La Generalitat comença a analitzar dades mòbils per a frenar el coronavirus

Imagen de unas manos tecleando un teléfono móvil

Les dades són totalment anònimes | València Diari

 

La Generalitat preveu disposar esta setmana de les primeres conclusions fruit de l’anàlisi de les dades de mobilitat que, en el marc d’un projecte pilot, s’estan recaptant de les tres principals operadores de telefonia mòbil del país, per a avaluar l’impacte de les mesures de confinament en l’expansió del coronavirus.

 

Segons ha explicat la directora general d’Anàlisi i Polítiques Públiques de la Generalitat, Ana Berenguer, estes dades seran analitzades per un equip mixt, integrat per científics i investigadors i també per tècnics de la Generalitat, que s’està conformant amb l’objectiu de desenvolupar models epidemiològics més precisos.

 

Es desconeix si les dades es faran públiques

«Esperem començar esta mateixa setmana amb l’anàlisi de les dades i tindre les primeres conclusions», explica la directora general, qui desconeix si el resultat d’estes anàlisis es farà públic o no, «és una cosa que hem de discutir amb el Govern i amb les operadores de telefonia».

 

El que es pretén és utilitzar ferramentes d’anàlisis sofisticades per a «augmentar el coneixement del coronavirus a través de les dades que aporten les operadores de telefonia mòbil. Com ens movem o com deixem de moure’ns».

 

Les dades són totalment anònimes

Es tracta, apunta Berenguer, de dades totalment anònimes i agregades. Les empreses de telefonia complixen amb els mètodes d’anonimització i les dades, a demés, s’agreguen a un nivell de densitat demogràfica que permet que no siga possible identificar als ciutadans.

 

«Amb eixes dades, no sabem qui està infectat o no, sinó que ens servixen per a observar la mobilitat de la ciutadania i analitzar l’impacte de l’estat d’alarma. Pararem la pandèmia en la mesura en la que siguem capaces de detindre la taxa de contagis», explica.

 

Permet entendre si les mesures de contenció són efectives

Una de les promotores d’esta iniciativa és l’enginyera alacantina Nuria Oliver, doctora pel Media Lab de l’Institut Tecnològic de Massachusetts (MIT) i especialista en intel·ligència artificial i ‘big data’ aplicat a iniciatives de benestar social.

 

Oliver explica que «hi ha un moviment a nivell mundial orientat a l’exploració d’esta classe d’informació captada per la xarxa de telefonia mòbil per a ajudar-nos a entendre com d’efectives estan sent les mesures de contenció, fer models epidemiològics més precisos que incorporen informació de mobilitat real i la detecció de possibles focus d’infecció».

 

«Està passant en països europeus, com Bèlgica, a on ja s’està començant a manejar esta informació en la presa de decisions», ha assenyalat l’experta.

Últimes notícies

Detingut a València després de ser localitzat per la geolocalització d’uns auriculars robats

La Policia Local de València va detindre a un home acusat de robar l'equipatge complet d'uns turistes gràcies a la geolocalització activa d'uns auriculars sense fils sostrets de l'interior del vehicle.

Les màximes es recuperen en la Comunitat Valenciana i Llíria aconseguix 22,3 graus

Les temperatures màximes han repuntat este dilluns en la Comunitat Valenciana després d'un diumenge més fresc, amb pujades de fins a 7 graus i un màxim de 22,3 a Llíria.

Dos nous projectes empresarials opten a instal·lar-se en Parc Sagunt II

La Generalitat ha tancat el termini del concurs per a la compra de parcel·les en Parc Sagunt II amb dos noves propostes empresarials i obri ara la fase de valoració dels projectes presentats.

La Generalitat incorpora de manera immediata a 108 nous agricultors amb una ajuda de 4,4 milions

La Generalitat activa una ajuda directa de 4,4 milions d'euros que permet la incorporació immediata de 108 nous agricultors en la Comunitat Valenciana, amb majoria de dones i prioritat per a jóvens.

La Generalitat rep dos noves ofertes empresarials per a Parc Sagunt II després de tancar el termini del concurs

La Generalitat ha rebut dos noves propostes empresarials per a instal·lar-se en Parc Sagunt II i obri ara la fase de valoració dels projectes per a adjudicar i vendre les parcel·les industrials disponibles.

PP i Vox proposen a Román Ceballos per a presidir el Consell d’À Punt

PP i Vox registren en Les Corts la candidatura de Román Ceballos per a presidir el Consell d'Administració d'À Punt, mentres PSPV i Compromís renuncien a presentar alternatives i critiquen el procés.

125 associacions feministes firmen un escrit de repulsa contra Susana Camarero

Un total de 125 associacions i dones feministes firmen un escrit de repulsa contra Susana Camarero per les seues paraules en Les Corts, que consideren un atac al feminisme i a la igualtat.

Quinze panells informatius alerten del risc d’inundacions a la Ribera

El Consorci de la Ribera i la Fundació Limne han instal·lat 15 panells interpretatius en 13 municipis del projecte Canya a la Canya per a fomentar la cultura de risc i l'autoprotecció enfront d'inundacions.