Consells per a usar la mascareta baix la pluja i què passa si es banya

 

Durant els últims mesos, la mascareta s’ha convertit en un complement imprescindible en el nostre dia a dia i pareix que ho seguirà sent durant un llarg període de temps. És obligatori usar-la si ixes al carrer i és sancionable si no la portes.

 

No obstant això, no totes les classes de de mascareta són vàlides i fins i tot hi ha algunes que poden suposar-te una sanció econòmica. Per este motiu, cal tindre molta cura a l’hora de comprar-les, ja que no totes estan homologades i tampoc tenen el mateix efecte protector que les que sí que ho estan.

 

Ara bé, una de les grans preocupacions dels ciutadans és l’ús de les mascaretes baix la pluja. Tal com ha explicat Maria Cruz Minguillón, de l’Institut Diagnòstic Ambiental i Estudis de l’Aigua (IDAEA-CSIC) en ‘Maldita Ciencia’, «el material de les mascaretes canvia les seves propietats quan es banya i la seua capacitat de filtració es pot vore afectada. Per això és important que no es banyen».

 

«Els fabricants diuen que tires la mascareta quan estiga bruta o banyada, ja que no asseguren que els materials mantinguen l’eficàcia de filtració quan es banyen. La tendència esta tardor serà mascareta i paraigües», afegix, d’altra banda, Víctor Jiménez Cid, catedràtic del departament de Microbiologia i Parasitologia a la Universitat Complutense de Madrid i membre de la Societat Espanyola de Microbiologia.

 

Què hem de fer si es banya la mascareta?

Pepe Alcamí, viròleg de l’Institut de Salut Carlos III, també ha afirmat que eixos equips no protegixen si es mullen i que fins i tot podrien incrementar el risc d’infecció d’altres malalties. «Si una mascareta es banya per la nostra suor, respiració o saliva s’ha de tirar perquè es poden reproduir molts bacteris, i no és gens higiènic».

 

«En canvi, si es mulla per la pluja, la podem assecar i reutilitzar-la. Si una mascareta es mulla, deixa de filtrar adequadament, tant les quirúrgiques com les de tela». Per tant, si l’equip de protecció es mulla, caldrà canviar-lo com més prompte millor.

 

«Hauria de tirar-se, o rentar-se en cas que siga apta. De fet, els fabricants et diuen que quan una mascareta es mulla, o simplement s’humiteja, ha de canviar-se immediatament, encara que no hagen complert les hores d’ús, perquè la capacitat de filtració es veu deteriorada», ha explicat Carlota Martín Maestro, farmacèutica de la Farmàcia Alameda, a ‘Uppers’.

 

Com evitar que es banye?

A demés, ha advertit que «no servix qualsevol tècnica» per a evitar que la pluja filtre fins a la mascareta. «El més lògic és portar un paraigua, però mai hem de tapar-la amb les nostres mans». Segons Pepe Alcamí, per a protegir-nos del virus en un dia de plujós, «una alternativa és portar, a demés de la mascareta, un protector de classe pantalla de plàstic dels que et poses com un barret: seria el ‘paraigües’ de la mascareta».

 

Si no es disposa d’este equip de protecció, en el cas d’usar mascaretes reutilitzables en dies de pluja, caldrà portar recanvis guardats en fundes protectores, rentar la que s’ha mullat i deixar-la assecar adequadament abans de tornar a usar-la. Si es fan servir les d’un sol ús, caldrà canviar la humida o mullada per una de nova.

Últimes notícies

La compravenda de vivendes es manté estable al juny a la Comunitat Valenciana

La compravenda de vivendes ha mantingut al juny el mateix volum que fa un any a la Comunitat Valenciana, amb 8.558 operacions, en un context de lleu repunt a Espanya després de cinc mesos de caigudes.

Cauen 77 detinguts en Espanya d’una macroxarxa de tràfic de migrants i drogues al Mediterrani

Una operació internacional ha desmantellat una de les majors xarxes de tràfic de migrants, drogues i armes al Mediterrani, amb 77 detinguts en Espanya i ramificacions en la Comunitat Valenciana.

Mor un home de 56 anys en l’incendi d’una vivenda a Alberic

Un home de 56 anys ha mort en l’incendi de la vivenda on vivia a Alberic. Altres cinc persones han sigut ateses per inhalació de fum i ansietat.

Avís groc per tronades, pedra i calor extrema en comarques de València i Castelló este divendres

Aemet ha activat per a este divendres l’avís groc per fortes tronades amb pedra a l’interior de Castelló i nord de València, i per temperatures de fins a 36 graus al litoral sud de València.

Xàfecs forts en l’interior de Castelló este dissabte i calor intensa

Este dissabte continuen els xàfecs amb tronades en l’interior nord de Castelló, que poden ser forts, amb temperatures encara molt altes al sud del golf de València.

Una pedregada forta causa danys en cotxes i vivendes a Utiel

Una tempesta amb granís de gran tamany ha causat danys materials en vehicles, teulades i arbrat a Utiel, mentres Aemet preveu que continuen les tronades fortes a l’interior de la província de València.

Denunciat per portar una persona pujades damunt del cotxe a Xàbia

La Policia Local de Xàbia ha denunciat el conductor d’un turisme per conducció temerària després de circular amb una persona pujada al sostre del vehicle, una infracció molt greu que comporta sis punts menys i multa econòmica.

Fortes tempestes amb granís de fins a 3 cm al nord interior de València

El nord interior de la província de València ha registrat esta vesprada tempestes fortes amb granís de fins a 3 centímetres i avís taronja activat per Aemet, especialment a la zona d’Utiel i el Rincón de Ademuz.
FILMOTECA D'ESTIU