12.6 C
València
Dijous, 22 gener, 2026

Les mascotes alimentades amb menjar casolà tenen el doble de probabilitats de ser obeses

L’obesitat és la primera pandèmia no infecciosa del segle XXI. Si la incidència en les persones ha augmentat de manera notable en els últims anys (un 15% més des de la dècada dels 90), en les mascotes el creixement és vertiginós, convertint-se en una preocupació de primer nivell per als veterinaris.

S’estima que, als països desenvolupats, entre el 20 i el 40% de les mascotes pateixen sobrepés o obesitat, per la qual cosa es considera el desordre nutricional més comú i un dels principals problemes de salut.

Però quin és el motiu?

El primer que hem de tindre en compte és que l’obesitat és una malaltia multifactorial, és a dir, són molts els factors que entren en joc quan parlem de l’augment de pes, com a ambientals, clínics, nutricionals o, fins i tot, genètics”, comenta Nuria López, Practice Manager d’AniCura Lauro Hospital Veterinari. Encara que no és el factor principal ni molt menys, la raça de la nostra mascota podria influenciar en l’excés de pes.

Diferents estudis han trobat una predisposició a l’obesitat en unes certes races de gossos, com Golden Retriever, Labrador, Cocker Spaniel, Caniche, Beagle, Teckle i Rottweiler. En el cas dels gats, algunes de les races que poden tindre una predisposició al sobrepés són Maine Coon, Persa, Ragdoll, Birmà o Bosc de Noruega.

Però el factor diferencial, quan parlem de sobrepés, són els hàbits de vida, concretament l’exercici físic i l’alimentació. En aquest sentit, diferents estudis han identificat una connexió directa entre la relació dels cuidadors amb les mascotes i el sobrepés dels animals, així com la influència dels hàbits de vida dels cuidadors.

Hui dia els gossos són considerats com un més de la família, la qual cosa és molt positiu. El problema ve quan això deriva a consentir-los capritxos o sobrealimentar-los perquè consideren que menjar més forma part de la seua felicitat”, comenta Nuria.

A més de la quantitat, el tipus de menjar que li donem a la nostra mascota també influeix en la seua forma física. El menjar casolà o les sobres del menjar humà no estan preparades per a ser usades per a alimentar a les mascotes, ja que no s’ajusten en composició nutricional a les seues necessitats energètiques.

De fet, segons un estudi realitzat a Suècia en 2010, els animals que mengen habitualment menjar casolà o sobres tenen el doble de possibilitats de ser obesos que aquells que no mengen aquests aliments.

Per a assegurar-nos que la nostra mascota està en un pes normal per a la seua raça, edat i sexe, és important que seguim les recomanacions alimentàries dels veterinaris especialitzats i evitar un estil de vida sedentari i una mala alimentació.

Últimes notícies

Es desactiva l’alerta groga per vent en la Comunitat Valenciana

Emergències ha donat per finalitzada l'alerta groga per vent i no queden avisos actius en la Comunitat Valenciana. Els últims avisos a Castelló, València i Alacant també han cessat.

Els sindicats mèdics convoquen una setmana de vaga al mes des del 16 de febrer

El Comité de Vaga anuncia un atur indefinit articulat en setmanes mensuals des del 16 de febrer. Protesten per l'estatut marc i exigixen una regulació específica.

CGT convoca tres dies de vaga ferroviària i reclama un canvi immediat

CGT convoca una vaga del 9 a l'11 de febrer i se suma a l'atur dels maquinistes de Semaf per a prioritzar la seguretat després dels accidents. Transports considera que l'atur no és necessari i obri la via del diàleg.

Presó per a dos detinguts per la mort d’un home a Benifaió

El Jutjat d'Instrucció 2 de Carlet ordena presó provisional per a dos implicats en la mort d'un veí de Benifaió i l'incendi de la seua vivenda. La investigació apunta a l'entorn pròxim i manté a altres dos investigats amb mesures cautelars.

Ingrid deixarà un temporal atlàntic amb vent molt fort, pluges i nevades

Els fronts de la borrasca Ingrid deixaran este dijous un temporal atlàntic amb pluges generalitzades, ratxes molt fortes i neu en cotes mitjanes. Galícia mantindrà l'avís roig per fenòmens costaners i hi haurà avís taronja a Astúries, Cantàbria, País Basc i Andalusia.

Tres detinguts per la mort d’un home a Benifaió i l’incendi simulat de la seua vivenda

Tres jóvens han sigut detinguts per l'homicidi d'un veí de Benifaió i per l'incendi posterior en la vivenda. La investigació atribuïx el foc al fill de la víctima i el crim a dos afins.

Paterna ensenya als seus veïns a reconéixer les sirenes d’emergència i reaccionar a temps

L'Ajuntament ha iniciat formacions amb sons reals, pautes de confinament i evacuació i material pràctic per a actuar davant diferents riscos.

Castro apel·la a la marató i demana màxim lliurament abans del Llevant-Elx

El tècnic del Llevant va insistir que la Lliga és una marató i que cada jornada s'afrontarà com una final. Abans de rebre a l'Elx, va reclamar suport i paciència amb els reforços.