Els 5 canvis clau en les pensions per al pròxim 2021 en Espanya

Ejemplo de shortcode con estilo
  Després de rebre el vistiplau del Congrés, el pla de reforma de les pensions del govern de Pedro Sánchez ja està en marxa. Ara falta per definir les mesures concretes, però l’objectiu principal és conseguir la sostenibilitat del sistema públic de pensions en plena crisi. És per això que el ministre de Seguretat Social, José Luis Escrivá, ha plantejat un seguit […]

 

Després de rebre el vistiplau del Congrés, el pla de reforma de les pensions del govern de Pedro Sánchez ja està en marxa. Ara falta per definir les mesures concretes, però l’objectiu principal és conseguir la sostenibilitat del sistema públic de pensions en plena crisi. És per això que el ministre de Seguretat Social, José Luis Escrivá, ha plantejat un seguit de propostes.

 

El 19 de novembre es van aprovar les recomanacions del Pacte de Toledo, que marquen el camí de les reformes que el govern haurà d’anar implementant amb els nous pressupostos generals de l’Estat. Les recomanacions inclouen el retard en l’edat de jubilació, el canvi de l’indicador per a la revaloració de les pensions, càstigs per a la jubilació anticipada i premis per al retard de l’edat efectiva de jubilació. Estes són les principals mesures que el govern aplicarà o vol posar en marxa el 2021.

 

Retard en l’edat de jubilació

A partir del 2021 l’edat de jubilació s’allarga fins als 66 anys per a les persones que hagen treballat menys de 37 anys i tres mesos. Per jubilar-se amb 65 anys cal haver superat este període de cotització. En els anys successius anirà augmentant el període. L’objectiu és arribar a l’any 2027 amb un mínim de 38 anys i sis mesos cotitzats.

Amb esta mesura, el govern pretén acostar l’edat efectiva de jubilació a l’edat legal. Actualment, la mitjana de la jubilació a Espanya és de 64,6 anys, un any abans de l’estipulat per la llei. Es preveu endurir les jubilacions anticipades i oferir incentius per a les persones que retarden la seua edat de jubilació.

 

Càstigs a la jubilació anticipada

La idea del govern és establir penalitzacions per als treballadors que de forma voluntària anticipen la jubilació. Jubilar-se abans del que marca la llei comportarà una rebaixa en la nòmina, però la quantitat encara no està estipulada i dependrà, en tot cas, del període de cotització i els anys d’anticipació.

 

 

El mateix a l’inrevés. Els treballadors que retarden l’edat de jubilació rebran una compensació de la Seguretat Social. El govern estudia la possibilitat d’oferir un 4% de bonificació per cada any retardat, o l’adjudicació d’una quantitat un cop es faja la jubilació, o ambdues combinades.

 

Ampliació del temps de càlcul

El ministre de Seguretat Social, José Luis Escrivá, vol allargar el període de càlcul de la jubilació de vint-i-cinc a trenta-cinc anys. Una mesura que, segons els tècnics fiscals, suposaria una rebaixa de 168 euros anuals de mitjana per jubilat.

 

La viceministra econòmica, Nadia Calviño, ha confirmat que seguixen negociant amb els agents socials per a poder aplicar esta mesura. Es tracta d’una mesura que a la pràctica pot restar poder adquisitiu als pensionistes perquè el fet d’allargar el període de càlcul obliga a agafar els primers anys, en què les cotitzacions solen ser més baixes.

 

Nou indicador de càlcul

L’any 2021 també s’aplicarà un nou indicador per a revalorar les pensions: l’IPC (Índex de Preus al Consum). Fins ara s’usava un polèmic indicador creat pel Partit Popular que suposava una mínima pujada del 0,25%. A partir d’ara es calcularan les pensions en relació amb la pujada o la baixada dels preus.

 

L’any que ve les pensions pujaran un 0,9%, però els jubilats es quedaran sense la paga, la compensació que el govern preveu en cas que els preus no puguen com estava calculat. És el cas del 2020, en què els preus s’han enfonsat a causa del Covid-19.

 

Frenar la jubilació parcial

L’any 2021 també canviaran els requisits per a accedir a la jubilació parcial, és a dir, cobrar una prestació tenint al mateix temps un treball a temps parcial. En este cas, es retarda fins als 62 anys i s’endurix l’accés: només podran accedir a esta modalitat els majors de 62 anys que hagen cotitzat com a mínim 35 anys i tres mesos. També s’allarga fins als 63 anys l’accés a la jubilació parcial per a treballadors amb 33 anys cotitzats.

Últimes notícies

Tres informes ja advertien que el Museu de Villena necessitava vigilància 24 hores abans del robatori del Tresor

La comissió municipal sobre el robatori del Tresor de Villena ha constatat que tres informes previs recomanaven vigilància física 24 hores al museu. L’oposició reclama més documentació, mentres el govern local defensa que les exigències mínimes de seguretat sí que es complien.

Sis mesos de presó a un empresari per tindre deu empleats sense alta en la Seguretat Social

Un empresari de 42 anys ha sigut condemnat a sis mesos de presó i una multa per tindre tota la plantilla, deu treballadors colombians, sense contracte ni alta en la Seguretat Social a Alacant. La pena de presó ha quedat en suspens sempre que no torne a delinquir.

Divaldirectia complix 10 anys formant directius locals amb tres presidents de la Diputació

La Diputació de València ha celebrat el desé aniversari de Divaldirectia amb la presència dels tres últims presidents i l’inici de la sisena edició del programa, que ha format ja 239 directius locals.

Nicolás Olea, nou doctor honoris causa de la UA: ‘El cos humà no es pot separar del seu ambient’

El metge i catedràtic emèrit Nicolás Olea ha sigut investit doctor honoris causa per la Universitat d’Alacant, on ha defensat que el cos humà està íntimament lligat al seu entorn i que la medicina ha de prevenir el sofriment abans que calga curar-lo.

Elx recorda els dotze guàrdies civils assassinats per ETA en 1986 amb una exposició

La Llotja Medieval d’Elx acull fins al 15 de novembre l’exposició ‘12 vidas. Una herida permanente’, que homenatja els dotze guàrdies civils assassinats per ETA en 1986 a Madrid, entre ells dos agents nascuts a la Comunitat Valenciana.

Fixades les noves declaracions de cinc alcaldes per la gestió de la DANA a València

El jutjat que investiga la gestió de la DANA del 29 d’octubre de 2024 ha programat per a novembre i desembre les declaracions de cinc alcaldes de l’Horta i de la comissaria cap de la Unitat Adscrita, com a testimonis. En la mateixa causa continuen investigats l’exconsellera Salomé Pradas i l’exsecretari autonòmic d’Emergències Emilio Argüeso.

Josep Puerto demana fe en l’estil del Valencia Basket i intensitat fins al minut 40

El capità del Valencia Basket, Josep Puerto, reclama ser fidels a l’estil de joc i mantindre la intensitat durant tot el partit davant el Maccabi, després de la dolorosa remuntada patida contra l’Olympiacos al Roig Arena.

Elda acull les primeres jornades internacionals de mares escriptores

Elda celebrarà dissabte les primeres Jornades Internacionals de Madres Escritoras, que uniran creació literària i maternitat amb autores de diversos països.