L’hafefobia, la por irracional a ser tocat que sorgix amb el coronavirus

Mascareta per Nadal.

Portem massa mesos sotmesos a estes mesures | Laia Solanellas

 

Experts en psicologia advertixen de l’auge de fòbies davant la pandèmia com la hafefobia o por de ser tocat, que naix de la por irracional que aflora en relacionar de manera prolongada el contacte físic amb el contagi de la Covid-19 i la mort i que pot tindre conseqüències especialment preocupants en xiquets i persones majors.

 

El psicòleg valencià Enric Valls explica que és la por exagerada i persistent el que genera una fòbia, que és «irracional, tòxica i que ens limita enormement en el nostre funcionament», i les psicòlogues Nika Vázquez Seguí i Gracia Vinagre posen el focus en els xiquets i la importància del contacte en el seu desenvolupament emocional.

 

Valls afirma que durant la pandèmia s’han potenciat certes fòbies, com la social, l’agorafòbia (por a espais exteriors o multituds), les síndromes com el de la cabanya (el sentiment de no voler eixir al carrer per un futur social d’incertesa) i la hafefobia, que consistix en la por irracional a ser tocat per algú o per alguna cosa o a tocar alguna cosa.

 

Sorgix per la por que apareix com a mecanisme de defensa davant una situació en la que es produix un manteniment prolongat de la distància social i pels missatges sobre el contagi del virus que fa que algunes persones s’obsessionen i paralitzen amb idees com el fet d’agafar el carro de la compra, xocar el colze amb algú, tocar el botó de l’ascensor o obrir una porta.

 

Segons Valls, «portem massa mesos sotmesos a estes mesures» que generen estrés i ansietat prolongades, i encara «no veiem el final», el que ens genera molt més sofriment i angoixa; si això ho sumem a personalitats amb alt nivell d’autoexigència molt alta, es té més tendència a patir esta fòbia.

 

A mesura que vaja desapareixent el virus, indica Gracia Vinagre, «tornarem a relacionar-nos suposadament com abans, però els xiquets s’estan desenvolupant i necessiten més el contacte», el que advoca a què en els entorns familiars o entre els convivents s’intensifiquen les mostres d’afecte i el contacte perquè la falta no siga tan evident o es note tant.

 

Els xiquets

Nika Vázquez Seguí fa una reflexió sobre la gent que ja abans necessitava un espai vital més ampli que els altres, i que ara sent més por i no toca ni abraça fins i tot als seus pares, fills o germans i esta por, afig, farà molt de mal.

 

La psicòloga veu ací una repercussió a llarg termini, perquè al no haver contacte físic té a vore amb com analitza el cervell la realitat i això podria fer que el no tocar als altres «es convertisca en un estil de vida»: ja coneix casos de qui continua llavant tota la compra en arribar a casa, fins i tot sabent que les autoritats sanitàries han indicat que este extrem ja no és necessari.

 

I conta el cas d’una pacient, que és professora en un col·legi i que està espantada: «Són els xiquets els que quan algú els passa prop diuen que no t’acostes», diu. Els xiquets han interioritzat ja que és un perill tocar a algú, per això Vázquez Seguí advoca per treballar i estar atents amb ells i dir-los quan és perillós tocar i quan no.

 

La tercera edat

En el cas dels majors, esta fòbia, que pot no ser totalment patològica, però sí que manifestar-se de manera augmentada, pot portar a l’aïllament, perquè la tercera edat, indica Valls, viu amb una «soledat individual evolutiva per no treballar o tindre limitacions físiques».

 

I ja ha trobat situacions de persones majors que des de març no han eixit de casa, i de no tan majors que han teletreballant i esta creença intensa i irracional fa que no isquen i no es relacionen, segons explica Valls.

 

Gracia Vinagre fa una crida al fet que esta fòbia «no perjudique el teu dia a dia perquè et pot portar a l’aïllament i emocionalment això no és bo per al desenvolupament cognitiu de l’ésser humà», i coincidix amb Valls a estar més pendents de les persones majors perquè no s’aïllen, perquè el perill és ací però cal vore’l en la seua justa mesura.

Últimes notícies

Quasi 300.000 estrangers van obtindre la nacionalitat espanyola en 2025, amb fort pes de la Comunitat Valenciana

Quasi 300.000 residents estrangers van aconseguir la nacionalitat espanyola en 2025, màxim de la sèrie històrica, amb el Marroc, Colòmbia i Veneçuela com a principals països d'origen.

Educació i sindicats obrin la seua octava reunió amb la vaga docent en l’aire

Educació i els sindicats docents celebren la seua octava reunió per a decidir si firmen l'última proposta de la Generalitat i aconseguixen desconvocar una vaga indefinida que aconseguix ja catorze dies.

Cano reclama una Conferència Sectorial després de la nul·litat del registre únic de lloguer turístic

La consellera Marián Cano demana una Conferència Sectorial de Turisme urgent per a abordar les conseqüències de la sentència del Suprem que anul·la el registre únic d'arrendaments de curta duració i exigix seguretat jurídica per a comunitats, destins i sector.

El prelitoral de València es prepara per a 36 graus en el dia més càlid de l’episodi de calor

El prelitoral de la província de València superarà els 36 graus este divendres en el dia més càlid d'un episodi de calor anòmala que es prolonga ja durant dotze dies i que ha disparat també la temperatura de la mar.

CCOO PV denúncia el bloqueig empresarial que deixa sense conveni a la sanitat privada valenciana

CCOO PV alerta de la greu situació del personal de la sanitat privada en la Comunitat Valenciana pel bloqueig empresarial que impedix renovar un conveni caducat des de fa anys, amb salaris congelats i major precarietat.

La Generalitat obri la cita prèvia per a l’atenció presencial de la renda en la Comunitat Valenciana

L'Agència Tributària Valenciana obri el termini per a demanar cita prèvia i accedir al servici gratuït d'ajuda presencial per a la declaració de l'IRPF, disponible de l'1 al 30 de juny en una àmplia xarxa d'oficines.

La UPV reforça a la Xina la seua aliança tecnològica amb Huawei i Unitree Robotics

La Universitat Politècnica de València segella en Xinesa acords estratègics amb Huawei i Unitree Robotics per a integrar a les dos companyies en l'ecosistema del Beihang València Polytechnic Institute i reforçar la seua connexió amb la indústria tecnològica xinesa.

Thierry Rendall s’acomiada del València després de set anys: ‘El meu cicle ha arribat a la seua fi’

Thierry Rendall confirma que no renovarà amb el València després de set anys en el club. El lateral portugués repassa una etapa marcada per lesions, alts i baixos i la inestabilitat institucional.