La Generalitat comença a analitzar dades mòbils per a frenar el coronavirus

Imagen de unas manos tecleando un teléfono móvil

Les dades són totalment anònimes | València Diari

 

La Generalitat preveu disposar esta setmana de les primeres conclusions fruit de l’anàlisi de les dades de mobilitat que, en el marc d’un projecte pilot, s’estan recaptant de les tres principals operadores de telefonia mòbil del país, per a avaluar l’impacte de les mesures de confinament en l’expansió del coronavirus.

 

Segons ha explicat la directora general d’Anàlisi i Polítiques Públiques de la Generalitat, Ana Berenguer, estes dades seran analitzades per un equip mixt, integrat per científics i investigadors i també per tècnics de la Generalitat, que s’està conformant amb l’objectiu de desenvolupar models epidemiològics més precisos.

 

Es desconeix si les dades es faran públiques

«Esperem començar esta mateixa setmana amb l’anàlisi de les dades i tindre les primeres conclusions», explica la directora general, qui desconeix si el resultat d’estes anàlisis es farà públic o no, «és una cosa que hem de discutir amb el Govern i amb les operadores de telefonia».

 

El que es pretén és utilitzar ferramentes d’anàlisis sofisticades per a «augmentar el coneixement del coronavirus a través de les dades que aporten les operadores de telefonia mòbil. Com ens movem o com deixem de moure’ns».

 

Les dades són totalment anònimes

Es tracta, apunta Berenguer, de dades totalment anònimes i agregades. Les empreses de telefonia complixen amb els mètodes d’anonimització i les dades, a demés, s’agreguen a un nivell de densitat demogràfica que permet que no siga possible identificar als ciutadans.

 

«Amb eixes dades, no sabem qui està infectat o no, sinó que ens servixen per a observar la mobilitat de la ciutadania i analitzar l’impacte de l’estat d’alarma. Pararem la pandèmia en la mesura en la que siguem capaces de detindre la taxa de contagis», explica.

 

Permet entendre si les mesures de contenció són efectives

Una de les promotores d’esta iniciativa és l’enginyera alacantina Nuria Oliver, doctora pel Media Lab de l’Institut Tecnològic de Massachusetts (MIT) i especialista en intel·ligència artificial i ‘big data’ aplicat a iniciatives de benestar social.

 

Oliver explica que «hi ha un moviment a nivell mundial orientat a l’exploració d’esta classe d’informació captada per la xarxa de telefonia mòbil per a ajudar-nos a entendre com d’efectives estan sent les mesures de contenció, fer models epidemiològics més precisos que incorporen informació de mobilitat real i la detecció de possibles focus d’infecció».

 

«Està passant en països europeus, com Bèlgica, a on ja s’està començant a manejar esta informació en la presa de decisions», ha assenyalat l’experta.

Anuncios
Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Les places en vivendes turístiques baixen amb força a València i Alacant

Exceltur atribueix el descens a la finestreta única digital i al major control sobre l’oferta turística

Hisenda actualitzarà prompte Renda Web amb les noves deduccions valencianes

Les deduccions per salut, esport i formació musical encara no es poden aplicar i l’Agència Tributària recomana esperar abans de presentar la declaració

Compromís reclama al Consell totes les factures dels gastos dels expresidents entre 2023 i 2026

La coalició demana els tiquets detallats de gasolina, dietes i allotjaments i torna a posar el focus en el cost de l’Oficina dels expresidents

Pérez Llorca reforça la rebaixa fiscal en la renda de 2025 i amplia deduccions per a 300.000 valencians més

El Consell defensa una política fiscal orientada a les classes mitjanes i treballadores, amb noves deduccions sanitàries, educatives i per als afectats per la dana

Detenen la mare d’un alumne de quatre anys per agredir una mestra d’una escola infantil d’Elda

La dona està acusada d’un presumpte delicte d’atemptat contra funcionari públic després de colpejar una professora del centre

Detenen tres homes a Alacant per vendre objectes robats des d’una vivenda

La Policia Nacional deté tres homes a Alacant per robatori, estafa i receptació després de descobrir una vivenda amb objectes sostrets.

Leila Slimani, Premi Internacional de la Fira del Llibre de València

L'escriptora franc-marroquina Leila Slimani rebrà el Premi Internacional de la Fira del Llibre de València en la seua 61a edició, que se celebra del 30 d'abril al 10 de maig als Jardins del Real. La cita comptarà també amb la participació del novel·lista turc Zülfü Livaneli, un dels autors més llegits del seu país.

Claudia Montes defén davant el Suprem que Ábalos no li va reconéixer cap endoll en Logirail

Claudia Montes sosté davant el Tribunal Suprem que José Luis Ábalos mai li va reconéixer haver-la endollat en Logirail i defén la legalitat de la seua contractació enfront de les sospites en el cas de les màscares.