9.5 C
València
Dimarts, 24 febrer, 2026

Acció Cultural impulsa jornades per reforçar la cultura en valencià

VALÈNCIAAcció Cultural (ACPV) ha anunciat la seva pròxima organització de les jornades titulades ‘Escoltem la Cultura‘, que tindran lloc del 5 al 8 de maig. Aquestes jornades es centren en un anàlisi detallat del sector professional cultural valencià per identificar les seues carències i febleses, així com per proposar ferramentes de millora.

L’objectiu principal d’aquesta convocatòria és assegurar que la cultura en valencià, generada pels agents culturals locals, siga escoltada i valorada adequadament, a més d’incrementar el seu ús entre la ciutadania. En paraules d’Anna Oliver, presidenta d’ACPV, “la importància del sector cultural per a la dinamització i l’ús social de la llengua és fonamental en contextos de llengües minoritzades”.

ACPV ha expressat una gran preocupació pel desinterès de les institucions envers la llengua i la cultura pròpia. Consideren que és crític que la societat civil reactivi la reivindicació de la cultura creada en valencià, així com dels drets dels creadors i agents que operen des d’una perspectiva valenciana.

En un comunicat, ACPV alerta que les arts escèniques, la música, l’audiovisual, el sector del llibre i el periodisme cultural comparteixen diverses problemàtiques comunes que dificulten el seu desenvolupament en la nostra llengua. Problemes estructurals impedeixen la creació d’un ecosistema cultural valencià amb objectius concrets.

Entre les problemàtiques identificades s’inclouen el desconeixement del sector per part dels responsables de l’administració, la falta d’eficàcia en les accions del departament de cultura, i l’absència d’un pla cultural que contempli una bona territorialització mitjançant circuits eficaços.

A banda d’analitzar aquestes problemàtiques, les jornades també pretenen avançar en la creació d’un codi de bones pràctiques per al sector, així com fomentar la col·laboració entre sectors privats i públics per potenciar la cultura en valencià.

Respecte a la importància del sector cultural, ACPV sosté que aquest és essencial per dotar de visibilitat la llengua a espais públics i mediàtics, ajudant a normalitzar el seu ús i reforçar la seva vitalitat. “La cultura genera relats compartits, identitats i emocions col·lectives”, afirma Oliver, subratllant que l’ús d’una llengua determinada en la creació cultural millora el vincle emocional amb aquesta.

Les jornades seran coordinades per José Mª Bullón, membre de la junta directiva d’Acció Cultural. A més, s’anuncia la celebració d’elaboracions similars per al sector del llibre pròximament, coincidint amb la Fira del Llibre de València. Després de concloure els debats, es facilitarà un document amb les conclusions extretes tant al sector com al públic en general.

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Les tres diputacions de la Comunitat abordaran els servicis d’assistència a municipis

La Diputació d'Alacant celebrarà el divendres la primera trobada dels SAM amb Castelló i València per a compartir models, detectar millores i donar continuïtat amb un protocol.

Barcones acusa el PP de voler pervertir el sistema de Protecció Civil

La directora general ha defés al Senat que l'emergència d'interés nacional es declara per Interior a petició autonòmica i ha retret al PP intentar canviar les regles del sistema.

ACAIP denuncia indefensió dels funcionaris després d’una nova agressió a la presó de Picassent

ACAIP-UGT ha denunciat la indefensió dels funcionaris després de l'agressió a un treballador a Picassent, ocorreguda amb dos efectius en lloc de tres. El sindicat reclama protocol, reconeixement com a autoritat i reforços en mòduls conflictius.

Dos jóvens d’Elda creen una sabatilla 100% impresa en 3d i sacsegen el sector del calçat

Callnak Brand, fundada a l'agost a Elda, rep comandes del seu primer model fet íntegrament amb impressió 3d, reciclable i fabricat amb cadena local

La Generalitat detecta empadronats no beneficiaris en vivendes públiques d’Alacant

La Generalitat ha alertat al jutjat que en la promoció pública Els Naus hi ha persones empadronades que no van ser adjudicatàries. La conselleria ha reforçat el control i estudia exercir el dret de tanteig si es planteja una venda.

Un assessor sosté que va estar amb Mazón 25 minuts en el seu despatx abans d’anar al Cecopi

Josep Lanuza va declarar que el expresident va arribar al Palau entre les 19.32 i les 19.42, va romandre uns 25 minuts i va eixir a les 20.00 cap al Cecopi. La seua versió xoca amb la dels escortes i situa l'És-alert de les 20.11 quan ja anaven en ruta.

La setmana comença amb cel poc nuvolós i mínimes a l’alça en la Comunitat Valenciana

Cels poc nuvolosos i boires puntuals marquen l'inici de setmana en la Comunitat Valenciana. Les mínimes pugen lleugerament i les màximes es mantenen.

Les víctimes de la DANA lamenten en Les Corts que la descoordinació va agreujar la tragèdia

Associacions de víctimes han exposat en Les Corts que la falta d'avisos i la descoordinació van agreujar la DANA del 29-O. Reclamen responsabilitats i plans clars.