13.1 C
València
Dijous, 8 gener, 2026

Un professor valencià crea una enquesta per a conéixer l’impacte a llarg termini de la pandèmia

 

Conéixer l’impacte a llarg termini que sobre els hàbits de vida saludables de la societat espanyola ha tingut la pandèmia del Covid-19 i les mesures que s’han adoptat per a combatre-la és l’objectiu d’una enquesta multicèntrica que fan sis equips d’investigació.

 

Esta enquesta és la continuació d’una primera que es va fer entre el 15 d’abril i el 15 de maig, en la que van participar més de 3.500 persones de manera anònima i que va concloure que un de cada tres espanyols havia canviat els seus hàbits de qualitat de somni, maneig de l’estrés i suport social durant el confinament.

 

El projecte està coordinat pel professor Vicent Balanzá, de la Universitat de València, qui assegura en una entrevista amb EFE que ara estem «en un nou escenari de la pandèmia. No estem confinats però sí en una nova normalitat i en condicions diferents a la vida habitual, però encara no se sap com pot influir en els hàbits saludables dels ciutadans».

 

En el projecte participen sis grups del Centre d’Investigació Biomèdica en Xarxa de Salut Mental (CIBERSAM), concretament dels hospitals universitaris Reina Sofia de Còrdova, Verge de la Rosada de Sevilla, Llaurava de Vitòria, Clínic de Barcelona, a demés de les universitats d’Oviedo i València.

 

Participació en l’enquesta

La segona enquesta, a la que els interessats poden accedir a través d’este enllaç, va començar el passat 15 de novembre i estarà activa fins al 15 de desembre. «L’objectiu és conéixer si hi ha algun efecte d’arrossegament a llarg termini de propi confinament que es va produir en el seu moment», afirma Balanzá.

 

La primera enquesta va revelar que el confinament va tindre un impacte significatiu en les rutines i hàbits de vida saludable dels espanyols, especialment el de passar temps fora de casa i estar en contacte amb la naturalesa, «una cosa lògica perquè estàvem confinats».

 

A demés, va concloure que un 69% havia canviat també les seues rutines d’activitat física, també a conseqüència d’haver d’estar a casa. Ara, que ja no hi ha un confinament domiciliari, «volem vore el canvi que s’ha produït», indica.

Últimes notícies

Feijóo declararà en el Congrés malgrat el recurs que demanava la seua compareixença en un jutjat

El president del PP atestarà este divendres a les 9.30 des del seu despatx en la Cambra, autoritzat per la jutgessa a l'empara de l'article 412 de la Llei d'Enjudiciament Criminal. La diligència seguix avant mentres es resol un recurs que sol·licitava la seua declaració en un jutjat pròxim al seu domicili.

18 anys i 9 mesos per agredir sexualment a la neta de la seua parella a Alacant i gravar-ho en vídeo

L'Audiència d'Alacant ha condemnat a un home a 18 anys i nou mesos per agredir sexualment a la neta de la seua parella, de 2 anys, i gravar-lo en vídeo. Va reconéixer els fets després d'un acord amb la Fiscalia i emmagatzemava pornografia infantil des de 2017.

L’Audiència rebutja el sobreseïment i manté la investigació a Salomé Pradas per la DANA

L'Audiència Provincial de València ha confirmat la negativa a l'arxiu lliure de la causa i ha desestimat el recurs de la exconsellera. La instrucció ha seguit oberta en apreciar-se indicis.

CSIF denuncia saturació en Urgències de Llíria i Arnau per falta d’espai i esperes de més de 4 hores

CSIF ha alertat de la saturació en les Urgències dels hospitals de Llíria i Arnau de Vilanova per falta d'espai, amb esperes de més de quatre hores. El sindicat demana reforços de personal i ampliació d'instal·lacions.

La jutgessa de la DANA se centra en la retirada de bombers i ordena identificar als equips

La instructora ha ordenat identificar als bombers que van vigilar llits el 29-O i ha anomenat de nou a un tècnic de Es-Alert. També recapta informació de CHJ i conselleries per a afinar la cronologia i la cadena de decisions.

La Policia d’Indonèsia investiga per negligència al capità del vaixell de valencians que va naufragar en Komodo

La investigació se centra en el capità i el cap de màquines del KM Putri Sakinah, afonat amb sis valencians a bord. Tres van morir, dos van ser rescatats i un xiquet seguix desaparegut.

Indonèsia accelera el límit per a trobar al xiquet valencià desaparegut després del naufragi en Komodo

L'operatiu en Komodo entra en la seua jornada final per a localitzar a Quique, de 10 anys, després de catorze dies sense resultats. La Policia investiga possible negligència.

El 99,5% dels municipis de més de 5.000 habitants ja compta amb Pla Territorial d’Emergències homologat

La Comissió de Protecció Civil ha homologat 199 nous plans municipals. Amb això, quasi tots els municipis mitjans i grans disposen d'un marc operatiu comú davant emergències.