L’incendi de la Vall d’Uixó arrasa 6.500 hectàrees però ja dona opcions d’estabilització

L’incendi forestal declarat este dissabte en la Vall d’Uixó ha cremat ja més de 6.500 hectàrees i ha assolit un perímetre aproximat de 48 quilòmetres, però la direcció de l’extinció considera que hi ha marge perquè el foc puga quedar estabilitzat en els pròxims dies.

Així ho han explicat el conseller d’Emergències, Juan Carlos Valderrama, i el subinspector cap del servici de Bombers de Castelló i director tècnic del Punt de Mando Avançat (PMA), Antonio Rodrigo, després de la reunió del Cecopi, l’òrgan que coordina tots els treballs d’extinció.

Segons han informat, les 16.000 persones desallotjades continuaran sense poder tornar a les seues vivendes, com a mínim, fins a la mitjanit del dilluns. A més, es manté el confinament dels municipis de la Vall d’Uixó, Betxí i Onda, per garantir la seguretat i deixar lliures les vies perquè puguen operar els servicis d’emergència.

Valderrama ha assenyalat que l’incendi ‘seguix actiu’, però ha remarcat la col·laboració entre administracions i entre els més de 400 efectius desplegats. En el dispositiu treballen 25 mitjans aeris, que continuaran operant també durant la jornada de dilluns, junt amb nombroses unitats terrestres.

Perspectives d’estabilització del foc

Per la seua banda, Antonio Rodrigo ha precisat que el foc ja no està fora de la capacitat d’extinció. Segons ha indicat, tant la superfície cremada com el perímetre no han crescut massa al llarg de la vesprada, cosa que considera un senyal positiu.

El director tècnic del PMA s’ha mostrat moderadament optimista sobre l’evolució del sinistre i ha afirmat que hi ha possibilitats que el foc puga quedar estabilitzat ‘lo abans possible’. Ha detallat també que durant la jornada han aconseguit ‘reduir bastant el perímetre del cap de l’incendi’ i que, en principi, ‘no va mal’.

Pel que fa a la previsió meteorològica, Rodrigo ha explicat que este dilluns les condicions seran molt semblants a les d’este diumenge. S’espera vent d’oest de matinada i brisa de llevant a partir de les 11.30 o 12.00 hores.

Però ha destacat que el dimarts ‘pot ser que tinguem una humitat del 80 %, el que ens obri una finestra molt bona per tractar d’estabilitzar-lo’. Ha subratllat que ‘és el que anem a intentar per tots els mitjans’, aprofitant qualsevol millora de les condicions.

En estos moments, els esforços principals se centren en la franja compresa entre Artana, Eslida i Chóvar, una zona especialment sensible per la seua orografia i la massa forestal. Malgrat els canvis de vent previstos, Rodrigo considera que hi ha ‘possibilitats d’estabilitzar-lo lo abans possible’ si es manté l’estratègia actual.

El foc està dins de la capacitat humana d’extinció perquè a cada moment tenim més mitjans. L’incendi guanya terreny però nosaltres també’, ha assegurat. Ha destacat tant la importància dels 25 mitjans aeris com la dels nombrosos equips terrestres i la bona coordinació entre tots els efectius implicats.

Tot i això, el responsable tècnic ha admés que no pot garantir que dilluns quede estabilitzat. Amb tot, ha insistit que ‘hi ha bona predisposició per a estabilitzar-lo en breu’ si la situació meteorològica acompanya i es manté el ritme de treball sobre el terreny.

Més municipis desallotjats i veïns acollits

El conseller Valderrama ha detallat que al llarg de la vesprada s’ha hagut d’ordenar l’evacuació de dos municipis més, Azúebar i Almedíjar, per la proximitat de les flames. Amb estos ja són 16 els municipis desallotjats, junt amb alguns barris de Betxí i de la Vall d’Uixó.

A més, s’ha decretat també el confinament de la localitat d’Onda, tant per la proximitat del foc com per la presència de fum, que pot afectar la qualitat de l’aire i la visibilitat.

Valderrama ha explicat que, a petició de la direcció tècnica de l’operatiu, tots els membres del Cecopi han acordat mantindre tant els desallotjaments com els confinaments vigents fins a les 23.59 hores del dilluns. La decisió pretén evitar riscos innecessaris i facilitar la mobilitat dels equips d’emergència.

En este moment hi ha unes 700 persones allotjades en centres habilitats en altres municipis. El conseller ha valorat positivament la resposta de la ciutadania i ha remarcat la conscienciació per seguir les ordres d’evacuació i confinament dictades per les autoritats.

Valderrama ha indicat també que, durant la vesprada, alguns mitjans aeris s’han hagut de desviar de manera puntual per sufocar un altre incendi declarat en Quart de les Valls. Un colp controlat este focus, estes aeronaus ja han tornat a estar disponibles per al dispositiu principal en la Vall d’Uixó.

Amb la previsió d’un augment de la humitat dimarts i el reforç constant de mitjans, la direcció de l’operatiu confia a aprofitar qualsevol finestra favorable per a contindre un incendi que ja ha afectat greument el territori, però que, segons els responsables, es manté dins de les seues capacitats tècniques d’extinció.

Últimes notícies

Luis García Plaza lloa la insistència del Sevilla per tombar el València

Luis García Plaza ha ressaltat la insistència i l’actitud del Sevilla en el triomf per 1-0 davant el València, amb un gol tardà de Juan Iglesias que consolida els sevillistes amb deu punts en l’inici de LALIGA EA Sports.

Muñoz assegura al Puig que tota Espanya mira al PP i dona per fet Feijóo a la Moncloa

La portaveu del PP en el Congrés, Esther Muñoz, ha afirmat al Puig de Santa Maria que tota Espanya té la vista posada en el PP i que Alberto Núñez Feijóo serà president, en un acte de reinici de curs polític del PPCV presidit per Juanfran Pérez Llorca.

Pérez Llorca assegura que no hi ha alternativa al PP en 2027

Juanfran Pérez Llorca afirma en un acte al Puig de Santa Maria que les eleccions de 2027 entren en l’‘esprint final’ i que no veu alternativa al PP, en al·lusió directa a Diana Morant. La portaveu popular al Congrés, Esther Muñoz, dona per fets els ‘últims mesos’ de Pedro Sánchez a la Moncloa i contraposa la seua gestió a la d’Alberto Núñez Feijóo.

Xàtiva arriba als 31,9 graus i encapçala la pujada de temperatures

Les màximes han pujat fins a 4 graus en diverses localitats de la Comunitat Valenciana, amb Xàtiva al capdavant amb 31,9 graus, la més alta del dia.

Vapejadors i pornografia als 8 anys: alarma entre menors a Alzira

La UPCCA d’Alzira ha detectat vapejadors i consum de pornografia en menors de huit i nou anys, alguns com a regal de comunió o venuts per altres xiquets. L’Ajuntament prepara noves accions i ampliarà l’estudi a Primària davant l’augment d’addiccions a pantalles i nicotina.

Paiporta comença a enderrocar el Pont Vell per alçar un pas més segur després de la dana

Paiporta ha iniciat l’enderroc del Pont Vell, molt danyat per la dana del 29 d’octubre de 2024, per substituir-lo per una nova estructura més segura i amb un 45 % més de capacitat hidràulica.

Louzán defensa que la final del Mundial 2030 es jugue a Espanya i apunta València com a nova seu

El president de la RFEF, Rafael Louzán, ha insistit que la final del Mundial 2030 s’ha de disputar a Espanya i ha obert la porta que València entre en el llistat de seus després de la caiguda de Màlaga i A Coruña.

L’Eldense viu en tensió per la possible arribada de Messi com a propietari

La plantilla i el tècnic interí de l’Eldense, Josep Ferrando, han admés que viuen una setmana especial davant l’interés de Lionel Messi per comprar el club, encara que intenten centrar-se en el pròxim partit davant l’Sporting a El Molinón.