7.1 C
València
Diumenge, 11 gener, 2026

El Govern d’Espanya apujarà la gasolina i crearà un tribut per l’ús del cotxe

El Govern d’Espanya elevarà els impostos de dièsel i gasolina i crearà un nou impost sobre l’ús mitjà real del vehicle en substitució d’altres figures fiscals actuals com l’impost de matriculació.

En el document ‘Espanya 2025. Fonaments i propostes per a una Estratègia Nacional de llarg termini’ presentat per l’Executiu de Pedro Sánchez, es posa el focus en la importància de garantir la substitució dels vehicles de combustió interna per models ‘zero emissions’.

Per a això, caldria desenvolupar una estratègia intersectorial que facilite la creació de l’ecosistema que requereix l’automòbil elèctric, fomentant la seua fabricació a Espanya i impulsant la producció, reutilització i reciclatge de bateries; a més d’incrementar els punts de recàrrega ràpids i incentivar la compra d’estes cotxes.

Per ajustar la fiscalitat del transport per carretera a l’ús real del vehicle, l’Executiu proposa passar de les actuals figures fiscals sobre la compra, la circulació i combustibles a un impost sobre l’ús mitjà real del vehicle que tinga en compte les seues característiques, tant el pes com la seua potència i les seues emissions.

 

Vehicles compartits

 

En 2050, segons el mateix document, hi haurà menys vehicles privats i més vehicles compartits a les carreteres espanyoles, així com més bicicletes i més transport públic.

“La mobilitat es veurà transformada per la difusió de l’automòbil elèctric, que serà cada vegada més econòmic i competitiu i que constituirà el gruix del parc mòbil espanyol a mitjans de segle”, indica el Govern.

Així mateix, l’arribada del vehicle autònom incentivarà esta tendència, ajudant a reduir tant les emissions com el trànsit i alliberant espai públic a les ciutats.

Mobilitat a les ciutats

 

Pel que fa a la mobilitat urbana i metropolitana, el Govern potenciarà una Llei de Mobilitat que desenvolupe plans de mobilitat urbana sostenible que consideren com a eixos transversals la salut, la perspectiva de gènere i d’edat, la mitigació i l’adaptació al canvi climàtic o l’educació i la conscienciació, per tal d’impulsar canvis de comportament pel que fa a la mobilitat.

També s’implantaran zones de baixes emissions en els centres de les ciutats i peatges urbans amb l’objectiu de reduir la contaminació de l’aire i la contaminació acústica, així com la sinistralitat viària.

Fomentar l’ús del transport públic, millorant l’eficiència en rutes i freqüències mitjançant tècniques d’intel·ligència artificial o fomentar la mobilitat activa amb carrils bici també són altres de les iniciatives a dur a terme per a la descarbonització de les ciutats.

Últimes notícies

1-1: Pepelu salva un punt per al València de penal en el 87 davant l’Elx

El València va dominar i va generar ocasions, però va empatar 1-1 gràcies a un penal transformat per Pepelu en el 87 després del 0-1 de Diang. L'equip seguirà en descens malgrat el punt.

Pepelu empata de penal en el 87 i el València rescata un punt davant l’Elx

Pepelu va empatar de penal en el 87 després del gol de Diang en el 75; el València va dominar però va fallar en la definició i dormirà en la zona roja.

El València perdona a l’Elx en una primera part marcada per les molèsties físiques (0-0)

El València va ser superior però va fallar en la definició i va marxar 0-0 al descans davant l'Elx a Mestalla. Thierry es va retirar amb molèsties i Dimitrievski va seguir després de ser atés.

Mestalla guarda un minut de silenci per Fernando Martín i la seua família

Mestalla va guardar un minut de silenci abans del València-Elx en record de Fernando Martín i la seua família, morts en un naufragi a Indonèsia. L'homenatge va incloure a Enrique Collar

Pedro Martínez demana calma després de dos derrotes seguides del València Basket

El tècnic del València Basket va demanar calma després de caure davant Unicaja pocs dies després de la derrota en Eurolliga davant el Mònaco i va defendre l'esforç de l'equip.

70-76: Unicaja trenca la imbatibilidad del Roig Arena amb un Audige decisiu

Unicaja es va imposar 70-76 a València Basket amb 20 punts de Chase Audige, que va jugar en una nit molt emotiva. L'equip malagueny va canviar el partit després del descans i va ser el primer a guanyar en el nou Roig Arena en la acb.

70-76: El València s’apaga i cedix l’invicte del Roig Arena davant un Unicaja guiat per Audige

Unicaja es va emportar un triomf de prestigi en el Roig Arena (70-76) amb un Audige determinant i un València penalitzat pel seu desencert exterior. Va ser la primera derrota local en el nou pavelló en la acb.

Moleiro i Gerard Moreno desmunten a l’Alabés amb un 3-1

El Vila-real es va imposar 3-1 a l'Alabés després d'una primera part embossada. Moleiro va obrir el marcador i va assistir a Mikautadze; Gerard Moreno va firmar el segon.