Els consells d’un expert amb l’ingesta de l’omeprazol i els dies de menjar en excès

 

El farmacèutic Javier Velasco, de la subcomissió de Revisió de l’Ús dels Medicaments de la Societat Espanyola de Farmàcia Familiar i Comunitària, ha assenyalat en una entrevista amb ‘El Español’ els errors més freqüents amb l’omeprazol. 

 

No és un protector d’estómac

En primer lloc, l’expert ha subratllat que l’omeprazol no és un protector d’estómac. La verdadera funció d’este fàrmac és la de reduir la producció d’àcid de l’estómac. El seu ús està indicat en casos de reflux gastroesofàgic, i en úlceres pèptiques, així com en el tractament de la infecció per la bactèria helicobacter pylori. 

 

L’expert ha apuntat que la confusió de l’omeprazol com un protector d’estómac es deu al fet que «en reduir l’àcid s’està protegint l’estómac, però no es forma cap classe de capa que protegisca d’una altra manera l’estómac», com assenyala la creença popular.

 

A demés, ha destacat que tot i que es tracta d’un medicament que, en alguns casos, és possible conseguir sense recepta mèdica, sempre s’ha de prendre baix un consell farmacèutic previ.

 

 

Per esta raó, Javier Velasco ha indicat que l’omeprazol s’ha de prendre quan el metge ho recepte. Sense prescripció mèdica només s’ha de prendre quan una persona patisca reflux gastroesofàgic de manera puntual i sempre durant un període curt de temps. «Està indicat sempre que el pacient tinga problemes d’estómac o més de 55 anys», ha indicat l’expert.

 

No s’ha de barrejar amb antiinflamatoris ni amb antibiòtics

Encara que ha destacat que sí que es pot interaccionar amb altres medicaments, ha remarcat que «per norma general» no s’ha de prendre amb antiinflamatoris. Tampoc s’ha de prendre amb antibiòtics «perquè pot disminuir l’efecte dels mateixos».

 

Sinó es tenen en compte els consells dels sanitaris i es barregen diferents fàrmacs sense recepta mèdica, la ingesta de l’omeprazol «pot ser que altres medicaments no tinguen l’efecte desitjat».

 

«Per exemple, reduïx l’absorció d’alguns anticoagulants, augmenta l’efecte d’alguns antidepressius i antiepilèptics», indica. Igualment, «reduïx l‘eliminació de medicaments per l’artrosi, que poden causar una intoxicació al pacient sinó s’elimina este medicament. Per este motiu, no és un medicament per prendre sense consultar».

 

En esta mateixa línia, ha explicat que prendre més omeprazol del compte pot provocar Alzheimer. Prendre este fàrmac durant un «període prolongat pot reduir l’absorció d’algunes vitamines, com la B12», i això pot derivar en «problemes de memòria en persones grans».

 

També ha ressaltat que la ingesta continua d’este medicament pot reduir la producció de l’àcid a l’estómac i l’excès de vitamines pot provocar diferències que poden alterar l’organisme.

 

No s’ha de prendre amb menjar ni dissoldre’s en aigua

D’altra banda, Javier Velasco ha destacat que este medicament no s’ha de prendre mai amb menjar. En el seu lloc, ha assenyalat que l’ideal és prendre’l «mitja hora abans de l’esmorzar» i, si s’ha prescrit dos vegades al dia, també «mitja hora abans de sopar».

 

«Si el prenem després del menjar l’àcid ja estarà produït i no tindrà l’efecte que volem», ha advertit l’expert. De fet, si el prenem després de menjar, «l’estómac detecta el menjar i produïx àcid».

 

Un altre error que ha remarcat l’expert ha sigut el de prendre este medicament amb llet, begudes carbonatades o sucs, perquè pot alterar la seua absorció, a demés de disminuir la producció de l’àcid. Per tant, prendre omeprazol juntament amb algun d’estos aliments reduïx el seu efecte.

 

Finalment, ha remarcat que diluir este medicament en aigua és una altra equivocació perquè «es poden perdre les seues propietats, tot i que en xiquets a voltes no queda una altra opció».

Últimes notícies

Batemon i McGhee tomben el Valencia Basket al Roig Arena en un final calent

L’Ilerna Lleida ha estrenat la Lliga Endesa amb un triomf de prestigi al Roig Arena (100-105), liderat per James Batemon i Darius McGhee davant un Valencia Basket irregular i imprecís en els moments clau.

L’Ilerna Lleida sorprén el Valencia Basket en un final a cara o creu al Roig Arena

L’Ilerna Lleida ha guanyat el Valencia Basket per 100-105 en l’estrena a la Lliga Endesa, amb Batemon i McGhee decisius en un final ajustat al Roig Arena.

Rescatat un ciclista ferit a Banyeres i dos menors perduts al Montgó

Els bombers han rescatat un ciclista de 30 anys greument ferit en un bike park de Banyeres de Mariola i dos jòvens senderistes de 17 i 16 anys extraviats al Montgó, a Dénia.

Quatre-centes persones omplin la plaça de l’Ajuntament de València per la llei de vivenda ‘Maricarmen’

Centenars de persones s’han concentrat a la plaça de l’Ajuntament de València per donar suport al decret de vivenda ‘Maricarmen’ i a l’acampada de Madrid. El Sindicat de Llogateres reclama aturar desnonaments, renovar lloguers, limitar preus i reformar la LAU.

El València Basket inicia l’era Torralba amb la Supercopa LF Endesa

El València Basket ha conquistat la Supercopa LF Endesa a Torrejón de Ardoz davant l’Innova-TSN Leganés, dotzé títol del club i primer de l’era Javi Torralba. El tècnic estrena projecte després d’una profunda renovació en la banqueta i en la plantilla.

El València Basket alça la seua quarta Supercopa LF Endesa

El València Basket ha tornat a conquistar la Supercopa LF Endesa en Torrejón de Ardoz després de superar el Leganés (76-64), en una final intensa i igualada que llança el nou projecte taronja amb títol.

La UD Vall de Uxó goleja el Torrellano i es posa líder del grup VI

La UD Vall de Uxó ha vençut 0-3 al camp del Torrellano, amb dos gols de Meseguer i un d’Ali, i se situa líder en solitari del grup VI de Tercera Federació després de quatre jornades.

Un estudi de la UPV alerta que els rius d’Espanya i Bulgària són els que pitjor qualitat tenen a Europa

Un estudi liderat per la UPV assenyala que els rius d’Espanya i Bulgària presenten la situació més crítica de qualitat a Europa, mentre que Eslovènia és l’únic país alineat amb els objectius ambientals de 2030.