7.7 C
València
Dijous, 1 gener, 2026

El Govern d’Espanya apujarà la gasolina i crearà un tribut per l’ús del cotxe

El Govern d’Espanya elevarà els impostos de dièsel i gasolina i crearà un nou impost sobre l’ús mitjà real del vehicle en substitució d’altres figures fiscals actuals com l’impost de matriculació.

En el document ‘Espanya 2025. Fonaments i propostes per a una Estratègia Nacional de llarg termini’ presentat per l’Executiu de Pedro Sánchez, es posa el focus en la importància de garantir la substitució dels vehicles de combustió interna per models ‘zero emissions’.

Per a això, caldria desenvolupar una estratègia intersectorial que facilite la creació de l’ecosistema que requereix l’automòbil elèctric, fomentant la seua fabricació a Espanya i impulsant la producció, reutilització i reciclatge de bateries; a més d’incrementar els punts de recàrrega ràpids i incentivar la compra d’estes cotxes.

Per ajustar la fiscalitat del transport per carretera a l’ús real del vehicle, l’Executiu proposa passar de les actuals figures fiscals sobre la compra, la circulació i combustibles a un impost sobre l’ús mitjà real del vehicle que tinga en compte les seues característiques, tant el pes com la seua potència i les seues emissions.

 

Vehicles compartits

 

En 2050, segons el mateix document, hi haurà menys vehicles privats i més vehicles compartits a les carreteres espanyoles, així com més bicicletes i més transport públic.

“La mobilitat es veurà transformada per la difusió de l’automòbil elèctric, que serà cada vegada més econòmic i competitiu i que constituirà el gruix del parc mòbil espanyol a mitjans de segle”, indica el Govern.

Així mateix, l’arribada del vehicle autònom incentivarà esta tendència, ajudant a reduir tant les emissions com el trànsit i alliberant espai públic a les ciutats.

Mobilitat a les ciutats

 

Pel que fa a la mobilitat urbana i metropolitana, el Govern potenciarà una Llei de Mobilitat que desenvolupe plans de mobilitat urbana sostenible que consideren com a eixos transversals la salut, la perspectiva de gènere i d’edat, la mitigació i l’adaptació al canvi climàtic o l’educació i la conscienciació, per tal d’impulsar canvis de comportament pel que fa a la mobilitat.

També s’implantaran zones de baixes emissions en els centres de les ciutats i peatges urbans amb l’objectiu de reduir la contaminació de l’aire i la contaminació acústica, així com la sinistralitat viària.

Fomentar l’ús del transport públic, millorant l’eficiència en rutes i freqüències mitjançant tècniques d’intel·ligència artificial o fomentar la mobilitat activa amb carrils bici també són altres de les iniciatives a dur a terme per a la descarbonització de les ciutats.

Últimes notícies

Un jove ha mort i un menor ha resultat ferit en un xoc entre moto i cotxe a València

Un jove de 22 anys ha mort i un menor de 12 ha resultat ferit en un xoc entre una moto i un cotxe en la CV-315, en el desviament cap a Carpesa, a València. Dos unitats del SAMU i un SVB han acudit i els sanitaris han confirmat la defunció malgrat la reanimació.

El DOGV publica una vintena de nomenaments d’assessors en la Generalitat

El butlletí oficial ha oficialitzat una vintena de nomenaments, la majoria en Presidència, i inclou a José Manuel Cuenca com a personal eventual per al expresident Carlos Mazón. Les resolucions fixen efectes des de finals de novembre i al desembre, reflectint la reorganització després del relleu en la Presidència.

Dos detinguts per furts a majors amb el mètode de l’abraç al Campello

La Guàrdia Civil ha detingut a dos jóvens amb requisitòries per la seua presumpta implicació en furts a persones majors prop d'un banc del Campello. Després de passar a disposició judicial, van quedar en llibertat amb mesures cautelars.

L’oposició titlla de decebedora el discurs de Llorca i el PP el veu il·lusionant

El missatge de Juanfran Pérez Llorca ha dividit a les Corts: PSPV i Compromís parlen de decepció i hipocresia, mentres el PP el qualifica de realista i il·lusionant.

Correia, Cömert, Dimitrievski i Rivero, els quatre del València que acaben contracte en 2026

Correia, Cömert, Dimitrievski i Rivero acaben el seu vincle al juny de 2026 i des de l'1 de gener poden pactar el seu futur amb altres clubs. Així està cada cas

Pedraza, Parell i Thomas Partey acaben contracte al juny i ja poden negociar el seu futur

Pedraza, Parell i Thomas Partey acaben contracte el 30 de juny de 2026 i, des de l'1 de gener, són lliures per a negociar amb altres clubs. També conclouen les cessions de Manor Solomon i Rafa Marín, i finalitza el contracte de Marcelino.

Simat frega els 1.000 l/m² de pluja entre setembre i desembre

Les precipitacions han deixat 977,4 l/m² en Simat, al capdavant del ránking de Avamet. A València s'han acumulat entorn de 420 l/m² des del 28 de setembre.

Pérez Llorca reafirma el compromís del Consell amb fets i recursos fins a una recuperació completa

El president ha defés la col·laboració institucional i ha promés mantindre recursos i accions fins a completar la recuperació després de la dana, amb especial focus en vivenda, ocupació i servicis públics.