L’hafefobia, la por irracional a ser tocat que sorgix amb el coronavirus

Mascareta per Nadal.

Portem massa mesos sotmesos a estes mesures | Laia Solanellas

 

Experts en psicologia advertixen de l’auge de fòbies davant la pandèmia com la hafefobia o por de ser tocat, que naix de la por irracional que aflora en relacionar de manera prolongada el contacte físic amb el contagi de la Covid-19 i la mort i que pot tindre conseqüències especialment preocupants en xiquets i persones majors.

 

El psicòleg valencià Enric Valls explica que és la por exagerada i persistent el que genera una fòbia, que és «irracional, tòxica i que ens limita enormement en el nostre funcionament», i les psicòlogues Nika Vázquez Seguí i Gracia Vinagre posen el focus en els xiquets i la importància del contacte en el seu desenvolupament emocional.

 

Valls afirma que durant la pandèmia s’han potenciat certes fòbies, com la social, l’agorafòbia (por a espais exteriors o multituds), les síndromes com el de la cabanya (el sentiment de no voler eixir al carrer per un futur social d’incertesa) i la hafefobia, que consistix en la por irracional a ser tocat per algú o per alguna cosa o a tocar alguna cosa.

 

Sorgix per la por que apareix com a mecanisme de defensa davant una situació en la que es produix un manteniment prolongat de la distància social i pels missatges sobre el contagi del virus que fa que algunes persones s’obsessionen i paralitzen amb idees com el fet d’agafar el carro de la compra, xocar el colze amb algú, tocar el botó de l’ascensor o obrir una porta.

 

Segons Valls, «portem massa mesos sotmesos a estes mesures» que generen estrés i ansietat prolongades, i encara «no veiem el final», el que ens genera molt més sofriment i angoixa; si això ho sumem a personalitats amb alt nivell d’autoexigència molt alta, es té més tendència a patir esta fòbia.

 

A mesura que vaja desapareixent el virus, indica Gracia Vinagre, «tornarem a relacionar-nos suposadament com abans, però els xiquets s’estan desenvolupant i necessiten més el contacte», el que advoca a què en els entorns familiars o entre els convivents s’intensifiquen les mostres d’afecte i el contacte perquè la falta no siga tan evident o es note tant.

 

Els xiquets

Nika Vázquez Seguí fa una reflexió sobre la gent que ja abans necessitava un espai vital més ampli que els altres, i que ara sent més por i no toca ni abraça fins i tot als seus pares, fills o germans i esta por, afig, farà molt de mal.

 

La psicòloga veu ací una repercussió a llarg termini, perquè al no haver contacte físic té a vore amb com analitza el cervell la realitat i això podria fer que el no tocar als altres «es convertisca en un estil de vida»: ja coneix casos de qui continua llavant tota la compra en arribar a casa, fins i tot sabent que les autoritats sanitàries han indicat que este extrem ja no és necessari.

 

I conta el cas d’una pacient, que és professora en un col·legi i que està espantada: «Són els xiquets els que quan algú els passa prop diuen que no t’acostes», diu. Els xiquets han interioritzat ja que és un perill tocar a algú, per això Vázquez Seguí advoca per treballar i estar atents amb ells i dir-los quan és perillós tocar i quan no.

 

La tercera edat

En el cas dels majors, esta fòbia, que pot no ser totalment patològica, però sí que manifestar-se de manera augmentada, pot portar a l’aïllament, perquè la tercera edat, indica Valls, viu amb una «soledat individual evolutiva per no treballar o tindre limitacions físiques».

 

I ja ha trobat situacions de persones majors que des de març no han eixit de casa, i de no tan majors que han teletreballant i esta creença intensa i irracional fa que no isquen i no es relacionen, segons explica Valls.

 

Gracia Vinagre fa una crida al fet que esta fòbia «no perjudique el teu dia a dia perquè et pot portar a l’aïllament i emocionalment això no és bo per al desenvolupament cognitiu de l’ésser humà», i coincidix amb Valls a estar més pendents de les persones majors perquè no s’aïllen, perquè el perill és ací però cal vore’l en la seua justa mesura.

Últimes notícies

Nous mitjans aeris se sumen a l’incendi forestal de Soneja, que empitjora

L’incendi forestal declarat este diumenge a Soneja continua amb evolució negativa. Ja treballen en la zona huit mitjans aeris i nombrosos efectius terrestres.

El Valencia Basket fitxa Dylan Osetkowski per a reforçar el joc interior

El Valencia Basket ha tancat el fitxatge del pivot estatunidenc amb passaport alemany Dylan Osetkowski per a les dos pròximes temporades, després de la seua eixida del Partizan de Belgrad i amb experiència prèvia en la Lliga Endesa amb Unicaja.

El Levante inicia la pretemporada 26-27 amb Bardeli com a únic fitxatge i pendent d’eixides

El Levante comença dilluns la pretemporada 26-27 amb Enzo Bardeli com a única cara nova, sense vendes tancades i amb diversos jugadors en l’aparador.

Justin de Haas celebrarà l’últim any de Mestalla abans del trasllat al Nou Mestalla

El central neerlandés Justin de Haas, nou jugador del Valencia CF fins a 2030, ha destacat la sort de poder jugar l’última temporada a Mestalla abans del trasllat al Nou Mestalla i ha elogiat la pressió i el suport de l’afició valencianista.

Diumenge assolellat i oratge estable abans d’una nova onada de calor

Este diumenge es manté l’oratget estable i assolellat a la Comunitat Valenciana, amb màximes per damunt dels 30 graus, abans que dilluns arribe una segona onada de calor amb valors pròxims als 40 graus en zones d’interior i prelitoral.

L’Alfàs del Pi consagra Eduard Fernández, Luisa Gavasa i Miguel Rellán amb el Faro de Plata

El Festival de l’Alfàs del Pi ha homenatjat Eduard Fernández, Luisa Gavasa i Miguel Rellán amb el Faro de Plata i una estrella al Passeig Marítim del Cinema de l’Albir, en una 38a edició que reunix més de mil curtmetratges.

L’assassí masclista d’Alacant continua ingressat i sota custòdia policial

L’home detingut per matar la seua dona i una filla i ferir greument una altra a la Cañada del Fenollar continua ingressat a l’hospital de Sant Joan d’Alacant sota custòdia policial, mentres el cas l’investiga l’EMUME de la Guàrdia Civil.

València tanca uns Gay Games històrics i passa el testic a Perth 2030

València ha posat punt final als Gay Games amb un acte a la Fonteta, on ha passat el testic a Perth, seu de l’edició de 2030, després d’una setmana amb més de 10.200 esportistes de 81 països.