Europa ho aclareix: Fins quan haurem de portar mascareta?

 

Esta setmana es complia un dels objectius principals d’Espanya per lluitar contra la pandèmia: per primera vegada, el nombre de vacunats al país era superior al nombre d’infectats oficials de coronavirus. Este fet no fa més que recordar-nos que s’acosta el principi de la fi de la pandèmia, i només la vacunació massiva farà que tornem a la nostra vida normal.

Si bé és cert que les vacunes són la clara solució per arribar a la immunitat de grup, molts científics i experts ja han assegurat que les mesures de seguretat –distància, rentada de mans amb gel i mascareta- continuaran a les nostres vides molts mesos més. Així, la gran pregunta ara és quan ens podrem treure este complement que forma part de les nostres vides des de fa més d’un any.

Este dimecres, el Centre Europeu per a la Prevenció i Control de Malalties (ECDC) ha donat una pista sobre quines persones podran ser les primeres a desfer-se de les mascaretes en un informe on s’avalua l’impacte de la vacunació. Encara que es parla de continuar mantenint la distància i les mascaretes, l’informe presenta algunes situacions on una persona puga deixar de complir alguna d’estes dos mesures.

En quins possibles escenaris ens podrem desprendre de la mascareta?

En concret, l’ECDC planteja tres possibles escenaris en els quals les persones podrien trencar la distància de seguretat o desprendre’s de la mascareta. Els possibles escenaris són els següents:

Per començar, si un grup de persones completament vacunades es reuneix amb un altre grup també completament immunitzat, independentment de les seues edats, es podran treure la mascareta o reduir la distància de seguretat. Este és el punt més segur, ja que parlem d’una immunització completa en esta mena de reunions.

Un altre exemple seria quan una o més persones joves o de mitjana edat d’una mateixa bombolla, les quals no estarien vacunades, es reuneixen amb una persona amb la pauta de vacunació completa i, per tant, immunitzada. En esta ocasió també podríem treure’ns la mascareta.

Per últim, també podríem deixar les mascaretes a una banda quan una persona jove i amb la pauta de vacunació completa es reunisca amb una o més persones d’una bombolla no vacunades.

Estes mesures s’han mostrat efectives en altres països amb una alta població immunitzada, com Israel o el Regne Unit. En estos territoris s’estan començant a desprendre de la mascareta a l’aire lliure i esta nova mesura no ha tingut cap impacte en les hospitalitzacions o el nombre de contagis, fet que demostra que les vacunes funcionen i només amb elles podrem tornar a una normalitat que s’assemblarà molt a la que teníem fa poc més d’un any.

Últimes notícies

Metrovalencia guanya usuaris en juliol mentre el TRAM d’Alacant retrocedix

Metrovalencia ha transportat 6,6 milions de persones en juliol, un 6,22 % més que en 2025, mentres que el TRAM d’Alacant ha baixat fins a 1,7 milions, un 2,48 % menys. El TRAM de Castelló ha crescut un 9,63 % fins als 242.180 viatgers.

Riazor celebra el retorn del Dépor a Primera en l’estrena d’Anselmi amb l’Elche

El Deportivo torna a Primera huit anys després davant un Elche que inicia el projecte de Martín Anselmi, encara amb la plantilla per tancar.

El Levante inscriu Ryan, Mandi i Tunde per a debutar hui en Lliga davant l’Espanyol

El Levante ha aconseguit inscriure a temps Matt Ryan, Aïssa Mandi i Kareem Tunde per a poder jugar esta vesprada al camp de l’Espanyol en l’estrena de Lliga, amb només 15 jugadors del primer equip disponibles.

Els Centres Dona atenen més de 7.000 víctimes en mig any i creixen un 18%

La Xarxa de Centres Dona de la Generalitat ha atés 7.093 dones en el primer semestre de 2026, quasi 1.100 més que un any abans, amb un augment de recursos, professionals i nous centres especialitzats.

Anselmi afronta el debut de LALIGA amb il·lusió i moltes ganes de competir

L’entrenador de l’Elche, Martín Anselmi, assegura que l’equip arriba al debut a LALIGA davant el Deportivo de La Coruña amb il·lusió, entusiasme i voluntat de competir després d’una llarga pretemporada.

El Valencia Basket arranca la pretemporada de Xavi Albert condicionat per les seleccions

El Valencia Basket, vigent campió de la Liga Endesa, inicia esta setmana la pretemporada del nou projecte de Xavi Albert, marcat per moltes novetats en la plantilla i per les absències dels internacionals per les finestres FIBA.

Gran revolució en l’onze del València en l’estrena de Lliga

El València afrontarà el debut de Lliga contra el Celta amb entre cinc i huit canvis respecte a l’estrena de la passada temporada, inclòs un nou sistema tàctic.

El Museu Faller completa la col·lecció infantil amb el ninot indultat de 1969

El Museu Faller de València ha localitzat el ninot infantil indultat de 1969, 'Tot és cant', desaparegut des dels anys 90, i ha iniciat el procés per a restaurar-lo i exposar-lo de nou.