Un nou sistema permet preveure a on i quan caurà un rellamp

Rayos

Investigadors han desenvolupat un simple i econòmic sistema que pot preveure quan caurà un llamp | PixaBay

Els llamps són un dels fenòmens més complexos, més estudiats i menys coneguts de la meteorologia. Fins ara, els sistemes de predicció de llamps es recolzaven en observacions des del satèl·lit, sistemes aerotransportats o en models recolzats en sensors que registren des de terra la magnitud del camp electroestàtic. Tecnologies totes molt cares i poc precises.

 

Ara, un equip d’investigadors d’universitats suïsses i britàniques han desenvolupat un simple i econòmic sistema que pot preveure quan caurà un llamp amb una anticipació de 10 a 30 minuts i en un radi de 30 km. El sistema utilitza una combinació de dades meteorològiques estàndard i intel·ligència artificial.

 

«Els sistemes actuals són lents i molt complexos i, a més, requerixen comptar les costoses dades adquirides per radar o satèl·lits», explica Amirhossein Mostajabi, estudiant de doctorat que va idear la tècnica. «El nostre mètode utilitza dades que es poden obtindre de qualsevol estació meteorològica. Això significa que podem cobrir regions remotes que estan fora de l’abast del radar i satèl·lit i a on les xarxes de comunicació no estiguen disponibles».

 

A més, pel fet que les dades es poden adquirir fàcilment i en temps real, es poden fer prediccions de forma molt ràpida, podent emetre alertes fins i tot abans de què s’haja format una tempesta.

 

rayo

El sistema va fer prediccions que van resultar correctes un 80% de les voltes | PixaBay

Entrenar a la màquina

El mètode utilitza un algoritme d’aprenentatge automàtic que ha sigut entrenat per a reconéixer les condicions que conduïxen a la generació del llamp. Per a fer això, els investigadors van utilitzar dades recopilades durant un període de deu anys de 12 estacions meteorològiques suïsses, situades tant en àrees urbanes com muntanyoses.

 

Es van tindre en compte quatre paràmetres: pressió atmosfèrica, temperatura de l’aire, humitat relativa i velocitat del vent. Estos paràmetres es van correlacionar amb els enregistraments dels sistemes de detecció i localització de llamps. Utilitzant este mètode, l’algoritme va poder aprendre les condicions baix les que es produïxen els llamps.

 

llamp

Este nou sistema permet emetre alertes fins i tot abans de què s’haja format una tempesta | PixaBay

Eficiència comprovada

Una volta entrenat, el sistema va fer prediccions que van resultar correctes un 80% de les voltes. Esta és la primera volta que un sistema basat en dades meteorològiques simples ha sigut capaç de preveure llamps a través de càlculs en temps real. El mètode oferix una forma simple de predir un fenomen tan complex com la generació i descàrrega dels llamps.

 

«Considerem tres rangs temporals d’anticipació: de 0 a 10 minuts, de 10 a 20 minuts i de 20 a 30 minuts. La probabilitat mitjana de detecció entre les 12 estacions va ser respectivament del 78%, 78% i 76%» explica Mostajabi.

 

Els investigadors ara planegen utilitzar la seua tecnologia en el projecte europeu ‘Làser Lightning Rod’. L’objectiu d’esta iniciativa és desenvolupar sistemes per a protegir-se contra els llamps. Llançat el 2017, el projecte implica tirar polsos de làser curts a diferents terawatts a l’atmosfera durant una tempesta per a desencadenar un llamp, guiant-lo cap a una ubicació específica i lluny d’àrees vulnerables.

 

També pots llegir…

Últimes notícies

Chelva i Utiel freguen els 40 graus en una nova jornada de calor extrema

Les màximes han arribat hui fins als 39,8 graus en municipis de linterior de la província de València, en una jornada amb avís taronja dAemet per calor extrema. Ademuz ha tornat a batre el seu rècord de temperatura més alta en un mes de setembre.

Els col·lectius valencianistes criden a buidar Mestalla fins al minut 19 contra Lim

Diversos col·lectius d’aficionats del València CF han demanat que els abonats no entren a Mestalla davant del Barcelona fins al minut 19, en una nova protesta contra la gestió de Peter Lim i Meriton.

El nou finançament autonòmic tira avant amb el suport de Catalunya i Canàries

El Consell de Política Fiscal i Financera ha aprovat la proposta de reforma del finançament autonòmic de Hisenda amb el suport de Catalunya i Canàries, que preveu 20.975 milions d’euros addicionals per a les comunitats autònomes en 2027.

La companyia valenciana La Hongaresa celebra 30 anys amb l’estrena de ‘Coro’ a Buenos Aires

La Hongaresa, companyia de teatre de Puerto de Sagunto, complix 30 anys d’escenari i ho celebra a Buenos Aires amb l’estrena absoluta de ‘Coro’, després d’una intensa residència artística amb tres muntatges en cartell.

El PP exige que l’alcalde de Villena explique en Les Corts el robatori del tresor del museu

El PP ha sol·licitat que l’alcalde de Villena comparega en la comissió d’Educació i Cultura de Les Corts per detallar el robatori del tresor del MUVI i les mesures de seguretat del museu.

El Vila-real busca la primera victòria en La Ceràmica davant un Deportivo invicte

El Vila-real juga este dissabte el primer partit en La Ceràmica contra un Deportivo invicte i recent ascendit, amb la baixa sensible de Juan Foyth i el dubte de diversos titulars en tots dos equips.

TJ Shorts es presenta com a nou líder del vestidor del Valencia Basket

El base nord-americà amb passaport de Macedònia del Nord TJ Shorts s’ha presentat amb el Valencia Basket amb l’objectiu de liderar el projecte ‘taronja’ i reforçar la química del vestidor des del primer dia.

La jutgessa de la DANA nega una investigació prospectiva sobre Mazón

La jutgessa de Catarroja que instruïx la causa per la gestió de la DANA ha rebutjat que existisca una investigació prospectiva sobre Carlos Mazón, recordant que és una persona aforada com a diputat autonòmic.