Els 5 canvis clau en les pensions per al pròxim 2021 en Espanya

 

Després de rebre el vistiplau del Congrés, el pla de reforma de les pensions del govern de Pedro Sánchez ja està en marxa. Ara falta per definir les mesures concretes, però l’objectiu principal és conseguir la sostenibilitat del sistema públic de pensions en plena crisi. És per això que el ministre de Seguretat Social, José Luis Escrivá, ha plantejat un seguit de propostes.

 

El 19 de novembre es van aprovar les recomanacions del Pacte de Toledo, que marquen el camí de les reformes que el govern haurà d’anar implementant amb els nous pressupostos generals de l’Estat. Les recomanacions inclouen el retard en l’edat de jubilació, el canvi de l’indicador per a la revaloració de les pensions, càstigs per a la jubilació anticipada i premis per al retard de l’edat efectiva de jubilació. Estes són les principals mesures que el govern aplicarà o vol posar en marxa el 2021.

 

Retard en l’edat de jubilació

A partir del 2021 l’edat de jubilació s’allarga fins als 66 anys per a les persones que hagen treballat menys de 37 anys i tres mesos. Per jubilar-se amb 65 anys cal haver superat este període de cotització. En els anys successius anirà augmentant el període. L’objectiu és arribar a l’any 2027 amb un mínim de 38 anys i sis mesos cotitzats.

Amb esta mesura, el govern pretén acostar l’edat efectiva de jubilació a l’edat legal. Actualment, la mitjana de la jubilació a Espanya és de 64,6 anys, un any abans de l’estipulat per la llei. Es preveu endurir les jubilacions anticipades i oferir incentius per a les persones que retarden la seua edat de jubilació.

 

Càstigs a la jubilació anticipada

La idea del govern és establir penalitzacions per als treballadors que de forma voluntària anticipen la jubilació. Jubilar-se abans del que marca la llei comportarà una rebaixa en la nòmina, però la quantitat encara no està estipulada i dependrà, en tot cas, del període de cotització i els anys d’anticipació.

 

 

El mateix a l’inrevés. Els treballadors que retarden l’edat de jubilació rebran una compensació de la Seguretat Social. El govern estudia la possibilitat d’oferir un 4% de bonificació per cada any retardat, o l’adjudicació d’una quantitat un cop es faja la jubilació, o ambdues combinades.

 

Ampliació del temps de càlcul

El ministre de Seguretat Social, José Luis Escrivá, vol allargar el període de càlcul de la jubilació de vint-i-cinc a trenta-cinc anys. Una mesura que, segons els tècnics fiscals, suposaria una rebaixa de 168 euros anuals de mitjana per jubilat.

 

La viceministra econòmica, Nadia Calviño, ha confirmat que seguixen negociant amb els agents socials per a poder aplicar esta mesura. Es tracta d’una mesura que a la pràctica pot restar poder adquisitiu als pensionistes perquè el fet d’allargar el període de càlcul obliga a agafar els primers anys, en què les cotitzacions solen ser més baixes.

 

Nou indicador de càlcul

L’any 2021 també s’aplicarà un nou indicador per a revalorar les pensions: l’IPC (Índex de Preus al Consum). Fins ara s’usava un polèmic indicador creat pel Partit Popular que suposava una mínima pujada del 0,25%. A partir d’ara es calcularan les pensions en relació amb la pujada o la baixada dels preus.

 

L’any que ve les pensions pujaran un 0,9%, però els jubilats es quedaran sense la paga, la compensació que el govern preveu en cas que els preus no puguen com estava calculat. És el cas del 2020, en què els preus s’han enfonsat a causa del Covid-19.

 

Frenar la jubilació parcial

L’any 2021 també canviaran els requisits per a accedir a la jubilació parcial, és a dir, cobrar una prestació tenint al mateix temps un treball a temps parcial. En este cas, es retarda fins als 62 anys i s’endurix l’accés: només podran accedir a esta modalitat els majors de 62 anys que hagen cotitzat com a mínim 35 anys i tres mesos. També s’allarga fins als 63 anys l’accés a la jubilació parcial per a treballadors amb 33 anys cotitzats.

Últimes notícies

La Comunitat Valenciana concentra un terç de les sol·licituds al fons estatal de l’amiant

La Comunitat Valenciana acumula 100 de les 323 sol·licituds presentades en tota Espanya al fons de compensació per a víctimes de l'amiant, però només s'han aprovat 82 expedients en el conjunt del país. Sindicats i associacions reclamen més quantia, canvis en el reglament i exempcions fiscals.

Picasso i Genovés protagonitzen a Teheran una mostra sobre el sofriment de la guerra

El Museu d'Art Contemporani de Teheran exhibix onze obres de Picasso, Tàpies, Genovés i Motherwell que exploren l'opressió, el dolor i la petjada emocional de la guerra, en un país marcat per un recent conflicte i una fràgil treva amb els Estats Units.

Lleones, el documental que visibilitza als menors hospitalitzats en soledat

Lleones arriba als cinemes per a mostrar la realitat dels menors sense tutela que passen llargues estades en hospitals sense companyia i la labor de la asociacion Mames en Accion.

Cap de setmana en la Comunitat Valenciana amb vent fort, ruixats i millora progressiva

El cap de setmana arriba a la Comunitat Valenciana amb vent molt fort a l'interior de Castelló i ruixats en el sud, abans de donar pas a un ambient més estable amb núvols i clars.

Jesús Lancis arrasa i serà el nou rector de l’UJI amb el 86% del vot ponderat

Jesús Lancis s'imposa en les eleccions al Rectorat de la Universitat Jaume I amb el 86,32% del vot ponderat i un ampli suport de tots els col·lectius universitaris.

Pérez Llorca insta els docents valencians en vaga a pensar en l’alumnat

El president de la Generalitat reclama als docents valencians en vaga que prioritzen l'interés de l'alumnat i continuen negociant per a tancar el conflicte educatiu.

El guàrdia civil il·licità ferit a Huelva seguix ingressat i espera el seu trasllat a Alacant

El guàrdia civil il·licità de 37 anys ferit en una persecució a una narcolancha enfront de Huelva continua ingressat a Cadis a l'espera de ser traslladat a Alacant, mentres l'altre agent ferit greu continua recuperant-se.

L’alcalde d’Utiel defén que tancar els col·legis va evitar una tragèdia en la dana

L'alcalde d'Utiel sosté davant la jutgessa que el tancament dels centres educatius durant la dana va evitar una tragèdia major en un institut situat al costat del riu Magre, on van morir sis persones en el municipi.