Un nou sistema permet preveure a on i quan caurà un rellamp

Ejemplo de shortcode con estilo
Investigadors han desenvolupat un simple i econòmic sistema que pot preveure quan caurà un llamp | PixaBay Els llamps són un dels fenòmens més complexos, més estudiats i menys coneguts de la meteorologia. Fins ara, els sistemes de predicció de llamps es recolzaven en observacions des del satèl·lit, sistemes aerotransportats o en models recolzats en […]
Rayos

Investigadors han desenvolupat un simple i econòmic sistema que pot preveure quan caurà un llamp | PixaBay

Els llamps són un dels fenòmens més complexos, més estudiats i menys coneguts de la meteorologia. Fins ara, els sistemes de predicció de llamps es recolzaven en observacions des del satèl·lit, sistemes aerotransportats o en models recolzats en sensors que registren des de terra la magnitud del camp electroestàtic. Tecnologies totes molt cares i poc precises.

 

Ara, un equip d’investigadors d’universitats suïsses i britàniques han desenvolupat un simple i econòmic sistema que pot preveure quan caurà un llamp amb una anticipació de 10 a 30 minuts i en un radi de 30 km. El sistema utilitza una combinació de dades meteorològiques estàndard i intel·ligència artificial.

 

«Els sistemes actuals són lents i molt complexos i, a més, requerixen comptar les costoses dades adquirides per radar o satèl·lits», explica Amirhossein Mostajabi, estudiant de doctorat que va idear la tècnica. «El nostre mètode utilitza dades que es poden obtindre de qualsevol estació meteorològica. Això significa que podem cobrir regions remotes que estan fora de l’abast del radar i satèl·lit i a on les xarxes de comunicació no estiguen disponibles».

 

A més, pel fet que les dades es poden adquirir fàcilment i en temps real, es poden fer prediccions de forma molt ràpida, podent emetre alertes fins i tot abans de què s’haja format una tempesta.

 

rayo

El sistema va fer prediccions que van resultar correctes un 80% de les voltes | PixaBay

Entrenar a la màquina

El mètode utilitza un algoritme d’aprenentatge automàtic que ha sigut entrenat per a reconéixer les condicions que conduïxen a la generació del llamp. Per a fer això, els investigadors van utilitzar dades recopilades durant un període de deu anys de 12 estacions meteorològiques suïsses, situades tant en àrees urbanes com muntanyoses.

 

Es van tindre en compte quatre paràmetres: pressió atmosfèrica, temperatura de l’aire, humitat relativa i velocitat del vent. Estos paràmetres es van correlacionar amb els enregistraments dels sistemes de detecció i localització de llamps. Utilitzant este mètode, l’algoritme va poder aprendre les condicions baix les que es produïxen els llamps.

 

llamp

Este nou sistema permet emetre alertes fins i tot abans de què s’haja format una tempesta | PixaBay

Eficiència comprovada

Una volta entrenat, el sistema va fer prediccions que van resultar correctes un 80% de les voltes. Esta és la primera volta que un sistema basat en dades meteorològiques simples ha sigut capaç de preveure llamps a través de càlculs en temps real. El mètode oferix una forma simple de predir un fenomen tan complex com la generació i descàrrega dels llamps.

 

«Considerem tres rangs temporals d’anticipació: de 0 a 10 minuts, de 10 a 20 minuts i de 20 a 30 minuts. La probabilitat mitjana de detecció entre les 12 estacions va ser respectivament del 78%, 78% i 76%» explica Mostajabi.

 

Els investigadors ara planegen utilitzar la seua tecnologia en el projecte europeu ‘Làser Lightning Rod’. L’objectiu d’esta iniciativa és desenvolupar sistemes per a protegir-se contra els llamps. Llançat el 2017, el projecte implica tirar polsos de làser curts a diferents terawatts a l’atmosfera durant una tempesta per a desencadenar un llamp, guiant-lo cap a una ubicació específica i lluny d’àrees vulnerables.

 

També pots llegir…

Últimes notícies

L’escriptor valencià Sergio Hernández, finalista del Planeta amb una novel·la que rescata Machado

L’escriptor valencià Sergio Hernández ha resultat finalista del Premi Planeta 2026 amb La añoranza, una ficció històrica que ret homenatge a Antonio Machado i revisita les ferides de la Guerra Civil des de la Barcelona de 1959.

El Valencia Basket cau davant el Maccabi en un final ajustat al Roig Arena

El Valencia Basket ha perdut 88-91 contra el Maccabi Tel Aviv en un duel marcat per la falta de duresa defensiva i l’herència anímica de la derrota prèvia davant l’Olympiacos, segons ha admés Xavi Albert.

Cal un nou decàleg pel valencià, però transversal

Leo Giménez és lingüista i en el seu article d'esta setmana reclama més compromís dels polítics amb l’ús del valencià, ja que considera que els representants públics haurien de donar exemple parlant-lo i escrivint-lo habitualment

Les pluges més adverses es preveuen el 18 i 19 d’octubre, sobretot a Alacant

El Centre de Coordinació d’Emergències alerta que diumenge 18 i dilluns 19 d’octubre poden ser els dies de més afectació del temporal de pluges a la Comunitat Valenciana, amb especial incidència al litoral nord d’Alacant i l’entorn del cap de la Nau.

La jutgessa del cas Les Naus manté la investigació i rebutja arxivar la causa de 3 encausats

La magistrada que instrueix el cas Les Naus a Alacant ha denegat el sobreseïment lliure per a tres investigats, entre ells una arquitecta municipal, en considerar que la petició és prematura perquè queden diligències clau, com un informe de la UDEF.

Paiporta acull la mostra fotogràfica dels 21 anys de la UME

La UME porta al Museu de la Rajoleria de Paiporta la mostra fotogràfica 'InvencibleS', que repassa 21 anys d’actuacions en emergències i ret homenatge tant als equips d’intervenció com a les víctimes.

Deting a la platja del Cabanyal després d’estar una hora amagat darrere d’una boia

La Policia Local de València ha detingut un home que havia passat una hora amagat darrere d’una boia, després de ser acusat de sostraure diversos telèfons mòbils a les platges del Cabanyal i la Malva-rosa.

Un home detingut després d’estar una hora amagat darrere d’una boia a València

La Policia Local de València ha detingut un home relacionat amb el robatori de telèfons mòbils al Cabanyal i la Malva-rosa després d’estar una hora amagat darrere d’una boia per evitar els agents.