Consells per a usar la mascareta baix la pluja i què passa si es banya

 

Durant els últims mesos, la mascareta s’ha convertit en un complement imprescindible en el nostre dia a dia i pareix que ho seguirà sent durant un llarg període de temps. És obligatori usar-la si ixes al carrer i és sancionable si no la portes.

 

No obstant això, no totes les classes de de mascareta són vàlides i fins i tot hi ha algunes que poden suposar-te una sanció econòmica. Per este motiu, cal tindre molta cura a l’hora de comprar-les, ja que no totes estan homologades i tampoc tenen el mateix efecte protector que les que sí que ho estan.

 

Ara bé, una de les grans preocupacions dels ciutadans és l’ús de les mascaretes baix la pluja. Tal com ha explicat Maria Cruz Minguillón, de l’Institut Diagnòstic Ambiental i Estudis de l’Aigua (IDAEA-CSIC) en ‘Maldita Ciencia’, «el material de les mascaretes canvia les seves propietats quan es banya i la seua capacitat de filtració es pot vore afectada. Per això és important que no es banyen».

 

«Els fabricants diuen que tires la mascareta quan estiga bruta o banyada, ja que no asseguren que els materials mantinguen l’eficàcia de filtració quan es banyen. La tendència esta tardor serà mascareta i paraigües», afegix, d’altra banda, Víctor Jiménez Cid, catedràtic del departament de Microbiologia i Parasitologia a la Universitat Complutense de Madrid i membre de la Societat Espanyola de Microbiologia.

 

Què hem de fer si es banya la mascareta?

Pepe Alcamí, viròleg de l’Institut de Salut Carlos III, també ha afirmat que eixos equips no protegixen si es mullen i que fins i tot podrien incrementar el risc d’infecció d’altres malalties. «Si una mascareta es banya per la nostra suor, respiració o saliva s’ha de tirar perquè es poden reproduir molts bacteris, i no és gens higiènic».

 

«En canvi, si es mulla per la pluja, la podem assecar i reutilitzar-la. Si una mascareta es mulla, deixa de filtrar adequadament, tant les quirúrgiques com les de tela». Per tant, si l’equip de protecció es mulla, caldrà canviar-lo com més prompte millor.

 

«Hauria de tirar-se, o rentar-se en cas que siga apta. De fet, els fabricants et diuen que quan una mascareta es mulla, o simplement s’humiteja, ha de canviar-se immediatament, encara que no hagen complert les hores d’ús, perquè la capacitat de filtració es veu deteriorada», ha explicat Carlota Martín Maestro, farmacèutica de la Farmàcia Alameda, a ‘Uppers’.

 

Com evitar que es banye?

A demés, ha advertit que «no servix qualsevol tècnica» per a evitar que la pluja filtre fins a la mascareta. «El més lògic és portar un paraigua, però mai hem de tapar-la amb les nostres mans». Segons Pepe Alcamí, per a protegir-nos del virus en un dia de plujós, «una alternativa és portar, a demés de la mascareta, un protector de classe pantalla de plàstic dels que et poses com un barret: seria el ‘paraigües’ de la mascareta».

 

Si no es disposa d’este equip de protecció, en el cas d’usar mascaretes reutilitzables en dies de pluja, caldrà portar recanvis guardats en fundes protectores, rentar la que s’ha mullat i deixar-la assecar adequadament abans de tornar a usar-la. Si es fan servir les d’un sol ús, caldrà canviar la humida o mullada per una de nova.

Últimes notícies

L’Elx, amb deu jugadors, sorprén l’Espanyol a Cornellà

L’Elx ha guanyat 1-3 l’Espanyol al RCDE Stadium malgrat jugar amb deu des del minut 6, amb doblet de Fer Niño i gol de Valera.

Deting a València el jove que buscaven per matar a colps el seu padrastre

La Policia Nacional ha detingut a València un jove de 23 anys, fugit des del 8 de setembre, acusat de matar a colps amb una mancuerna el seu padrastre al barri de Sant Isidre.

València reobri el Jardí del Túria excepte el tram del Palau de la Música

L'Ajuntament de València ha reobert el Jardí del Túria després del temporal, però manté tancat el tram del voltant del Palau de la Música per treballs de neteja i manteniment després del desbordament d'un col·lector.

Una empresa del Parc Científic d’Alacant crea una tecnologia per a blindar arxius 3D industrials

Curial, empresa vinculada al Parc Científic de la Universitat d’Alacant, ha desenvolupat una tecnologia pròpia que marca de forma indetectable cada arxiu 3D per a reforçar-ne la protecció i rastrejar possibles fugues en projectes industrials d’I+D+i.

Rescaten un voltor que havia caigut a l’aigua a l’embassament de Cirat, a Montanejos

Bombers del Consorci Provincial de Castelló han rescatat un voltor que havia caigut a l’aigua a l’embassament de Cirat, a Montanejos, i també han auxiliat un motorista accidentat en una pista forestal entre Adzaneta del Maestrat i Llucena.

Per què Aemet no activa l’avís roig per les últimes pluges a València

Aemet defensa que l’avís roig per pluges a València s’ha de limitar a episodis realment extraordinaris i que els llindars varien segons la freqüència d’estos fenòmens a cada territori.

Més de 3.200 llamps colpegen la Comunitat Valenciana en una vesprada de fortes tempestes

Les tempestes del 16 de setembre han deixat 3.258 llamps núvol-terra a la Comunitat Valenciana i fins a 113,6 l/m2 a L'Eliana, segons Meteorage i Avamet.

Condemnat a més de huit anys de presó per agredir sexualment la seua exparella a Cox

L’Audiència d’Alacant ha condemnat a huit anys i mig de presó un home per agredir sexualment la seua exparella a Cox en 2022. La sentència imposa també 16 anys i mig d’allunyament, huit de llibertat vigilada i una indemnització de 10.120 euros.