‘El laberinto mágico’, obri les seues portes en l’Espai Cultural Obert Les Aules

Julián Barón García (Castelló de la Plana), amb ‘El laberinto mágico’, és el protagonista de la tercera exposició del projecte ‘ReViu Les Aules’, que este mateix any ha posat en marxa el departament de Cultura de la Diputació de Castelló amb la diputada provincial Ruth Sanz al capdavant.

Es tracta d’una mostra fotogràfica en la qual Julián Barón part de les recreacions històriques d’episodis de la Guerra Civil en localitats com Viver, Lopera, Favón o Morata de Tajuña. El seu propòsit és acostar batalles que van tindre lloc entre 1936 i 1939 a generacions que no les han conegudes.

Una mostra visualment laberíntica que es podrà visitar en l’Espai Cultural Obert-ECO Les Aules (plaça Les Aules de Castelló) entre demà dijous 10 de juny, a partir de les 20.00 hores, i el 12 de setembre, en horari de 10.00 a 14.00 i de 17.00 a 21.00 hores. A més, durant este període, l’equip que coordina ‘ReViu Les Aules’ ha preparat diverses activitats complementàries entorn d’esta exposició. Tota la programació és de lliure accés al públic.

Julián Barón ha construït la seua trajectòria professional sota la premissa de la imatge com a eina social de pensament, alhora que qüestiona els discursos hegemònics que han servit per a contar la història, com és el cas de la Guerra Civil Espanyola.

En el seu més recent projecte, ‘El laberinto mágico’, revisita escenaris del conflicte bèl·lic que ha marcat el segle XX de l’estat espanyol on es duen a terme unes representacions escèniques amb un doble vessant: lúdica i cultural, pel qual acosten al públic contemporani les batalles que van conformar la Guerra Civil espanyola.

Precisament aquest doble vessant afavoreix que les representacions d’episodis històrics susciten interpretacions ambigües.

‘El laberinto mágico’ proposa una revisió de l’imaginari bèl·lic sustentat en les imatges del cinema i els testimonis fotogràfics dels mateixos corresponsals de guerra.

En paraules de l’autor, “estos simulacres s’han convertit en un exercici que funciona com a model de turisme bèl·lic en diferents llocs de l’Espanya oblidada. Esta tensió em mantenia en el paper d’un reporter que viatja en el temps i pren fotografies digitals del teatre de la Guerra Civil”.

La seua aproximació a estes recreacions es manifesta com un laberint visual, un túnel del temps en què les imatges d’un passat dolorós s’uneixen als símbols més superficials de la nostra cultura contemporània. Una unió que va més enllà del fet merament associatiu, ja que la proposta visual de l’artista evidència una superposició física de diferents instants.

Segons relata l’autor, “a l’hora de triar una foto entre sis, vaig decidir superposar-les totes: un embull visual en què la superposició es percep com un viatge de l’ull a la recerca de la imatge total”.

El laberinto màgico’, que pren el seu nom del conjunt de novel·les que l’escriptor Max Aub va publicar sobre la Guerra Civil espanyola, ha passat ja per festivals com Getxophoto i Art Photo Bcn.

Activitats complementàries

 

Divendres 11 de juny. ‘La guerra ha acabat?’ (19.00). Marta Martín Núñez conversa amb Julián Barón sobre el procés de creació de ‘El laberinto mágico’ i altres ‘fotollibres publicats entre 2000 i 2020 sobre la guerra d’Espanya.

Dissabte 11 de setembre. ‘A la càrrega’. Taller de fotomuntatge (10.00-14.00 i 16.00-18.00). Planificat per a practicar tècniques de muntatge amb imatges, tant en el seu assemblatge manual o digital, i explorar com l’art pot transmetre temes carregats d’emocions, una producció significativa de símbols, així com la transformació de l’autoria.

A l’inici del taller es compondrà un arxiu comú d’imatges, per la qual cosa es convida a les participants a portar tota mena de documents, fotos, revistes, periòdics i els materials per a poder utilitzar en el taller. I a la càrrega. Inscripcions en lesaules@dipcas.es.

Últimes notícies

Igualtat portarà a la Fiscalia l’exclusió de dones en la Confraria de Sagunt

El Ministeri d'Igualtat traslladarà a la Fiscalia el veto a les dones en la Confraria de la Puríssima Sang de Sagunt i revisarà la seua inscripció com a entitat religiosa, en considerar que vulnera drets constitucionals.

Paunovic confia en el pla de Luis de la Font per a la porteria d’Espanya

El seleccionador de Sèrbia, Velljko Paunovic, assegura que Luis de la Font té un pla clar per a la porteria d'Espanya i considera a la Roja candidata al Mundial pel seu estil i continuïtat.

Álex Baena viu com un orgull el seu retorn a Vila-real amb la selecció espanyola

Álex Baena afronta com un partit molt especial l'amistós España-Sèrbia, el seu primer retorn a l'Estadi de la Ceràmica des de la seua eixida del Vila-real, i confia a consolidar-se per al Mundial malgrat els pocs minuts en l'Atlètic.

De la Font reivindica la seua porteria abans de l’Espanya-Sèrbia amistós

Luis de la Font assegura que Espanya compta amb quatre dels deu millors porters del món i afronta els amistosos davant Sèrbia i Egipte com si ja estiguera jugant el Mundial.

Ana Redondo reclama la dimissió de Susana Camarero després dels seus insults al Govern

La ministra d'Igualtat, Ana Redondo, reclama la dimissió de la vicepresidenta valenciana Susana Camarero en considerar insuficients les seues disculpes per dir prostitutes al Govern d'Espanya.

Igualtat portarà a la Fiscalia l’exclusió de dones en la confraria de Sagunt

El Ministeri d'Igualtat traslladarà a la Fiscalia la negativa de la Confraria de la Puríssima Sang de Sagunt a admetre dones, en considerar que vulnera drets fonamentals i manté una discriminació injustificada.

Camarero es disculpa per la seua frase sobre les prostitutes i l’atribuïx a un lapsus

Susana Camarero demana disculpes per afirmar en Les Corts que el Govern està 'ple de prostitutes', sosté que va ser un lapsus corregit al moment i acusa l'oposició de manipular les seues paraules.

Diana Morant rebutja les disculpes de Susana Camarero per dir prostitutes a les ministres

Diana Morant rebutja les disculpes de Susana Camarero per afirmar que el Govern d'Espanya estava ple de prostitutes i sosté que la vicepresidenta valenciana ha dit el que realment pensa.