Els consells d’un expert amb l’ingesta de l’omeprazol i els dies de menjar en excès

 

El farmacèutic Javier Velasco, de la subcomissió de Revisió de l’Ús dels Medicaments de la Societat Espanyola de Farmàcia Familiar i Comunitària, ha assenyalat en una entrevista amb ‘El Español’ els errors més freqüents amb l’omeprazol. 

 

No és un protector d’estómac

En primer lloc, l’expert ha subratllat que l’omeprazol no és un protector d’estómac. La verdadera funció d’este fàrmac és la de reduir la producció d’àcid de l’estómac. El seu ús està indicat en casos de reflux gastroesofàgic, i en úlceres pèptiques, així com en el tractament de la infecció per la bactèria helicobacter pylori. 

 

L’expert ha apuntat que la confusió de l’omeprazol com un protector d’estómac es deu al fet que «en reduir l’àcid s’està protegint l’estómac, però no es forma cap classe de capa que protegisca d’una altra manera l’estómac», com assenyala la creença popular.

 

A demés, ha destacat que tot i que es tracta d’un medicament que, en alguns casos, és possible conseguir sense recepta mèdica, sempre s’ha de prendre baix un consell farmacèutic previ.

 

 

Per esta raó, Javier Velasco ha indicat que l’omeprazol s’ha de prendre quan el metge ho recepte. Sense prescripció mèdica només s’ha de prendre quan una persona patisca reflux gastroesofàgic de manera puntual i sempre durant un període curt de temps. «Està indicat sempre que el pacient tinga problemes d’estómac o més de 55 anys», ha indicat l’expert.

 

No s’ha de barrejar amb antiinflamatoris ni amb antibiòtics

Encara que ha destacat que sí que es pot interaccionar amb altres medicaments, ha remarcat que «per norma general» no s’ha de prendre amb antiinflamatoris. Tampoc s’ha de prendre amb antibiòtics «perquè pot disminuir l’efecte dels mateixos».

 

Sinó es tenen en compte els consells dels sanitaris i es barregen diferents fàrmacs sense recepta mèdica, la ingesta de l’omeprazol «pot ser que altres medicaments no tinguen l’efecte desitjat».

 

«Per exemple, reduïx l’absorció d’alguns anticoagulants, augmenta l’efecte d’alguns antidepressius i antiepilèptics», indica. Igualment, «reduïx l‘eliminació de medicaments per l’artrosi, que poden causar una intoxicació al pacient sinó s’elimina este medicament. Per este motiu, no és un medicament per prendre sense consultar».

 

En esta mateixa línia, ha explicat que prendre més omeprazol del compte pot provocar Alzheimer. Prendre este fàrmac durant un «període prolongat pot reduir l’absorció d’algunes vitamines, com la B12», i això pot derivar en «problemes de memòria en persones grans».

 

També ha ressaltat que la ingesta continua d’este medicament pot reduir la producció de l’àcid a l’estómac i l’excès de vitamines pot provocar diferències que poden alterar l’organisme.

 

No s’ha de prendre amb menjar ni dissoldre’s en aigua

D’altra banda, Javier Velasco ha destacat que este medicament no s’ha de prendre mai amb menjar. En el seu lloc, ha assenyalat que l’ideal és prendre’l «mitja hora abans de l’esmorzar» i, si s’ha prescrit dos vegades al dia, també «mitja hora abans de sopar».

 

«Si el prenem després del menjar l’àcid ja estarà produït i no tindrà l’efecte que volem», ha advertit l’expert. De fet, si el prenem després de menjar, «l’estómac detecta el menjar i produïx àcid».

 

Un altre error que ha remarcat l’expert ha sigut el de prendre este medicament amb llet, begudes carbonatades o sucs, perquè pot alterar la seua absorció, a demés de disminuir la producció de l’àcid. Per tant, prendre omeprazol juntament amb algun d’estos aliments reduïx el seu efecte.

 

Finalment, ha remarcat que diluir este medicament en aigua és una altra equivocació perquè «es poden perdre les seues propietats, tot i que en xiquets a voltes no queda una altra opció».

Últimes notícies

Quatre autonomies s’alien per exigir la doble via del Corredor Cantàbric-Mediterrani

Aragó, Comunitat Valenciana, Castella i Lleó i Cantàbria han firmat a Terol la Declaració de Terol per reclamar al Govern espanyol la doble via i l’ample internacional al Corredor Cantàbric-Mediterrani i rebutjar que la via única siga la solució definitiva.

El Medio Marató València somia amb triomf espanyol i rècord d’Europa

El Medio Marató València Trinidad Alfonso Zurich del 25 d’octubre arriba a la 35a edició amb Rodrigue Kwizera entre els favorits al triomf i al rècord d’Europa. L’elit internacional i els principals fondistes espanyols buscaran grans marques en una cita que tornarà a reunir a València alguns dels corredors més ràpids del món.

Martim Neto anima l’Elx a confirmar la reacció contra el Celta a casa

El migcampista portugués de l’Elx Martim Neto considera fonamental imposar-se al Celta en el pròxim partit a casa per a consolidar el bon moment després del primer triomf de la temporada al camp de l’Espanyol.

Les llars amb menys recursos afectades per la DANA no hauran de tornar els avanços d’ajuda

El Govern central ha aprovat un reial decret llei que permet condonar els avanços d’ajuda per la DANA d’octubre de 2024 a famílies amb rendes i patrimoni per davall de determinats límits. La mesura, amb un cost estimat de 44,3 milions d’euros, beneficia més de 2.700 persones.

La temporada 2026-2027 de Les Arts arranca amb una nova ‘Carmen’ de Ted Huffman

El Palau de les Arts Reina Sofía alça este divendres el teló de la temporada 2026-2027 amb una nova producció de ‘Carmen’ de Georges Bizet, dirigida escènicament per Ted Huffman i amb direcció musical de Michele Spotti.

Un jutjat investiga l’alcalde de Villena i la directora del museu pel robatori del Tresor

Un jutjat de Villena ha obert diligències pel robatori del Tresor de Villena contra l’alcalde, Fulgencio Cerdán, i la directora del museu Muvi arran d’una denúncia per danys per imprudència.

Les acampades per la crisi de la vivenda s’estenen per diverses ciutats d’Espanya

Activistes han iniciat acampades en places cèntriques de ciutats com Madrid, València, Barcelona o Sevilla per denunciar la crisi de la vivenda i donar suport a la mobilització de la Puerta del Sol.

Quasi la mitat de majors veu difícil accedir a ajuda psicològica

Un estudi del Observatorio Social de la Fundación 'la Caixa' revela que el 45 % de les persones de 60 a 75 anys veu difícil accedir a recursos de salut mental, amb més obstacles percebuts en el tram de 60 a 64 anys i un gran desconeixement de les línies telefòniques d’ajuda.