El govern espanyol canvia d’opinió sobre el final de l’estat d’alarma

Queda menys d’un mes perquè el pròxim 9 de maig finalitze l’estat d’alarma i no s’ha deixat d’especular sobre què és el que passarà finalment a partir de llavors. El govern espanyol ha compartit el seu desig de no haver de tornar a prorrogar-lo, tal com va assenyalar el mateix president fa uns dies.

No obstant això, esta voluntat ha generat una cadena de reaccions negatives per part de les comunitats autònomes, especialment d’aquelles que estan governades pel PP, que han sol·licitat un major marge de maniobra per recolzar legalment les mesures contra el virus davant el nou horitzó de buit que s’obrirà pas en unes setmanes.

Tot i que el govern espanyol vol acabar amb l’estat d’alarma, ja ha començat a visualitzar un clar pas enrere respecte als seus desitjos inicials. El retard en la campanya de vacunació, que hauria d’adquirir gran velocitat este mes d’abril amb l’arribada del fàrmac monodosi de Janssen, ha suposat que el desig de Pedro Sánchez es puga veure truncat.

Per este motiu, des de la Moncloa han assenyalat que el que va dir el president va ser només una «intenció» i que caldrà esperar fins al pròxim 9 de maig per «valorar la situació» i prendre la decisió definitiva.

 

 

El govern espanyol es recolza en el criteri dels experts

Juan Manuel Moreno Bonillo, el president de la Junta d’Andalusia, i Fernando López Miras, el de Múrcia, han manifestat el seu desig de mantenir l’estat d’excepció, com també ho ha fet, Iñigo Urkullu, el lehendakari, i l’últim a sumar-se a la petició dels governs regionals per mantenir l’estat d’alarma.

L’Executiu central, però, ha negat que este pas enrere s’haja produït per la pressió que ha rebut per part de les comunitats autònomes i assegura que s’ha recolzat en el criteri dels «experts» per sustentar esta nova determinació.

 

Pedro Sánchez vol evitar el Congrés dels Diputats

Una altra de les grans raons per les quals Pedro Sánchez no vol mantenir l’estat d’alarma és que esta ampliació s’hauria d’avalar al Congrés dels Diputats i el passat mes d’octubre ja es va aprovar una única pròrroga de sis mesos, precisament per evitar això.

Si en les ocasions anteriors, amb pitjors dades de pandèmia, ja era complicat sumar suports, ara és molt més complicat, sobretot amb la imminent arribada de les eleccions presidencials de Madrid i amb la formació de Govern bloquejada a Catalunya.

 

Decisió precipitada

Són molts els que han assenyalat que Pedro Sánchez s’ha precipitat en anunciar que la intenció del govern espanyol és no tornar a ampliar l’estat d’alarma. Segons la informació que ha compartit ‘La Razón’, fins i tot des del mateix PSOE han vist en l’anunci del president cert electoralisme per confrontar Isabel Díaz Ayuso.

Algunes comunitats socialistes han assenyalat que el desig de no voler prorrogar l’estat d’alarma és un intent de desactivar el discurs de l’actual presidenta de la capital espanyola, de «llibertat» davant les restriccions imposades a la regió.

D’altra banda, a la Moncloa han assenyalat que haurien de mantenir l’excepcionalitat com una base per pressionar el PP al Congrés. Tot i el clam perquè es tornés a unificar el criteri des de l’Estat, en l’última votació este partit polític es va abstenir de votar.

Ara, com ja va passar aleshores, el govern espanyol ha demanat «corresponsabilitat» als partits amb representació al Congrés que governen en estes regions perquè donen suport a la cambra baixa amb els seus vots el que demanen els executius regionals.

Anuncios
Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive
Anuncios

Últimes notícies

Les màximes s’acosten als 30 graus en la Comunitat Valenciana amb 29,2 a Xàtiva

Les màximes d'este dissabte han fregat els 30 graus en diversos municipis valencians, amb 29,2 a Xàtiva i ascensos generalitzats en les capitals de província.

Les màximes en la Comunitat Valenciana es queden a les portes dels 30 graus amb 29,2 a Xàtiva

Les temperatures màximes han fregat els 30 graus en diversos municipis valencians, amb 29,2 a Xàtiva, en una jornada poc nuvolosa i de lleuger ascens tèrmic.

La XI Mostra Parcs Naturals impulsa el producte local i sostenible a Castelló de la Plana

La XI Mostra de la marca Parcs Naturals reunix a Castelló de la Plana a una vintena d'empreses certificades per a promocionar productes locals i sostenibles i reforçar l'economia rural vinculada als parcs naturals de la Comunitat Valenciana.

Camarero destaca el compromís social de Tyrius i el seu defensa dels drets en la Comunitat

Susana Camarero ressalta la labor de l'associació Tyrius en la Comunitat Valenciana, amb més de 50 anys de trajectòria, més de 100.000 afiliades i presència en més de 220 municipis.

Dansa València tanca la seua edició amb una reflexió sobre el temps i el llegat de Mal Pèl

Dansa València conclou amb la peça de Mal Pèl inspirada en John Berger i una jornada final que explora el temps, el llegat i la identitat amb propostes en diversos teatres i espais públics.

Pérez Llorca reclama que Hisenda retorne als afectats per la dana el pagat en la renda de 2024

Juanfran Pérez Llorca reclama a Hisenda que els afectats per la dana recuperen el pagat en la renda 2024 i critica el retard a aplicar deduccions autonòmiques en la Comunitat Valenciana.

El Sevilla domina les seues visites de lliga al Llevant en el Ciutat de València

El Sevilla acumula el doble de triomfs que el Llevant en els seus enfrontaments de Lliga en el Ciutat de València i no cau allí des de 2018. En les seues quatre últimes visites va sumar tres victòries i un empat.

L’Elx arriba al dol davant l’Atlètic amb l’últim precedent a favor en el Martínez Valero

L'Elx afronta la visita de l'Atlètic de Madrid amb el precedent favorable de la seua victòria en la temporada 2022-23, que va trencar la ratxa blanc-i-vermella en el Martínez Valero i va equilibrar el balanç històric en Primera Divisió.