Un nou sistema basat en tecnologies DVD troba Covid-19 en menys de 30 minuts

 

Un sistema basat en tecnologies de DVD que fan els investigadors de la Universitat Politècnica de València (UPV) permet la detecció del Covid-19 analitzant sèrum i saliva en menys de trenta minuts i per un preu per prova inferior als dos euros.

 

El sistema, creat a escala de laboratori i denominat BLEGUE-SARS-CoV-2, s’ha avaluat en assajos en col·laboració amb l’Hospital Clínic Universitari de València i el Servici Integrat de Prevenció i Salut Laboral de la UPV, segons un comunicat de la institució acadèmica.

 

Tecnologies en DVD

Es tracta d’un sistema biosensor, basat en tecnologies de DVD, que detecta anticossos específics (G, M i A) i antígens de SARS-CoV-2 -distingint-los a més dels de grip- d’una forma segura, ràpida, barata i efectiva.

 

«És un sistema semiautomàtic, format per un disc microfluídic i un lector basat en tecnologia DVD, que fa assajos en format bioxip amb elevada sensibilitat i selectivitat», explica Ángel Maquieira, catedràtic del Departament de Química i Director de l’Institut de Reconeixement Molecular i Desenvolupament Tecnològic (IDM) en la UPV.

 

El sistema pot analitzar fins a un total de sis mostres de sèrum i saliva simultàniament, determinant anticossos tipus G, M i A i antígens específics del virus en menys de mitja hora. Inclou un programari d’adquisició, presentació i gestió de resultats, apunta Sergi Morais, professor del Departament de Química i investigador del IDM.

 

Avaluació del sistema

Els investigadors del IDM han avaluat les prestacions analítiques del sistema biosensor en un assaig doble cec, en col·laboració amb el Servici de Microbiologia i Parasitologia de l’Hospital Clínic, dirigit pel doctor David Navarro, i el Servei Integrat de Prevenció i Salut Laboral de la UPV.

 

«Els resultats estan permetent obtindre informació molt valuosa per a identificar individus asimptomàtics positius, diferenciant-los tant dels no infectats, amb una elevada sensibilitat i selectivitat, com d’aquells que presenten altres infeccions com a grip estacional», destaca Ángel Maquieira.

 

Quan un pacient és positiu, la mostra serològica i/o de saliva genera un senyal òptic que permet la identificació d’individus que han patit la infecció o que la patixen en eixe moment i establix la concentració dels biomarcadors específics.

 

«El sistema creat permetrà un diagnòstic viral, ràpid i automatitzat, amb un cost molt inferior al dels kits actualment en ús», explica Morais. A demés, afig, els biosensors permetran fer un seguiment pràctic i eficient del nivell d’anticossos neutralitzadors una volta arribe la vacuna.

Últimes notícies

La pluja permet estabilitzar l’incendi forestal de Tuéjar després de cremar 835 hectàrees

L’incendi forestal declarat dimarts a Tuéjar s’ha donat per estabilitzat gràcies a les fortes pluges de la vesprada, després de calcinar 835 hectàrees i amb evacuats que podran tornar a casa prompte.

Com la nutrició de precisió vol acabar arribant al plat del consumidor

Especialistes i empreses han analitzat a València com aconseguir que la nutrició de precisió i la innovació alimentària arriben realment al plat del consumidor, amb l’ajuda de formació, regulació i dades.

Les sales de cinema valencianes poden perdre més d’un milió en ajudes per un canvi de criteri estatal

Les sales de cinema de la Comunitat Valenciana es juguen 1,07 milions d’euros en ajudes després d’un canvi de criteri del Govern central, i el Consell ha anunciat recursos jurídics i una estratègia conjunta amb altres autonomies per a defensar la continuïtat de la finançació.

La valenciana Laura Pérez s’endinsa en la memòria infantil amb la novel·la gràfica ‘El iglú’

La il·lustradora valenciana Laura Pérez, Premi Eisner 2026, presenta 'El iglú', una novel·la gràfica gairebé muda sobre infància, records i desarrelament, creada amb el guionista Guillermo Corral van Damme i ambientada a la ciutat suïssa de La Chaux-de-Fonds.

Rescaten un home en caure per un barranc de 30 metres a l’Alqueria d’Asnar

Un helicòpter del Consorci Provincial de Bombers d’Alacant ha rescatat un home que ha caigut per un barranc d’uns 30 metres a l’Alqueria d’Asnar i l’ha traslladat a l’Hospital d’Alcoi.

Investiguen l’origen humà de l’incendi forestal de Tuéjar, encara actiu

L’incendi forestal declarat a Tuéjar continua actiu però amb evolució favorable i s’han descartat causes naturals en el seu origen, després de calcinar 835 hectàrees del paratge, part de la reserva de la Biosfera de l’Alt Túria.

Així serà el desembassament preventiu a la presa de Buseo i com pot afectar els pobles riu avall

La Generalitat ha informat els ajuntaments situats riu avall de la presa de Buseo d’un desembassament preventiu de cabal i els demana reforçar la vigilància i avisar la població en zones pròximes al riu.

AVE defensa que la campanya de suport a Ceuta és seua i d’adhesió voluntària

L’Associació Valenciana d’Empresaris assegura que la campanya ‘Todos somos caballas’ és una iniciativa pròpia, de caràcter social i amb participació voluntària dels clubs, després de la polèmica pels gestos d’alguns futbolistes i les crítiques a Ez Abde al Marroc.