‘El laberinto mágico’, obri les seues portes en l’Espai Cultural Obert Les Aules

Julián Barón García (Castelló de la Plana), amb ‘El laberinto mágico’, és el protagonista de la tercera exposició del projecte ‘ReViu Les Aules’, que este mateix any ha posat en marxa el departament de Cultura de la Diputació de Castelló amb la diputada provincial Ruth Sanz al capdavant.

Es tracta d’una mostra fotogràfica en la qual Julián Barón part de les recreacions històriques d’episodis de la Guerra Civil en localitats com Viver, Lopera, Favón o Morata de Tajuña. El seu propòsit és acostar batalles que van tindre lloc entre 1936 i 1939 a generacions que no les han conegudes.

Una mostra visualment laberíntica que es podrà visitar en l’Espai Cultural Obert-ECO Les Aules (plaça Les Aules de Castelló) entre demà dijous 10 de juny, a partir de les 20.00 hores, i el 12 de setembre, en horari de 10.00 a 14.00 i de 17.00 a 21.00 hores. A més, durant este període, l’equip que coordina ‘ReViu Les Aules’ ha preparat diverses activitats complementàries entorn d’esta exposició. Tota la programació és de lliure accés al públic.

Julián Barón ha construït la seua trajectòria professional sota la premissa de la imatge com a eina social de pensament, alhora que qüestiona els discursos hegemònics que han servit per a contar la història, com és el cas de la Guerra Civil Espanyola.

En el seu més recent projecte, ‘El laberinto mágico’, revisita escenaris del conflicte bèl·lic que ha marcat el segle XX de l’estat espanyol on es duen a terme unes representacions escèniques amb un doble vessant: lúdica i cultural, pel qual acosten al públic contemporani les batalles que van conformar la Guerra Civil espanyola.

Precisament aquest doble vessant afavoreix que les representacions d’episodis històrics susciten interpretacions ambigües.

‘El laberinto mágico’ proposa una revisió de l’imaginari bèl·lic sustentat en les imatges del cinema i els testimonis fotogràfics dels mateixos corresponsals de guerra.

En paraules de l’autor, “estos simulacres s’han convertit en un exercici que funciona com a model de turisme bèl·lic en diferents llocs de l’Espanya oblidada. Esta tensió em mantenia en el paper d’un reporter que viatja en el temps i pren fotografies digitals del teatre de la Guerra Civil”.

La seua aproximació a estes recreacions es manifesta com un laberint visual, un túnel del temps en què les imatges d’un passat dolorós s’uneixen als símbols més superficials de la nostra cultura contemporània. Una unió que va més enllà del fet merament associatiu, ja que la proposta visual de l’artista evidència una superposició física de diferents instants.

Segons relata l’autor, “a l’hora de triar una foto entre sis, vaig decidir superposar-les totes: un embull visual en què la superposició es percep com un viatge de l’ull a la recerca de la imatge total”.

El laberinto màgico’, que pren el seu nom del conjunt de novel·les que l’escriptor Max Aub va publicar sobre la Guerra Civil espanyola, ha passat ja per festivals com Getxophoto i Art Photo Bcn.

Activitats complementàries

 

Divendres 11 de juny. ‘La guerra ha acabat?’ (19.00). Marta Martín Núñez conversa amb Julián Barón sobre el procés de creació de ‘El laberinto mágico’ i altres ‘fotollibres publicats entre 2000 i 2020 sobre la guerra d’Espanya.

Dissabte 11 de setembre. ‘A la càrrega’. Taller de fotomuntatge (10.00-14.00 i 16.00-18.00). Planificat per a practicar tècniques de muntatge amb imatges, tant en el seu assemblatge manual o digital, i explorar com l’art pot transmetre temes carregats d’emocions, una producció significativa de símbols, així com la transformació de l’autoria.

A l’inici del taller es compondrà un arxiu comú d’imatges, per la qual cosa es convida a les participants a portar tota mena de documents, fotos, revistes, periòdics i els materials per a poder utilitzar en el taller. I a la càrrega. Inscripcions en lesaules@dipcas.es.

Últimes notícies

Fi del confinament a la Vall d’Uixó per l’incendi forestal

La Generalitat ha alçat este dimarts el confinament de la Vall d'Uixó decretat per l'incendi forestal, encara actiu, que va obligar a evacuar unes 16.000 persones en una vintena de municipis i a confinar també Onda i Betxí. Les restriccions de mobilitat es mantenen en la resta de localitats afectades almenys fins a les 23.59 hores d'este dimarts.

Quatre dies d’incendi a la Vall d’Uixó: 8.500 hectàrees cremades i 10.000 evacuats

L’incendi declarat dissabte a la Vall d’Uixó enceta el quart dia actiu, amb 8.500 hectàrees calcinades i unes 10.000 persones encara evacuades, malgrat el retorn parcial autoritzat anit.

La Comunitat Valenciana suma 33.300 ocupats i redueix l’atur en 23.000 persones en tres mesos

La Comunitat Valenciana ha incrementat en 33.300 les persones ocupades i ha reduït l’atur en 23.000 en el segon trimestre de l’any, encara amb una taxa de desocupació per damunt de la mitjana estatal.

Nit tranquil·la a la Vall d’Uixó però l’incendi continua actiu i ja ha arrasat 8.500 hectàrees

La nit ha sigut meteorològicament tranquil·la a la zona de l'incendi de la Vall d'Uixó, però el foc continua actiu en el seu quart dia i ja ha cremat unes 8.500 hectàrees, amb centenars de veïns encara evacuats.

S’alça parcialment el confinament per l’incendi de la Vall d’Uixó en quatre barris

La Generalitat mantindrà fins a les 23.59 hores les evacuacions i confinaments per l’incendi de la Vall d’Uixó, però permet tornar a casa als veïns de quatre barris concrets.

Ferit un xiquet en caure un carret de golf des d’un pont a Rojales

Un xiquet ha resultat ferit en eixir-se de la via un carret de golf i caure d’un pont d’uns tres metres d’alçària en un camp de Rojales (Alacant). El menor ha patit diversos colps i ha sigut atés per personal sanitari al lloc.

La Vilavella queda buida després del desallotjament pel greu incendi de la Vall d’Uixó

La Vilavella, municipi de quasi 3.000 habitants a l'interior de Castelló, ha sigut desallotjada pel gran incendi forestal de la Vall d'Uixó i espera l'autorització per a tornar a les vivendes.

Onda alça totes les restriccions d’aigua després de l’incendi forestal

L’Ajuntament d’Onda ha informat que ja ha deixat sense efecte totes les restriccions d’ús d’aigua de la xarxa imposades pel recent incendi forestal, després de la nova valoració del Departament de Salut Pública de Castellón.
FILMOTECA D'ESTIU