16.7 C
València
Dilluns, 26 gener, 2026

La Generalitat comença a analitzar dades mòbils per a frenar el coronavirus

Imagen de unas manos tecleando un teléfono móvil

Les dades són totalment anònimes | València Diari

 

La Generalitat preveu disposar esta setmana de les primeres conclusions fruit de l’anàlisi de les dades de mobilitat que, en el marc d’un projecte pilot, s’estan recaptant de les tres principals operadores de telefonia mòbil del país, per a avaluar l’impacte de les mesures de confinament en l’expansió del coronavirus.

 

Segons ha explicat la directora general d’Anàlisi i Polítiques Públiques de la Generalitat, Ana Berenguer, estes dades seran analitzades per un equip mixt, integrat per científics i investigadors i també per tècnics de la Generalitat, que s’està conformant amb l’objectiu de desenvolupar models epidemiològics més precisos.

 

Es desconeix si les dades es faran públiques

«Esperem començar esta mateixa setmana amb l’anàlisi de les dades i tindre les primeres conclusions», explica la directora general, qui desconeix si el resultat d’estes anàlisis es farà públic o no, «és una cosa que hem de discutir amb el Govern i amb les operadores de telefonia».

 

El que es pretén és utilitzar ferramentes d’anàlisis sofisticades per a «augmentar el coneixement del coronavirus a través de les dades que aporten les operadores de telefonia mòbil. Com ens movem o com deixem de moure’ns».

 

Les dades són totalment anònimes

Es tracta, apunta Berenguer, de dades totalment anònimes i agregades. Les empreses de telefonia complixen amb els mètodes d’anonimització i les dades, a demés, s’agreguen a un nivell de densitat demogràfica que permet que no siga possible identificar als ciutadans.

 

«Amb eixes dades, no sabem qui està infectat o no, sinó que ens servixen per a observar la mobilitat de la ciutadania i analitzar l’impacte de l’estat d’alarma. Pararem la pandèmia en la mesura en la que siguem capaces de detindre la taxa de contagis», explica.

 

Permet entendre si les mesures de contenció són efectives

Una de les promotores d’esta iniciativa és l’enginyera alacantina Nuria Oliver, doctora pel Media Lab de l’Institut Tecnològic de Massachusetts (MIT) i especialista en intel·ligència artificial i ‘big data’ aplicat a iniciatives de benestar social.

 

Oliver explica que «hi ha un moviment a nivell mundial orientat a l’exploració d’esta classe d’informació captada per la xarxa de telefonia mòbil per a ajudar-nos a entendre com d’efectives estan sent les mesures de contenció, fer models epidemiològics més precisos que incorporen informació de mobilitat real i la detecció de possibles focus d’infecció».

 

«Està passant en països europeus, com Bèlgica, a on ja s’està començant a manejar esta informació en la presa de decisions», ha assenyalat l’experta.

Últimes notícies

La jutgessa de la dana cita a tres escortes de Mazón com a testimonis el 9 de febrer

La instructora de la causa sobre la gestió de la dana ha citat a tres escortes del llavors president Carlos Mazón per al 9 de febrer. També ha fixat les testificals d'Avelino Mascarell i de dos comandaments de la UME a inicis de març.

Els amos de Serra Gelada demanen executar la sentència que obliga a Benidorm a pagar 350 milions

Els propietaris del APR-7 de Serra Gelada han demanat l'execució de la sentència que obliga a Benidorm a pagar 350 milions, xifra que amb interessos ascendix a 352,6 milions. Reclamen execució immediata i alerten que la demora encarix el deute.

Carbonell admet pressió d’amfitrió i tractarà de trencar el malefici en la Copa

Enric Carbonell, director general del València Basket, va admetre la pressió extra de ser amfitrió en la Copa del Rei que es disputarà en el Roig Arena. Després del sorteig, l'equip va quedar aparellat amb el Joventut en quarts el dijous 19.

Els metges reprenen les protestes per a demanar jornada de 35 hores, topalls d’agenda i menys pacients

Els metges han représ concentracions davant la Conselleria de Sanitat per a exigir jornada de 35 hores de dilluns a divendres, topar agendes i limitar pacients. També demanen reforços en urgències i claredat en la productivitat variable.

Benavent sosté que els treballadors zombi eren altres i que ell sí que treballava

Marcos Benavent ha assegurat que no és un 'treballador zombi' i que 'clar que treballava' a l'inici del juí del cas Imelsa. S'enfronta a 6 anys i 6 mesos de presó, mentres les defenses discutixen nul·litats i prescripció.

Pérez Llorca i Barrachina han acordat reforçar la col·laboració per a l’aigua i la sanitat a Castelló

El president de la Generalitat i la presidenta de la Diputació han alineat prioritats per a accelerar el nou Hospital General, garantir el subministrament d'aigua i ordenar infraestructures. El full de ruta inclou incentius al sector ramader jove i la recatalogació de carreteres per a municipis xicotets.

El detingut per la mort del menor a Sueca passarà a disposició judicial el dimarts

L'home que es va entregar a Sueca per la mort d'un menor de 13 anys serà presentat davant el jutge el dimarts. L'autòpsia i totes les hipòtesis continuen obertes.

Camarero demana defendre a Europa el taulell de Castelló per a protegir l’ocupació

Susana Camarero ha reclamat al Govern que s'alie amb Castelló i defenga a Europa al sector tauleller davant la directiva d'emissions, pel seu impacte en costos, competitivitat i ocupació.