18.5 C
València
Diumenge, 8 febrer, 2026

L’hafefobia, la por irracional a ser tocat que sorgix amb el coronavirus

Mascareta per Nadal.

Portem massa mesos sotmesos a estes mesures | Laia Solanellas

 

Experts en psicologia advertixen de l’auge de fòbies davant la pandèmia com la hafefobia o por de ser tocat, que naix de la por irracional que aflora en relacionar de manera prolongada el contacte físic amb el contagi de la Covid-19 i la mort i que pot tindre conseqüències especialment preocupants en xiquets i persones majors.

 

El psicòleg valencià Enric Valls explica que és la por exagerada i persistent el que genera una fòbia, que és «irracional, tòxica i que ens limita enormement en el nostre funcionament», i les psicòlogues Nika Vázquez Seguí i Gracia Vinagre posen el focus en els xiquets i la importància del contacte en el seu desenvolupament emocional.

 

Valls afirma que durant la pandèmia s’han potenciat certes fòbies, com la social, l’agorafòbia (por a espais exteriors o multituds), les síndromes com el de la cabanya (el sentiment de no voler eixir al carrer per un futur social d’incertesa) i la hafefobia, que consistix en la por irracional a ser tocat per algú o per alguna cosa o a tocar alguna cosa.

 

Sorgix per la por que apareix com a mecanisme de defensa davant una situació en la que es produix un manteniment prolongat de la distància social i pels missatges sobre el contagi del virus que fa que algunes persones s’obsessionen i paralitzen amb idees com el fet d’agafar el carro de la compra, xocar el colze amb algú, tocar el botó de l’ascensor o obrir una porta.

 

Segons Valls, «portem massa mesos sotmesos a estes mesures» que generen estrés i ansietat prolongades, i encara «no veiem el final», el que ens genera molt més sofriment i angoixa; si això ho sumem a personalitats amb alt nivell d’autoexigència molt alta, es té més tendència a patir esta fòbia.

 

A mesura que vaja desapareixent el virus, indica Gracia Vinagre, «tornarem a relacionar-nos suposadament com abans, però els xiquets s’estan desenvolupant i necessiten més el contacte», el que advoca a què en els entorns familiars o entre els convivents s’intensifiquen les mostres d’afecte i el contacte perquè la falta no siga tan evident o es note tant.

 

Els xiquets

Nika Vázquez Seguí fa una reflexió sobre la gent que ja abans necessitava un espai vital més ampli que els altres, i que ara sent més por i no toca ni abraça fins i tot als seus pares, fills o germans i esta por, afig, farà molt de mal.

 

La psicòloga veu ací una repercussió a llarg termini, perquè al no haver contacte físic té a vore amb com analitza el cervell la realitat i això podria fer que el no tocar als altres «es convertisca en un estil de vida»: ja coneix casos de qui continua llavant tota la compra en arribar a casa, fins i tot sabent que les autoritats sanitàries han indicat que este extrem ja no és necessari.

 

I conta el cas d’una pacient, que és professora en un col·legi i que està espantada: «Són els xiquets els que quan algú els passa prop diuen que no t’acostes», diu. Els xiquets han interioritzat ja que és un perill tocar a algú, per això Vázquez Seguí advoca per treballar i estar atents amb ells i dir-los quan és perillós tocar i quan no.

 

La tercera edat

En el cas dels majors, esta fòbia, que pot no ser totalment patològica, però sí que manifestar-se de manera augmentada, pot portar a l’aïllament, perquè la tercera edat, indica Valls, viu amb una «soledat individual evolutiva per no treballar o tindre limitacions físiques».

 

I ja ha trobat situacions de persones majors que des de març no han eixit de casa, i de no tan majors que han teletreballant i esta creença intensa i irracional fa que no isquen i no es relacionen, segons explica Valls.

 

Gracia Vinagre fa una crida al fet que esta fòbia «no perjudique el teu dia a dia perquè et pot portar a l’aïllament i emocionalment això no és bo per al desenvolupament cognitiu de l’ésser humà», i coincidix amb Valls a estar més pendents de les persones majors perquè no s’aïllen, perquè el perill és ací però cal vore’l en la seua justa mesura.

Últimes notícies

Pérez Llorca assistix al centenari de la coronació de la patrona de Benidorm

Pérez Llorca ha assistit al centenari de la coronació de la Verge del Sufragi a Benidorm. La romeria i una missa de campanya han tancat el programa commemoratiu.

Un home de 46 anys mor per un tret en les escales d’un edifici de Catarroja

Un home de 46 anys ha mort este diumenge a Catarroja per una ferida d'arma de foc. El CICU i la Guàrdia Civil han rebut avisos i s'ha obert una investigació.

Vila-real i Espanyol se citen per a trencar les seues ratxes i assegurar Europa

Vila-real i Espanyol tanquen la jornada 23 en La Ceràmica amb la necessitat de tornar a guanyar. Els separen huit punts i els dos es juguen les seues places europees.

Espanya cau 2-3 davant Països Baixos: Telgenkamp decidix al final

Espanya va remuntar del 0-2 al 2-2, però un gol de Duco Telgenkamp en el 58 va donar la victòria a Països Baixos en la quarta jornada de la Pro League a València. És la tercera derrota seguida malgrat l'empenyiment després del descans i el bon paper de Revilla.

Marcelino alerta: l’Espanyol és un rival competitiu capaç de sorprendre a qualsevol

Marcelino va valorar a l'Espanyol com un rival directe, competitiu i difícil malgrat la seua mala ratxa. Va reclamar màxim nivell en La Ceràmica per a obrir bretxa en la taula.

Bombers revisen les façanes de la plaça de l’Ajuntament per a les mascletaes

El Servici de Bombers de València ha iniciat la inspecció dels 29 edificis que envolten la plaça de l'Ajuntament per a previndre despreniments durant les mascletaes. Els treballs es prolongaran fins al 22 de febrer i permetran esmenar xicotets desperfectes abans de l'inici de les Falles l'1 de març.

La Policia Nacional deté a un pres escapolit de l’Hospital General de València

La Policia Nacional ha detingut a un intern que s'havia escapolit mitja hora abans de l'Hospital General de València, on havia sigut portat des de Picassent. Va ser localitzat en l'Estació del Nord després d'un dispositiu activat amb avís de la Guàrdia Civil.

La Fe realitza el primer trasplantament renal robòtic de donant viu en la Comunitat Valenciana

La Fe ha realitzat el primer trasplantament renal de donant viu amb el sistema Da Vinci en la Comunitat Valenciana. La pacient, de 37 anys, es va recuperar amb rapidesa i la donant, la seua mare, va rebre l'alta en dia i mig.