Anuncios

‘El laberinto mágico’, obri les seues portes en l’Espai Cultural Obert Les Aules

Julián Barón García (Castelló de la Plana), amb ‘El laberinto mágico’, és el protagonista de la tercera exposició del projecte ‘ReViu Les Aules’, que este mateix any ha posat en marxa el departament de Cultura de la Diputació de Castelló amb la diputada provincial Ruth Sanz al capdavant.

Es tracta d’una mostra fotogràfica en la qual Julián Barón part de les recreacions històriques d’episodis de la Guerra Civil en localitats com Viver, Lopera, Favón o Morata de Tajuña. El seu propòsit és acostar batalles que van tindre lloc entre 1936 i 1939 a generacions que no les han conegudes.

Anuncios

Una mostra visualment laberíntica que es podrà visitar en l’Espai Cultural Obert-ECO Les Aules (plaça Les Aules de Castelló) entre demà dijous 10 de juny, a partir de les 20.00 hores, i el 12 de setembre, en horari de 10.00 a 14.00 i de 17.00 a 21.00 hores. A més, durant este període, l’equip que coordina ‘ReViu Les Aules’ ha preparat diverses activitats complementàries entorn d’esta exposició. Tota la programació és de lliure accés al públic.

Julián Barón ha construït la seua trajectòria professional sota la premissa de la imatge com a eina social de pensament, alhora que qüestiona els discursos hegemònics que han servit per a contar la història, com és el cas de la Guerra Civil Espanyola.

En el seu més recent projecte, ‘El laberinto mágico’, revisita escenaris del conflicte bèl·lic que ha marcat el segle XX de l’estat espanyol on es duen a terme unes representacions escèniques amb un doble vessant: lúdica i cultural, pel qual acosten al públic contemporani les batalles que van conformar la Guerra Civil espanyola.

Precisament aquest doble vessant afavoreix que les representacions d’episodis històrics susciten interpretacions ambigües.

‘El laberinto mágico’ proposa una revisió de l’imaginari bèl·lic sustentat en les imatges del cinema i els testimonis fotogràfics dels mateixos corresponsals de guerra.

En paraules de l’autor, “estos simulacres s’han convertit en un exercici que funciona com a model de turisme bèl·lic en diferents llocs de l’Espanya oblidada. Esta tensió em mantenia en el paper d’un reporter que viatja en el temps i pren fotografies digitals del teatre de la Guerra Civil”.

La seua aproximació a estes recreacions es manifesta com un laberint visual, un túnel del temps en què les imatges d’un passat dolorós s’uneixen als símbols més superficials de la nostra cultura contemporània. Una unió que va més enllà del fet merament associatiu, ja que la proposta visual de l’artista evidència una superposició física de diferents instants.

Segons relata l’autor, “a l’hora de triar una foto entre sis, vaig decidir superposar-les totes: un embull visual en què la superposició es percep com un viatge de l’ull a la recerca de la imatge total”.

El laberinto màgico’, que pren el seu nom del conjunt de novel·les que l’escriptor Max Aub va publicar sobre la Guerra Civil espanyola, ha passat ja per festivals com Getxophoto i Art Photo Bcn.

Activitats complementàries

 

Divendres 11 de juny. ‘La guerra ha acabat?’ (19.00). Marta Martín Núñez conversa amb Julián Barón sobre el procés de creació de ‘El laberinto mágico’ i altres ‘fotollibres publicats entre 2000 i 2020 sobre la guerra d’Espanya.

Dissabte 11 de setembre. ‘A la càrrega’. Taller de fotomuntatge (10.00-14.00 i 16.00-18.00). Planificat per a practicar tècniques de muntatge amb imatges, tant en el seu assemblatge manual o digital, i explorar com l’art pot transmetre temes carregats d’emocions, una producció significativa de símbols, així com la transformació de l’autoria.

A l’inici del taller es compondrà un arxiu comú d’imatges, per la qual cosa es convida a les participants a portar tota mena de documents, fotos, revistes, periòdics i els materials per a poder utilitzar en el taller. I a la càrrega. Inscripcions en lesaules@dipcas.es.

Anuncios
Anuncios

Últimes notícies

El València Basket sobreviu al arreón final del Girona i es jugarà la final en Fontajau

El València Basket va deixar escapar una renda de deu punts i va acabar imposant-se per un ajustat 67-66 davant el Spar Girona, deixant la semifinal de la Lliga Femenina Endesa completament oberta per a la volta en Fontajau.

La Generalitat amplia l’alerta taronja per pluges a l’interior sud de València

La Generalitat estén l'alerta taronja per pluges a l'interior sud de València, mentres quasi tota la Comunitat seguix en avís groc excepte el nord de Castelló, amb registres que superen els 70 l/m² en diversos municipis.

Barrachina defén la ramaderia extensiva com a pilar estratègic en la Comunitat Valenciana

El conseller Miguel Barrachina reivindica la ramaderia extensiva com a activitat clau per a la seguretat alimentària, l'ocupació rural i l'equilibri territorial, i detalla una estratègia amb 70 mesures i suport econòmic estable al sector.

Les tempestes es generalitzen a Espanya amb xàfecs torrencials i risc de crescudes

Un tàlveg d'aire fred dispara la inestabilitat en quasi tota Espanya amb tempestes molt intenses al Mediterrani, registres torrencials a Alzira i risc de crescudes sobtades en la conca de l'Ebre.

La Diputació de València reforça el seu paper com a pont entre els municipis i la Unió Europea

La Diputació de València reivindica el paper dels governs intermedis en la construcció europea i detalla el reforç de la seua assistència tècnica i financera perquè els municipis accedisquen a fons comunitaris.

La Generalitat activa la preemergència hidrològica en el Magre després de fortes pluges a Guadassuar

La Generalitat activa el nivell groc del Pla Especial d'Inundacions en la conca del Magre després de superar els 50 l/m² a Guadassuar i deixar registres destacats en diverses localitats veïnes.

Una tempesta descarrega 72,4 l/m² en una hora a Alzira i activa avisos per pluja intensa

Una tempesta molt localitzada deixa 72,4 l/m² en poc més d'una hora a Alzira i obliga a mantindre avisos taronja i groc per pluja intensa en diverses comarques de la Comunitat Valenciana.

La Fiscalia manté la petició de 8 anys de presó per a Juliol d’Espanya per agressió sexual

La Fiscalia manté la seua petició de huit anys de presó per a Juliol d'Espanya per un delicte d'agressió sexual i dos de tracte degradant a pacients en la seua consulta privada. El juí queda vist per a conclusions finals el 21 de maig.
Anuncios