La Generalitat comença a analitzar dades mòbils per a frenar el coronavirus

Imagen de unas manos tecleando un teléfono móvil

Les dades són totalment anònimes | València Diari

 

La Generalitat preveu disposar esta setmana de les primeres conclusions fruit de l’anàlisi de les dades de mobilitat que, en el marc d’un projecte pilot, s’estan recaptant de les tres principals operadores de telefonia mòbil del país, per a avaluar l’impacte de les mesures de confinament en l’expansió del coronavirus.

 

Segons ha explicat la directora general d’Anàlisi i Polítiques Públiques de la Generalitat, Ana Berenguer, estes dades seran analitzades per un equip mixt, integrat per científics i investigadors i també per tècnics de la Generalitat, que s’està conformant amb l’objectiu de desenvolupar models epidemiològics més precisos.

 

Es desconeix si les dades es faran públiques

«Esperem començar esta mateixa setmana amb l’anàlisi de les dades i tindre les primeres conclusions», explica la directora general, qui desconeix si el resultat d’estes anàlisis es farà públic o no, «és una cosa que hem de discutir amb el Govern i amb les operadores de telefonia».

 

El que es pretén és utilitzar ferramentes d’anàlisis sofisticades per a «augmentar el coneixement del coronavirus a través de les dades que aporten les operadores de telefonia mòbil. Com ens movem o com deixem de moure’ns».

 

Les dades són totalment anònimes

Es tracta, apunta Berenguer, de dades totalment anònimes i agregades. Les empreses de telefonia complixen amb els mètodes d’anonimització i les dades, a demés, s’agreguen a un nivell de densitat demogràfica que permet que no siga possible identificar als ciutadans.

 

«Amb eixes dades, no sabem qui està infectat o no, sinó que ens servixen per a observar la mobilitat de la ciutadania i analitzar l’impacte de l’estat d’alarma. Pararem la pandèmia en la mesura en la que siguem capaces de detindre la taxa de contagis», explica.

 

Permet entendre si les mesures de contenció són efectives

Una de les promotores d’esta iniciativa és l’enginyera alacantina Nuria Oliver, doctora pel Media Lab de l’Institut Tecnològic de Massachusetts (MIT) i especialista en intel·ligència artificial i ‘big data’ aplicat a iniciatives de benestar social.

 

Oliver explica que «hi ha un moviment a nivell mundial orientat a l’exploració d’esta classe d’informació captada per la xarxa de telefonia mòbil per a ajudar-nos a entendre com d’efectives estan sent les mesures de contenció, fer models epidemiològics més precisos que incorporen informació de mobilitat real i la detecció de possibles focus d’infecció».

 

«Està passant en països europeus, com Bèlgica, a on ja s’està començant a manejar esta informació en la presa de decisions», ha assenyalat l’experta.

Últimes notícies

Lesió de Bigas i De Santiago complica la pretemporada de l’Elx

Pedro Bigas i Yago de Santiago encara no han jugat cap minut amb l’Elx en esta pretemporada per problemes físics. Altres jugadors com Adam Boayar, Matías Dituro i Abiel Osorio també continuen fora de combat per lesió o tràmits burocràtics.

El Consell retreu al PSPV la precarietat del servici de bombers forestals en época del Botànic

La Generalitat ha acusat el PSPV-PSOE de cinisme polític i d’haver precaritzat el servici de bombers forestals durant els governs del Botànic, després que els socialistes denunciaran que el Consell del PP no va executar el 21 % del pressupost de contractació de 2025. L’Executiu actual defensa que ha impulsat la major transformació de la SGISE, amb més unitats operatives tot l’any i un augment de la plantilla.

Els bombers continuen refrescant Tales i Eslida després de l’incendi de la Vall d’Uixó

Cinc unitats de Bombers Forestals i diversos efectius del Consorci de Castelló treballen hui en la fase de refresc de l’incendi de la Vall d’Uixó, amb especial vigilància a Tales i Eslida després de cremar 9.568 hectàrees.

Nou dispositiu psicològic immediat per a emergències de la DANA a la Comunitat Valenciana

La Generalitat i les associacions de víctimes de la DANA impulsaran un dispositiu d’intervenció psicològica immediata dins del sistema públic valencià i un programa de formació per a municipis, escoles i serveis socials.

Un nou xip fotònic valencià multiplica tasques per a comunicacions i IA

Investigadors de la UPV han contribuït a un processador fotònic programable capaç de fer diverses funcions alhora en un únic xip, clau per a futures xarxes de comunicacions, centres de dades i aplicacions d’intel·ligència artificial.

Carlos Espí s’acomiada del Llevant rumb al Real Madrid

El davanter valencià Carlos Espí ha fet públic el seu acomiadament del Llevant UD en un emotiu missatge a les xarxes socials després del seu traspàs al Real Madrid, agraint el suport rebut i assegurant que se'n va amb la tranquil·litat d'haver-ho donat tot pel club granota.

El PSPV acusa el Consell de deixar sense gastar un 21% per a bombers forestals

El PSPV-PSOE denuncia que el Consell del PP ha deixat sense executar el 21% del pressupost de 2025 per a contractar bombers forestals i critica que la plantilla de la SGISE només ha crescut en dos efectius, de 889 a 891.

Tots els hospitals públics valencians operen els casos més greus abans de 30 dies

Els 27 hospitals públics de la Comunitat Valenciana han aconseguit operar els pacients de màxima prioritat abans d un mes i reduir a la mitat els malalts en espera per a cirurgia urgent respecte de 2023.
FILMOTECA D'ESTIU