències vigents, informes mèdics i assistencials d’una de les residents, comunicacions remeses per la Conselleria, l’Ajuntament de Paiporta i Protecció Civil, així com la pòlissa de responsabilitat civil de l’empresa gestora. També es demanaven les declaracions del director o directora, responsables de seguretat, personal d’aquell torn, familiars directes de la resident i efectius de Protecció Civil, bombers i servicis d’emergències. L’objectiu d’eixe desplegament probatori era reconstruir la seqüència de decisions i verificar si les mesures adoptades van ser suficients i a temps durant la inundació.
Quant a les pericials, se sol·licitaven les autòpsies forenses amb detall de la causa de la mort i circumstàncies concorregudes, un informe d’un enginyer tècnic en prevenció de riscos sobre la idoneïtat de les instal·lacions i de les mesures adoptades, un informe meteorològic de Aemet sobre la previsibilitat, intensitat i abast de la DANA en la zona, una inspecció ocular de la residència amb pla i reportatge fotogràfic i un informe de la Guàrdia Civil o Policia Judicial sobre la seua actuació en l’emergència. L’acte raona que diverses d’eixes peticions apunten a una possible negligència dels responsables del centre en l’evacuació del 29 d’octubre de 2024; no obstant això, recorda que la població en general va patir l’absència d’avisos a temps, la qual cosa, segons el parer del jutjat, impedix apreciar ara com ara una actuació delictiva per part de la residència. Este criteri desplaça provisionalment el focus cap a l’existència o no d’alertes públiques i d’actuacions de protecció civil prèvies a la inundació.
La jutgessa assenyala a més que els treballadors del centre ja han declarat com a testimonis i que l’informe d’autòpsia obra en la causa, per la qual cosa no veu necessari duplicar proves en este moment. No obstant això, obri la porta a ampliar la declaració d’algun dels testimonis si resultara pertinent a la llum de la nova documentació que s’incorpore.
En paral·lel, s’han dictat diligències d’ordenació per a deixar constància de diversos escrits i recursos de les parts i per a oficiar a la Policia Judicial de la Guàrdia Civil a fi que descarregue diversos vídeos publicats en YouTube esmentats en una resolució del 4 de setembre. Amb eixa mesura es busca preservar el seu contingut com a material probatori i evitar la seua pèrdua futura.
A l’espera dels informes del Consell, la causa avança amb el propòsit de fixar amb precisió les circumstàncies de les defuncions i els protocols aplicats en la residència de Paiporta, passos clau per a delimitar responsabilitats en la gestió de l’episodi de DANA en la localitat.