11.1 C
València
Dijous, 8 gener, 2026

El govern espanyol canvia d’opinió sobre el final de l’estat d’alarma

Queda menys d’un mes perquè el pròxim 9 de maig finalitze l’estat d’alarma i no s’ha deixat d’especular sobre què és el que passarà finalment a partir de llavors. El govern espanyol ha compartit el seu desig de no haver de tornar a prorrogar-lo, tal com va assenyalar el mateix president fa uns dies.

No obstant això, esta voluntat ha generat una cadena de reaccions negatives per part de les comunitats autònomes, especialment d’aquelles que estan governades pel PP, que han sol·licitat un major marge de maniobra per recolzar legalment les mesures contra el virus davant el nou horitzó de buit que s’obrirà pas en unes setmanes.

Tot i que el govern espanyol vol acabar amb l’estat d’alarma, ja ha començat a visualitzar un clar pas enrere respecte als seus desitjos inicials. El retard en la campanya de vacunació, que hauria d’adquirir gran velocitat este mes d’abril amb l’arribada del fàrmac monodosi de Janssen, ha suposat que el desig de Pedro Sánchez es puga veure truncat.

Per este motiu, des de la Moncloa han assenyalat que el que va dir el president va ser només una «intenció» i que caldrà esperar fins al pròxim 9 de maig per «valorar la situació» i prendre la decisió definitiva.

 

 

El govern espanyol es recolza en el criteri dels experts

Juan Manuel Moreno Bonillo, el president de la Junta d’Andalusia, i Fernando López Miras, el de Múrcia, han manifestat el seu desig de mantenir l’estat d’excepció, com també ho ha fet, Iñigo Urkullu, el lehendakari, i l’últim a sumar-se a la petició dels governs regionals per mantenir l’estat d’alarma.

L’Executiu central, però, ha negat que este pas enrere s’haja produït per la pressió que ha rebut per part de les comunitats autònomes i assegura que s’ha recolzat en el criteri dels «experts» per sustentar esta nova determinació.

 

Pedro Sánchez vol evitar el Congrés dels Diputats

Una altra de les grans raons per les quals Pedro Sánchez no vol mantenir l’estat d’alarma és que esta ampliació s’hauria d’avalar al Congrés dels Diputats i el passat mes d’octubre ja es va aprovar una única pròrroga de sis mesos, precisament per evitar això.

Si en les ocasions anteriors, amb pitjors dades de pandèmia, ja era complicat sumar suports, ara és molt més complicat, sobretot amb la imminent arribada de les eleccions presidencials de Madrid i amb la formació de Govern bloquejada a Catalunya.

 

Decisió precipitada

Són molts els que han assenyalat que Pedro Sánchez s’ha precipitat en anunciar que la intenció del govern espanyol és no tornar a ampliar l’estat d’alarma. Segons la informació que ha compartit ‘La Razón’, fins i tot des del mateix PSOE han vist en l’anunci del president cert electoralisme per confrontar Isabel Díaz Ayuso.

Algunes comunitats socialistes han assenyalat que el desig de no voler prorrogar l’estat d’alarma és un intent de desactivar el discurs de l’actual presidenta de la capital espanyola, de «llibertat» davant les restriccions imposades a la regió.

D’altra banda, a la Moncloa han assenyalat que haurien de mantenir l’excepcionalitat com una base per pressionar el PP al Congrés. Tot i el clam perquè es tornés a unificar el criteri des de l’Estat, en l’última votació este partit polític es va abstenir de votar.

Ara, com ja va passar aleshores, el govern espanyol ha demanat «corresponsabilitat» als partits amb representació al Congrés que governen en estes regions perquè donen suport a la cambra baixa amb els seus vots el que demanen els executius regionals.

Últimes notícies

La vacunació contra la grip creix un 14% en la Comunitat Valenciana, segons Sanitat

Sanitat ha confirmat un augment del 14% en la campanya de la grip en la Comunitat Valenciana. El conseller ha reivindicat la prevenció i ha detallat reforços.

Posa’t, exembajadora de Veneçuela, sosté que comença l’alliberament d’un país perseguit

Mary Posa't ha afirmat que s'ha obert el procés de llibertat a Veneçuela i ha advertit que la transició serà difícil. El president ha mostrat suport al teixit associatiu veneçolà en la Comunitat Valenciana.

Mor un motorista de 26 anys després de perdre el control en la CV-800 a Xixona

Un motorista de 26 anys va morir en la CV-800, a Xixona, després de perdre el control i xocar amb la bionda. L'accident va ocórrer sobre les 17.35 i s'investiga.

Quatre detinguts per assaltar una vivenda a Orihuela i intentar set extraccions amb la targeta robada

Quatre persones han sigut detingudes a Orihuela per un robatori amb violència en una vivenda. Després de l'assalt, van intentar set extraccions amb la targeta robada, totes denegades.

Compromís demana paralitzar el projecte de Correus després de descartar-se l’ús immediat per a Sorolla

Compromís ha reclamat frenar de manera definitiva la transformació de l'antic edifici de Correus a palau de Comunicacions després de descartar el seu ús immediat per a exhibir obres de Sorolla. La coalició denuncia gestió erràtica, costos elevats i proposa un ús públic i social de l'immoble.

Aemet ha activat l’avís groc a l’interior per vent de l’oest de fins a 80 km/h este divendres

Aemet ha establit un avís groc per vent de l'oest amb ratxes de fins a 80 km/h. Afecta a l'interior d'Alacant i València fins a les 16 h i a l'interior nord de Castelló tot el dia.

El preu de la vivenda puja un 19% a València i l’Horta Nord és la comarca més cara

L'obra nova a València ha augmentat un 19% interanual en el quart trimestre de 2025 i aconseguix de mitjana 4.086 €/m². L'alça s'estén a l'àrea metropolitana, amb l'Horta Nord com a zona més cara, molt pròxima als nivells de la capital.

València cronifica el seu problema de vivenda després d’una gestió erràtica, segons la UPV

Un informe de la UPV sosté que València ha entrat en una emergència residencial estructural després d'una dècada d'errors i inacció. L'obra nova supera 4.000 €/m² i el lloguer s'ha tornat residual.