Investigadors valencians dissenyen un model per a anticipar-se a possibles rebrots del coronavirus

Un operari del servei de neteja desinfecta contenidors a Reus

La desinfecció de contenidors s’ha intensificat a causa del coronavirus | Laia Solanellas

 

Investigadors del Campus d’Alcoi, en la comarca de l’Alcoià (Alacant),  de la Universitat Politècnica de València (UPV) han col·laborat en el disseny d’un model previsió i de simulació amb l’objectiu de poder afrontar possibles rebrots de la COVID-19. Es tracta d’una ferramenta que permet millorar el flux de pacients i la qualitat assistencial en el Departament de Salut d’Alcoi en la gestió de la crisi derivada de la pandèmia del coronavirus.

 

El model de simulació es presenta com una «ferramenta essencial per a afrontar futurs rebrots de la malaltia i prevore l’estat de saturació de l’hospital derivat d’estos», destaquen fonts de la institució acadèmica a Europa Press.

 

En concret, establix un quadre de comandament i control anticipat dels recursos hospitalaris necessaris: humans, tècnics, de protecció i d’infraestructura derivades dels nous ingressos, permetent d’eixa forma planificar, organitzar i gestionar amb antelació les necessitats dels servicis assistencials, evitant el seu possible col·lapse.

 

«Es tracta, per tant, d‘anticipar-se i protegir al sistema sanitari proporcionant una ferramenta que servisca de recolzament en la presa de decisions, en situacions de gran variabilitat a l’equip de gestió de l’hospital», apunta Francisca Sempere, investigadora del Campus d’Alcoi de la UPV i coordinadora del projecte.

 

Aprenentatge de Wuhan

Les dades de partida són les estimacions de contagis que es determinen a partir de models de previsió desenvolupats per l’investigador Alejandro Rodríguez Villalobos. Són models matemàtics complexos de previsió construïts a partir de l’aprenentatge i del comportament de contagi i confinament observat des de l’inici de la pandèmia en Wuhan (la Xina).

 

Rodríguez Villalobos ha desenrotllat també els denominats ‘Generadors de brots’, que pretenen simular el comportament de futurs moviments de la malaltia. Amb tot això es pot generar diferents escenaris futurs: des de rebrots específics i localitzats en organismes, empreses o actes, fins a onades de contagi més generalitzades com el que hi ha hagut fins ara.

 

Els resultats del model de previsió i dels generadors de brots, alimenten el model de simulació d’estats dels pacients després del seu ingrés en l’hospital, i la seua possible evolució per planta, UCI i post UCI. Francisca Sempere és la investigadora responsable del disseny i implementació d’esta part de la ferramenta.

 

La simulació es basa en la probabilitat que un pacient puga derivar en cada un d’estos estats i en el temps d’estada en cada un d’ells. Per a la validació d’este model s’han contemplat no sols les anàlisis de dades i els resultats de l’àrea de salut d’Alcoi, sinó també els disponibles d’altres estudis i centres d’investigació amb els que s’ha contactat.

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Tenerife desarbora a un València sense punteria rumb al 89-71

El Tenerife va castigar la falta d'encert del València amb un demolidor parcial 24-2 i va tancar un 89-71 sòlid malgrat l'absència de Gio Shermadini. El triomf li manté en zona de playoff.

Rüdiger i Valverde posen al Reial Madrid 2-0 davant l’Elx al descans

Dos punts de Rüdiger (39) i Valverde (44) donen un còmode avantatge al Reial Madrid davant l'Elx al descans. L'equip, malgrat deu baixes, rendibilitza les seues dos arribades.

L’Oviedo repetix triomf davant el València (1-0) i s’agarra a la permanència

Un gol de David Costas va donar al Real Oviedo el seu quart triomf del curs davant un València sense resposta. Els blaus ja estan a cinc punts de la permanència.

Oviedo 1-0 València: Costas decidix i l’equip continua viu

El Real Oviedo va véncer 1-0 al València amb un gol de David Costas en un córner i per fi va tancar un partit després d'avançar-se. Va sumar el seu quart triomf del curs i es queda a cinc punts de la permanència.

Carvajal, Fran García i Camavinga, les novetats en l’onze de Arbeloa davant l’Elx

Arbeloa introduïx tres canvis per a rebre a l'Elx: Carvajal i Fran García en els laterals i Camavinga en la medul·lar. L'equip arriba amb deu absències.

Oviedo s’imposa 1-0 a un València sense mordent

L'Oviedo, malgrat la seua condició de cuera, va firmar la seua quarta victòria de lliga en superar 1-0 al València en el Carlos Tartiere. David Costas va decidir i el VAR va anul·lar el 2-0 en el 77.

Carvajal, Fran García i Camavinga, novetats en l’onze del Reial Madrid davant l’Elx

Arbeloa introduïx a Carvajal i Fran García en els laterals i a Camavinga en la medul·lar per a rebre a l'Elx. L'equip ajusta peces amb deu baixes.

Avís groc per vent de fins a 80 km/h a l’interior de Castelló este diumenge

Aemet activa l'avís groc per vent del nord amb ratxes de fins a 80 km/h a Castelló. L'episodi s'estén per trams i afecta també a València i Alacant.