10.3 C
València
Dijous, 25 desembre, 2025

Els consells d’un expert amb l’ingesta de l’omeprazol i els dies de menjar en excès

 

El farmacèutic Javier Velasco, de la subcomissió de Revisió de l’Ús dels Medicaments de la Societat Espanyola de Farmàcia Familiar i Comunitària, ha assenyalat en una entrevista amb ‘El Español’ els errors més freqüents amb l’omeprazol

 

No és un protector d’estómac

En primer lloc, l’expert ha subratllat que l’omeprazol no és un protector d’estómac. La verdadera funció d’este fàrmac és la de reduir la producció d’àcid de l’estómac. El seu ús està indicat en casos de reflux gastroesofàgic, i en úlceres pèptiques, així com en el tractament de la infecció per la bactèria helicobacter pylori. 

 

L’expert ha apuntat que la confusió de l’omeprazol com un protector d’estómac es deu al fet que «en reduir l’àcid s’està protegint l’estómac, però no es forma cap classe de capa que protegisca d’una altra manera l’estómac», com assenyala la creença popular.

 

A demés, ha destacat que tot i que es tracta d’un medicament que, en alguns casos, és possible conseguir sense recepta mèdica, sempre s’ha de prendre baix un consell farmacèutic previ.

 

 

Per esta raó, Javier Velasco ha indicat que l’omeprazol s’ha de prendre quan el metge ho recepte. Sense prescripció mèdica només s’ha de prendre quan una persona patisca reflux gastroesofàgic de manera puntual i sempre durant un període curt de temps. «Està indicat sempre que el pacient tinga problemes d’estómac o més de 55 anys», ha indicat l’expert.

 

No s’ha de barrejar amb antiinflamatoris ni amb antibiòtics

Encara que ha destacat que sí que es pot interaccionar amb altres medicaments, ha remarcat que «per norma general» no s’ha de prendre amb antiinflamatoris. Tampoc s’ha de prendre amb antibiòtics «perquè pot disminuir l’efecte dels mateixos».

 

Sinó es tenen en compte els consells dels sanitaris i es barregen diferents fàrmacs sense recepta mèdica, la ingesta de l’omeprazol «pot ser que altres medicaments no tinguen l’efecte desitjat».

 

«Per exemple, reduïx l’absorció d’alguns anticoagulants, augmenta l’efecte d’alguns antidepressius i antiepilèptics», indica. Igualment, «reduïx l‘eliminació de medicaments per l’artrosi, que poden causar una intoxicació al pacient sinó s’elimina este medicament. Per este motiu, no és un medicament per prendre sense consultar».

 

En esta mateixa línia, ha explicat que prendre més omeprazol del compte pot provocar Alzheimer. Prendre este fàrmac durant un «període prolongat pot reduir l’absorció d’algunes vitamines, com la B12», i això pot derivar en «problemes de memòria en persones grans».

 

També ha ressaltat que la ingesta continua d’este medicament pot reduir la producció de l’àcid a l’estómac i l’excès de vitamines pot provocar diferències que poden alterar l’organisme.

 

No s’ha de prendre amb menjar ni dissoldre’s en aigua

D’altra banda, Javier Velasco ha destacat que este medicament no s’ha de prendre mai amb menjar. En el seu lloc, ha assenyalat que l’ideal és prendre’l «mitja hora abans de l’esmorzar» i, si s’ha prescrit dos vegades al dia, també «mitja hora abans de sopar».

 

«Si el prenem després del menjar l’àcid ja estarà produït i no tindrà l’efecte que volem», ha advertit l’expert. De fet, si el prenem després de menjar, «l’estómac detecta el menjar i produïx àcid».

 

Un altre error que ha remarcat l’expert ha sigut el de prendre este medicament amb llet, begudes carbonatades o sucs, perquè pot alterar la seua absorció, a demés de disminuir la producció de l’àcid. Per tant, prendre omeprazol juntament amb algun d’estos aliments reduïx el seu efecte.

 

Finalment, ha remarcat que diluir este medicament en aigua és una altra equivocació perquè «es poden perdre les seues propietats, tot i que en xiquets a voltes no queda una altra opció».

Últimes notícies

Alacant viu el seu Nadal més plujós en quasi un segle amb fins a 30 l/m²

La ciutat ha viscut el seu dia de Nadal més plujós en quasi un segle. La pluja feble i persistent ha deixat 28 l/m² en l'observatori i més de 30 a la Vega Baixa.

Els bombers demanen activar la Situació 0 per nevades als Ports i Alt Maestrat

Els bombers del consorci provincial han sol·licitat activar la Situació 0 per la neu a l'interior nord. Emergències manté alerta groga amb acumulacions de fins a 8 cm a partir de 700 metres fins a les 20 hores.

Neu a l’interior nord de Castelló per Nadal, amb termòmetres sota zero

Nevades generalitzades per damunt de 700 metres als Ports, Alt Maestrat i La Tinença, amb mínimes de fins a -3,5 °C i avís groc per acumulacions.

València ha acollit 135 rodatges en 2025 i s’ha consolidat com a plató

València ha acollit 135 rodatges en 2025 després d'atendre 265 projectes. El volum de filmacions ha reforçat la seua projecció turística i cultural i ja hi ha dos noves produccions confirmades per a l'any vinent.

El pare d’Alcaraz defén la seua postura després de la ruptura amb Ferrero: ‘Cada un és lliure d’opinar amb el que sàpia’

El pare de Carlos Alcaraz va defendre la seua postura després de la ruptura amb Juan Carlos Ferrero i va evitar explicar els motius. Ferrero es va dir 'dolgut' però obert a tornar.

Els bombers demanen activar la situació 0 per nevades als Ports i Alt Maestrat

Dos dotacions del Consorci i tres unitats de bombers forestals amb llevaneus treballen a l'interior nord, amb alerta groga entre les 10 i les 20 hores.

El PSPV urgix a Feijóo a entregar a la jutgessa la conversa íntegra amb Mazón per la dana

El PSPV ha exigit a Alberto Núñez Feijóo que entregue a la jutgessa de la causa per la dana del 29 d'octubre la conversa completa que va mantindre amb Carlos Mazón. Denuncien que el líder del PP només ha remés els missatges rebuts i l'acusen d'opacitat i de faltar al respecte a les víctimes.

Vega Gimeno subratlla l’impacte del Roig Arena i el definix com a punt d’inflexió per a Espanya

La jugadora de 3x3 Vega Gimeno situa al Roig Arena com a motor esportiu i cultural. Destaca el seu aforament i l'oportunitat que brinda al bàsquet femení i al 3x3.