L’ús dels autotests i proves gratuïtes s’expandeix a Europa

 

Un grup creixent d’estats a la Unió Europea impulsa estratègies de tests massius oferint proves ràpides i, recentment, alguns fins i tot permeten a la població fer autotests gratuïts o a preus molt reduïts. Estos tipus de test permeten que les persones recopilen una mostra i interpreten els resultats per elles mateixes. Ara bé, alguns governs es mostren reticents a la venda d’autotest.

El Centre Europeu de Prevenció i Control de Malalties (ECDC, per les seues sigles en anglés), creu que podrien «millorar el control de la malaltia amb una identificació i aïllament ràpids dels casos», però adverteix que «pot fer que les mesures de resposta, com ara el seguiment de contactes i la quarentena, siguen encara més difícils».

L’informe recalca la importància de proporcionar a les persones instruccions clares per a la realització d’este test i per a interpretar i comunicar els resultats a l’autoritat pública local. També inclou una sèrie de recomanacions per aquells països que introduesquen l’autotest dins la seua estratègia de testatge; fer un seguiment, si és possible, del nombre de proves distribuïdes/utilitzades, disposar d’un sistema per recollir els resultats reportats (aplicació mòbil, plataforma en el núvol, línia telefònica dedicada o mitjançant treballadors sanitaris, etc.) i organitzar proves de confirmació, entre altres recomanacions.

La Unió Europea encara no ha marcat cap línia comuna a seguir ni respecte a l’estratègia per a la detecció de la covid-19 ni sobre el preu dels autotests i, per això, hi ha diferències entre els estats. A Espanya, de moment, este tipo de proves estan prohibides sense la supervisió de personal sanitari. Les proves de detecció de la covid-19 es realitzen en centres especialitzats o mèdics i són gratuïtes si es tenen símptomes i s’ha estat en contacte amb un contagiat.

Aquells que es vulguen fer la prova, però no presenten símptomes ni hagen estat en contacte amb un positiu poden recórrer a centres de proves o clíniques privades que ofereixen el test serològic per un preu al voltant dels 40 euros, la prova d’antígens per al voltant dels 50, i cobren uns 100 euros per una PCR.

 

Alemanya

Els ciutadans alemanys poden accedir des de l’1 de març a una prova gratuïta (test d’antígens) a la setmana, a excepció dels professors i els alumnes, que tenen dret a les dos proves a la setmana si tenen classes presencials.

A més, és possible comprar autotests a preus econòmics: un lot de 5 test té un cost del voltant dels 25 euros. Es poden trobar a botigues, supermercats i farmàcies, però quasi sempre estan esgotats, segons la premsa alemanya. El govern d’Angela Merkel adverteix que estes proves ràpides no són tan fiables com les proves PCR i demana als ciutadans que després de cada autotest positiu es facen una prova de PCR per confirmar el resultat.

 

Regne Unit

El Regne Unit se suma a l’estratègia dels tests ràpids com a mètode «més efectiu» per a detectar nous casos de coronavirus. A partir del 9 d’abril els britànics poden accedir a proves gratuïtes, regulars i ràpides de coronavirus, segons ha anunciat el govern.

Tot el món al Regne Unit, inclosos els que no presenten símptomes, tindran accés a fer-se una prova gratuïta dos vegades per setmana. El secretari de Salut i d’Atenció Social, Matt Hancock, assegura que «aproximadament 1 de cada 3 persones que tenen covid-19 no presenten símptomes». Tenint en compte això, considera este tipo de test «fonamentals per detectar ràpidament casos positius i aixafar qualsevol brot».

Bèlgica

Bèlgica proporciona des del 6 d’abril autotest a les farmàcies a un cost d’entre 5 i 10 euros per a la seua població. A més, les persones beneficiàries d’un ajut social sanitari només han de pagar 1 euro per comprar-los.

 

França

El Govern francés va anunciar que els autotests estarien disponibles als supermercats francesos a finals de març, una decisió que va haver de recular i que va causar divergència d’opinions entre la comunitat científica francesa. «Hi ha d’haver un professional sanitari per vendre estes proves, que explique el seu funcionament. No és tan senzill», va dir el ministre de Salut, Olivier Veran.

Finalment, a partir del 12 d’abril els francesos podran comprar els autotests a les farmàcies per un preu que encara s’ha d’establir. Segons informa la premsa francesa, el preu anirà en la mateixa línia que altres països europeus que ja venen els autotests, d’entre 5 i 7 euros per unitat.

Itàlia

A Itàlia qualsevol persona pot fer-se la prova ràpida d’antígens o serològica sense recepta mèdica a farmàcies, clíniques privades i laboratoris d’anàlisis mèdics per uns 15 euros. Hi ha col·lectius com professors, monitors d’extraescolars o persones que treballen amb gent gran, entre d’altres, que tenen dret a proves ràpides d’antigen gratuïtes. Els autotests estan autoritzats només en algunes regions.

Àustria

Qualsevol persona que visca, treballe o estudie a Àustria pot fer-se gratuïtament una prova PCR o un test d’antígens en un dels 2.400 centres de proves creats pel govern austríac. El resultat de la prova es coneix en 15 minuts. A més, cada austríac té dret a 5 autotests gratuïts al mes que pot recollir a les farmàcies.

Últimes notícies

Les platges valencianes estrenen sensors per controlar la qualitat de l’aigua en temps real

La Generalitat ha posat en marxa una prova pilot amb biosensors intel·ligents a Port Saplaya i Meliana per controlar en temps real la qualitat de l’aigua de les platges i reforçar la seguretat sanitària.

Guia per a vore l’eclipsi solar amb seguretat a la Comunitat Valenciana

La Generalitat ha activat un dispositiu especial per l’eclipsi del 12 d’agost, amb nivell 3 de preemergència forestal, tancament de parcs naturals i un decàleg de consells per a una observació segura.

Canet lo Roig, la Jana i Traiguera asseguren l’aigua potable amb una obra solar de 4,3 milions

Canet lo Roig, la Jana i Traiguera ja tenen garantit l’abastiment d’aigua potable gràcies a una infraestructura de 4,3 milions d’euros alimentada amb energia solar, declarada d’emergència per la sequera extraordinària a la demarcació del Xúquer.

Les residències per a víctimes de violència atenen 305 dones en mig any

Els centres residencials de la Generalitat han acollit 305 dones i 115 menors víctimes de violència en el primer semestre de 2026. Susana Camarero destaca el reforç de la xarxa assistencial i la nova Estratègia Valenciana contra la tracta.

Sagunt a Escena porta al Teatre Romà ‘La òpera dels tres cèntims’ amb Coque Malla

Sagunt a Escena programa este cap de setmana 'La òpera dels tres cèntims', protagonitzada per Coque Malla, i l'espectacle de dansa contemporània 'Públic' de la companyia valenciana Fil d'Arena.

La ciutadania europea ja pot posar denúncies en línia davant la Guàrdia Civil

La Guàrdia Civil ha obert el seu sistema de denúncia telemàtica a la ciutadania europea amb identificació electrònica reconeguda pel Reglament eIDAS.

Elx dona llum verda a la rehabilitació integral del Convent de la Mercè, amb més de 10 milions

L’Ajuntament d’Elx ha aprovat el projecte per a rehabilitar íntegrament el Convent de la Mercè, amb una inversió de més de 10 milions finançada per la Generalitat, per a crear un nou espai cultural i ciutadà. Les obres, amb un termini estimat de tres anys, inclouen la recuperació dels elements patrimonials i l’adaptació dels antics espais conventuals a nous usos públics.

Els governs autonòmics del PP garantixen que compliran la llei amb els menors migrants de Ceuta

El vicesecretari de Política Autonòmica del PP, Elías Bendodo, assegura a Màlaga que els governs autonòmics del partit compliran la legislació amb els menors migrants de Ceuta i culpa el Govern central de la crisi migratòria. Reprova també l’actitud de Pedro Sánchez durant l’episodi i reclama explicacions urgents.
FILMOTECA D'ESTIU