La família del metge valencià del SAMU mort per coronavirus: «Va ser abandonat a la seua sort»

Ejemplo de shortcode con estilo
Vicente José, el metge del SAMU valencià mort per coronavirus | Cedida   La família de Vicente José, el metge valencià del SAMU mort per coronavirus, s’ha querellat contra la consellera de Sanitat Universal i Salut Pública, Ana Barceló, per la seua mort, ja que considera que «va ser abandonat absolutament a la seua sort», […]
Vicente José, el metge del SAMU valencià mort per coronavirus

Vicente José, el metge del SAMU valencià mort per coronavirus | Cedida

 

La família de Vicente José, el metge valencià del SAMU mort per coronavirus, s’ha querellat contra la consellera de Sanitat Universal i Salut Pública, Ana Barceló, per la seua mort, ja que considera que «va ser abandonat absolutament a la seua sort», no se li van fer les proves de detecció fins que no va ingressar en un hospital privat a pesar de presentar símptomes i no se li va facilitar el material de protecció adequat mentres va estar treballant.

 

La vídua, presidenta de l’Associació Plataforma d’Afectats pel coronavirus COVID-19 en el territori valencià, ha presentat la querella davant la Sala civil i Penal del Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana (TSJCV) i ha sol·licitat que s’òbriga una investigació i es prenga declaració a la consellera i a diferents testimonis.

 

«Sense protecció, informació, ni formació»

Segons arreplega la querella, la víctima, també oftalmòleg, va treballar des del mes de febrer d’enguany, quan es va començar a estendre el coronavirus pel territori valencià, «sense cap classe de mesura de protecció, sense informació ni cap formació».

 

En concret, el facultatiu va fer les seues guàrdies de SAMU en febrer i març en les localitats valencianes de l’Alcúdia, en la Ribera, i Llíria, en el Camp de Túria. Va començar a tindre símptomes de la malaltia el 10 de març, amb febre. Abans, se li va enviar via intranet un full informatiu sobre com posar-se i llevar-se un vestit EPI.

 

En relació amb la resta de material per a fer front a la COVID-19, per exemple les màscares, s’arreplega en el text de denúncia que hi havia alguna quirúrgica FFP3 per a ús individual a compartir entre el personal, mentres que les FFP2 es reservaven per a l’infermer i una altra per al metge «només per a usar en cas extrem». En l’hospital no hi havia màscares per als pacients, pel que funcionaven amb només la quirúrgica, «que no protegix».

 

Tampoc disposaven en eixos moments d’ulleres: «Deien que les portarien. Les ulleres estaven dins del paquet de l’EPI i no les havies d’agarrar si no gastaves el vestit», arreplega la querella. D’EPI, hi havia només tres i per a utilitzar en cas extrem —un per al metge, un altre per a l’infermer i un altre per al tècnic— i si es gastava calia justificar-ho. «Eixa situació es va mantindre fins al dia 10 de març», s’exposa.

 

Sense ventilació de l’espai

A més, les condicions de ventilació de les bases en les que va estar ocupat la víctima, «són precàries»: «Habitacles xicotets sense ventilació i llocs a on fàcilment es poden contagiar, descansen al mateix temps un metge, un infermer i un conductor-tècnic de transport sanitari. De fet, la base de l’Alcúdia va haver de ser tancada i desinfectada, posada en quarantena i finalment traslladada a un altre local que complira millors condicions de salubritat per als treballadors.

 

El metge que va rellevar el 10 de març a la víctima també va donar positiu en coronavirus, a demés d’un altre infermer del SAMU de Llíria. L’11 de març, la dona i els seus fills, també metges, van tocar al telèfon de Conselleria habilitat per a estos casos i no van conseguir establir contacte perquè sempre comunicava. Davant d’esta circumstància, van avisar a una companya del CICU i la seua resposta va ser que no complia els criteris d’infecció.

 

L’endemà, la víctima va acudir al metge de capçalera, que sí que va considerar que complia amb eixos criteris, i li va tramitar una sol·licitud a Salut Pública per a que se li fera la prova de la COVID-19. «Amb l’excusa de què estaven molt saturats, els van dir que se n’anara a casa i que personal de la Conselleria es desplaçaria allí per a fer-li el test, una cosa que no es va arribar a fer en cap moment ni se’ls va avisar per a fer cap actuació», s’indica en la querella.

 

Amb l’empitjorament dels símptomes, van acudir a un hospital privat a on se li va practicar el test, radiografia i analítica i va donar positiu en coronavirus. L’endemà, la dona va cridar al seu treball —també empleada del SAMU— i Sanitat li va dir que es quedara en casa, que anirien a fer-li la prova a ella. «I encara continuen esperant», critiquen.

 

Ingressat i amb parades cardíaques

Als dies, la víctima va ser ingressada en l’hospital amb una afecció pulmonar, dispnea. El 24 de març el pacient va empitjorar i se li va baixar a l’UCI, a on el van intubar. En eixe moment, va patir dos parades cardíaques i va quedar connectat a un respirador amb constants relativament estables. Al cap de pocs dies, finalment va morir. La causa principal de la mort, segons consta en el certificat de defunció, va ser la pneumònia per COVID-19.

 

En la querella s’exposa: «En cap moment Vicente va ser atés per la Conselleria i els seus servicis, no se li va fer cap test, no va ser informat sobre les mesures de protecció a seguir, no se li va facilitar cap equip de protecció, va ser abandonat absolutament a la seua sort i iniciativa dels seus familiars. En el SAMU només existia una màscara per al seu equip».

 

Els lletrats de la vídua contemplen que entre les competències de Sanitat està la d’«organitzar i tutelar la salut individual i col·lectiva a través de les prestacions, servicis i mesures preventives necessàries», amb el que entenen que és «l’última responsable» del que ha passat en este cas. «Vicente va ser víctima directa de la falta de material de protecció en l’exercici de la seua professió com a metge del SAMU i víctima de la falta d’assistència mèdica per part de la Conselleria, de la que l’última responsable és la consellera», s’afegix.

Últimes notícies

Deu detinguts per incitar disturbis vinculats a Blocus: tres a Valencia

Deu jóvens, quatre menors, han sigut detinguts en 24 hores per incitar disturbis vinculats a Blocus. Tres arrestos s’han practicat a la província de Valencia.

L’Atlético busca pressionar el lideratge al camp del Levante

L’Atlético visita el Levante este dissabte amb sis victòries consecutives i la mirada posada en el lideratge. Julián Alvarez arriba en ratxa golejadora.

Puente revela 170 incidències del sistema LZB durant 2026 i defensa la seua seguretat després de l’accident d’Urda

La tragèdia deixa 69 morts i 13 víctimes identificades, mentre 39 ferits continuen hospitalitzats a Castella-la Manxa, 17 d'ells en unitats de cures intensives

València aprova un pressupost de 1.361 milions per a 2027

El govern municipal de València ha aprovat el projecte de pressupost de 2027, un 8,8 % superior al de l’exercici actual. L’oposició l’ha rebutjat.

La dana de 2024 suma 234 víctimes mortals en la causa judicial

La jutgessa de Catarroja ha elevat a 234 el recompte oficial de víctimes mortals de la dana del 29 d’octubre de 2024. L’últim cas reconegut és el d’un home de Paiporta que va morir després d’una infecció bacteriana.

Castelló proposa 246,7 milions per als comptes provincials de 2027

La Diputació de Castelló debatrà el 3 de novembre un pressupost de 246.698.267,01 euros per a 2027, amb inversions en seguretat, serveis i infraestructures.

El Govern estudia tancar temporalment l’AVE Madrid-Barcelona per a accelerar les obres de renovació

Óscar Puente reconeix que Transports valora suspendre la circulació durant un o dos anys per a reduir els terminis de les obres, encara que no hi ha cap decisió definitiva

Catalá recomana evitar demà el centre de València davant els disturbis

L’alcaldessa ha anunciat que duplicarà els efectius policials este dissabte i ha recomanat a veïns i turistes que eviten el centre de València.