Els 5 canvis clau en les pensions per al pròxim 2021 en Espanya

 

Després de rebre el vistiplau del Congrés, el pla de reforma de les pensions del govern de Pedro Sánchez ja està en marxa. Ara falta per definir les mesures concretes, però l’objectiu principal és conseguir la sostenibilitat del sistema públic de pensions en plena crisi. És per això que el ministre de Seguretat Social, José Luis Escrivá, ha plantejat un seguit de propostes.

 

El 19 de novembre es van aprovar les recomanacions del Pacte de Toledo, que marquen el camí de les reformes que el govern haurà d’anar implementant amb els nous pressupostos generals de l’Estat. Les recomanacions inclouen el retard en l’edat de jubilació, el canvi de l’indicador per a la revaloració de les pensions, càstigs per a la jubilació anticipada i premis per al retard de l’edat efectiva de jubilació. Estes són les principals mesures que el govern aplicarà o vol posar en marxa el 2021.

 

Retard en l’edat de jubilació

A partir del 2021 l’edat de jubilació s’allarga fins als 66 anys per a les persones que hagen treballat menys de 37 anys i tres mesos. Per jubilar-se amb 65 anys cal haver superat este període de cotització. En els anys successius anirà augmentant el període. L’objectiu és arribar a l’any 2027 amb un mínim de 38 anys i sis mesos cotitzats.

Amb esta mesura, el govern pretén acostar l’edat efectiva de jubilació a l’edat legal. Actualment, la mitjana de la jubilació a Espanya és de 64,6 anys, un any abans de l’estipulat per la llei. Es preveu endurir les jubilacions anticipades i oferir incentius per a les persones que retarden la seua edat de jubilació.

 

Càstigs a la jubilació anticipada

La idea del govern és establir penalitzacions per als treballadors que de forma voluntària anticipen la jubilació. Jubilar-se abans del que marca la llei comportarà una rebaixa en la nòmina, però la quantitat encara no està estipulada i dependrà, en tot cas, del període de cotització i els anys d’anticipació.

 

 

El mateix a l’inrevés. Els treballadors que retarden l’edat de jubilació rebran una compensació de la Seguretat Social. El govern estudia la possibilitat d’oferir un 4% de bonificació per cada any retardat, o l’adjudicació d’una quantitat un cop es faja la jubilació, o ambdues combinades.

 

Ampliació del temps de càlcul

El ministre de Seguretat Social, José Luis Escrivá, vol allargar el període de càlcul de la jubilació de vint-i-cinc a trenta-cinc anys. Una mesura que, segons els tècnics fiscals, suposaria una rebaixa de 168 euros anuals de mitjana per jubilat.

 

La viceministra econòmica, Nadia Calviño, ha confirmat que seguixen negociant amb els agents socials per a poder aplicar esta mesura. Es tracta d’una mesura que a la pràctica pot restar poder adquisitiu als pensionistes perquè el fet d’allargar el període de càlcul obliga a agafar els primers anys, en què les cotitzacions solen ser més baixes.

 

Nou indicador de càlcul

L’any 2021 també s’aplicarà un nou indicador per a revalorar les pensions: l’IPC (Índex de Preus al Consum). Fins ara s’usava un polèmic indicador creat pel Partit Popular que suposava una mínima pujada del 0,25%. A partir d’ara es calcularan les pensions en relació amb la pujada o la baixada dels preus.

 

L’any que ve les pensions pujaran un 0,9%, però els jubilats es quedaran sense la paga, la compensació que el govern preveu en cas que els preus no puguen com estava calculat. És el cas del 2020, en què els preus s’han enfonsat a causa del Covid-19.

 

Frenar la jubilació parcial

L’any 2021 també canviaran els requisits per a accedir a la jubilació parcial, és a dir, cobrar una prestació tenint al mateix temps un treball a temps parcial. En este cas, es retarda fins als 62 anys i s’endurix l’accés: només podran accedir a esta modalitat els majors de 62 anys que hagen cotitzat com a mínim 35 anys i tres mesos. També s’allarga fins als 63 anys l’accés a la jubilació parcial per a treballadors amb 33 anys cotitzats.

Últimes notícies

València ompli el Ciutat en una inauguració multitudinària dels Gay Games 2026

Els Gay Games XII València 2026 han arrancat al Ciutat de València amb més de 10.200 esportistes de 81 països, una desfilada de delegacions i actuacions musicals i de folklore valencià davant 13.500 persones.

La sàtira social ‘Filipiñana’ triomfa com a millor llargmetratge en Cinema Jove

La pel·lícula 'Filipiñana', de Rafael Manuel, s'ha endut el Luna de València a millor llargmetratge de Cinema Jove i també el guardó del Jurat Jove, en una edició que ha repartit premis entre films i sèries internacionals i produccions amb presència valenciana.

Pluges intenses i tronades este diumenge en zones d’Alacant i València sota avís groc

Aemet ha activat per a este diumenge l’avís groc per pluges de fins a 20 litres per metre quadrat en una hora i tronades amb granís i ratxes molt fortes de vent en distintes zones d’Alacant i València.

Diana Morant anuncia que vol optar a la Presidència de la Generalitat

Diana Morant ha avançat davant del Comité Federal del PSOE que es presentarà a les primàries del PSPV per a ser candidata a la Presidència de la Generalitat Valenciana tan prompte com s'òbriga el procés intern.

Oltra anima a frenar l’extrema dreta: si la gent no vol, no arribaran al poder

Mónica Oltra assegura en un acte a València que l’arribada de l’extrema dreta al poder no és inevitable i defensa que la democràcia ha de tornar a posar el poble al centre.

Baldoví reclama eleccions anticipades i acusa el Consell de no estar a l’alçada del poble valencià

El president del Consell Nacional de Més-Compromís, Joan Baldoví, ha demanat eleccions autonòmiques anticipades en considerar que el poble valencià és digne i mereix un govern decent. L’òrgan ha aprovat una resolució que reclama la dimissió del Consell del PP, sustentat per Vox, i la convocatòria immediata d’eleccions.

Confiscat un tonyina roig de 250 quilos de pesca furtiva davant la costa de la Vila Joiosa

La Guàrdia Civil ha intervingut un tonyina roig d’uns 250 quilos capturat presumptament de manera furtiva davant de la Vila Joiosa, el primer dia de la temporada, i ha tramitat cinc denúncies contra el patró.

El nou monoplaça híbrid de la UPV es prepara per a dominar la Formula Student europea

L’equip Formula Student de la Universitat Politècnica de València ha presentat el FSUPV-14, el seu primer monoplaça híbrid, amb tracció elèctrica davantera i nou paquet aerodinàmic, per a aspirar al número u mundial.