‘El laberinto mágico’, obri les seues portes en l’Espai Cultural Obert Les Aules

Julián Barón García (Castelló de la Plana), amb ‘El laberinto mágico’, és el protagonista de la tercera exposició del projecte ‘ReViu Les Aules’, que este mateix any ha posat en marxa el departament de Cultura de la Diputació de Castelló amb la diputada provincial Ruth Sanz al capdavant.

Es tracta d’una mostra fotogràfica en la qual Julián Barón part de les recreacions històriques d’episodis de la Guerra Civil en localitats com Viver, Lopera, Favón o Morata de Tajuña. El seu propòsit és acostar batalles que van tindre lloc entre 1936 i 1939 a generacions que no les han conegudes.

Una mostra visualment laberíntica que es podrà visitar en l’Espai Cultural Obert-ECO Les Aules (plaça Les Aules de Castelló) entre demà dijous 10 de juny, a partir de les 20.00 hores, i el 12 de setembre, en horari de 10.00 a 14.00 i de 17.00 a 21.00 hores. A més, durant este període, l’equip que coordina ‘ReViu Les Aules’ ha preparat diverses activitats complementàries entorn d’esta exposició. Tota la programació és de lliure accés al públic.

Julián Barón ha construït la seua trajectòria professional sota la premissa de la imatge com a eina social de pensament, alhora que qüestiona els discursos hegemònics que han servit per a contar la història, com és el cas de la Guerra Civil Espanyola.

En el seu més recent projecte, ‘El laberinto mágico’, revisita escenaris del conflicte bèl·lic que ha marcat el segle XX de l’estat espanyol on es duen a terme unes representacions escèniques amb un doble vessant: lúdica i cultural, pel qual acosten al públic contemporani les batalles que van conformar la Guerra Civil espanyola.

Precisament aquest doble vessant afavoreix que les representacions d’episodis històrics susciten interpretacions ambigües.

‘El laberinto mágico’ proposa una revisió de l’imaginari bèl·lic sustentat en les imatges del cinema i els testimonis fotogràfics dels mateixos corresponsals de guerra.

En paraules de l’autor, “estos simulacres s’han convertit en un exercici que funciona com a model de turisme bèl·lic en diferents llocs de l’Espanya oblidada. Esta tensió em mantenia en el paper d’un reporter que viatja en el temps i pren fotografies digitals del teatre de la Guerra Civil”.

La seua aproximació a estes recreacions es manifesta com un laberint visual, un túnel del temps en què les imatges d’un passat dolorós s’uneixen als símbols més superficials de la nostra cultura contemporània. Una unió que va més enllà del fet merament associatiu, ja que la proposta visual de l’artista evidència una superposició física de diferents instants.

Segons relata l’autor, “a l’hora de triar una foto entre sis, vaig decidir superposar-les totes: un embull visual en què la superposició es percep com un viatge de l’ull a la recerca de la imatge total”.

El laberinto màgico’, que pren el seu nom del conjunt de novel·les que l’escriptor Max Aub va publicar sobre la Guerra Civil espanyola, ha passat ja per festivals com Getxophoto i Art Photo Bcn.

Activitats complementàries

 

Divendres 11 de juny. ‘La guerra ha acabat?’ (19.00). Marta Martín Núñez conversa amb Julián Barón sobre el procés de creació de ‘El laberinto mágico’ i altres ‘fotollibres publicats entre 2000 i 2020 sobre la guerra d’Espanya.

Dissabte 11 de setembre. ‘A la càrrega’. Taller de fotomuntatge (10.00-14.00 i 16.00-18.00). Planificat per a practicar tècniques de muntatge amb imatges, tant en el seu assemblatge manual o digital, i explorar com l’art pot transmetre temes carregats d’emocions, una producció significativa de símbols, així com la transformació de l’autoria.

A l’inici del taller es compondrà un arxiu comú d’imatges, per la qual cosa es convida a les participants a portar tota mena de documents, fotos, revistes, periòdics i els materials per a poder utilitzar en el taller. I a la càrrega. Inscripcions en lesaules@dipcas.es.

Últimes notícies

Dos hòmens rescatats en helicòpter a Petrer per un colp de calor en plena ona de calor

Dos hòmens han sigut rescatats en helicòpter al barranc de l'Escurina, al Paratge Caprala de Petrer, després que un d'ells patira un colp de calor i quedara en estat greu.

Rescaten dos senderistes a Petrer per un colp de calor en plena onada de calor

Dos hòmens han sigut rescatats en helicòpter al barranc de la Escurina, al Paratge Caprala de Petrer, després que un d’ells patira un colp de calor greu en plena onada de calor.

La ramaderia extensiva es reforça com a barrera contra incendis després del foc de Soneja

Miguel Barrachina defensa la ramaderia extensiva com a eina clau contra els incendis forestals després del foc de Soneja, que ha cremat 183 hectàrees, i destaca les ajudes i incentius per a mantindre esta activitat en el món rural.

La ramaderia extensiva es reivindica com a clau contra els incendis després del foc de Soneja

El conseller Miguel Barrachina ha defensat la ramaderia extensiva com el cortafoc més eficaç després de l’incendi de Soneja, que ha cremat 183 hectàrees a l’Alt Palància.

Ecologistes porten a jutjat l’ampliació nord del port de València per presumptes infraccions mediambientals

Ecologistes en Acció ha presentat un recurs contenciós-administratiu contra les obres de l’ampliació nord del port de València i els dragats a València i Sagunt, que consideren il·legals per falta d’avaluació ambiental actualitzada.

El Marató València guarda les últimes estreles però assegura compromisos, no promeses

El director general del Marató València, Juan Manuel Botella, ha avançat que encara queden atletes d’elit per confirmar per a la carrera del 6 de desembre i ha defés que només anuncien acords tancats. També ha explicat les dificultats econòmiques actuals de l’atletisme i el nou patrocini amb el Valencia Club de Atletismo.

El Marató València guarda encara alguna estrella però només anuncia compromisos ferms

El director general del Marató València, Juan Manuel Botella, avança que queden atletes d’elit per confirmar el 6 de desembre i defensa una política d’anuncis basada en compromisos tancats, en un context de fortes dificultats econòmiques per a l’atletisme.

Ecologistes porten a judici l’ampliació nord del port de València per infringir la normativa ambiental

Ecologistes en Acció ha presentat un recurs contenciós-administratiu contra les obres de l’ampliació nord del port de València per presumptes infraccions ambientals en els dragats de València i Sagunt.