Mastodon
29.6 C
València
Divendres, 12 setembre, 2025

Preus estables en la Comunitat Valenciana a l’agost i una inflació anual del 3,2%

Els preus es van mantindre estables en la Comunitat Valenciana a l’agost, amb una variació mensual del 0,0%, en línia amb la mitjana nacional. Malgrat este respir, la inflació interanual a la regió aconseguix el 3,2% i l’acumulada entre gener i agost se situa en el 2,5%, segons l’INE.

El comportament mensual va ser dispar entre territoris: els preus van pujar en set comunitats, amb els majors avanços a Astúries (0,4%) i Cantàbria (0,3%); van baixar en cinc, amb descensos més acusats a Extremadura i Navarra (-0,3% en les dos), i es van mantindre sense canvis en cinc, entre elles Andalusia, Comunitat Valenciana, Madrid, Múrcia i La Rioja. Este quadre reflectix que l’estabilitat valenciana es va produir en un entorn d’oscil·lacions moderades en la resta del país.

Alimentació a la baixa, factor de contenció

Per grups de consum, l’INE indica que els aliments i begudes no alcohòliques van descendir en totes les comunitats excepte a Canàries, on van quedar estables. Les caigudes van ser més intenses a Castella-la Manxa (-1,6%), Aragó (-1,3%) i Extremadura (-1,2%), i més moderades a Cantàbria, Catalunya i Múrcia (-0,6% en les tres), a més d’Astúries (-0,5%) i Galícia (-0,4%). Esta correcció de la cistella alimentària va contribuir a abaratir compres bàsiques i a esmorteir altres pressions de preus, la qual cosa ajuda a entendre el saldo pla de l’IPC en la Comunitat Valenciana durant agost.

En perspectiva anual, la Comunitat Valenciana figura entre les regions amb taxes més elevades, amb un 3,2%, igual que Balears i per damunt d’Astúries (3,1%). En l’extrem més contingut es van situar Canàries (2,2%) i, amb un 2,1%, Múrcia i La Rioja. Això suggerix que, encara que agost va oferir una pausa mensual, la comparació amb fa un any continua sent exigent per a les butxaques de les llars i per als costos de les empreses.

En el que va d’any, la inflació acumulada ascendix al 2,5% en la Comunitat Valenciana, per damunt de la mitjana nacional (2,0%). Només Balears (3,0%) i Astúries (2,6%) mostren una evolució acumulada més intensa, mentres que La Rioja (1,5%) i Castella-la Manxa i Múrcia (1,4% en les dos) registren els avanços més moderats. De mantindre’s esta trajectòria, la regió tancaria l’exercici amb un encariment per damunt de la mitjana, llevat que es consoliden noves caigudes en els components que més pesen en la cistella.

El pols dels pròxims mesos dependrà de com evolucionen els principals components de l’índex. Una major contenció en els preus de l’alimentació i un to estable en la resta de capítols facilitarien alleujar la pressió sobre l’IPC i el poder adquisitiu, mentres que repunts puntuals podrien retornar major tensió a l’indicador.

Últimes notícies

Suede porta el seu britpop al Roig Arena el 24 de març de 2026

La banda britànica actuarà en el Roig Arena el 24 de març de 2026, dins del seu gira espanyola, i presentarà el seu desé àlbum 'Antidepressants'. Les entrades es venen des del 19 de setembre a les deu del matí en roigarena.com.

Mazón evita valorar l’acte que li convida a declarar i apel·la al respecte a la Justícia

El president valencià rehúye pronunciar-se sobre l'acte que de nou li convida a declarar com investigat per la DANA a València i reivindica respecte a la Justícia.

Vaivé tèrmic i risc de tempestes a l’interior de Castelló este cap de setmana

La Comunitat Valenciana encara un cap de setmana amb alts i baixos tèrmics i ruixats forts a l'interior de Castelló. El diumenge tornaran a baixar les màximes.

Bordera, de la Flotilla de la Llibertat, admet por però denúncia que Israel continua vulnerant la llei

Juan Bordera, membre de la Flotilla de la Llibertat, assegura que el grup partirà des de Tunísia cap a Gaza malgrat el temor a una intervenció i denuncia vulneració del dret internacional.

La Generalitat es persona davant el TSJCV per a defendre el Xúquer-Vinalopó enfront de la demanda de Xúquer Viu

El Consell entrarà en el TSJCV per a sostindre la legalitat i necessitat del Xúquer-Vinalopó i alinea esta defensa amb inversions en regadius i l'oposició a canvis al Tajo-Segura.

Morant titlla de broma de mal gust la nova remodelació del Consell anunciada per Mazón

La dirigent del PSPV-PSOE critica que el president fixe per al 5 de novembre una altra reestructuració del Consell. Demana la seua dimissió i eleccions.

El SanSan de Benicàssim avança el seu cartell: Love of Lesbian i Rigoberta Bandini encapçalen

El festival celebrarà la seua edició 2026 del 2 al 4 d'abril en el recinte de concerts de Benicàssim. L'avanç confirma a Love of Lesbian, Rigoberta Bandini i més noms.

Tancament indefinit en la UV contra el ‘genocidi’ en Palestina

La protesta iniciada en la Nau continuarà sense data de tancament com a mesura de pressió davant la inacció institucional, segons la Xarxa Universitària per Palestina. Els organitzadors es reuniran el dilluns amb vicerectors de la UV per a decidir els següents passos.