‘Tot Sants’ i Halloween: una convivència de rituals que arrela en la Comunitat Valenciana

La importació de tradicions com la de Halloween, amb tot l’imaginari terrorífic que implica juntament amb les costums més arrelats a la cultura religiosa d’honrar als difunts en el dia de ‘Tot Sants’ amb la visita al cementiri, conviuen cada vegada més en la Comunitat Valenciana.

Per tant, al costat de les vendes de flors o a la búsqueda de disfresses, cada any, la societat s’adapta més a esta pluralitat l’elecció de la qual ve moltes vegades marcada pel costum de cada família i la tradició però també l’edat de cadascú.

I és que mentre molts dels més menuts celebren Halloween amb carabasses demanant llepolies, un altre sector jove organitza per a esta nit trobades festives, per als quals enguany, en molts llocs s’estan extremant precaucions per possible descontrol d’alguns botellons.

A més, d’altra banda, els cementiris llueixen estos dies com mai amb l’afluència més gran anual que obliga a reforçar els horaris d’autobusos i controlar accessos per la gran afluència de gent.

També destaquen com a adaptació i evolució des de fa uns anys gremis com el de fleques i pastisseries on sumen als dolços més típics d’estes dates en la Comunitat Valenciana, les noves importacions. De fet, estos dies els ossets de Sant, els panellets, o els bunyols conviuen amb galetes en forma de carabassa i altres motius ‘halloweenianos.’

L’origen de Halloween i els rituals

La festa de Halloween té un origen pagà que es remunta a Irlanda i un antic festival cèltic anomenat Samhain, que significa la ‘fi de l’estiu’ i que es duia a terme quan acabava la temporada de collites. La celebració transcorria entre festes, fogueres i ritus i servia d’inauguració de l’any nou cèltic durant el solstici de tardor.

La tradició es va extrapolar als Estats Units a través dels immigrants irlandesos que van arribar a les costes nord-americanes durant la Gran Fam del segle XIX. Amb el temps, la festa s’ha convertit en una espècie de carnestoltes secular d’especial rellevància als països anglosaxons. No obstant això en els últims anys, se celebra en altres parts d’Europa com a Espanya, on a vegades arriba a barrejar amb altres llegendes folklòrics regionals.

També per a molts, la vespra de Halloween, la nit dels difunts és com Sant Joan, una nit màgica donada als rituals. Aquells per a convocar a l’amor, purificar els espais i els esperits i cridar a la fortuna, són alguns dels més habituals.

Així, diuen que la lluna de la nit dels morts pot generar energia positiva. De nou, l’aigua, el reflex de la lluna en l’aigua i la llum en forma de veles, tornen a ser elements claus, encara que cadascú amb les seues cerimònies corresponents.

Veles ‘per les animetes’

En l’altre costat, per a la tradició cristiana ‘Tots els Sants‘ és una solemnitat cristiana que té lloc l’1 de novembre per a les esglésies catòliques de ritu llatí, i el primer diumenge de Pentecosta a l’Església ortodoxa i les catòliques de ritu bizantí. A més, pese al nom, no se celebra únicament en honor a aquells personatges que han estat beatificats o canonitzats sinó en honor a tots els que se n’han anat, encara que no ha de confondre’s amb el dia dels difunts.

Per això, esta nit, també hi ha moltes persones que encenen una vela, normalment blanca, i resen ‘per les animetes’ desitjant un descans en pau i rendint així homenatge.

Últimes notícies

El professorat en vaga alça la tenda de la plaça de la Verge després de suspendre la vaga indefinida

El professorat de l’ensenyament públic no universitari valencià ha decidit suspendre la vaga indefinida i ha posat fi a l’acampada de protesta a la plaça de la Verge de València després de déu dies d’acció reivindicativa.

El professorat en vaga alça l’acampada de la plaça de la Verge de València després de suspendre la vaga indefinida

El professorat de l’escola pública no universitària ha decidit suspendre la vaga indefinida i ha posat fi a l’acampada de deu dies a la plaça de la Verge de València, mantinguent, però, el compromís de continuar mobilitzat.

Triomf del Valencia Basket en la pròrroga (118-117) en el primer duel de semifinals davant el Joventut

El Valencia Basket ha obert l’eliminatòria de semifinals de la Lliga Endesa amb una victòria ajustada per 118-117 davant l’Asisa Joventut al Roig Arena, després d’una pròrroga molt disputada.

El professorat valencià aposta per suspendre la vaga i rebutja 6 dels 7 punts d’Educació

Un 67 % dels docents que han participat en la consulta sindical ha apostat per parar la vaga indefinida i, d’ells, un 71 % preferix suspendre-la per mantindre les mobilitzacions actives.

Bordalás seguirà al Getafe fins a 2028 després de renovar per dos temporades

José Bordalás ha renovat amb el Getafe per dos temporades i continuarà fins a juny de 2028, després de dues setmanes de negociacions.

Jorge Bellver oferix el seu càrrec al president de la Generalitat després de ser imputat pel cas Azud

El director general de Transparència, Jorge Bellver, ha posat el seu càrrec a disposició del president de la Generalitat després que l’Audiència Provincial de Valencia haja confirmat la seua imputació en el cas Azud. També ha demanat la suspensió temporal de la seua militància en el PP de la Comunitat Valenciana.

Diego López passa per quiròfan a Madrid pel trencament del lligament del genoll dret

L’extrem del Valencia Diego López ha sigut operat a Madrid del trencament del lligament creuat anterior del genoll dret i romandrà en observació abans de rebre l’alta hospitalària.

El president del Castelló promet que l’equip tornarà encara més fort després del colp de l’ascens

El president del CD Castellón, Haralabos Voulgaris, llança un missatge d’ànim després de quedar-se a les portes de l’ascens davant l’Almería i reivindica el creixement del club, la plantilla i l’entrenador Pablo Hernández.