Acció Cultural impulsa jornades per reforçar la cultura en valencià

VALÈNCIAAcció Cultural (ACPV) ha anunciat la seva pròxima organització de les jornades titulades ‘Escoltem la Cultura‘, que tindran lloc del 5 al 8 de maig. Aquestes jornades es centren en un anàlisi detallat del sector professional cultural valencià per identificar les seues carències i febleses, així com per proposar ferramentes de millora.

L’objectiu principal d’aquesta convocatòria és assegurar que la cultura en valencià, generada pels agents culturals locals, siga escoltada i valorada adequadament, a més d’incrementar el seu ús entre la ciutadania. En paraules d’Anna Oliver, presidenta d’ACPV, «la importància del sector cultural per a la dinamització i l’ús social de la llengua és fonamental en contextos de llengües minoritzades».

ACPV ha expressat una gran preocupació pel desinterès de les institucions envers la llengua i la cultura pròpia. Consideren que és crític que la societat civil reactivi la reivindicació de la cultura creada en valencià, així com dels drets dels creadors i agents que operen des d’una perspectiva valenciana.

En un comunicat, ACPV alerta que les arts escèniques, la música, l’audiovisual, el sector del llibre i el periodisme cultural comparteixen diverses problemàtiques comunes que dificulten el seu desenvolupament en la nostra llengua. Problemes estructurals impedeixen la creació d’un ecosistema cultural valencià amb objectius concrets.

Entre les problemàtiques identificades s’inclouen el desconeixement del sector per part dels responsables de l’administració, la falta d’eficàcia en les accions del departament de cultura, i l’absència d’un pla cultural que contempli una bona territorialització mitjançant circuits eficaços.

A banda d’analitzar aquestes problemàtiques, les jornades també pretenen avançar en la creació d’un codi de bones pràctiques per al sector, així com fomentar la col·laboració entre sectors privats i públics per potenciar la cultura en valencià.

Respecte a la importància del sector cultural, ACPV sosté que aquest és essencial per dotar de visibilitat la llengua a espais públics i mediàtics, ajudant a normalitzar el seu ús i reforçar la seva vitalitat. «La cultura genera relats compartits, identitats i emocions col·lectives», afirma Oliver, subratllant que l’ús d’una llengua determinada en la creació cultural millora el vincle emocional amb aquesta.

Les jornades seran coordinades per José Mª Bullón, membre de la junta directiva d’Acció Cultural. A més, s’anuncia la celebració d’elaboracions similars per al sector del llibre pròximament, coincidint amb la Fira del Llibre de València. Després de concloure els debats, es facilitarà un document amb les conclusions extretes tant al sector com al públic en general.

Últimes notícies

Elena Buenavida ja figura en la plantilla actual de Minnesota Lynx a la WNBA

Elena Buenavida ja apareix com a jugadora de la plantilla actual de Minnesota Lynx a la WNBA, tot i que el Valencia Basket i la Federació Espanyola de Baloncesto mantenen que el seu contracte amb la lliga nord-americana està previst per a 2027.

Onze arrestats a València per una estafa piramidal amb falses inversions

La Policia Nacional ha detingut 11 persones a València per integrar suposadament un grup criminal que ha comés una estafa piramidal amb falses inversions, amb un perjuí estimat de més de 50.000 euros i almenys 16 víctimes identificades.

La inflació puja al 3,5% en juliol a la Comunitat, per davall de la mitjana estatal

La inflació s’ha situat en el 3,5% en juliol a la Comunitat Valenciana, una dècima per davall de la mitjana estatal del 3,6%. El transport, les activitats recreatives i la vivenda han liderat les pujades, mentres que el vestit, el calçat i alguns aliments han abaratit.

Investiguen la mort d’un home major trobat en una casa abandonada de Vilamarxant

La Guàrdia Civil investiga la mort d’un home de molta edat localitzat en una casa de camp abandonada de Vilamarxant, amb el cadàver momificat i sense signes aparents de violència. El jutjat de guàrdia de Llíria porta la instrucció i el fill ha sigut detingut, segons diversos mitjans, per presumptament ocultar el decés per a continuar cobrant la pensió.

Aemet activa avís groc per pluges a Castelló i per calor extrema a l’interior de València

Aemet ha activat per a este dijous l’avís groc per pluges i tempestes a l’interior de Castelló i per temperatures de fins a 38 graus a l’interior sud de València. Divendres s’estendran les alertes per tempestes a l’interior de la província de València.

Ruixats, tronades i calor intensa a l’interior de la Comunitat este dijous

La jornada d’este dijous arriba amb cel poc nuvolós, però amb ruixats i tronades probables a l’interior i temperatures màximes en ascens, especialment en zones interiors i prelitorals. Divendres es mantindrà l’ambient calorós i la inestabilitat a l’interior de València i Alacant.

La Malva-rosa s’atura per a viure l’eclipsi total de sol

Milers de persones han convertit la platja de la Malva-rosa en un amfiteatre a cel obert per a seguir l’eclipsi solar total, en un ambient de silenci, emoció i festa que s’ha estés fins a Alboraia i Port Saplaya.

El Valencia Basket incorpora l’alero finés Elias Valtonen amb un contracte no garantit

El Valencia Basket ha tancat l’arribada de l’alero finés Elias Valtonen amb un contracte no garantit per una campanya, ampliable fins a la temporada 2026-27 si es ratifica.