Mastodon
29.6 C
València
Dilluns, 15 setembre, 2025

Compromís reclama els vídeos del Cecopi del dia de la dana amb àudio íntegre

Compromís en Les Corts exigirà les gravacions de la reunió del Cecopi celebrada la vesprada del 29 d’octubre, dia de la dana, amb l’àudio íntegre. El grup subratlla que l’accés al so és clau per a reconstruir què es va decidir, quan i per què durant la gestió d’una emergència que va deixar 229 víctimes mortals a la província de València.

La petició arriba després que À Punt enviara a les Corts una còpia del vídeo sense so i que RTVE difonguera posteriorment una versió amb àudio que la jutgessa instructora ha sol·licitat incorporar a la causa. Amb eixe antecedent, Compromís reclama el material complet perquè no queden dubtes sobre el contingut de les intervencions en el centre de coordinació.

Sol·licitud dels vídeos amb àudio

A més del registre dels vídeos del Cecopi, el grup demanarà les imatges gravades per una productora per a l’Agència Valenciana de Resposta a les Emergències. Compromís emplaça al conseller d’Emergències, Juan Carlos Valderrama, a facilitar eixe material sense dilacions, apel·lant a la responsabilitat institucional i al respecte a les víctimes.

El síndic Joan Baldoví sosté que, per respecte als qui van perdre la vida i a les seues famílies, qualsevol informació que ajude a aclarir l’ocorregut en aquelles hores decisives ha de posar-se a la disposició de la justícia i de les Corts, per damunt de càlculs partidistes o d’instruccions polítiques. Recorda que el Cecopi és l’òrgan on es coordina la resposta davant incidents greus i que l’àudio permetria fixar amb precisió la seqüència de decisions.

Per a Compromís, el substancial del material no és la imatge, sinó el que es va dir dins d’eixa sala. Segons Baldoví, el contingut de l’àudio contradiu la versió oferida per la exconsellera d’Interior Salomé Pradas davant la jutgessa, en evidenciar que coneixia la ferramenta per a enviar l’avís massiu i que ja a les 19.00 es considerava activar el sistema És-Alert. Segons el parer del grup, eixos elements qüestionen el seu relat i expliquen per què ara intenta preservar la seua posició.

Debat sobre l’ús de Es-Alert

El fons del debat és el moment d’activar les alertes públiques. Compromís sosté que, si l’És-Alert s’haguera emés abans de les 20.11, s’hauria reduït el risc per a la població i probablement s’haurien evitat moltes morts. Eixa hipòtesi, insistixen, reforça la necessitat d’escoltar totes les intervencions per a determinar qui va proposar què i en quin moment.

El grup també retrau a À Punt que no estiga complint, al seu juí, amb la seua funció de servici públic al no entregar l’àudio complet quan existixen elements que podrien desmentir declaracions prèvies d’una persona investigada en la causa penal. L’interés judicial a incorporar eixe so, assenyalen, evidència la rellevància probatòria del material.

Compromís lamenta que s’haja conegut ara, deu mesos després de la tragèdia, que la Generalitat va remetre abans de la dana una carta als ajuntaments informant de l’existència de Es-Alert. Per al grup, eixe antecedent confirma que la ferramenta estava sobre la taula i reobri el debat sobre per què no es va activar abans i qui havia de prendre la decisió.

La formació avançarà estes sol·licituds de documentació pels llits parlamentaris. El seu objectiu declarat és esclarir l’ocorregut en el Cecopi durant la vesprada del 29 d’octubre, oferir transparència a la ciutadania i facilitar que la justícia delimite responsabilitats amb base en tots els registres disponibles.

Últimes notícies

Pedro Sánchez anunciarà el dijous inversions per a l’aeroport d’Alacant-Elx

La visita de Pedro Sánchez a l'aeroport Alacant-Elx Miguel Hernández servirà per a avançar l'ampliació i les inversions incloses en el DAURA III 2027-31.

Art i cuina s’unixen el 27 i 28 en l’octava edició del Dna Festival de Dénia

Dénia convertirà el passeig de la Marineta Cassiana en un gran escenari gastronòmic els dies 27 i 28 de setembre, amb art, música i tallers participatius. L'octava edició del Dna reunix xefs de referència i celebra deu anys com a Ciutat Creativa de la Gastronomia de la Unesco.

La jutgessa del cas DANA admet la petició de CGT i exigix a Emergències certificar la vigència de Es-Alert

La instructora del cas per la gestió de la DANA demana a AVSRE confirmar si És-Alert estava vigent des de 2023 i reclama documentació a diverses entitats per a reconstruir decisions i protocols.

La jutgessa del cas DANA admet la petició de CGT i exigix a Emergències certificar la vigència del Es-Alert

La magistrada que investiga la gestió de la DANA accepta la sol·licitud de CGT i demana a l'AVSRE confirmar si l'És-Alert estava vigent des de 2023. També reclama documentació i protocols a diversos organismes per a reconstruir decisions i avisos.

Suspés l’enderrocament de les cases de Babilònia fins que es resolga l’expedient del Consell

La demolició de les vivendes tradicionals de la platja de Babilònia queda paralitzada de manera cautelar mentres la Generalitat tramita l'expedient. Veïns i Ajuntament esperen la decisió estatal.

Podemos condiciona el seu suport a la Llei de Mobilitat a frenar les ampliacions del Prat i el port de València

Podemos exigix la paralització immediata de les ampliacions del Prat i del port de València com a condició per a donar suport a la Llei de Mobilitat Sostenible. El Govern ha reactivat la tramitació malgrat mancar de suports suficients i amb 10.000 milions europeus en joc.

Diana Morant demana no contraposar la Volta i el suport a Gaza

La ministra de Ciència reclama que el debat se centre en la defensa de la població de Gaza i la condemna de la violència, i no a triar entre esport i drets humans.

València suspendrà classes amb avís taronja en zones inundables i tres pedanies

L'Ajuntament aplicarà la suspensió docent amb avís taronja en àrees inundables i a Castellar-l’Oliveral, La Torre i Forn d’Alcedo. La mesura aconseguirà 19 centres.