10.2 C
València
Dissabte, 17 gener, 2026

La família del metge valencià del SAMU mort per coronavirus: «Va ser abandonat a la seua sort»

Vicente José, el metge del SAMU valencià mort per coronavirus

Vicente José, el metge del SAMU valencià mort per coronavirus | Cedida

 

La família de Vicente José, el metge valencià del SAMU mort per coronavirus, s’ha querellat contra la consellera de Sanitat Universal i Salut Pública, Ana Barceló, per la seua mort, ja que considera que «va ser abandonat absolutament a la seua sort», no se li van fer les proves de detecció fins que no va ingressar en un hospital privat a pesar de presentar símptomes i no se li va facilitar el material de protecció adequat mentres va estar treballant.

 

La vídua, presidenta de l’Associació Plataforma d’Afectats pel coronavirus COVID-19 en el territori valencià, ha presentat la querella davant la Sala civil i Penal del Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana (TSJCV) i ha sol·licitat que s’òbriga una investigació i es prenga declaració a la consellera i a diferents testimonis.

 

«Sense protecció, informació, ni formació»

Segons arreplega la querella, la víctima, també oftalmòleg, va treballar des del mes de febrer d’enguany, quan es va començar a estendre el coronavirus pel territori valencià, «sense cap classe de mesura de protecció, sense informació ni cap formació».

 

En concret, el facultatiu va fer les seues guàrdies de SAMU en febrer i març en les localitats valencianes de l’Alcúdia, en la Ribera, i Llíria, en el Camp de Túria. Va començar a tindre símptomes de la malaltia el 10 de març, amb febre. Abans, se li va enviar via intranet un full informatiu sobre com posar-se i llevar-se un vestit EPI.

 

En relació amb la resta de material per a fer front a la COVID-19, per exemple les màscares, s’arreplega en el text de denúncia que hi havia alguna quirúrgica FFP3 per a ús individual a compartir entre el personal, mentres que les FFP2 es reservaven per a l’infermer i una altra per al metge «només per a usar en cas extrem». En l’hospital no hi havia màscares per als pacients, pel que funcionaven amb només la quirúrgica, «que no protegix».

 

Tampoc disposaven en eixos moments d’ulleres: «Deien que les portarien. Les ulleres estaven dins del paquet de l’EPI i no les havies d’agarrar si no gastaves el vestit», arreplega la querella. D’EPI, hi havia només tres i per a utilitzar en cas extrem —un per al metge, un altre per a l’infermer i un altre per al tècnic— i si es gastava calia justificar-ho. «Eixa situació es va mantindre fins al dia 10 de març», s’exposa.

 

Sense ventilació de l’espai

A més, les condicions de ventilació de les bases en les que va estar ocupat la víctima, «són precàries»: «Habitacles xicotets sense ventilació i llocs a on fàcilment es poden contagiar, descansen al mateix temps un metge, un infermer i un conductor-tècnic de transport sanitari. De fet, la base de l’Alcúdia va haver de ser tancada i desinfectada, posada en quarantena i finalment traslladada a un altre local que complira millors condicions de salubritat per als treballadors.

 

El metge que va rellevar el 10 de març a la víctima també va donar positiu en coronavirus, a demés d’un altre infermer del SAMU de Llíria. L’11 de març, la dona i els seus fills, també metges, van tocar al telèfon de Conselleria habilitat per a estos casos i no van conseguir establir contacte perquè sempre comunicava. Davant d’esta circumstància, van avisar a una companya del CICU i la seua resposta va ser que no complia els criteris d’infecció.

 

L’endemà, la víctima va acudir al metge de capçalera, que sí que va considerar que complia amb eixos criteris, i li va tramitar una sol·licitud a Salut Pública per a que se li fera la prova de la COVID-19. «Amb l’excusa de què estaven molt saturats, els van dir que se n’anara a casa i que personal de la Conselleria es desplaçaria allí per a fer-li el test, una cosa que no es va arribar a fer en cap moment ni se’ls va avisar per a fer cap actuació», s’indica en la querella.

 

Amb l’empitjorament dels símptomes, van acudir a un hospital privat a on se li va practicar el test, radiografia i analítica i va donar positiu en coronavirus. L’endemà, la dona va cridar al seu treball —també empleada del SAMU— i Sanitat li va dir que es quedara en casa, que anirien a fer-li la prova a ella. «I encara continuen esperant», critiquen.

 

Ingressat i amb parades cardíaques

Als dies, la víctima va ser ingressada en l’hospital amb una afecció pulmonar, dispnea. El 24 de març el pacient va empitjorar i se li va baixar a l’UCI, a on el van intubar. En eixe moment, va patir dos parades cardíaques i va quedar connectat a un respirador amb constants relativament estables. Al cap de pocs dies, finalment va morir. La causa principal de la mort, segons consta en el certificat de defunció, va ser la pneumònia per COVID-19.

 

En la querella s’exposa: «En cap moment Vicente va ser atés per la Conselleria i els seus servicis, no se li va fer cap test, no va ser informat sobre les mesures de protecció a seguir, no se li va facilitar cap equip de protecció, va ser abandonat absolutament a la seua sort i iniciativa dels seus familiars. En el SAMU només existia una màscara per al seu equip».

 

Els lletrats de la vídua contemplen que entre les competències de Sanitat està la d’«organitzar i tutelar la salut individual i col·lectiva a través de les prestacions, servicis i mesures preventives necessàries», amb el que entenen que és «l’última responsable» del que ha passat en este cas. «Vicente va ser víctima directa de la falta de material de protecció en l’exercici de la seua professió com a metge del SAMU i víctima de la falta d’assistència mèdica per part de la Conselleria, de la que l’última responsable és la consellera», s’afegix.

Últimes notícies

Ruibal i Fornals firmen el 2-0 que aferma al Betis a Europa davant un rival directe

El Betis va guanyar 2-0 al Vila-real amb gols d'Aitor Ruibal i Pablo Fornals. S'aferma en llocs europeus i retalla a 9 punts en la baralla per la 'Champions'.

Empat sense gols al descans entre Betis i Vila-real en La Cartoixa

Betis i Vila-real marxen al descans amb 0-0 en La Cartoixa. Domini local i dos ocasions clares, de Mikautadze i Marc Roca, resoltes pels porters.

Busquen per mar i aire a un veler perdut entre Gandia i Guardamar del Segura

Salvament Marítim porta dos dies buscant a un veler de 9 metres amb un únic tripulant entre Gandia i Guardamar. L'última referència ho va situar a l'altura de Benidorm.

Detingut a Xàtiva l’autor de l’atropellament de la Ronda Nord de València

La Guàrdia Civil ha arrestat a Xàtiva al jove que va atropellar en 2024 a un xiquet en la Ronda Nord de València i va fugir. Tenia tres requisitòries i va incomplir una mesura judicial.

Cau a Xàtiva l’autor de l’atropellament de la Ronda Nord: tenia tres ordes d’ingrés a la presó

La Guàrdia Civil ha detingut a Xàtiva al jove que va atropellar en 2024 a un xiquet en la Ronda Nord de València i va fugir. Tenia tres requisitòries i va infringir mesures.

Felipe Orts arriba en el seu millor moment i somia amb el podi a Benidorm

Felipe Orts afronta la Copa del Món de Benidorm en el seu millor moment i es marca el podi com a somni realista malgrat l'alt nivell i la presència de Van der Poel. Sofía Rodríguez aspira a un top 15 davant les grans favorites.

Les temperatures han baixat en la Comunitat Valenciana i les màximes s’han quedat en 15 graus

El descens tèrmic ha deixat les màximes en 15 graus a Rojales i Orihuela, per davall dels 19 del divendres a Pego. El diumenge baixaran les mínimes i les màximes seran similars.

Manifestació a Llíria contra la planta de biometà i per energies segures

Veïns de Llíria han protestat contra la macroplanta de biometà i han reclamat alternatives més netes, segures i sostenibles per a la comarca.