L’acusació popular representada per Acció Cultural en la causa penal sobre la gestió de la dana de València ha demanat a la jutgessa instructora que requerisca a l’Agència Valenciana de Seguretat i Emergències les gravacions realitzades dins de la sala on es va celebrar el Cecopi el 29 d’octubre. La sol·licitud es recolza en les imatges difoses dies arrere per rTVE, registrades per la televisió autonòmica, en les quals s’aprecia a un operador amb jupetí roig d’Emergències filmant als assistents des de diferents angles.
Petició a Emergències
En el seu escrit, l’acusació reclama que Presidència de la Generalitat remeta al jutjat el material captat pel servici de comunicació d’Emergències, tant el brut com qualsevol edició posterior. Argumenta que, en tractar-se de preses pròpies realitzades des de diversos punts de la sala, eixe material permetria reconstruir amb major precisió el desenrotllament de la reunió i les intervencions que es van produir.
La jutgessa, a més, ja ha sol·licitat a rTVE la còpia íntegra de la peça emesa sobre la reunió del 29 d’octubre, gravada per l’autonòmica. En eixe vídeo s’escolta la llavors consellera d’Interior, Salomé Pradas, referir-se al missatge És-Alert. Per a l’acusació, l’existència d’una cambra institucional dins de la sala apunta al fet que poden existir gravacions addicionals i per això demana que s’assegure la seua conservació i lliurament.
Falta d’actes del Cecopi
La magistrada va recordar recentment que en el procediment no consten actes, gravacions ni documentació de la reunió del Cecopi, malgrat que ja van ser requerides a la Conselleria d’Emergències. Eixa absència de registres oficials dificulta verificar amb exactitud quina es va dir, en quin moment i qui va intervindre, de manera que qualsevol material audiovisual cobra un valor probatori especial en esta fase d’instrucció.
En un ofici datat el 4 de març, la Secretaria Autonòmica de l’Agència Valenciana de Seguretat i Resposta a les Emergències va exposar que el Cecopi no té la consideració d’òrgan col·legiat a l’efecte de la Llei 40/2015, que manca de secretari i que, per això, no s’alcen actes ni es graven les seues sessions. D’acord amb eixa comunicació, no existix suport documental propi de la reunió. La petició de Acció Cultural, no obstant això, se centra en possibles vídeos elaborats pel propi servici de comunicació de la Generalitat que apareixen suggerits per les imatges televisives.
Si el jutjat rep eixe material, podria creuar-se amb la gravació sol·licitada a rTVE per a ampliar el context de les intervencions difoses, identificar amb més claredat als participants i ordenar la seqüència de la reunió. L’objectiu declarat per l’acusació és aportar elements que ajuden a esclarir la gestió adoptada durant l’episodi de la dana objecte d’investigació, sense afegir noves diligències que no deriven del ja observat en les imatges emeses.