Acció Cultural impulsa jornades per reforçar la cultura en valencià

VALÈNCIA – Acció Cultural (ACPV) ha anunciat la seva pròxima organització de les jornades titulades ‘Escoltem la Cultura‘, que tindran lloc del 5 al 8 de maig. Aquestes jornades es centren en un anàlisi detallat del sector professional cultural valencià per identificar les seues carències i febleses, així com per proposar ferramentes de millora.

L’objectiu principal d’aquesta convocatòria és assegurar que la cultura en valencià, generada pels agents culturals locals, siga escoltada i valorada adequadament, a més d’incrementar el seu ús entre la ciutadania. En paraules d’Anna Oliver, presidenta d’ACPV, «la importància del sector cultural per a la dinamització i l’ús social de la llengua és fonamental en contextos de llengües minoritzades».

ACPV ha expressat una gran preocupació pel desinterès de les institucions envers la llengua i la cultura pròpia. Consideren que és crític que la societat civil reactivi la reivindicació de la cultura creada en valencià, així com dels drets dels creadors i agents que operen des d’una perspectiva valenciana.

En un comunicat, ACPV alerta que les arts escèniques, la música, l’audiovisual, el sector del llibre i el periodisme cultural comparteixen diverses problemàtiques comunes que dificulten el seu desenvolupament en la nostra llengua. Problemes estructurals impedeixen la creació d’un ecosistema cultural valencià amb objectius concrets.

Entre les problemàtiques identificades s’inclouen el desconeixement del sector per part dels responsables de l’administració, la falta d’eficàcia en les accions del departament de cultura, i l’absència d’un pla cultural que contempli una bona territorialització mitjançant circuits eficaços.

A banda d’analitzar aquestes problemàtiques, les jornades també pretenen avançar en la creació d’un codi de bones pràctiques per al sector, així com fomentar la col·laboració entre sectors privats i públics per potenciar la cultura en valencià.

Respecte a la importància del sector cultural, ACPV sosté que aquest és essencial per dotar de visibilitat la llengua a espais públics i mediàtics, ajudant a normalitzar el seu ús i reforçar la seva vitalitat. «La cultura genera relats compartits, identitats i emocions col·lectives», afirma Oliver, subratllant que l’ús d’una llengua determinada en la creació cultural millora el vincle emocional amb aquesta.

Les jornades seran coordinades per José Mª Bullón, membre de la junta directiva d’Acció Cultural. A més, s’anuncia la celebració d’elaboracions similars per al sector del llibre pròximament, coincidint amb la Fira del Llibre de València. Després de concloure els debats, es facilitarà un document amb les conclusions extretes tant al sector com al públic en general.

Últimes notícies

Diana Morant renuncia a les generals per dedicar-se a les autonòmiques valencianes

La líder del PSPV i ministra de Ciència, Diana Morant, ha anunciat que no anirà en les llistes del 29-N per dedicar-se en exclusiva a preparar les eleccions autonòmiques a la Comunitat Valenciana.

Enrique Arce, nomenat Ambaixador de la Comunitat Valenciana pel seu arrelament a València

L’actor valencià Enrique Arce ha sigut distingit com a Ambaixador de la Comunitat Valenciana per la Generalitat, un reconeixement que rep amb honor i humilitat després de dècades projectant València arreu del món.

Suspenen un desnonament a Alacant aplicant el nou decret d’habitatge

Un jutjat d’Alacant ha suspés fins al 2030 el desnonament d’una dona i els seus tres fills menors en aplicar el nou Reial decret 29/2026. Els serveis socials havien acreditat la situació de vulnerabilitat i la falta d’alternativa residencial.

Així són les exposicions pels 125 anys de l’Autoritat Portuària d’Alacant

L’Autoritat Portuària d’Alacant ha obert dues exposicions pel seu 125 aniversari, amb obres, documents i peces històriques sobre la trajectòria del port i la seua relació amb la ciutat i la província.

Sergio García es planteja tornar al PGA Tour i lluitar per la Ryder Cup

Sergio García estudia trencar definitivament amb LIV, no tanca la porta a tornar al PGA Tour i es marca com a objectiu jugar la pròxima Ryder Cup, almenys com a vicecapità.

Francis Mojica rep el Premi al Mèrit Científic d’Alimentaria FoodTech 2026

El microbiòleg de la Universitat d’Alacant Francis Mojica ha sigut distingit amb el Premi al Mèrit Científic d’Alimentaria FoodTech 2026, en la categoria de projecte científic, pel seu paper clau en el desenvolupament de la tecnologia CRISPR.

El PSPV proposa una declaració institucional per a reforçar l’autogovern i la diversitat el 9 d’Octubre

El PSPV-PSOE ha plantejat a tots els grups de Les Corts aprovar una declaració institucional pel 9 d’Octubre en defensa de l’autogovern valencià, la convivència i la diversitat, que exigix el suport unànime del Parlament.

Ángel Ayora reivindica que rebutjar LIV ha sigut ‘la decisió correcta’

El malagueny Ángel Ayora defensa que rebutjar l’oferta de LIV Golf ha sigut ‘la decisió correcta’ perquè el seu gran objectiu és jugar al PGA Tour i disputar la Ryder Cup amb Europa, i destaca el paper clau de Juan Carlos Ferrero en la seua preparació mental.