13.2 C
València
Dimecres, 17 desembre, 2025

El mur d’afusellament d’Espanya de Paterna serà declarat Lloc de la Memòria de la Comunitat

El conegut com a ‘Mur d’afusellament d’Espanya’ de Paterna, el lloc on van ser afusellades 2.238 persones procedents de 191 pobles de la Comunitat Valenciana i d’altres 60 municipis espanyols, serà declarat Lloc de la Memòria de la Comunitat Valenciana.

Així ho ha anunciat hui el Tinent Alcalde de Protecció a les Persones, Participació i Ocupació i president del Consell de Recuperació de la Memòria Històrica, Julio Fernández després de la resolució de la Conselleria de Participació, Transparència, Cooperació i Qualitat Democràtica publicada en el DOGV per la qual s’incoa expedient per a la declaració d’aquest mur d’afusellament, oficialment denominat El Terrer, com a Lloc de la Memòria de la Comunitat Valenciana i la seua inscripció en el catàleg de llocs i itineraris de la memòria democràtica de la Comunitat.


Fernández ha mostrat la seua satisfacció per aquest reconeixement “que simbolitza la dignificació d’aquest enclavament necessari per a no oblidar i que és el resultat de tot el treball dut a terme per l’Ajuntament de Paterna, la Conselleria i les famílies de les víctimes per a la preservació de la memòria democràtica i la consolidació de valors com la llibertat, el respecte i la tolerància”.


“Aquesta declaració constitueix un pas més en la protecció, posada en valor i preservació d’aquest espai i un reconeixement a la dignitat de les persones allí assassinades i dels seus familiars”, ha afirmat Fernández al mateix temps que ha agraït “la sensibilitat i implicació de la consellera de Qualitat Democràtica, Rosa Pérez Garijo amb aquest lloc tan important per a la memòria col·lectiva de la lluita dels valencians pels drets i llibertats democràtiques”.


Així mateix, Julio Fernández també ha volgut destacar el ferri compromís de l’executiu socialista amb la recuperació de la memòria democràtica i en aquest sentit ha destacat que “des de 2015 hem obert més de 20 fosses comunes del cementeri municipal de Paterna i hem recuperat més de 1.000 restes de víctimes del franquisme”.


De la mateixa manera, ha recordat entre altres actuacions municipals que, en 2017, des del consistori van crear el Consell de Memòria Democràtica i l’Oficina de Memòria Democràtica i es van adherir a la Xarxa de Municipis per la posada en Valor de la memòria històrica i en 2019 van construir un Mausoleu en la fossa 113.


Finalment, ha subratllat que l’Ajuntament de Paterna està tramitant una modificació del PGOU per a incloure, en el Catàleg municipal de Béns i Espais Protegits com a Bé de Rellevància Local, la Paredassa d’Espanya, el Camí de la Sang i les fosses comunes del cementeri de Paterna.

Últimes notícies

Montero demana mantindre els peus en la terra abans de visitar al Maccabi

L'escorta dominicà va subratllar l'exigència de l'Eurolliga després de véncer a Olympiacos i situar-se segon amb 11 triomfs en 16 jornades. Va demanar focus i intensitat per a competir a Tel Aviv.

Bellver estrena una sala 360é immersiva que convertix l’oceà en experiència

Bellver Blue Tech Zone ha obert amb The Rhythm of the Ocean Vortex, una creació de Desilence amb música de Suzanne Ciani que submergix al públic en 360é amb sòl immersiu. Amb 66 milions de píxels i resolució 11K, el recinte busca entrar en el circuit internacional de l'art digital.

Les pluges han deixat 30,6 l/m² en quatre hores a Anna i mantenen l’avís groc en la Comunitat Valenciana

L'episodi de precipitacions ha deixat el major acumulat a Anna i ha obligat a intervencions puntuals de sanejament de façanes a la província de València. Aemet ha assenyalat ruixats irregulars hui i una millora progressiva demà

València rebrà 2026 amb un castell de focs des de la Ciutat de les Arts

València celebrarà la Nit de cap d'any amb un castell de 9 minuts en la Ciutat dels Ciències i un tret de 90 segons des de la terrassa de l'Ajuntament, coordinats per GPS.

El València aprova els comptes i un pressupost de 102,17 milions amb el corró accionarial de Lim

La junta va validar per àmplia majoria un pressupost equilibrat de 102,17 milions i va reelegir al consell i a l'auditor. No van prosperar canvis estatutaris ni la reducció del nombre de consellers.

Susana Camarero defén que el Consell protegix les víctimes i fixa vivenda, ocupació i joventut com a eixos

La vicepresidenta primera ha arrancat en Les Corts l'exposició del pla del Consell i ha reivindicat que la igualtat es traduïx en servicis i protecció. L'oposició ha demanat la seua dimissió per la gestió de la dana de 2024 i ha qüestionat l'execució en vivenda i les polítiques d'igualtat.

Jardins i un gratacel per a redissenyar la Marina de València i l’entorn de l’Edifici del Rellotge

L'Ajuntament i l'Autoritat Portuària han presentat la urbanització de l'entorn de l'Edifici del Rellotge i activen els tràmits per a una torre de 108 metres. Les obres dels jardins arrancaran després de la demolició de l'antic Edifici de la Copa per a millorar la connexió ciutat-port.

Solís va revelar converses per a una compensació pel documental de Vinícius

El València va revelar que negocia amb Conspiraçao Films i Netflix un acord extrajudicial amb compensació per la imatge del club en el documental Balla, Vini. La demanda per atemptat a l'honor va seguir el seu curs i el club va confiar en una resolució favorable.