14.4 C
València
Dissabte, 10 gener, 2026

Investigadors valencians dissenyen un model per a anticipar-se a possibles rebrots del coronavirus

Un operari del servei de neteja desinfecta contenidors a Reus

La desinfecció de contenidors s’ha intensificat a causa del coronavirus | Laia Solanellas

 

Investigadors del Campus d’Alcoi, en la comarca de l’Alcoià (Alacant),  de la Universitat Politècnica de València (UPV) han col·laborat en el disseny d’un model previsió i de simulació amb l’objectiu de poder afrontar possibles rebrots de la COVID-19. Es tracta d’una ferramenta que permet millorar el flux de pacients i la qualitat assistencial en el Departament de Salut d’Alcoi en la gestió de la crisi derivada de la pandèmia del coronavirus.

 

El model de simulació es presenta com una «ferramenta essencial per a afrontar futurs rebrots de la malaltia i prevore l’estat de saturació de l’hospital derivat d’estos», destaquen fonts de la institució acadèmica a Europa Press.

 

En concret, establix un quadre de comandament i control anticipat dels recursos hospitalaris necessaris: humans, tècnics, de protecció i d’infraestructura derivades dels nous ingressos, permetent d’eixa forma planificar, organitzar i gestionar amb antelació les necessitats dels servicis assistencials, evitant el seu possible col·lapse.

 

«Es tracta, per tant, d‘anticipar-se i protegir al sistema sanitari proporcionant una ferramenta que servisca de recolzament en la presa de decisions, en situacions de gran variabilitat a l’equip de gestió de l’hospital», apunta Francisca Sempere, investigadora del Campus d’Alcoi de la UPV i coordinadora del projecte.

 

Aprenentatge de Wuhan

Les dades de partida són les estimacions de contagis que es determinen a partir de models de previsió desenvolupats per l’investigador Alejandro Rodríguez Villalobos. Són models matemàtics complexos de previsió construïts a partir de l’aprenentatge i del comportament de contagi i confinament observat des de l’inici de la pandèmia en Wuhan (la Xina).

 

Rodríguez Villalobos ha desenrotllat també els denominats ‘Generadors de brots’, que pretenen simular el comportament de futurs moviments de la malaltia. Amb tot això es pot generar diferents escenaris futurs: des de rebrots específics i localitzats en organismes, empreses o actes, fins a onades de contagi més generalitzades com el que hi ha hagut fins ara.

 

Els resultats del model de previsió i dels generadors de brots, alimenten el model de simulació d’estats dels pacients després del seu ingrés en l’hospital, i la seua possible evolució per planta, UCI i post UCI. Francisca Sempere és la investigadora responsable del disseny i implementació d’esta part de la ferramenta.

 

La simulació es basa en la probabilitat que un pacient puga derivar en cada un d’estos estats i en el temps d’estada en cada un d’ells. Per a la validació d’este model s’han contemplat no sols les anàlisis de dades i els resultats de l’àrea de salut d’Alcoi, sinó també els disponibles d’altres estudis i centres d’investigació amb els que s’ha contactat.

Últimes notícies

Moleiro i Gerard Moreno lideren el 3-1 del Vila-real davant l’Alabés

El Vila-real s'imposa 3-1 a l'Alabés en La Ceràmica amb un gol i una assistència de Moleiro i l'impacte immediat de Gerard Moreno. Mikautadze va tancar el compte i Toni Martínez va maquillar el marcador.

L’Ajuntament d’Alberic trasllada a la Guàrdia Civil conductes d’assetjament a menors en xarxes

L'Ajuntament d'Alberic ha informat la Guàrdia Civil i als centres educatius de conductes en xarxes que afecten menors. Advertix de possibles conseqüències legals i demana implicació familiar.

Les mares dels menors del naufragi d’Indonèsia han tornat a Espanya

Les mares dels menors afectats han tornat a Espanya després del naufragi en Komodo, mentres el pare del xiquet desaparegut roman a Indonèsia i la busca oficial s'ha tancat.

El Vila-real s’imposa a l’Alabés amb un 3-1 després d’una gran segona part

Una gran arrancada de la segona mitat va donar la victòria al Vila-real. Moleiro va firmar un gol i una assistència i Gerard Moreno també va marcar.

El Llevant s’agarra a este efecte Castro davant un Espanyol en ratxa fora

El Llevant busca la seua primera victòria a casa amb Castro davant un Espanyol que enllaça tres triomfs seguits a domicili i vol oblidar el 0-2 del derbi. Competixen en el Ciutat de València el diumenge a les 16.15 amb objectius distints però urgències clares.

El Govern amplia les ajudes per la dana per a protegir els municipis enfront d’inundacions

L'Orde TMD/1586/2025, publicada en el BOE, modifica la TMD/101/2025 i permet usar fons per a prevenció i adaptació. La gestió passa al Comissionat especial.

Luís Castro mira el partit davant l’Espanyol com una final

El tècnic del Llevant va restar importància a la falta de triomfs en el Ciutat i afronta la seua primera trobada a casa davant l'Espanyol amb mentalitat de final. Va destacar l'impuls de l'afició, la necessitat de mantindre el nivell després de guanyar a Sevilla i va deixar oberta la porta a reforços, a més de la possible presència de Etta Eyong.

La Clàssica Comunitat Valenciana eixirà de La Nucia amb sis equips World Tour

La Nucia acollirà el 25 de gener l'eixida de la Clàssica Comunitat Valenciana 1969, prova UCI 1.1, amb sis equips World Tour i meta a València després de 199,5 km.