Investigadors valencians dissenyen un model per a anticipar-se a possibles rebrots del coronavirus

Un operari del servei de neteja desinfecta contenidors a Reus

La desinfecció de contenidors s’ha intensificat a causa del coronavirus | Laia Solanellas

 

Investigadors del Campus d’Alcoi, en la comarca de l’Alcoià (Alacant),  de la Universitat Politècnica de València (UPV) han col·laborat en el disseny d’un model previsió i de simulació amb l’objectiu de poder afrontar possibles rebrots de la COVID-19. Es tracta d’una ferramenta que permet millorar el flux de pacients i la qualitat assistencial en el Departament de Salut d’Alcoi en la gestió de la crisi derivada de la pandèmia del coronavirus.

 

El model de simulació es presenta com una «ferramenta essencial per a afrontar futurs rebrots de la malaltia i prevore l’estat de saturació de l’hospital derivat d’estos», destaquen fonts de la institució acadèmica a Europa Press.

 

En concret, establix un quadre de comandament i control anticipat dels recursos hospitalaris necessaris: humans, tècnics, de protecció i d’infraestructura derivades dels nous ingressos, permetent d’eixa forma planificar, organitzar i gestionar amb antelació les necessitats dels servicis assistencials, evitant el seu possible col·lapse.

 

«Es tracta, per tant, d‘anticipar-se i protegir al sistema sanitari proporcionant una ferramenta que servisca de recolzament en la presa de decisions, en situacions de gran variabilitat a l’equip de gestió de l’hospital», apunta Francisca Sempere, investigadora del Campus d’Alcoi de la UPV i coordinadora del projecte.

 

Aprenentatge de Wuhan

Les dades de partida són les estimacions de contagis que es determinen a partir de models de previsió desenvolupats per l’investigador Alejandro Rodríguez Villalobos. Són models matemàtics complexos de previsió construïts a partir de l’aprenentatge i del comportament de contagi i confinament observat des de l’inici de la pandèmia en Wuhan (la Xina).

 

Rodríguez Villalobos ha desenrotllat també els denominats ‘Generadors de brots’, que pretenen simular el comportament de futurs moviments de la malaltia. Amb tot això es pot generar diferents escenaris futurs: des de rebrots específics i localitzats en organismes, empreses o actes, fins a onades de contagi més generalitzades com el que hi ha hagut fins ara.

 

Els resultats del model de previsió i dels generadors de brots, alimenten el model de simulació d’estats dels pacients després del seu ingrés en l’hospital, i la seua possible evolució per planta, UCI i post UCI. Francisca Sempere és la investigadora responsable del disseny i implementació d’esta part de la ferramenta.

 

La simulació es basa en la probabilitat que un pacient puga derivar en cada un d’estos estats i en el temps d’estada en cada un d’ells. Per a la validació d’este model s’han contemplat no sols les anàlisis de dades i els resultats de l’àrea de salut d’Alcoi, sinó també els disponibles d’altres estudis i centres d’investigació amb els que s’ha contactat.

Anuncios
Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Pedro Martínez carrega contra el president del Panathinaikos després de la derrota del València Basket en l’Eurolliga

Pedro Martínez va elogiar el nivell del Panathinaikos després de l'ajustada derrota del València Basket, però va arremetre amb duresa contra el president del club grec i va demanar a l'Eurolliga que actue.

Ataman denuncia que la Policia vol detindre al president del Panathinaikos després de guanyar a València

Ergin Ataman va denunciar que diversos agents de Policia van intentar detindre al president del Panathinaikos i a un membre del seu cos tècnic després del triomf per 105-107 davant el València Basket, en una compareixença sense preguntes.

Hayes-Davis fulmina al València Basket en la pròrroga i posa el 0-2 per a Panathinaikos

El València Basket cau 105-107 en una pròrroga cruel davant Panathinaikos, decidit per un canastón final de Nigel Hayes-Davis que deixa la sèrie 0-2 abans de viatjar a Atenes.

Divendres amb ruixats i tempestes intenses en l’est i sud-est peninsular

La jornada del divendres estarà marcada per ruixats i tempestes localment fortes en l'est i sud-est peninsular, amb graníssol en zones de serra i contrastos tèrmics entre el litoral i l'interior.

Morant acusa el Consell de desoir als docents i reivindica el model educatiu socialista

Diana Morant es compromet davant els sindicats educatius valencians a defendre les seues reivindicacions i critica a la Generalitat per no dialogar ni destinar recursos suficients a l'educació.

Els sindicats de docents formalitzen una vaga indefinida a partir de l’11 de maig

Els sindicats STEPV, CCOO i UGT registren una vaga indefinida docent des de l'11 de maig i preparen mobilitzacions mentres exigixen propostes concretes al Consell.

PP i Vox perfilen la seua llista de compareixents per a la comissió sobre les VPP d’Alacant

PP i Vox registren les seues propostes de treball per a la comissió que investiga l'adjudicació irregular de vivendes de protecció pública a Alacant, amb desenes de càrrecs polítics i tècnics cridats a declarar.

Gandia presenta la 51 edició del seu concurs internacional de fideuà, que se celebrarà el 10 de juny

Gandia ha presentat la 51 edició del seu concurs internacional de fideuà, que se celebrarà el 10 de juny en el Moll dels Borja i repartirà premis econòmics i guardons especials.