Investigadors valencians dissenyen un model per a anticipar-se a possibles rebrots del coronavirus

Un operari del servei de neteja desinfecta contenidors a Reus

La desinfecció de contenidors s’ha intensificat a causa del coronavirus | Laia Solanellas

 

Investigadors del Campus d’Alcoi, en la comarca de l’Alcoià (Alacant),  de la Universitat Politècnica de València (UPV) han col·laborat en el disseny d’un model previsió i de simulació amb l’objectiu de poder afrontar possibles rebrots de la COVID-19. Es tracta d’una ferramenta que permet millorar el flux de pacients i la qualitat assistencial en el Departament de Salut d’Alcoi en la gestió de la crisi derivada de la pandèmia del coronavirus.

 

El model de simulació es presenta com una «ferramenta essencial per a afrontar futurs rebrots de la malaltia i prevore l’estat de saturació de l’hospital derivat d’estos», destaquen fonts de la institució acadèmica a Europa Press.

 

En concret, establix un quadre de comandament i control anticipat dels recursos hospitalaris necessaris: humans, tècnics, de protecció i d’infraestructura derivades dels nous ingressos, permetent d’eixa forma planificar, organitzar i gestionar amb antelació les necessitats dels servicis assistencials, evitant el seu possible col·lapse.

 

«Es tracta, per tant, d‘anticipar-se i protegir al sistema sanitari proporcionant una ferramenta que servisca de recolzament en la presa de decisions, en situacions de gran variabilitat a l’equip de gestió de l’hospital», apunta Francisca Sempere, investigadora del Campus d’Alcoi de la UPV i coordinadora del projecte.

 

Aprenentatge de Wuhan

Les dades de partida són les estimacions de contagis que es determinen a partir de models de previsió desenvolupats per l’investigador Alejandro Rodríguez Villalobos. Són models matemàtics complexos de previsió construïts a partir de l’aprenentatge i del comportament de contagi i confinament observat des de l’inici de la pandèmia en Wuhan (la Xina).

 

Rodríguez Villalobos ha desenrotllat també els denominats ‘Generadors de brots’, que pretenen simular el comportament de futurs moviments de la malaltia. Amb tot això es pot generar diferents escenaris futurs: des de rebrots específics i localitzats en organismes, empreses o actes, fins a onades de contagi més generalitzades com el que hi ha hagut fins ara.

 

Els resultats del model de previsió i dels generadors de brots, alimenten el model de simulació d’estats dels pacients després del seu ingrés en l’hospital, i la seua possible evolució per planta, UCI i post UCI. Francisca Sempere és la investigadora responsable del disseny i implementació d’esta part de la ferramenta.

 

La simulació es basa en la probabilitat que un pacient puga derivar en cada un d’estos estats i en el temps d’estada en cada un d’ells. Per a la validació d’este model s’han contemplat no sols les anàlisis de dades i els resultats de l’àrea de salut d’Alcoi, sinó també els disponibles d’altres estudis i centres d’investigació amb els que s’ha contactat.

Anuncios

Últimes notícies

Maleït idioma, el castellà, segons Trump

Leo Giménez és lingüista i en el seu article d'esta setmana parla del rebuig de Donald Trump al castellà i utilitza eixe episodi per a reflexionar sobre el supremacisme lingüístic i la situació de les llengües minoritzades, especialment el valencià

José Muñoz acusa el Consell de no tindre ‘projecte propi’ i reclama que la Comunitat recupere pes a Espanya

El síndic del PSPV-PSOE defensa en un desdejuni d’AMDComVal una agenda valenciana basada en finançament, autogovern, servicis públics i vertebració territorial

CCOO denuncia 70 hores d’espera i col·lapse en les urgències de l’Hospital Clínic de València

CCOO alerta que les urgències de l'Hospital Clínic de València acumulen esperes de fins a 70 hores i un 70% més de pacients de la capacitat prevista, la qual cosa convertix l'àrea en una planta d'hospitalització encoberta i eleva el risc assistencial i laboral.

Els festivals Love the 90s i I Love Reggaeton es traslladen a l’estadi Ciutat de València

Els festivals Love the 90s i I Love Reggaeton canvien de la Ciutat de les Arts i les Ciències a l'estadi Ciutat de València per un conflicte de soroll, amb ajustos en la distribució del públic i opcions de reembossament.

Els sindicats denuncien servicis mínims abusius en 2n de Batxillerat per la vaga indefinida

Els sindicats del comité de vaga qualifiquen d'abusius els servicis mínims fixats per la Conselleria per al professorat de 2n de Batxillerat davant la vaga indefinida des de l'11 de maig.

Les empreses valencianes acceleren l’automatització malgrat la falta de talent en intel·ligència artificial

Més de la mitat de les empreses valencianes prioritza automatitzar processos per a guanyar eficiència, encara que reconeix una forta falta de talent especialitzat en intel·ligència artificial i un ús encara tàctic d'esta tecnologia.

El Consell aprova un acord de 27 milions per a fàrmacs contra l’esclerosi múltiple

El Consell ha autoritzat un acord marc de més de 27 milions d'euros per a garantir el subministrament de medicaments contra l'esclerosi múltiple en la sanitat pública valenciana durant els pròxims anys.

El Consell destina 14,7 milions al manteniment de depuradores a Castelló

El Consell ha autoritzat la EPSAR un contracte de 14,7 milions per a garantir el manteniment i la continuïtat dels sistemes de sanejament i depuració d'aigües residuals en diversos municipis de Castelló.