L’ús dels autotests i proves gratuïtes s’expandeix a Europa

 

Un grup creixent d’estats a la Unió Europea impulsa estratègies de tests massius oferint proves ràpides i, recentment, alguns fins i tot permeten a la població fer autotests gratuïts o a preus molt reduïts. Estos tipus de test permeten que les persones recopilen una mostra i interpreten els resultats per elles mateixes. Ara bé, alguns governs es mostren reticents a la venda d’autotest.

El Centre Europeu de Prevenció i Control de Malalties (ECDC, per les seues sigles en anglés), creu que podrien «millorar el control de la malaltia amb una identificació i aïllament ràpids dels casos», però adverteix que «pot fer que les mesures de resposta, com ara el seguiment de contactes i la quarentena, siguen encara més difícils».

L’informe recalca la importància de proporcionar a les persones instruccions clares per a la realització d’este test i per a interpretar i comunicar els resultats a l’autoritat pública local. També inclou una sèrie de recomanacions per aquells països que introduesquen l’autotest dins la seua estratègia de testatge; fer un seguiment, si és possible, del nombre de proves distribuïdes/utilitzades, disposar d’un sistema per recollir els resultats reportats (aplicació mòbil, plataforma en el núvol, línia telefònica dedicada o mitjançant treballadors sanitaris, etc.) i organitzar proves de confirmació, entre altres recomanacions.

La Unió Europea encara no ha marcat cap línia comuna a seguir ni respecte a l’estratègia per a la detecció de la covid-19 ni sobre el preu dels autotests i, per això, hi ha diferències entre els estats. A Espanya, de moment, este tipo de proves estan prohibides sense la supervisió de personal sanitari. Les proves de detecció de la covid-19 es realitzen en centres especialitzats o mèdics i són gratuïtes si es tenen símptomes i s’ha estat en contacte amb un contagiat.

Aquells que es vulguen fer la prova, però no presenten símptomes ni hagen estat en contacte amb un positiu poden recórrer a centres de proves o clíniques privades que ofereixen el test serològic per un preu al voltant dels 40 euros, la prova d’antígens per al voltant dels 50, i cobren uns 100 euros per una PCR.

 

Alemanya

Els ciutadans alemanys poden accedir des de l’1 de març a una prova gratuïta (test d’antígens) a la setmana, a excepció dels professors i els alumnes, que tenen dret a les dos proves a la setmana si tenen classes presencials.

A més, és possible comprar autotests a preus econòmics: un lot de 5 test té un cost del voltant dels 25 euros. Es poden trobar a botigues, supermercats i farmàcies, però quasi sempre estan esgotats, segons la premsa alemanya. El govern d’Angela Merkel adverteix que estes proves ràpides no són tan fiables com les proves PCR i demana als ciutadans que després de cada autotest positiu es facen una prova de PCR per confirmar el resultat.

 

Regne Unit

El Regne Unit se suma a l’estratègia dels tests ràpids com a mètode «més efectiu» per a detectar nous casos de coronavirus. A partir del 9 d’abril els britànics poden accedir a proves gratuïtes, regulars i ràpides de coronavirus, segons ha anunciat el govern.

Tot el món al Regne Unit, inclosos els que no presenten símptomes, tindran accés a fer-se una prova gratuïta dos vegades per setmana. El secretari de Salut i d’Atenció Social, Matt Hancock, assegura que «aproximadament 1 de cada 3 persones que tenen covid-19 no presenten símptomes». Tenint en compte això, considera este tipo de test «fonamentals per detectar ràpidament casos positius i aixafar qualsevol brot».

Bèlgica

Bèlgica proporciona des del 6 d’abril autotest a les farmàcies a un cost d’entre 5 i 10 euros per a la seua població. A més, les persones beneficiàries d’un ajut social sanitari només han de pagar 1 euro per comprar-los.

 

França

El Govern francés va anunciar que els autotests estarien disponibles als supermercats francesos a finals de març, una decisió que va haver de recular i que va causar divergència d’opinions entre la comunitat científica francesa. «Hi ha d’haver un professional sanitari per vendre estes proves, que explique el seu funcionament. No és tan senzill», va dir el ministre de Salut, Olivier Veran.

Finalment, a partir del 12 d’abril els francesos podran comprar els autotests a les farmàcies per un preu que encara s’ha d’establir. Segons informa la premsa francesa, el preu anirà en la mateixa línia que altres països europeus que ja venen els autotests, d’entre 5 i 7 euros per unitat.

Itàlia

A Itàlia qualsevol persona pot fer-se la prova ràpida d’antígens o serològica sense recepta mèdica a farmàcies, clíniques privades i laboratoris d’anàlisis mèdics per uns 15 euros. Hi ha col·lectius com professors, monitors d’extraescolars o persones que treballen amb gent gran, entre d’altres, que tenen dret a proves ràpides d’antigen gratuïtes. Els autotests estan autoritzats només en algunes regions.

Àustria

Qualsevol persona que visca, treballe o estudie a Àustria pot fer-se gratuïtament una prova PCR o un test d’antígens en un dels 2.400 centres de proves creats pel govern austríac. El resultat de la prova es coneix en 15 minuts. A més, cada austríac té dret a 5 autotests gratuïts al mes que pot recollir a les farmàcies.

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Pérez Llorca anuncia ajudes per a consolidar les empreses valencianes als Estats Units

La Generalitat ha llançat una nova línia d'ajudes perquè pimes i grans companyies valencianes consoliden la seua presència als Estats Units, cobrint tràmits, fires, màrqueting, personal i consultoria. L'anunci s'ha realitzat en la Nit de les Finances, avantsala de Forinvest.

Vicente Lafuente reivindica una CEV forta, independent i pròxima a l’empresa: ‘Volem ser la casa en la qual tots vulguen estar’

Es tracta de la tercera reunió-esmorzar que organitza l’AMDComVal per a tots els seus associats i que consolida així un espai de diàleg directe amb responsables d’entitats tant públiques com privades.

Les pluges seguiran este dimecres a Alacant i sud de València i remetran a la vesprada

Aemet preveu cel molt nuvolós i ruixats a Alacant i en la mitat sud de València, localment persistents al matí. L'avís groc regix fins a les 12.00.

Investigat a Alacant per ciberestafa en criptomonedes mitjançant ‘email phishing’

La Guàrdia Civil ha investigat a Alacant a una persona per un frau de falses inversions en criptoactivos després de suplantar per correu a un 'exchange'. El sospitós va ser captat retirant diners en caixers després del rastre de les transferències.

Vicente Lafuente deixa la presidència de Femeval per a centrar-se en la CEV

Vicente Lafuente ha dimitit com a president de Femeval per a centrar-se en la CEV per la càrrega de treball. La federació activa una elecció parcial amb calendari i presidència en funcions.

Ferit un acompanyant per un tret dissuasiu durant una persecució a Alzira

Un acompanyant ha resultat ferit a la cama per un tret dissuasiu durant una persecució policial a Alzira. Els dos ocupants del cotxe han sigut detinguts.

El Museu de Belles Arts de València exhibix el seu art contemporani dels 40 als 70

El MuBAV reunix 48 obres de 32 artistes en Temps Moderns, un recorregut per la modernització artística entre els 40 i els 70. La mostra es visita fins al 31 de maig.

El MACA incorpora serigrafies de Soledad Sevilla i documents sobre Eusebio Sempere

L'Ajuntament d'Alacant ha acceptat per al MACA dos sèries de serigrafies de Soledad Sevilla i documentació sobre Eusebio Sempere, que reforcen la seua col·lecció i arxiu.