‘El laberinto mágico’, obri les seues portes en l’Espai Cultural Obert Les Aules

Julián Barón García (Castelló de la Plana), amb ‘El laberinto mágico’, és el protagonista de la tercera exposició del projecte ‘ReViu Les Aules’, que este mateix any ha posat en marxa el departament de Cultura de la Diputació de Castelló amb la diputada provincial Ruth Sanz al capdavant.

Es tracta d’una mostra fotogràfica en la qual Julián Barón part de les recreacions històriques d’episodis de la Guerra Civil en localitats com Viver, Lopera, Favón o Morata de Tajuña. El seu propòsit és acostar batalles que van tindre lloc entre 1936 i 1939 a generacions que no les han conegudes.

Una mostra visualment laberíntica que es podrà visitar en l’Espai Cultural Obert-ECO Les Aules (plaça Les Aules de Castelló) entre demà dijous 10 de juny, a partir de les 20.00 hores, i el 12 de setembre, en horari de 10.00 a 14.00 i de 17.00 a 21.00 hores. A més, durant este període, l’equip que coordina ‘ReViu Les Aules’ ha preparat diverses activitats complementàries entorn d’esta exposició. Tota la programació és de lliure accés al públic.

Julián Barón ha construït la seua trajectòria professional sota la premissa de la imatge com a eina social de pensament, alhora que qüestiona els discursos hegemònics que han servit per a contar la història, com és el cas de la Guerra Civil Espanyola.

En el seu més recent projecte, ‘El laberinto mágico’, revisita escenaris del conflicte bèl·lic que ha marcat el segle XX de l’estat espanyol on es duen a terme unes representacions escèniques amb un doble vessant: lúdica i cultural, pel qual acosten al públic contemporani les batalles que van conformar la Guerra Civil espanyola.

Precisament aquest doble vessant afavoreix que les representacions d’episodis històrics susciten interpretacions ambigües.

‘El laberinto mágico’ proposa una revisió de l’imaginari bèl·lic sustentat en les imatges del cinema i els testimonis fotogràfics dels mateixos corresponsals de guerra.

En paraules de l’autor, “estos simulacres s’han convertit en un exercici que funciona com a model de turisme bèl·lic en diferents llocs de l’Espanya oblidada. Esta tensió em mantenia en el paper d’un reporter que viatja en el temps i pren fotografies digitals del teatre de la Guerra Civil”.

La seua aproximació a estes recreacions es manifesta com un laberint visual, un túnel del temps en què les imatges d’un passat dolorós s’uneixen als símbols més superficials de la nostra cultura contemporània. Una unió que va més enllà del fet merament associatiu, ja que la proposta visual de l’artista evidència una superposició física de diferents instants.

Segons relata l’autor, “a l’hora de triar una foto entre sis, vaig decidir superposar-les totes: un embull visual en què la superposició es percep com un viatge de l’ull a la recerca de la imatge total”.

El laberinto màgico’, que pren el seu nom del conjunt de novel·les que l’escriptor Max Aub va publicar sobre la Guerra Civil espanyola, ha passat ja per festivals com Getxophoto i Art Photo Bcn.

Activitats complementàries

 

Divendres 11 de juny. ‘La guerra ha acabat?’ (19.00). Marta Martín Núñez conversa amb Julián Barón sobre el procés de creació de ‘El laberinto mágico’ i altres ‘fotollibres publicats entre 2000 i 2020 sobre la guerra d’Espanya.

Dissabte 11 de setembre. ‘A la càrrega’. Taller de fotomuntatge (10.00-14.00 i 16.00-18.00). Planificat per a practicar tècniques de muntatge amb imatges, tant en el seu assemblatge manual o digital, i explorar com l’art pot transmetre temes carregats d’emocions, una producció significativa de símbols, així com la transformació de l’autoria.

A l’inici del taller es compondrà un arxiu comú d’imatges, per la qual cosa es convida a les participants a portar tota mena de documents, fotos, revistes, periòdics i els materials per a poder utilitzar en el taller. I a la càrrega. Inscripcions en lesaules@dipcas.es.

Últimes notícies

Carlos Álvarez deixa el Levante i fitxa pel Club América mexicà

El Levante ha tancat el traspàs del migcampista Carlos Álvarez al Club América de Mèxic després de dues temporades i mitja i 105 partits com a granota.

Milers de persones omplin València per a defensar que Ceuta no està sola

Milers de persones s’han concentrat davant l’Ajuntament de València per a mostrar suport a Ceuta i exigir la dimissió de Pedro Sánchez, enmig de crits contra el Govern i pancartes contra la gestió de la crisi migratòria de juliol.

Les víctimes de la DANA veuen l’escrit de Mazón com una prova que ha de ser investigat

Associacions de víctimes de la DANA del 29 d’octubre consideren que l’escrit remés per Carlos Mazón al jutjat reforça la necessitat que siga investigat pel retard en l’avís Es-Alert, que veuen clau en les 232 morts.

Carlos Romero transmet calma al Villarreal i confia que els triomfs arribaran prompte

Carlos Romero ha assegurat en la presentació dels fitxatges del Villarreal que l’equip està tranquil i confiat, malgrat no haver guanyat encara en Lliga, i afronta amb il·lusió el retorn a La Cerámica i el repte de la Champions.

La parella detinguda per la desaparició del seu bebé serà traslladada al jutjat d’Amposta

La parella arrestada este dimecres a València per la presumpta desaparició del seu bebé a Tarragona serà traslladada en els pròxims dies al jutjat d’Amposta, que porta una causa secreta oberta pel cas.

Les màximes pugen fins als 36,5 graus a Utiel en un dia de calor intensa

Les temperatures màximes han pujat cinc graus este dimecres a la Comunitat Valenciana i han arribat als 36,5 graus a Utiel, amb diversos municipis d’interior per damunt dels 36 graus.

La Fiscalia rebutja que Bernabé entregue els missatges de la DANA del 29-O

La Fiscalia ha demanat desestimar la petició de Salomé Pradas perquè la delegada del Govern, Pilar Bernabé, entregue totes les seues comunicacions sobre l’emergència per la DANA del 29 d’octubre, en considerar-la innecessària i merament prospectiva.

València tindrà una còpia del mural de Luis de la Fuente vandalitzat a Barcelona

L’Ajuntament de València ha encarregat a l’artista Alberto León la reproducció ampliada del mural de Luis de la Fuente, destruït a Barcelona, en una façana municipal del barri de Russafa.