13.7 C
València
Divendres, 19 desembre, 2025

Consells per a usar la mascareta baix la pluja i què passa si es banya

 

Durant els últims mesos, la mascareta s’ha convertit en un complement imprescindible en el nostre dia a dia i pareix que ho seguirà sent durant un llarg període de temps. És obligatori usar-la si ixes al carrer i és sancionable si no la portes.

 

No obstant això, no totes les classes de de mascareta són vàlides i fins i tot hi ha algunes que poden suposar-te una sanció econòmica. Per este motiu, cal tindre molta cura a l’hora de comprar-les, ja que no totes estan homologades i tampoc tenen el mateix efecte protector que les que sí que ho estan.

 

Ara bé, una de les grans preocupacions dels ciutadans és l’ús de les mascaretes baix la pluja. Tal com ha explicat Maria Cruz Minguillón, de l’Institut Diagnòstic Ambiental i Estudis de l’Aigua (IDAEA-CSIC) en ‘Maldita Ciencia’, «el material de les mascaretes canvia les seves propietats quan es banya i la seua capacitat de filtració es pot vore afectada. Per això és important que no es banyen».

 

«Els fabricants diuen que tires la mascareta quan estiga bruta o banyada, ja que no asseguren que els materials mantinguen l’eficàcia de filtració quan es banyen. La tendència esta tardor serà mascareta i paraigües», afegix, d’altra banda, Víctor Jiménez Cid, catedràtic del departament de Microbiologia i Parasitologia a la Universitat Complutense de Madrid i membre de la Societat Espanyola de Microbiologia.

 

Què hem de fer si es banya la mascareta?

Pepe Alcamí, viròleg de l’Institut de Salut Carlos III, també ha afirmat que eixos equips no protegixen si es mullen i que fins i tot podrien incrementar el risc d’infecció d’altres malalties. «Si una mascareta es banya per la nostra suor, respiració o saliva s’ha de tirar perquè es poden reproduir molts bacteris, i no és gens higiènic».

 

«En canvi, si es mulla per la pluja, la podem assecar i reutilitzar-la. Si una mascareta es mulla, deixa de filtrar adequadament, tant les quirúrgiques com les de tela». Per tant, si l’equip de protecció es mulla, caldrà canviar-lo com més prompte millor.

 

«Hauria de tirar-se, o rentar-se en cas que siga apta. De fet, els fabricants et diuen que quan una mascareta es mulla, o simplement s’humiteja, ha de canviar-se immediatament, encara que no hagen complert les hores d’ús, perquè la capacitat de filtració es veu deteriorada», ha explicat Carlota Martín Maestro, farmacèutica de la Farmàcia Alameda, a ‘Uppers’.

 

Com evitar que es banye?

A demés, ha advertit que «no servix qualsevol tècnica» per a evitar que la pluja filtre fins a la mascareta. «El més lògic és portar un paraigua, però mai hem de tapar-la amb les nostres mans». Segons Pepe Alcamí, per a protegir-nos del virus en un dia de plujós, «una alternativa és portar, a demés de la mascareta, un protector de classe pantalla de plàstic dels que et poses com un barret: seria el ‘paraigües’ de la mascareta».

 

Si no es disposa d’este equip de protecció, en el cas d’usar mascaretes reutilitzables en dies de pluja, caldrà portar recanvis guardats en fundes protectores, rentar la que s’ha mullat i deixar-la assecar adequadament abans de tornar a usar-la. Si es fan servir les d’un sol ús, caldrà canviar la humida o mullada per una de nova.

Últimes notícies

Marcelino recalca que el Vila-real pot ser a prop, però veu difícil disputar-li la Lliga a Madrid i Barça

El tècnic, abans de mesurar-se al Barcelona, va defendre la bona ratxa en Lliga i va admetre que les eliminacions van fer mal, amb baixes i dubtes que condicionen.

El València Basket presentarà una queixa davant l’Eurolliga per insults racistes d’aficionats del Maccabi

València Basket presentarà este divendres una queixa davant l'Eurolliga per insults racistes i violència verbal patits davant Maccabi. Aportarà proves gràfiques.

Sarabia considera injust el format de la Copa del Rei

Eder Sarabia va carregar contra el sistema de la Copa del Rei pel distint nombre de partits i l'absència de sorteig pur. Va reafirmar que l'Elx anirà pel torneig.

La Generalitat demana activar com més prompte millor la comissió mixta després de la DANA

La Generalitat ha demanat al Govern activar com més prompte millor la comissió mixta per a la recuperació després de la DANA. Martínez Mus va enviar una carta al ministre per a fixar composició i funcionament i emplaça a reunir-se abans de gener.

La jutgessa de la dana rebutja citar a Rufián a petició d’una acusació

La instructora de la causa per la gestió de la dana ha denegat citar a Gabriel Rufián i als pares de la menor morta. Considera que la corda exhibida no és prova i que repetir declaracions seria injustificat i perjudicial.

El PP aprova en solitari el pressupost de la Diputació d’Alacant per a 2026: 360,8 milions

El ple ha aprovat uns comptes de 360,8 milions, quasi un 8% més que l'any anterior, amb el vot exclusiu del PP i el rebuig de PSOE, Compromís i Vox.

Barrachina veu indispensable la reunió en Moncloa i lamenta un resultat decebedor

El portaveu del Govern valencià qualifica d'imprescindible la trobada entre Juanfran Pérez Llorca i el president del Govern, però critica que a penes va haver-hi avanços i que una única petició es va atendre amb 14 mesos de retard.

Morant urgix al PP a exigir l’acta a l’alcalde de Jérica imputat per agressió sexual

Diana Morant ha urgit al PP a exigir l'acta a l'alcalde de Jérica, investigat per una denúncia d'agressió sexual a dos menors, i a expulsar-lo si no dimitix. Ha demanat explicacions a Juanfran Pérez Llorca i a Alberto Núñez Feijóo i una condemna pública inequívoca.