L’hafefobia, la por irracional a ser tocat que sorgix amb el coronavirus

Ejemplo de shortcode con estilo
Portem massa mesos sotmesos a estes mesures | Laia Solanellas   Experts en psicologia advertixen de l’auge de fòbies davant la pandèmia com la hafefobia o por de ser tocat, que naix de la por irracional que aflora en relacionar de manera prolongada el contacte físic amb el contagi de la Covid-19 i la mort […]
Mascareta per Nadal.

Portem massa mesos sotmesos a estes mesures | Laia Solanellas

 

Experts en psicologia advertixen de l’auge de fòbies davant la pandèmia com la hafefobia o por de ser tocat, que naix de la por irracional que aflora en relacionar de manera prolongada el contacte físic amb el contagi de la Covid-19 i la mort i que pot tindre conseqüències especialment preocupants en xiquets i persones majors.

 

El psicòleg valencià Enric Valls explica que és la por exagerada i persistent el que genera una fòbia, que és «irracional, tòxica i que ens limita enormement en el nostre funcionament», i les psicòlogues Nika Vázquez Seguí i Gracia Vinagre posen el focus en els xiquets i la importància del contacte en el seu desenvolupament emocional.

 

Valls afirma que durant la pandèmia s’han potenciat certes fòbies, com la social, l’agorafòbia (por a espais exteriors o multituds), les síndromes com el de la cabanya (el sentiment de no voler eixir al carrer per un futur social d’incertesa) i la hafefobia, que consistix en la por irracional a ser tocat per algú o per alguna cosa o a tocar alguna cosa.

 

Sorgix per la por que apareix com a mecanisme de defensa davant una situació en la que es produix un manteniment prolongat de la distància social i pels missatges sobre el contagi del virus que fa que algunes persones s’obsessionen i paralitzen amb idees com el fet d’agafar el carro de la compra, xocar el colze amb algú, tocar el botó de l’ascensor o obrir una porta.

 

Segons Valls, «portem massa mesos sotmesos a estes mesures» que generen estrés i ansietat prolongades, i encara «no veiem el final», el que ens genera molt més sofriment i angoixa; si això ho sumem a personalitats amb alt nivell d’autoexigència molt alta, es té més tendència a patir esta fòbia.

 

A mesura que vaja desapareixent el virus, indica Gracia Vinagre, «tornarem a relacionar-nos suposadament com abans, però els xiquets s’estan desenvolupant i necessiten més el contacte», el que advoca a què en els entorns familiars o entre els convivents s’intensifiquen les mostres d’afecte i el contacte perquè la falta no siga tan evident o es note tant.

 

Els xiquets

Nika Vázquez Seguí fa una reflexió sobre la gent que ja abans necessitava un espai vital més ampli que els altres, i que ara sent més por i no toca ni abraça fins i tot als seus pares, fills o germans i esta por, afig, farà molt de mal.

 

La psicòloga veu ací una repercussió a llarg termini, perquè al no haver contacte físic té a vore amb com analitza el cervell la realitat i això podria fer que el no tocar als altres «es convertisca en un estil de vida»: ja coneix casos de qui continua llavant tota la compra en arribar a casa, fins i tot sabent que les autoritats sanitàries han indicat que este extrem ja no és necessari.

 

I conta el cas d’una pacient, que és professora en un col·legi i que està espantada: «Són els xiquets els que quan algú els passa prop diuen que no t’acostes», diu. Els xiquets han interioritzat ja que és un perill tocar a algú, per això Vázquez Seguí advoca per treballar i estar atents amb ells i dir-los quan és perillós tocar i quan no.

 

La tercera edat

En el cas dels majors, esta fòbia, que pot no ser totalment patològica, però sí que manifestar-se de manera augmentada, pot portar a l’aïllament, perquè la tercera edat, indica Valls, viu amb una «soledat individual evolutiva per no treballar o tindre limitacions físiques».

 

I ja ha trobat situacions de persones majors que des de març no han eixit de casa, i de no tan majors que han teletreballant i esta creença intensa i irracional fa que no isquen i no es relacionen, segons explica Valls.

 

Gracia Vinagre fa una crida al fet que esta fòbia «no perjudique el teu dia a dia perquè et pot portar a l’aïllament i emocionalment això no és bo per al desenvolupament cognitiu de l’ésser humà», i coincidix amb Valls a estar més pendents de les persones majors perquè no s’aïllen, perquè el perill és ací però cal vore’l en la seua justa mesura.

Últimes notícies

Pérez Llorca reclama diàleg i gestió per a millorar la vida ciutadana

El president defensa una política útil basada en l’estabilitat, els acords i la col·laboració per a afrontar reptes com la vivenda, l’educació i la justícia.

Luis Enrique alerta: el PSG haurà d’estar al màxim davant del Villarreal

El tècnic del PSG ha advertit de la dificultat del partit de la Liga de Campeones contra el Villarreal i ha demanat als seus jugadors el màxim nivell.

La Comunitat Valenciana matricula 8.680 vehicles a l’octubre, un 2,6 % més

La Comunitat Valenciana ha registrat 8.680 matriculacions a l’octubre, un 2,6 % més interanual. En els deu primers mesos, el total baixa un 11,5 %.

Cinc membres d’una família detinguts a Alacant per l’apunyalament d’un home després d’una discussió de trànsit

Cinc homes d’una mateixa família han sigut detinguts per l’apunyalament greu d’un home de 50 anys a la zona nord d’Alacant. La discussió hauria començat perquè una moto aparcada bloquejava una furgoneta.

Iñigo Pérez: «No hi ha res millor que jugar contra el millor equip»

Iñigo Pérez afronta amb il·lusió el duel contra el PSG i veu el partit com una ocasió per a refer-se de l’última derrota.

El Villarreal C amplia l’avantatge i la lluita pel play-off s’estreny

El Villarreal C conserva el lideratge amb sis punts d’avantatge sobre el Levante B després de la novena jornada. Del tercer al desé classificat només hi ha dos punts de diferència.

‘La verbena de la Paloma’ arriba a Les Arts després de la cancel·lació per la dana

Les Arts estrena el 4 de novembre ‘La verbena de la Paloma’, la primera incursió del teatre en el gènere menut, després de cancel·lar-la en 2024 per la dana.

El pastisser d’Asp Raúl Asencio rebrà el premi Gastro Cinema 2026

El pastisser d’Asp rebrà el guardó en la clausura del festival, el 19 de novembre, al Teatro Arniches d’Alacant.