11.8 C
València
Dimarts, 23 desembre, 2025

À Punt estrena el pòdcast ‘1238. La conquesta de València’

Este 9 d’Octubre, quan es complixen 786 anys des que el rei Jaume I d’Aragó entrà triomfalment a València, encapçalant les hosts que conqueriren la ciutat als andalusins de l’emir Zayyan Ibn Mardanish, després de cinc mesos de setge, À Punt estrena el pòdcast 1238. La conquesta de València, dirigit per l’historiador Vicent Baydal. La producció consta de set capítols de 45 minuts de durada aproximadament, que narren els fets de la vida del mateix Jaume I i l’ocupació de les terres islàmiques que van donar lloc al Regne de València i que són l’origen del poble valencià.

Ací, a través dels extraordinaris documents que representen l’autobiografia del Llibre dels fets, les cròniques de Bernat Desclot i Ramon Muntaner i les fonts àrabs, es reconstruïx la vida de l’esmentat rei des de la seua complicada infància fins a la mort, enmig d’una gran insurrecció islàmica liderada pel seu principal enemic, el visir al-Azraq. En concret, els successius capítols es titulaen: “Jaume I, un rei en dificultats”; “L’inici de tot plegat: de Mallorca a Morella”; “En nom d’Al·là, el Clement, el Misericordiós”; “De Borriana a la Batalla del Puig”; “La caiguda de València i la creació d’un nou regne”; “La conquesta interminable” i “Les terres més enllà de Xixona i el malson de Jaume I”.

 Tot un repàs al procés de la conquesta que es va produir durant la llarga vida del monarca, entre els anys  1208 i 1276, i que trobà l’oposició dels habitants musulmans de les taifes i governacions andalusines de BalansiyyaShatibaAlgeziraDaniyya i Mursiyya. Així, les terres valencianes, des de Morella fins a Biar, de Borriana a Dénia, de Sogorb a Alzira o de Xàtiva a Elx, conformen els paisatges que marquen les fites d’este apassionant viatge per la història valenciana, en el qual els oients sentiran parlar les diverses llengües romàniques que empraven els conqueridors.

1238. La conquesta de València és un pòdcast d’À Punt creat en associació amb Plaza Pòdcast, amb guió, narració i direcció editorial de Vicent Baydal; amb l’actor Enrique Pacheco –l’speaker del València Club de Futbol a Mestalla– com a Jaume I; Clemente López com a director d’actors d’un repartiment que inclou, a més, a Daniel GonzálezClara LaguardaRafael NácherGreta Ruiz i Jorge TejedorTòfol Cabeza com a lingüista; amb gravació, direcció i producció executiva de Rafa Lupión per a Plaza Pòdcast; amb producció executiva d’Inés Mengual i gestió de continguts de Chelo Ribera per a À Punt, i disseny sonor de Lomar Produccions.

https://www.apuntmedia.es/programes/1238-la-conquesta-de-valencia
https://www.ivoox.com/1238-la-conquesta-valencia-nou-en-audios-mp3_rf_134496088_1.html

Últimes notícies

Les discoteques valencianes preveuen un 4,5% més de facturació este Nadal

Les discoteques de València encaren la campanya amb optimisme i anticipen un 4,5% més de facturació. L'avançament de les celebracions i la prevenda sostenen el repunt.

Catalá defén el canvi de la titlla a València per una qüestió d’identitat

L'alcaldessa ha defés que València passe a escriure's Valéncia en valencià per a reflectir la pronunciació tancada i ha assegurat que el tràmit no tindrà dificultats.

Detingut per incendiar 18 contenidors i danyar 32 vehicles a València

La Policia Nacional ha arrestat de matinada a un home de 45 anys a València després d'una cadena d'incendis que ha calcinat 18 contenidors i danyat 32 vehicles i tres façanes. Ha ocorregut al carrer Jerònim Gal·lés, on els veïns han alertat al 091 i els bombers han sufocat els focus.

València destinarà 14 milions perquè no puge el preu del transport

L'Ajuntament de València ha anunciat que cobrirà amb pressupost propi la part de les ajudes estatals no finançada per no tindre ZBE. Destinarà 14 milions per a mantindre els descomptes i evitar pujades l'any vinent.

Mercadona lidera la quota de productes de Nadal amb un 19,6% i Carrefour s’acosta

Mercadona encapçala les vendes nadalenques amb un 19,6% i Carrefour aconseguix el 14,8%, segons Worldpanel. La compra en línia a penes suposa el 1,6% del total.

Dos morts i un ferit greu després d’una pallissa en La Marina (Elx); la Guàrdia Civil a prop a dos sospitosos

Dos hòmens han mort i un tercer està greu després d'una pallissa en la pedania de La Marina. La Guàrdia Civil ha voltat una vivenda on romanen dos sospitosos a l'espera de detenció.

Cel nuvolós, gelades febles i ratxes molt fortes en zones exposades de l’interior

Jornada de núvols amb pluges febles i cota de neu a l'alça; el vent del nord-oest deixarà ratxes molt fortes a l'interior. El dimecres hi haurà ruixats en el litoral sud de València i nord d'Alacant i gelades a l'interior.

Ha mort un treballador de 52 anys després d’una caiguda en una empresa d’Albal

Un treballador de 52 anys ha mort després de caure des de diversos metres en una empresa d'Albal. El SAMU no va aconseguir reanimar-lo i la Guàrdia Civil investiga les causes.