Els consells d’un expert amb l’ingesta de l’omeprazol i els dies de menjar en excès

 

El farmacèutic Javier Velasco, de la subcomissió de Revisió de l’Ús dels Medicaments de la Societat Espanyola de Farmàcia Familiar i Comunitària, ha assenyalat en una entrevista amb ‘El Español’ els errors més freqüents amb l’omeprazol

 

No és un protector d’estómac

En primer lloc, l’expert ha subratllat que l’omeprazol no és un protector d’estómac. La verdadera funció d’este fàrmac és la de reduir la producció d’àcid de l’estómac. El seu ús està indicat en casos de reflux gastroesofàgic, i en úlceres pèptiques, així com en el tractament de la infecció per la bactèria helicobacter pylori. 

 

L’expert ha apuntat que la confusió de l’omeprazol com un protector d’estómac es deu al fet que «en reduir l’àcid s’està protegint l’estómac, però no es forma cap classe de capa que protegisca d’una altra manera l’estómac», com assenyala la creença popular.

 

A demés, ha destacat que tot i que es tracta d’un medicament que, en alguns casos, és possible conseguir sense recepta mèdica, sempre s’ha de prendre baix un consell farmacèutic previ.

 

 

Per esta raó, Javier Velasco ha indicat que l’omeprazol s’ha de prendre quan el metge ho recepte. Sense prescripció mèdica només s’ha de prendre quan una persona patisca reflux gastroesofàgic de manera puntual i sempre durant un període curt de temps. «Està indicat sempre que el pacient tinga problemes d’estómac o més de 55 anys», ha indicat l’expert.

 

No s’ha de barrejar amb antiinflamatoris ni amb antibiòtics

Encara que ha destacat que sí que es pot interaccionar amb altres medicaments, ha remarcat que «per norma general» no s’ha de prendre amb antiinflamatoris. Tampoc s’ha de prendre amb antibiòtics «perquè pot disminuir l’efecte dels mateixos».

 

Sinó es tenen en compte els consells dels sanitaris i es barregen diferents fàrmacs sense recepta mèdica, la ingesta de l’omeprazol «pot ser que altres medicaments no tinguen l’efecte desitjat».

 

«Per exemple, reduïx l’absorció d’alguns anticoagulants, augmenta l’efecte d’alguns antidepressius i antiepilèptics», indica. Igualment, «reduïx l‘eliminació de medicaments per l’artrosi, que poden causar una intoxicació al pacient sinó s’elimina este medicament. Per este motiu, no és un medicament per prendre sense consultar».

 

En esta mateixa línia, ha explicat que prendre més omeprazol del compte pot provocar Alzheimer. Prendre este fàrmac durant un «període prolongat pot reduir l’absorció d’algunes vitamines, com la B12», i això pot derivar en «problemes de memòria en persones grans».

 

També ha ressaltat que la ingesta continua d’este medicament pot reduir la producció de l’àcid a l’estómac i l’excès de vitamines pot provocar diferències que poden alterar l’organisme.

 

No s’ha de prendre amb menjar ni dissoldre’s en aigua

D’altra banda, Javier Velasco ha destacat que este medicament no s’ha de prendre mai amb menjar. En el seu lloc, ha assenyalat que l’ideal és prendre’l «mitja hora abans de l’esmorzar» i, si s’ha prescrit dos vegades al dia, també «mitja hora abans de sopar».

 

«Si el prenem després del menjar l’àcid ja estarà produït i no tindrà l’efecte que volem», ha advertit l’expert. De fet, si el prenem després de menjar, «l’estómac detecta el menjar i produïx àcid».

 

Un altre error que ha remarcat l’expert ha sigut el de prendre este medicament amb llet, begudes carbonatades o sucs, perquè pot alterar la seua absorció, a demés de disminuir la producció de l’àcid. Per tant, prendre omeprazol juntament amb algun d’estos aliments reduïx el seu efecte.

 

Finalment, ha remarcat que diluir este medicament en aigua és una altra equivocació perquè «es poden perdre les seues propietats, tot i que en xiquets a voltes no queda una altra opció».

Últimes notícies

Mor un home de 69 anys mentres es banyava a la platja de Daimús

Un home de 69 anys ha mort este diumenge a la platja de Daimús, a la Safor, després de ser rescatat de l'aigua i no superar les maniobres de reanimació practicades pel SAMU.

L’incendi de vegetació de Segart evoluciona de manera favorable i no arriba a ser forestal

Diverses dotacions del Consorci Provincial i de la Generalitat treballen esta vesprada en un incendi de vegetació a Segart, a la Calderona, que evoluciona de manera positiva i encara no s’ha convertit en incendi forestal.

Rescaten un motorista ferit d’una cuneta en un accident a Cortes de Pallás

Bombers del Consorci Provincial de València han rescatat este diumenge un motorista ferit que havia caigut al fons d’una cuneta després de xocar amb un cotxe a Cortes de Pallás. L’home ha sigut estabilitzat in situ i evacuat en helicòpter fins a l’Hospital La Fe.

Un banc de meduses obliga a alçar la bandera groga a la platja de la Goleta de Tavernes

Un banc de meduses ha causat picadures a diversos participants d’un triatló a la platja de la Goleta de Tavernes de la Valldigna i ha obligat a hissar la bandera groga i l’avís específic de meduses mentre es revisa tot el litoral del municipi.

Castelló neteja més de 115 solars municipals i privats en la campanya 2025-2026

L'Ajuntament de Castelló ha impulsat la limpiesa de més de 115 solars municipals i privats entre 2025 i 2026, exigint als propietaris que complisquen amb el manteniment obligatori dels seus terrenys.

Europa reforça la lluita contra les noves plagues agràries amb un projecte liderat també per l’IVIA

L’Institut Valencià d’Investigacions Agràries participa en PhytoPRISM, un projecte europeu de 6 milions d’euros que vol millorar la defensa dels cultius davant noves plagues i patògens, amb especial impacte en sectors clau com els cítrics valencians.

Un veí de Sevilla perd 15.000 euros en una estafa d’inversió per internet destapada des d’Altea

La CiberComandancia de la Guardia Civil i l’Àrea d’Investigació del Post Principal d’Altea han aclarit una estafa d’inversió en línia en què un veí de Sevilla ha perdut 15.000 euros.

El calcer valencià exhibix el seu lideratge a la fira Expo Riva Schuh d’Itàlia

La consellera Marián Cano ha visitat la fira Expo Riva Schuh & Garda Bags, on el 70 % de les marques espanyoles són valencianes i majoritàriament d’Elx, i ha ressaltat el paper punter del sector del calcer de la Comunitat Valenciana en els mercats internacionals.