Investigadors valencians dissenyen un model per a anticipar-se a possibles rebrots del coronavirus

Un operari del servei de neteja desinfecta contenidors a Reus

La desinfecció de contenidors s’ha intensificat a causa del coronavirus | Laia Solanellas

 

Investigadors del Campus d’Alcoi, en la comarca de l’Alcoià (Alacant),  de la Universitat Politècnica de València (UPV) han col·laborat en el disseny d’un model previsió i de simulació amb l’objectiu de poder afrontar possibles rebrots de la COVID-19. Es tracta d’una ferramenta que permet millorar el flux de pacients i la qualitat assistencial en el Departament de Salut d’Alcoi en la gestió de la crisi derivada de la pandèmia del coronavirus.

 

El model de simulació es presenta com una «ferramenta essencial per a afrontar futurs rebrots de la malaltia i prevore l’estat de saturació de l’hospital derivat d’estos», destaquen fonts de la institució acadèmica a Europa Press.

 

En concret, establix un quadre de comandament i control anticipat dels recursos hospitalaris necessaris: humans, tècnics, de protecció i d’infraestructura derivades dels nous ingressos, permetent d’eixa forma planificar, organitzar i gestionar amb antelació les necessitats dels servicis assistencials, evitant el seu possible col·lapse.

 

«Es tracta, per tant, d‘anticipar-se i protegir al sistema sanitari proporcionant una ferramenta que servisca de recolzament en la presa de decisions, en situacions de gran variabilitat a l’equip de gestió de l’hospital», apunta Francisca Sempere, investigadora del Campus d’Alcoi de la UPV i coordinadora del projecte.

 

Aprenentatge de Wuhan

Les dades de partida són les estimacions de contagis que es determinen a partir de models de previsió desenvolupats per l’investigador Alejandro Rodríguez Villalobos. Són models matemàtics complexos de previsió construïts a partir de l’aprenentatge i del comportament de contagi i confinament observat des de l’inici de la pandèmia en Wuhan (la Xina).

 

Rodríguez Villalobos ha desenrotllat també els denominats ‘Generadors de brots’, que pretenen simular el comportament de futurs moviments de la malaltia. Amb tot això es pot generar diferents escenaris futurs: des de rebrots específics i localitzats en organismes, empreses o actes, fins a onades de contagi més generalitzades com el que hi ha hagut fins ara.

 

Els resultats del model de previsió i dels generadors de brots, alimenten el model de simulació d’estats dels pacients després del seu ingrés en l’hospital, i la seua possible evolució per planta, UCI i post UCI. Francisca Sempere és la investigadora responsable del disseny i implementació d’esta part de la ferramenta.

 

La simulació es basa en la probabilitat que un pacient puga derivar en cada un d’estos estats i en el temps d’estada en cada un d’ells. Per a la validació d’este model s’han contemplat no sols les anàlisis de dades i els resultats de l’àrea de salut d’Alcoi, sinó també els disponibles d’altres estudis i centres d’investigació amb els que s’ha contactat.

Últimes notícies

Un voleó de Pablo García en el 83 enfonsa el València CF a Mestalla

Un gol de volea de Pablo García en el minut 83 ha donat la victòria al Betis a Mestalla i ha encés de nou la protesta de l’afició del València CF, que encadena dos jornades sense marcar.

Nathan Saliba reforça el mig del camp del Villarreal fins a 2031

El Villarreal ha tancat el fichatge del migcampista canadenc Nathan Saliba, de 22 anys, procedent de l'Anderlecht, amb un contracte fins al 30 de juny de 2031.

La Cova de les Dones opta als Premis +Historia de National Geographic

El santuari romà de la Cova de les Dones, a Millares, ha sigut nominat als Premis +Historia de National Geographic com a Millor Hallatge Històric Nacional i es pot votar fins al 12 d’octubre.

València encadena una de les jornades més caloroses d’Espanya amb més de 37 graus

Les màximes han arribat hui als 37,2 graus a l’aeroport de València, entre les més altes d’Espanya, i als 36,7 graus a la capital.

El receptor argentí Mauro Zelayeta reforça el Léleman Conqueridor per a la Superlliga

El Léleman Conqueridor ha incorporat el receptor argentí Mauro Zelayeta per a la temporada 2026-2027, després de proclamar-se campió de la Divisió d'Honor d'Argentina amb Ciudad Vóley. El jugador, amb experiència prèvia en la Superlliga, fixa com a objectiu arribar almenys a les semifinals de la lliga i de la Copa del Rei.

Oriol Rey compleix 100 partits amb el Llevant en El Sadar

El migcampista Oriol Rey ha complit els 100 partits oficials amb el Llevant en l’empat sense gols davant Osasuna en El Sadar, consolidant-se com una peça habitual del centre del camp granota.

El central del València Justin de Haas patix un esquinç al turmell dret

Justin de Haas, central neerlandés del València CF, ha patit un esquinç al turmell dret en el partit de Lliga a Mestalla contra el Celta i estarà de baixa mentre seguix tractament mèdic i rehabilitació.

El BBVA Open Internacional de València reunirà un top-5 mundial i nou espanyoles al quadre principal

La cinquena edició del BBVA Open Internacional de València, torneig WTA 125 en terra batuda del 13 al 20 de setembre, comptarà amb un top-5 de nivell internacional i nou jugadores espanyoles al quadre principal.