La Comunitat Valenciana activarà el nivell 3 de preemergència per risc extrem d’incendis forestals el pròxim 12 d’agost, coincidint amb l’eclipse solar, i tancarà diversos parcs naturals de les províncies de València i Castelló, així com la Serra de Mariola, la Font Roja i Pego-Oliva en la d’Alacant, per a reduir el risc de focs en zones forestals.
Segons ha explicat el conseller d’Emergències i Interior, Juan Carlos Valderrama, després de presidir la reunió de coordinació del Dispositiu Preventiu de l’Eclipse en el Centre de Coordinació d’Emergències de la Generalitat, aquell dia estaran operatius 26 mitjans aeris preparats per a actuar davant qualsevol conat.
Valderrama ha recomanat a la ciutadania que el 12 d’agost evite acostar-se a zones forestals per a observar l’eclipse. Ha avisat que, d’esta manera, es podrà reduir el risc d’incendis i, alhora, protegir la seguretat de les persones.
Activació escalonada dels plans d’emergència
El conseller ha detallat que en la reunió d’este dilluns s’ha acordat activar el Pla en situació 0 des de les 00.00 hores del 10 d’agost fins a les 23.59 hores del dia 11, i en situació 2 des de les 00.00 hores del 12 d’agost.
A més, s’activarà el Pla Especial front al Risc d’Incendis Forestals en nivell 3 de preemergència, considerat de risc extrem, des de les 00.00 hores del mateix dia 12. Totes estes mesures s’aplicaran a tot el territori de la Comunitat Valenciana.
Valderrama ha avançat que els dies 10 i 11 d’agost hi haurà reunions de seguiment amb totes les administracions implicades. El mateix dia 12 es constituirà un Cecopi en el Centre de Coordinació d’Emergències de l’Eliana i un altre en el Consorci Provincial de Castelló.
Els nou municipis que actuen com a punts oficials d’observació de l’eclipse –València, Macastre, Puçol, Utiel, Aras de los Olmos, Castelló de la Plana, Peníscola, Onda i Benassal– constituiran el seu Cecopal. A més, les ciutats de València i Castelló de la Plana disposaran d’un lloc de comandament preventiu per a reaccionar ràpidament davant qualsevol emergència.
A la reunió de coordinació han assistit representants de l’Administració General de l’Estat, la Generalitat Valenciana, les diputacions i els ajuntaments de València, Alacant i Castelló. El conseller ha afegit que, dins de la planificació, s’activarà també ‘el pla d’actuació horitzontal’ per a coordinar respostes entre diferents organismes.
Riscos logístics i recomanacions a la població
En l’àmbit logístic, Valderrama ha assenyalat que ‘un dels principals problemes quan es produïxen estos esdeveniments són les congestions de trànsit i en les telecomunicacions’. Per això, ha llançat un missatge clar a la ciutadania.
El conseller ha demanat que s’evite fer vídeos en directe per ‘streaming’ amb el telèfon mòbil durant l’eclipse. Ha advertit que estos usos massius poden saturar les xarxes i dificultar la faena dels servicis d’Emergències en cas d’incident.
Respecte als mitjans operatius, ha concretat que hi haurà 26 mitjans aeris ‘atents a esta circumstància que puga ocórrer’. Un helicòpter se situarà en el Centre de Coordinació d’Emergències de l’Eliana i un altre, del Consorci Provincial de Castelló, realitzarà tasques de reconeixement.
En la província de Castelló se celebrarà una reunió de coordinació entre les Administracions estatal i autonòmica, i una altra en l’Eliana. Esta última estarà presidida pel conseller d’Emergències i Interior i per la delegada del Govern, Pilar Bernabé.
Valderrama ha recordat que també s’ha creat una comissió delegada del Consell per a garantir la màxima coordinació entre tots els consellers davant este esdeveniment. Esta comissió té previst reunir-se demà, després del ple del Consell.
Recomanacions sanitàries i previsió turística
El responsable d’Emergències ha insistit igualment en les recomanacions sanitàries a la població. Ha remarcat que és imprescindible usar ulleres homologades amb normativa ISO 12312-2:2015 i certificat CE durant tota l’observació de l’eclipse.
Segons ha advertit, si no es prenen estes precaucions ‘poden produir-se úlceres oculars’. A més, ha animat la ciutadania a planificar bé els desplaçaments, portar menjar i aigua suficients per a hidratar-se i seguir sempre les indicacions de les forces i cossos de seguretat.
Pel que fa al turisme, Valderrama ha informat que hi ha una previsió d’ocupació del 90 % en les zones de millor observació de l’eclipsi. Quant a la situació meteorològica, ha explicat que, a data de hui, no es preveu nuvolositat significativa, encara que ‘les prediccions poden anar variant’ en els pròxims dies.
La delegada del Govern en la Comunitat Valenciana, Pilar Bernabé, també ha participat en la reunió de coordinació del dispositiu preventiu. Bernabé ha demanat ‘màxima prudència’ i que es respecten totes les recomanacions sobre l’accés a les zones forestals.
Segons ha detallat, per a l’operatiu de les forces i cossos de seguretat de l’Estat es mobilitzaran 2.500 agents de Policia Nacional i Guàrdia Civil en les províncies de València i Castelló, a més del servici marítim i patrulles de seguretat ciutadana, amb l’objectiu de garantir un eclipse segur en tot moment.












